Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2011, 15:07
iesje95
iesje95 is offline
Hee iedereen,

ik zit nu in 3 Havo en ik moet dit jaar een profiel/vakkenpakket kiezen voor de 4e klas.
Ik twijfel erg tussen N&G en N&T. Ik ben goed in Scheikunde en Biologie en in natuurkunde ook, maar dit vind ik niet erg leuk. Voor wiskunde sta ik ook goed. Maar ik hoor van veel mensen dat WiskundeB erg verandert in de bovenbouw. Ik wilde dus vragen of er meer mensen zijn die N&G of N&T hebben gekozen en of deze bevallen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2011, 15:25
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik heb NT/NG. Maar ik doe vwo, ik weet niet of het of havo ook kan. Dus NT + bio, of NG + natuurkunde.

Met NT (dus met natuurkunde) kan je wel véél meer, biologie voegt in die zin minder toe. Zelf vind ik natuurkunde ineens veel moeilijker geworden, maar anderen hebben die ervaring weer met scheikunde/wiskunde en biologie. Geloof ik.

Maar ik ben wel veel blijer met mijn biologie dan mijn natuurkunde, leuk-vinden is ook een goede reden om iets te kiezen (of beter gezegd: niet leuk vinden is een goede reden het niet te kiezen). Hoewel ik zonder natuurkunde ook een aantal biologische studies op de universiteit niet zou kunnen doen.

Wiskunde verandert, wiskunde in de onderbouw heeft zowel A- als B-onderwerpen. A is statistiek, kansberekening, ect (dacht ik). Wiskunde B - wat ik heb - heeft veel met algebra en grafieken. Je moet wel algebra kunnen, als je dat gaat doen. Wiskunde A is makkelijker (tenzij je toevallig heel goed bent in de B-onderwerpen en heel slecht in A-onderwerpen) maar met wiskunde B kun je meer. Als je goed staat voor wiskunde (7 of hoger), zou ik gewoon wiskunde B kiezen. Als het dan toch écht niet gaat, kun je altijd nog overstappen of wiskunde A.

Maar eigenlijk zou ik zeggen dat je gewoon één kant van je wiskunde opgaat (dus de A- of B-kant) en daar dieper op ingaat.

Heb je trouwens al enig idee wat je wilt gaan doen na de havo?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 16:16
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Wat Em. al heeft gezegd en daar komt nog bij dat natuurkunde erg handig kan zijn. Ik vind het zelf ook niet super maar het is wel handig voor eventuele vervolgopleidingen.

Om je vraag te beantwoorden: Ik heb N&G en N&T (dus NT met bio) en ik ben blij dat ik dat heb gekozen. Ik kan alle vervolgopleidingen doen die ik maar wil (behalve klassieke talen maar goed..) en ik ging wiskunde veel leuker vinden (B dus) in de bovenbouw. In de onderbouw was ik erg slecht in wiskunde maar dat is nu veranderd en nu ga ik het waarschijnlijk afsluiten met een 8 op m'n eindlijst (). Er zijn veel mensen die wiskunde moeilijker gingen vinden maar als je het leuk vindt, je huiswerk maakt en je kon het volgen in de onderbouw zal het zeker geen probleem worden. Echt niet. Wiskunde B is gewoon voornamelijk formules. Wiskunde A is vooral statistiek en kansberekening, meer de verhaaltjes zeg maar.

Als je twijfelt zou ik zeggen dat je gewoon beide profielen moet kiezen. Altijd handig om meerdere vakken te kiezen hoor. En wat te veel is kan je altijd laten vallen.


Nog even een tip, je zit nu op de havo maar als je van plan bent om vwo te doen moet je een extra moderne vreemde taal. Het is dus misschien aan te raden om Frans of Duits als vrije deel vak te kiezen.

VWO6 trouwens
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 16:29
iesje95
iesje95 is offline
Hee!
Bedankt!!
Ik denk dat ik idd NT met bio ga doen (proberen), Ik ben wel van plan om hierna Vwo te gaan doen. Aangezien mijn cijfers sta ik voor alle vakken in N&T gewoon voldoende. Wel een beetje jammer is dat bijna niemand dit profiel doet, maar je moet natuurlijk niet naar iemand anders kijken met deze keuze.

Bij N&T kun je bij ons alleen geen taal kiezen. En je hebt ook geen Wiskunde D en ook geen NL&T. Je kan als extra kiezen uit: M&O, filosofie, aardrijkskunde en volgens mij ook tekenen. Dus die keuze moet ik nog maken. Ik denk dat ik zoizo voor aardrijkskunde ga, maar je moet er 2. Dus daar moet ik nog maar over denken.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 16:52
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Wat raar dat je geen extra taal kunt kiezen...

Wiskunde D en NLT zijn wel vakken die je niet overal hebt (ik heb bijv. geen NLT bij mij op school) maar een taal moet toch wel te doen zijn? Je hebt wel een extra taal nodig om na havo 5 in te stromen in vwo 5. Op deze manier moet je die taal van klas 4 inhalen in je eigen tijd.

Je hoeft ook niet twee extra vakken. Je moet er minimaal 1.

Ik zou dit nog wel even navragen hoor. Vooral van die taal. Wel raar dat je niet alles kan kiezen. Ik kon gewoon alle vakken kiezen die er verder nog waren op school.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 17:43
iesje95
iesje95 is offline
Ik ga een gesprek aan vragen bij de leraar die hier over gaat. Die weet het waarschijnlijk ook uit te leggen over de extra talen en extra vakken!

Bedankt voor jullie hulp!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 18:17
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik zou heel hard gaan zeuren over extra talen, want waar een wil is is een weg. En met NT-leerlingen zijn ze altijd extra blij, lijkt wel, dus dan moet je ze ook de mogelijkheid geven om door te stromen naar vwo. Maar NT/NG bij elkaar lijkt me een prima combinatie, ja. Daar kan je álles mee gaan studeren (alleen klassieke talen kan ik ook niet ).
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 18:23
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Ik zou heel hard gaan zeuren over extra talen, want waar een wil is is een weg. En met NT-leerlingen zijn ze altijd extra blij, lijkt wel, dus dan moet je ze ook de mogelijkheid geven om door te stromen naar vwo. Maar NT/NG bij elkaar lijkt me een prima combinatie, ja. Daar kan je álles mee gaan studeren (alleen klassieke talen kan ik ook niet ).
Of theologie ;P maar de kans is klein dat je dat wilt gaan doen haha.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2011, 16:46
iesje95
iesje95 is offline
En er is bericht... Het mag waarschijnlijk niet.. Ik heb gevraagt of ik Frans zou mogen doen als vrijevak.. En nu moet er nog een extra gesprek komen...

Ik laat het nog horen, maar bedankt voor jullie hulp!
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 13:53
iesje95
iesje95 is offline
En het echte gesprek is geweest, en het is NIET mogelijk. Ik mag alleen kiezen uit: Kunst geschiedenis, economie, M&O en filosofie..
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 16:56
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Wat een slechte school. Ga gewoon naar een andere school als je zeker weet dat je vwo wilt gaan doen na je havo waar je wel een extra taal kan kiezen. Het zou je een jaar schelen.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken N&T of N&G??
koekje97
15 10-11-2011 06:16
Studeren E&M, N&G of N&T
Thomasjuuhhh
16 30-03-2011 18:21
Studeren N&T of N&G? Wat raad jij aan?
Verwijderd
7 17-03-2010 19:09
Algemene schoolzaken 'Afzakken' van N&G/N&T.
Arashi
78 04-02-2005 15:45
Algemene schoolzaken twijfelen tussen N&G en N&T
it's msbitch 2u
32 22-02-2003 10:16
Algemene schoolzaken N&T of toch maar N&G????
xxjes_guusje
9 07-07-2002 21:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:58.