Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2013, 23:18
Vicious99
Vicious99 is offline
Hallo allemaal,

ik zit sinds kort in 3V. Ik ben niet super zeker van mezelf en de docenten bevorderen dat ook niet echt wat ze zeggen steeds: je profielkeuze !!!

Nou zit het zo. Ik ben een kei in talen. Die doe ik met mijn ogen dicht. Sowieso wil ik geen C&M omdat ik niet echt creatief ben en ook geen N&T omdat ik niet geweldig in wiskunde ben. Dan blijft of E&M of N&G over. Maar ik wil eigenlijk heel graag geneeskunde studeren. Maar nu zit ik de hele tijd met de volgende punten

1. Ik ben onzeker
2. Ik ben (denk ik) slecht in natuurkunde
3. Er zijn lotingen

Wat zouden jullie mij aanraden? Ik ben niet heel slecht in wiskunde, ik denk het alleen maar zegt iedereen. Ik weet het echt even niet.

Alvast bedankt,
Vic
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-09-2013, 08:01
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Je zit net in 3 vwo. Je hebt nog geen goed beeld van wat natuurkunde in de bovenbouw inhoudt. Vraag je docent om informatie en advies.

De loting voor geneeskunde is afgeschaft. Met een 8 of hoger gemiddeld word je nog altijd direct toegelaten, maar universiteiten mogen de andere studenten zelf selecteren.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2013, 12:00
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Over die onzekerheid zul je jezelf gewoonweg heen moeten zetten. Er is trouwens nu nog niets om onzeker over te zijn, want het lijkt nu allemaal veel en moeilijk (dat wat je te wachten staat in de komende jaar), maar je zult merken dat je gaandeweg vanzelf wel je draai zult vinden.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2013, 13:57
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Als je geneeskunde wil studeren moet je N&G kiezen. Met C&M kom je er niet. Ik was ook niet goed in natuurkunde maar met goed opletten en om extra uitleg vragen als je iets niet snapt kom je een heel eind.
Over de loting zou ik me nu nog niet zo druk maken. Tochjo heeft het niet helemaal goed als hij zegt dat de loting wordt afgeschaft. Op dit moment zijn er nog een aantal universiteiten waar de loting er nog is, een deel van de plekken wordt nu ook vergeven door decentrale selectie. Dat betekent dat je een motivatiebrief moet schrijven (en een cv moet opsturen, bijbaantjes in de zorg en commissiewerk staan leuk), en een deel van de mensen wordt uitgenodigd voor een selectiedag met een toets en een praktijkdeel (het verschilt per universiteit, maar zo moet je bijvoorbeeld een simulatiepatiënt zien). Het idee is daarmee dat ze gemotiveerde studenten die makkelijk leren en die geen hufters zijn selecteren voor de opleiding. Je hoeft het niet perfect te doen, je moet vooral je best doen.

Volg je hart, het gaat niet om wat je nu goed doet op school, het gaat erom wat je daarna wil doen. En als jij dokter wil worden kun je maar beter een N-profiel kiezen, gewoon omdat dat dat moet. met die schoolvakken komt het wel goed, desnoods met bijles.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 22-09-2013, 14:15
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
Tochjo heeft het niet helemaal goed als hij zegt dat de loting wordt afgeschaft. Op dit moment zijn er nog een aantal universiteiten waar de loting er nog is, een deel van de plekken wordt nu ook vergeven door decentrale selectie.
In deze Kamerbrief van 17 februari 2012 staat geschreven:
Citaat:
Afschaffen verplichte loting
Voor de fixus-opleidingen in het hoger onderwijs is de verplichting tot loting afgeschaft. De loting kan daarmee worden vervangen door decentrale selectie. Dit is mogelijk gemaakt met de op 5 juli 2011 aangenomen wet ‘Ruim Baan voor Talent’. Uitzondering hierop zijn de 8+ studenten, die het directe recht op toelating tot een opleiding met een capaciteitsbeperking behouden.
Wij zijn van mening dat loting niet past in een hoger onderwijs stelsel waarin de afstemming tussen student en opleiding versterkt moet worden en daarom zal de loting op termijn helemaal worden afgeschaft. Dit zal meelopen in het wetsvoorstel ter uitwerking van de strategische agenda Hoger Onderwijs, Onderzoek en Wetenschap.
Bij decentrale selectie beoordeelt een instelling de studenten op bijvoorbeeld kwaliteiten en motivatie. Dit stelt instellingen in staat om de meest geschikte en gemotiveerde studenten voor de opleiding te selecteren en aspirant studenten hebben hun selectie voor de opleiding grotendeels zelf in de hand. De kans dat zeer gemotiveerde en geschikte studenten de gekozen opleiding kunnen volgen neemt hiermee sterk toe. Hiermee nemen wij de aanbeveling van de Raad voor Volksgezondheid & Zorg (RVZ) in het advies ‘Numerus Fixus Geneeskunde over: Loslaten of vasthouden’ om de loting te vervangen door 100% decentrale selectie door de universiteiten.
Momenteel worden er inderdaad ook nog plaatsen verdeeld door loting, maar over vier jaar zal dat wel anders zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2013, 14:25
Verwijderd
Als je echt geneeskunde wil studeren, heb je toch N&G nodig. Ik ben zelf geslaagd met een onvoldoende voor natuurkunde en daar kon ik prima geneeskunde mee studeren . Maar als je al van te voren weet dat je er moeite mee hebt, kun je er natuurlijk bijlessen voor nemen.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2013, 20:53
Shenron
Shenron is offline
Toen ik in de derde zat had ik een (best wel erge) onvoldoende voor natuurkunde. Ik ben vorige jaar geslaagd met een 8 gemiddeld voor natuurkunde. Als je hard genoeg werkt dan komt het wel goed
Met citaat reageren
Oud 22-09-2013, 21:32
Vicious99
Vicious99 is offline
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Maar wat is comissiewerk als ik vragen mag?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2013, 18:10
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
dat is dat je in een commissie gaat zitten en dingen organiseert. Zo had je bij ons op school bijvoorbeeld de feestcommissie, die altijd alle schoolfeesten organiseerde.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Profielkeuze 3VWO Wiskunde
dodo99
9 19-11-2013 15:31
Studeren Pff profielkeuze !!!
xschatje16
13 12-03-2010 07:28
Studeren Profielkeuze ; NG/NT/CM/EM !!!
MRxSMITH
76 30-12-2009 16:25
Studeren Profielkeuze: C&M of N&G?
Emma2812
9 08-11-2008 11:54
Studeren Profielkeuze
Rosa*
6 31-03-2008 09:44
Studeren Wiskunde D of Biologie bij de profielkeuze NT
blueice
7 06-03-2008 13:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:00.