Advertentie | |
|
05-01-2004, 19:50 | |||
Verwijderd
|
Of wat ik zeg helemaal correect is, weet ik niet, maar goed.
Citaat:
2. Ik vind het niet overdreven, 't is veel, maar 't is wel van belang en het is bovendien goed omschreven, vind ik. 3. Ik vind hem goed. Citaat:
2. Basisonderwijs hoort er niet bij. (Wij 'mogen' ons vakkenpakket van de middelbare school er niet eens bij vermelden, tenzij dit heel erg van belang is bij de sollicitatie oid.) 3. Ik denk dat je er ook best je hobby's bij kunt zetten. 4. Misschien de leeftijd van de kinderen erbij vermelden? 5. Volgens mij niet echt. Op WG&R staan ook wel tips in alle topics over dit onderwerp, denk ik. |
05-01-2004, 19:57 | ||
Citaat:
Over 1 van de sollicitatiebrief: De brief is precies zó lang, dat de woorden 'curruculum vitae' op de onderste regel uitkomen. Nou weet ik dus niet of die woorden gewoon onder de handtekening horen, of dat de woorden op de onderste regel horen. Ik kan het niet echt duidelijker omschrijven, maar de conclusie is zeg maar dat ik niks kan opmaken van die voorbeeldbrief. En voor de rest, bedankt
08-01-2004, 00:11 | |
Sollicitatiebrief
1) Zoals ik het geleerd heb ( MEAO Bedrijfsadministeur, ik zit momenteel in de sollicitatie commissie van een project bij ons op school ) Hoogachtend, Handtekening (3 regels wit) Naam Bijlage: curriculum vitae Ter verduidelijking: De bijlage staat altijd onder de naam. 2) Complimenten over deze alinea. Is echt niet te arrogant hoor. Echt heel leuk om te lezen lijkt mij als commissie zijnde. Het is juist heel zelfbewust en dat lijkt me goed voor de baan waarop jij solliciteert. 3) Ik vind persoonlijk iets zoals dit lekkerder lezen: Met belangstelling las ik uw advertentie in het Algemeen Dagblad van dinsdag 9 december jl., waarin u de vacature voor ‘leidster babygroep’ bekent maakt. Voor deze functie kom ik graag in aanmerking. Curriculum Vitae 1) naam + achternaam 2) basisonderwijs hoeft niet, gaan ze standaard van uit, vooral als je verdere diploma's hebt aan het voorgezet onderwijs / universiteit 3) het gaat er vooral om dat je vaardigheden en hobbies hier neer zet die relevant zijn voor de baan waarop je solliciciteerd. 4) ik zou toch aankaarten dat je oppast op een vast tijdstip/avond in de week, verder hoef je hier niet noodzakelijk jaartallen bij te zetten. Dit mag ook in verhaalvorm. 5) misschien zou je op je cv in het kort je persoonlijkheid kunnen neerzetten, bv. Profiel Sociaal, doorzetter, flexibel, gemotiveerd, geen negen-tot-vijf mentaliteit, leergierig, ambitieus Ik hoop dat je er iets aan hebt! |
08-01-2004, 10:56 | |
Verwijderd
|
Twee vraagjes voor mezelf.
Moet je alle werkervaring er bij zetten of alleen relevante werkervaring? Ik heb bv. een tijd bij de Xenos gewerkt en in de zomervakantie bij een bakkerij en bij een schoolboekhandel, maar dat lijkt me niet zo heel erg relevant voor een sollicitatie naar een stageplaats (daar voor moeten we solliciteren, ja ) op bv. een basisschool of in een instelling voor hulpverlening. En als je meerdere baantjes hebt nu (of meer een stage en een baantje), maar tussen het begin van die baantjes heb je nog andere baantje gehad, waar je inmiddels ook weer mee gestopt bent, hoe moet je dat dan aangeven? De baantjes die je nog hebt boven aan zetten of het baantje dat je eerder bent begonnen gewoon in het rijtje zetten op volgorde? Laatst gewijzigd op 08-01-2004 om 11:05. |
08-01-2004, 23:53 | |
Ik zou zelf de meest relevante en belangrijkste bijbaantjes noteren.
In principe zijn alle stages wel belangrijk. Bij meerdere wel onderscheid maken tussen snuffelstagels en langere stages. Snuffelstages hoeven niet genoteerd te worden als een andere soortgelijke stage deze overtreft. Voor een voorbeeld sollicitatiebrief en cv zou je misschien even op mijn website kunnen kijken. Klik links op voorbeeldbrieven om de brieven te bekijken. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes!!! |
09-01-2004, 22:08 | |
Even als algemene tip: houd er rekening mee dat diegene aan wie je de brief schrijft er totaal geen baat bij heeft om jou een plezier te doen. Het doel van een commissielid/p&a-er is een zo goed mogelijke medewerker te vinden zodat het bedrijf goed draaiend blijft.
Je kunt misschien iets beter aangeven wat jíj te bieden hebt aan het bedrijf. Je geeft in de 3e alinea wel aan hoe jij de functie zou invullen (en dat doe je zeer goed!), maar je geeft (volgens mij, ik heb de brief niet echt volledig gelezen ) niet aan wat voor meerwaarde jij te bieden hebt. Waarom zou het bedrijf jóu moeten kiezen? Iedereen zal aangeven bij zo'n functie dat ze verantwoordelijk, collegiaal, betrouwbaar, oplettend en geduldig zijn. Je geeft goed aan waaruit dit blijkt (uit eerdere werkervaring) maar ik vind het wel een beetje standaard. En je moet juist uitkijken voor 'cheesy' zinnen, want voor je het weet belandt je brief in de papierversnipperaar als het té standaard is. Daarnaast vind ik je opening ook érg standaard. Volgens mij is dit voor een schoolopdracht, toch? Zo ja, voor welk niveau? Ik meen ergens te hebben gelezen dat je VWO doet? Voor een middelbare scholier is het zeker een zeer sterke brief, maar van een hbo-er of wo-er wordt misschien wel iets meer verwacht. Houd er rekening mee dat jouw brief eruit moet springen! Als er 100 sollicitatiebrieven bij een bedrijf binnen komen, dan zal de selecteur het eerst de brieven doorlezen die hem op het eerste zicht het meest aanspreken. Vaak leest hij voor de eerste selectie enkel de eerste alinea door. Om enige kans te maken, zal je brief anders moeten zijn en zijn aandacht op een positieve manier moeten trekken. Dat lukt je niet door de meest standaard opening te kiezen die er is. De opening van Sailor is al een tikje beter, maar nog steeds niet echt 'anders dan anders'. Ook je afsluiting is té standaard. Verder vind ik die zin niet echt lopen, misschien dat je 'met u' weg moet halen? In je cv kun je inderdaad je basisonderwijs weglaten. Het lijkt mij ook niet helemaal nuttig om ál je vakken op te noemen. De gemiddelde volwassene heeft geen idee welke profielen er zijn en welke vakken waarin zitten. En al helemaal niet wat een gemeenschappelijk deel is. Misschien is het beter om alleen je examenvakken aan te geven. Oppassen zou ik zeker noteren, maar eerder bij de werkervaring.. Je kreeg/krijgt ervoor betaald (neem ik aan), dus is het werk. Juist omdat je solliciteert voor een functie met kinderen zou ik het aangeven. Toch vind ik 'oppassen' alleen erg kort. Inderdaad de leeftijden erbij vermelden. Iets van '[jaartal]-heden] wekelijks oppassen op kinderen [leeftijden]. Misschien zou je ook in de brief even aan kunnen stippen dat je dit al zo lang wekelijks doet. Ook zou ik bij de werkervaring preciezer aangeven wat je functie precies inhoudt/inhield. Administratief werk bij wat voor bedrijf? Het verschilt nogal of je bij een basisschool of bij een garage hebt gewerkt. Ik doe het altijd zo: jaartallen naam bedrijf parttime of fulltime? uitgeoefende functie(s), eventueel met afdelingen erbij werkzaamheden dus bijvoorbeeld: juni 1999-augustus 2001 Vroom & Dreesmann parttime cassière herenmode/schrijfwaren/giftshop medewerkster klantenservice werkzaamheden: adviseren, klachten oplossen, alle mogelijke verkoophandelingen, voorraad op peil houden, zoiets
10-01-2004, 11:05 | ||
Citaat:
Van vervolgopleidingen (mbo, hbo, wo) zou ik wel even de vakken erbij zetten, omdat dat toch veel verduidelijkt. Zeker als het een 'aparte' opleiding is, die niet zoveel voorkomt. Zo doe ik een opleiding die maar op 1 plaats in Nederland gegeven wordt. Veel mensen weten dan niet wat dat precies inhoudt. @de topicstartster: als ik jou was zou ik alleen de vakken noemen als deze aansluiten bij de functie. Algemene vakken als lichamelijke opvoeding zijn totaal niet relevant. (Imo)
10-01-2004, 12:00 | |
Verwijderd
|
Vervolgopleidingen (mbo, hbo, wo) hebben vaak veel teveel vakken om er 'even' bij te zetten. Een korte uitleg van de opleiding kan wel natuurlijk.
Als je bv. filosofie hebt gehad op de middelbare (of pedagogiek, dat geven ze op sommige scholen ook hoorde ik) en je solliciteert naar een functie waar dat van belang is, dan zou ik dat er idd wel bij vermelden. Maar dingen als wiskunde, Nederlands, gym, enz lijken me overbodig...je kunt in je CV altijd nog vermelden dat je je talen spreekt oid als het om iets internationaals gaat. |
13-01-2004, 21:35 | |
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties, daar heb ik echt veel aan!
Het is inderdaad een opdracht voor school, maar het wordt wel beoordeeld door iemand van buitenaf en we krijgen dus ook een sollicitatiegesprek met die persoon (van de rotaryclub ofzo, dus dat zal allemaal wel heel goed moeten zijn). In mijn voorbeeldbrief werden de vakken uit het algemene en profieldeel wél genoemd, daarom heb ik ze erbij gezet. En ik besef dat ik inderdaad zal moeten uitblinken en duidelijk moet laten zien waarom ze nou echt MIJ moeten kiezen. Mijn oppaswerk erin vermelden is idd een goed idee. Ook 'medewerker administratief werk' staat zo beschreven als voorbeeld in mijn voorbeeldbrief. Toevallig heb ik ook echt administratief werk gedaan, dus ik heb dat gewoon overgenomen. In de voorbeeldbrief wordt dus niks verder toegelicht en ik vraag me dus af of ik dat nou wel of niet moet doen. Ik zal het wel een klein beetje uitbreiden. In ieder geval erg bedankt
|
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
Het grote sollicitatietopic Hawahaai | 273 | 12-05-2022 20:37 | |
Werk, Geld & Recht |
Sollicitatiebrief Barca1 | 5 | 25-07-2015 11:20 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
duitse en engelse cv's en sollicitatiebrieven groovy | 3 | 21-05-2010 12:33 | |