Oud 05-01-2004, 19:42
Balance
Balance is offline
Met Nederlands zijn we begonnen aan het sollicitatieproject, waarvoor ik een sollicitatiebrief + CV moet schrijven.
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en veel tips hieruit overgenomen, maar ik heb ook een standaardopzet van school uit meegekregen waar ik me aan moet houden (dit komt niet helemaal overeen)

Zouden jullie de vragen die ik onder beide brieven zet, willen beantwoorden?

Sollicitatiebrief:
Citaat:
Balance
Adres balance + nr
Postcode + Plaats

Plaats, 18 december 2003

Stichting Kinderopvang Zoeterwoude
t.a.v. mevrouw M. Loomans Gronheid
Westeindseweg 1D
2381 EA Zoeterwoude

Onderwerp: sollicitatie leidster.

Geachte mevrouw Loomans,

Naar aanleiding van de advertentie die in het Algemeen Dagblad stond op dinsdag 9 december jl. stuur ik u deze brief. In de advertentie was te lezen dat u op zoek bent naar een leidster voor de babygroep. Ik ben bijzonder geïnteresseerd in deze baan en zal dit in deze brief verder toelichten.

Reeds sinds mijn jongere jaren weet ik dat ik met kinderen wil gaan werken. Na het behalen van mijn vwo-diploma wil ik dan ook de hbo opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening beginnen. De baan die u aanbiedt sluit volkomen aan bij deze opleiding en ik wil op deze manier graag ervaring opdoen binnen de kinderopvang. Ik denk dat ik heel veel kan leren van de praktijk, maar ook dat ik vaardigheden die ik leer op de HBO-opleiding kan toepassen binnen deze baan. Bovendien sluit het aantal arbeidsuren erg goed aan bij deze vervolgopleiding. Dankzij een systeem waarbij ik slechts enkele klassikale lessen heb, houd ik veel tijd over die ik graag nuttig wil besteden. De 22 uren die u beschrijft sluiten hierbij perfect aan.

Uit eerdere werkervaring is al gebleken dat ik goed kan functioneren binnen een team. Aangezien ik een goede werksfeer erg belangrijk vind, probeer ik zelf ook zo goed mogelijk mijn plek te vinden binnen de groep en mijn collega’s te helpen waar dat mogelijk is. Eigen initiatief vind ik erg belangrijk en dit is terug te zien in mijn werkhouding. Ik besef dat de leeftijdsgroep waar ik mee te maken zal krijgen erg kwetsbaar is en mijn oplettendheid en betrouwbaarheid zal dan ook van pas komen. Ik wil een zo vertrouwd mogelijke omgeving creëren, ook voor de aller kleinsten. Naast dit alles beschik ik over voldoende geduld, zodat ik de kinderen ten allen tijden de aandacht kan geven die zij verlangen.

Graag zou ik in een persoonlijk gesprek met u deze brief nader toelichten.

Met vriendelijke groet,

HANDTEKENING

Bijlage: curriculum vitae
Vraag over de sollicitatiebrief:
1. Moet 'Bijlage: curriculum vitae' helemaal onderaan de brief of gewoon net onder je handtekening. In de voorbeeldbrief die we kregen kwam het namelijk precies onderaan de brief uit, maar ook precies onder de handtekening. Daaruit kan ik niet opmaken waar het nou precies hoort.
2. Er staat in mijn instructies dat je veel goede kanten van jezelf moet noemen, maar ook weer niet arrogant moet overkomen. Noem ik teveel positieve punten (3e alinea) of kan ik het zo laten staan?
3. Mis ik nog iets in m'n brief of kan ik bepaalde dingen beter anders formuleren?

CV:
Citaat:
Curriculum vitae

Persoonlijke gegevens
Naam:
Voornamen:
Adres:
Telefoon:
Geboren:
Geslacht:

Opleiding en diploma’s
Na de jaartallen volgt een TAB en de naam van de school komt dan eigenlijk rechts van het jaartal te staan. De rest van de informatie begint over die school blijft dan onder de naam van de school staan. TAB of veel spaties doen het niet op het forum. Dit geldt ook voor zometeen bij werkervaring en vrije tijd

1998 – 2004

Coenecoop College
Afdeling VWO
Profiel: Cultuur en maatschappij
Gemeenschappelijk deel: Nederlands, Engels, Duits1, Frans1, Maatschappijleer1, Geschiedenis1, Algemene natuurwetenschappen, Cultureel Kunstzinnige Vorming1, Lichamelijke opvoeding, Levensbeschouwelijke vorming
Profieldeel: Duits2, Frans2, Geschiedenis2, Wiskunde A1,2, Cultureel Kunstzinnige Vorming2,3, Maatschappijleer2

1989 – 1998

Kardinaal Alfrink School
Basisonderwijs

Werkervaring
2001 – Heden
Medewerkster drogisterij Kruidvat

Zomer 2001
Administratief werk via Uitzendbureau P/Flex

Zomer 1999
Medewerkster boomkwekerij via Uitzendbureau Dactylo

Vrije tijd / vaardigheden

1999 – Heden
Opleidingsklas Jeugdtheaterschool Zuid-Holland

2002 – Heden
Oppassen

Referentie
Naam referentie
Filiaalhoudster Kruidvat 'Plaatsnaam'
Telefoon:
Vragen over de CV:
1. Moet ik bij 'naam' alleen m'n achternaam zetten of voornaam + achternaam?
2. Moet ik onder 'Opleiding en diploma's' ook het basisonderwijs zetten? Het leek me wel logisch, maar in mijn voorbeeldbrief stond het niet
3. Wat moet ik onder 'vrije tijd / vaardigheden' zetten? Het doet vermoeden dat het puur je hobbies wil weten, maar in mijn voorbeeldbrief worden alleen dingen als 'trainster volleybalteam' en 'juniormentor' te zien. Moeten het dus alleen van die belangrijke dingen zijn, of ook gewone hobbies?
4. Moet ik 'oppassen' nog wat verduidelijken, of voldoet dat gewoon? Ik pas zo'n anderhalve jaar elke woensdagavond op (dus 't is wel een vast iets, niet zo af en toe).
5. Mis ik nog iets?
Oud 05-01-2004, 19:50
Verwijderd
Of wat ik zeg helemaal correect is, weet ik niet, maar goed.

Citaat:
Balance schreef op 05-01-2004 @ 19:42:
Vraag over de sollicitatiebrief:
1. Moet 'Bijlage: curriculum vitae' helemaal onderaan de brief of gewoon net onder je handtekening. In de voorbeeldbrief die we kregen kwam het namelijk precies onderaan de brief uit, maar ook precies onder de handtekening. Daaruit kan ik niet opmaken waar het nou precies hoort.
2. Er staat in mijn instructies dat je veel goede kanten van jezelf moet noemen, maar ook weer niet arrogant moet overkomen. Noem ik teveel positieve punten (3e alinea) of kan ik het zo laten staan?
3. Mis ik nog iets in m'n brief of kan ik bepaalde dingen beter anders formuleren?[/b]
1. Ik snap niet helemaal hoe het bij die voorbeeldbrief zit...maar kun je het niet precies zo doen als het daarin stond?
2. Ik vind het niet overdreven, 't is veel, maar 't is wel van belang en het is bovendien goed omschreven, vind ik.
3. Ik vind hem goed.

Citaat:

Vragen over de CV:
1. Moet ik bij 'naam' alleen m'n achternaam zetten of voornaam + achternaam?
2. Moet ik onder 'Opleiding en diploma's' ook het basisonderwijs zetten? Het leek me wel logisch, maar in mijn voorbeeldbrief stond het niet
3. Wat moet ik onder 'vrije tijd / vaardigheden' zetten? Het doet vermoeden dat het puur je hobbies wil weten, maar in mijn voorbeeldbrief worden alleen dingen als 'trainster volleybalteam' en 'juniormentor' te zien. Moeten het dus alleen van die belangrijke dingen zijn, of ook gewone hobbies?
4. Moet ik 'oppassen' nog wat verduidelijken, of voldoet dat gewoon? Ik pas zo'n anderhalve jaar elke woensdagavond op (dus 't is wel een vast iets, niet zo af en toe).
5. Mis ik nog iets?
1. Volgens mij voor- en achternaam.
2. Basisonderwijs hoort er niet bij. (Wij 'mogen' ons vakkenpakket van de middelbare school er niet eens bij vermelden, tenzij dit heel erg van belang is bij de sollicitatie oid.)
3. Ik denk dat je er ook best je hobby's bij kunt zetten.
4. Misschien de leeftijd van de kinderen erbij vermelden?
5. Volgens mij niet echt.

Op WG&R staan ook wel tips in alle topics over dit onderwerp, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 19:57
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-01-2004 @ 19:50:
Of wat ik zeg helemaal correect is, weet ik niet, maar goed.

1. Ik snap niet helemaal hoe het bij die voorbeeldbrief zit...maar kun je het niet precies zo doen als het daarin stond?
2. Ik vind het niet overdreven, 't is veel, maar 't is wel van belang en het is bovendien goed omschreven, vind ik.
3. Ik vind hem goed.

1. Volgens mij voor- en achternaam.
2. Basisonderwijs hoort er niet bij. (Wij 'mogen' ons vakkenpakket van de middelbare school er niet eens bij vermelden, tenzij dit heel erg van belang is bij de sollicitatie oid.)
3. Ik denk dat je er ook best je hobby's bij kunt zetten.
4. Misschien de leeftijd van de kinderen erbij vermelden?
5. Volgens mij niet echt.

Op WG&R staan ook wel tips in alle topics over dit onderwerp, denk ik.
op wg&r heb ik al gekeken, maar het is dus vrij lastig dat mijn voorbeeldbrief en de tips van daar niet echt overeen komen

Over 1 van de sollicitatiebrief:
De brief is precies zó lang, dat de woorden 'curruculum vitae' op de onderste regel uitkomen. Nou weet ik dus niet of die woorden gewoon onder de handtekening horen, of dat de woorden op de onderste regel horen. Ik kan het niet echt duidelijker omschrijven, maar de conclusie is zeg maar dat ik niks kan opmaken van die voorbeeldbrief.

En voor de rest, bedankt
Oud 08-01-2004, 00:11
Sailor
Sailor is offline
Sollicitatiebrief

1)
Zoals ik het geleerd heb ( MEAO Bedrijfsadministeur, ik zit momenteel in de sollicitatie commissie van een project bij ons op school )

Hoogachtend,

Handtekening (3 regels wit)

Naam

Bijlage: curriculum vitae

Ter verduidelijking: De bijlage staat altijd onder de naam.

2)
Complimenten over deze alinea. Is echt niet te arrogant hoor. Echt heel leuk om te lezen lijkt mij als commissie zijnde. Het is juist heel zelfbewust en dat lijkt me goed voor de baan waarop jij solliciteert.

3)
Ik vind persoonlijk iets zoals dit lekkerder lezen:
Met belangstelling las ik uw advertentie in het Algemeen Dagblad van dinsdag 9 december jl., waarin u de vacature voor ‘leidster babygroep’ bekent maakt. Voor deze functie kom ik graag in aanmerking.

Curriculum Vitae

1)
naam + achternaam

2)
basisonderwijs hoeft niet, gaan ze standaard van uit, vooral als je verdere diploma's hebt aan het voorgezet onderwijs / universiteit

3)
het gaat er vooral om dat je vaardigheden en hobbies hier neer zet die relevant zijn voor de baan waarop je solliciciteerd.

4)
ik zou toch aankaarten dat je oppast op een vast tijdstip/avond in de week, verder hoef je hier niet noodzakelijk jaartallen bij te zetten. Dit mag ook in verhaalvorm.

5)
misschien zou je op je cv in het kort je persoonlijkheid kunnen neerzetten, bv.

Profiel

Sociaal, doorzetter, flexibel, gemotiveerd, geen negen-tot-vijf mentaliteit, leergierig, ambitieus

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 10:56
Verwijderd
Twee vraagjes voor mezelf.

Moet je alle werkervaring er bij zetten of alleen relevante werkervaring? Ik heb bv. een tijd bij de Xenos gewerkt en in de zomervakantie bij een bakkerij en bij een schoolboekhandel, maar dat lijkt me niet zo heel erg relevant voor een sollicitatie naar een stageplaats (daar voor moeten we solliciteren, ja ) op bv. een basisschool of in een instelling voor hulpverlening.

En als je meerdere baantjes hebt nu (of meer een stage en een baantje), maar tussen het begin van die baantjes heb je nog andere baantje gehad, waar je inmiddels ook weer mee gestopt bent, hoe moet je dat dan aangeven? De baantjes die je nog hebt boven aan zetten of het baantje dat je eerder bent begonnen gewoon in het rijtje zetten op volgorde?

Laatst gewijzigd op 08-01-2004 om 11:05.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 23:53
Sailor
Sailor is offline
Ik zou zelf de meest relevante en belangrijkste bijbaantjes noteren.

In principe zijn alle stages wel belangrijk. Bij meerdere wel onderscheid maken tussen snuffelstagels en langere stages. Snuffelstages hoeven niet genoteerd te worden als een andere soortgelijke stage deze overtreft.

Voor een voorbeeld sollicitatiebrief en cv zou je misschien even op mijn website kunnen kijken.

Klik links op voorbeeldbrieven om de brieven te bekijken.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes!!!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 22:08
Yolcu
Yolcu is offline
Even als algemene tip: houd er rekening mee dat diegene aan wie je de brief schrijft er totaal geen baat bij heeft om jou een plezier te doen. Het doel van een commissielid/p&a-er is een zo goed mogelijke medewerker te vinden zodat het bedrijf goed draaiend blijft.

Je kunt misschien iets beter aangeven wat jíj te bieden hebt aan het bedrijf. Je geeft in de 3e alinea wel aan hoe jij de functie zou invullen (en dat doe je zeer goed!), maar je geeft (volgens mij, ik heb de brief niet echt volledig gelezen ) niet aan wat voor meerwaarde jij te bieden hebt. Waarom zou het bedrijf jóu moeten kiezen? Iedereen zal aangeven bij zo'n functie dat ze verantwoordelijk, collegiaal, betrouwbaar, oplettend en geduldig zijn. Je geeft goed aan waaruit dit blijkt (uit eerdere werkervaring) maar ik vind het wel een beetje standaard. En je moet juist uitkijken voor 'cheesy' zinnen, want voor je het weet belandt je brief in de papierversnipperaar als het té standaard is.

Daarnaast vind ik je opening ook érg standaard. Volgens mij is dit voor een schoolopdracht, toch? Zo ja, voor welk niveau? Ik meen ergens te hebben gelezen dat je VWO doet? Voor een middelbare scholier is het zeker een zeer sterke brief, maar van een hbo-er of wo-er wordt misschien wel iets meer verwacht. Houd er rekening mee dat jouw brief eruit moet springen! Als er 100 sollicitatiebrieven bij een bedrijf binnen komen, dan zal de selecteur het eerst de brieven doorlezen die hem op het eerste zicht het meest aanspreken. Vaak leest hij voor de eerste selectie enkel de eerste alinea door. Om enige kans te maken, zal je brief anders moeten zijn en zijn aandacht op een positieve manier moeten trekken. Dat lukt je niet door de meest standaard opening te kiezen die er is. De opening van Sailor is al een tikje beter, maar nog steeds niet echt 'anders dan anders'.

Ook je afsluiting is té standaard. Verder vind ik die zin niet echt lopen, misschien dat je 'met u' weg moet halen?

In je cv kun je inderdaad je basisonderwijs weglaten. Het lijkt mij ook niet helemaal nuttig om ál je vakken op te noemen. De gemiddelde volwassene heeft geen idee welke profielen er zijn en welke vakken waarin zitten. En al helemaal niet wat een gemeenschappelijk deel is. Misschien is het beter om alleen je examenvakken aan te geven.

Oppassen zou ik zeker noteren, maar eerder bij de werkervaring.. Je kreeg/krijgt ervoor betaald (neem ik aan), dus is het werk. Juist omdat je solliciteert voor een functie met kinderen zou ik het aangeven. Toch vind ik 'oppassen' alleen erg kort. Inderdaad de leeftijden erbij vermelden. Iets van '[jaartal]-heden] wekelijks oppassen op kinderen [leeftijden]. Misschien zou je ook in de brief even aan kunnen stippen dat je dit al zo lang wekelijks doet.

Ook zou ik bij de werkervaring preciezer aangeven wat je functie precies inhoudt/inhield. Administratief werk bij wat voor bedrijf? Het verschilt nogal of je bij een basisschool of bij een garage hebt gewerkt.

Ik doe het altijd zo:

jaartallen
naam bedrijf
parttime of fulltime? uitgeoefende functie(s), eventueel met afdelingen erbij
werkzaamheden

dus bijvoorbeeld:
juni 1999-augustus 2001
Vroom & Dreesmann
parttime cassière herenmode/schrijfwaren/giftshop
medewerkster klantenservice
werkzaamheden: adviseren, klachten oplossen, alle mogelijke verkoophandelingen, voorraad op peil houden, zoiets
Oud 10-01-2004, 09:14
Verwijderd
Zelfs examenvakken hoef je niet te vermelden, dat is iig wat ze mij dit jaar verteld hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 11:05
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-01-2004 @ 09:14:
Zelfs examenvakken hoef je niet te vermelden, dat is iig wat ze mij dit jaar verteld hebben.
Ja inderdaad, dat zeiden ze bij mij ook. Al moet ik zeggen dat ik voor engelse sollicitatiebrieven toch graag een aantal vakken erbij zet, omdat buitenlanders een profiel/opleidingsniveau gewoon erg weinig zegt.

Van vervolgopleidingen (mbo, hbo, wo) zou ik wel even de vakken erbij zetten, omdat dat toch veel verduidelijkt. Zeker als het een 'aparte' opleiding is, die niet zoveel voorkomt. Zo doe ik een opleiding die maar op 1 plaats in Nederland gegeven wordt. Veel mensen weten dan niet wat dat precies inhoudt.

@de topicstartster: als ik jou was zou ik alleen de vakken noemen als deze aansluiten bij de functie. Algemene vakken als lichamelijke opvoeding zijn totaal niet relevant. (Imo)
Oud 10-01-2004, 12:00
Verwijderd
Vervolgopleidingen (mbo, hbo, wo) hebben vaak veel teveel vakken om er 'even' bij te zetten. Een korte uitleg van de opleiding kan wel natuurlijk.

Als je bv. filosofie hebt gehad op de middelbare (of pedagogiek, dat geven ze op sommige scholen ook hoorde ik) en je solliciteert naar een functie waar dat van belang is, dan zou ik dat er idd wel bij vermelden. Maar dingen als wiskunde, Nederlands, gym, enz lijken me overbodig...je kunt in je CV altijd nog vermelden dat je je talen spreekt oid als het om iets internationaals gaat.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 21:35
Balance
Balance is offline
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties, daar heb ik echt veel aan!
Het is inderdaad een opdracht voor school, maar het wordt wel beoordeeld door iemand van buitenaf en we krijgen dus ook een sollicitatiegesprek met die persoon (van de rotaryclub ofzo, dus dat zal allemaal wel heel goed moeten zijn).

In mijn voorbeeldbrief werden de vakken uit het algemene en profieldeel wél genoemd, daarom heb ik ze erbij gezet.
En ik besef dat ik inderdaad zal moeten uitblinken en duidelijk moet laten zien waarom ze nou echt MIJ moeten kiezen.
Mijn oppaswerk erin vermelden is idd een goed idee.

Ook 'medewerker administratief werk' staat zo beschreven als voorbeeld in mijn voorbeeldbrief. Toevallig heb ik ook echt administratief werk gedaan, dus ik heb dat gewoon overgenomen. In de voorbeeldbrief wordt dus niks verder toegelicht en ik vraag me dus af of ik dat nou wel of niet moet doen. Ik zal het wel een klein beetje uitbreiden.

In ieder geval erg bedankt
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten