Oud 14-03-2003, 21:18
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Waarom zijn mensen anti-semitisch, en andere vormen van haat?

Rassendiscriminatie, mensen discrimineren simpelweg omdat ze net íets anders zijn dan jij... Waarom zou je?

Wat mankeert mensen die dat doen?

Waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2003, 21:22
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-03-2003 @ 21:18:

Rassendiscriminatie, mensen discrimineren simpelweg omdat ze net íets anders zijn dan jij... Waarom zou je?
Omdat ze zichzelf superieur vinden,
en daarom alles wat anders is minachten?

Offtopic:
Lang niet gesproken.. :\


[edit]
semitisch? heb geen hersens en woordenboek bij de hand..
__________________
Drie.

Laatst gewijzigd op 14-03-2003 om 21:34.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 21:27
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Ikzelf weet dat onze liever heer duizend triljoen aardes heeft gemaakt, en in sommig is iederen geljk, in andere zijn de zwarten demonen op aarde, same go's for jews, etc, en in die realiteiten volg je de wil van God door racistisch te zijn.

Meer info:Zie topic de hemel als eindstation
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 21:32
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Zelf ben ik heel tolerant...

Maar ik ben absoluut niet tolerant tegenover mensen die niet tolerant zijn voor anderen.

Dat geldt voor fundamentalische moslims, maar evengoed voor streng orthodoxe joden. En evengoed voor aanhangers van extreem-rechtse groeperingen.


Deze zomer ga ik naar Auschwitz...
Waarom?
Om ervoor te zorgen dat de haat in mij jegens alle mensen die nog altijd de denkbeelden van de nazi's volgen blijft bestaan...
Om mij eraan te herinneren waar ik tegen strijd, zodat ik een leven lang door kan gaan daarmee!
En om die reden ga ik iedere keer dat ik in Amsterdam ben langs de Prinsengracht 263.
En hier in Zutphen sta ik altijd even stil bij het oorlogsmonument.
Evenals bij andere dingen: monumenten, gebouwen, begraafplaatsen die aan de oorlog herinneren.
Want die herinnering moet levend blijven.

Als wij vergeten wat er tussen 1939 en 1945 hier in Europa, jawel, hier in Nederland gebeurt is, dan lopen wij het gevaar een nieuwe golf van racisme een kans te geven en te belanden in een Derde Wereldoorlog, te beginnen door een nog niet bekend land.

Het doet mij pijn... waarom moesten zes miljoen onschuldige mensen sterven? En waarom zijn er nu nog mensen die deze denkbeelden blijven vereren?
Ik zie het als mijn persoonlijke taak om die mensen te weren uit onze beschaving...
Want ík haat geen onschuldige mensen, ik maak mij niet schuldig aan discriminatie: ik ben de rechter, ik weet wat goed en fout is.

En om deze reden steun ik altijd de 'zwakste' groep, dat wil zeggen, de groep die doelwit is van discriminatie.
Dat kunnen allerlei groepen zijn, van asielzoekers tot vrouwen...
Het is mijn taak, en die van iedereen met enig verstand, om ervoor te zorgen dat haat en discriminatie geen plaats krijgen in onze samenleving.

Ik wist niet waar dit moest, dus ik zet het maar hier...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 21:33
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Betamethason schreef op 14-03-2003 @ 21:22:
Omdat ze zichzelf superieur vinden,
en daarom alles wat anders is minachten?

Offtopic:
Lang niet gesproken.. :\


[edit]
semitisch? heb geen hersens en woordenboek bij de hand..
Anti-Joods.

Jij bent ook nooit meer op MSN...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 21:38
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
mensen willen zich graag beter zijn dan anderen.. en als ze daar geen reden toe kunnen vinden verzinnen ze zulke dingen
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 21:38
wicce
Avatar van wicce
wicce is offline
ja, dit krijg ik veel op school... Het gaat om het "wij gevoel". Iedereen heeft dit op een zekere hoogte maar sommige veel intensiever dan andere. het ligt er vooral aan hoe je bent opgegroeid, met wat voor invloeden en dergelijke. mensen willen zch graag afzonderen maar tegelijkertijd ergens bijhoren.. vooral het erbij horen heeft iedereen. Als mensen dan groepen gaan vormen en zich steeds meer uitbreiden en als het goede verkondigen zullen de groepen tegenover elkaar gaan staan... "wij".. "zij" hebben altijd iets minder of slechter.. op die manier heb je bij extremisten al snel discriminatie etc.
__________________
~~ whoever saves one life, saves the world entire ~~
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 22:17
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-03-2003 @ 21:32:
Deze zomer ga ik naar Auschwitz...
Waarom?
Om ervoor te zorgen dat de haat in mij jegens alle mensen die nog altijd de denkbeelden van de nazi's volgen blijft bestaan...
wees liever een licht en goed voorbeeld dan een rechter.

wat religies denken over de zinlooshied van haat.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 00:00
Verwijderd
Waarom heb jij persoonlijk iets met antisemitisme? Je licht die vorm van rassenhaat er veel meer uit dan welke andere vorm dan ook.

Persoonlijk heb ik over antisemitisme niks anders te zeggen dan over andere vormen van rassendiscriminatie. Het is gewoon ontzettend dom en het zijn ook alleen maar domme mensen die het doen. Waarom? Omdat ze dom zijn, misschien? Ik heb er geen antwoord op. Gelukkig zijn die mensen met zo weinig dat ze eigenlijk niets te betekenen hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 01:38
Ciskaatje
Avatar van Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-03-2003 @ 21:32:
Het doet mij pijn... waarom moesten zes miljoen onschuldige mensen sterven? En waarom zijn er nu nog mensen die deze denkbeelden blijven vereren?
Ik zie het als mijn persoonlijke taak om die mensen te weren uit onze beschaving...
Want ík haat geen onschuldige mensen, ik maak mij niet schuldig aan discriminatie: ik ben de rechter, ik weet wat goed en fout is.
Oja? Jij weet wat jij goed en fout vind, je weet niet of dat ook goed of fout is. Je oordeelt volgens jouw normen en waarden, en wie zegt dat dat de juisten zijn? Iemand met een ander geloof oordeelt volgens andere normen en waarden en wie ben jij dan om te zeggen dat die van anderen fout zijn, en die van jouw goed? Dan doe je toch eigenlijk hetzelfde, als waarvan je hen beschuldigd?

Op je eigen manier maak je je wel degelijk schuldig aan discriminatie. Want je wilt de nazi's uit de samenleving weren, om iets wat andere nazi's hebben gedaan. Nou zeg ik niet dat ik het niet met je eens ben, want wat de nazi's hebben gedaan is absoluut verschrikkelijk. Ik wil er alleen mee zeggen dat je zinnetje "ik maak mij niet schuldig aan discriminatie" niet klopt.

Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-03-2003 @ 21:32:
En om deze reden steun ik altijd de 'zwakste' groep, dat wil zeggen, de groep die doelwit is van discriminatie.
Dat kunnen allerlei groepen zijn, van asielzoekers tot vrouwen...
Het is mijn taak, en die van iedereen met enig verstand, om ervoor te zorgen dat haat en discriminatie geen plaats krijgen in onze samenleving.
Wil je dat bereiken dan denk ik dat kennis van de andere culturen/geloven een van de belangrijkste dingen is. Opvoeding en kennis (en ongetwijfeld nog veel meer dingen)

Probeer je eens in de andere culturen te verdiepen. Probeer je eens in deze mensen te verplaatsen ipv ze te beschuldigen. Ze komen niet zomaar tot de daden die ze doen, daar is een hele geschiedenis aan vooraf gegaan, en vergeet niet dat er ook veel mensen van hen zijn gedood (moslims, joden enz)
Nou wil ik dingen die zij doen echt absoluut niet goed praten, maar door meteen zo'n agressieve houding tegenover hun aan te nemen wordt hun houding tegenover 'ons' echt niet beter en minder agressief...
Zo'n agressieve houding tegenover hun maakt de verhouding eerder nog slechter. En nogmaals ik vind hun houding niet goed, maar het is geen oplossing om vervolgens dezelfde houding tegenover hun aan te gaan nemen.

Maar goed, dat is mijn mening.
__________________
~*knuff* voor jessiej, mijn niet-vriendin ~

Laatst gewijzigd op 15-03-2003 om 01:40.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 10:24
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-03-2003 @ 21:32:
Zelf ben ik heel tolerant...

Maar ik ben absoluut niet tolerant tegenover mensen die niet tolerant zijn voor anderen.
Is dat niet een beetje krom? Kwaad met Kwaad vergelden, heet dat.

Citaat:

Deze zomer ga ik naar Auschwitz...
Waarom?
Om ervoor te zorgen dat de haat in mij jegens alle mensen die nog altijd de denkbeelden van de nazi's volgen blijft bestaan...
Purpose being? Dat is toch loos? Je gaat mensen haten die een ander denkbeeld hebben dan jij. Dat is toch evenzogoed discriminatie?
Citaat:

Want die herinnering moet levend blijven.
Nee, je moet een geschiedenis ook eens kunnen afsluiten. Als je dat niet kan blijf je hangen in het verleden.

Citaat:

Want ík haat geen onschuldige mensen, ik maak mij niet schuldig aan discriminatie: ik ben de rechter, ik weet wat goed en fout is.
De arrogantie. Wie ben jij om te bepalen wat goed is en wat fout? Je kan hoogstens zeggen dat jij het goed of fout vindt. Das iets totaal anders dan dat het goed of fout is.

Citaat:

En om deze reden steun ik altijd de 'zwakste' groep, dat wil zeggen, de groep die doelwit is van discriminatie.
Dat kunnen allerlei groepen zijn, van asielzoekers tot vrouwen...
Het is mijn taak, en die van iedereen met enig verstand, om ervoor te zorgen dat haat en discriminatie geen plaats krijgen in onze samenleving.
Wat nou als de neo-nazis de zwakste groep zijn? Als zij gediscrimineerd worden? Ga je dan hen steunen? Want dat is wat hier staat.

Begrijp me goed: ik ben geen voorstander noch van het nazi-regime noch van de neo-nazi's. Maar je ik kan niet gaan bepalen wat die mensen moeten doen. Als zij een strafbaar feit begaan moeten ze gestraft worden als ieder ander. Er is geen reden om hen apart te behandelen, want dat zou namelijk discriminatie zijn. Iets wat jij zelf, zo blijkt, goedkeurt. Zolang het maar tegen - in jouw ogen - 'foute' mensen is.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 10:46
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
ziehier de reden waarom FA

(NB Ik ben het in het geheel niet met die site eens laat dat duidelijk zijn)
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 14:08
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Betamethason schreef op 14-03-2003 @ 21:22:

Semitisch?
Er zijn een aantal Semitische talen zoals het Hebreeuws, maar Arabisch en Ethiopisch vallen er ook onder, evenals de inmiddels uitgestorven Babylonische, Aramese, Assyrische en Fenicische taal. Het is in dat verband dus niet juist om antisemitisme uitsluitend als anti-joods denken te beschrijven omdat er naast de Joden nog andere Semitische volken bestaan en hebben bestaan.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 14:19
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Veel mensen hebben te weinig innerlijke waarde voor zichzelf, en willen zich dan beter voelen dan andere mensen, door zich te onderscheiden op bepaalde punten. Zou ze dat nu lukken op intelligentieniveau, of niveau wat betreft het geven van liefde, dan was er niet veel aan de hand, maar vaak kiezen deze mensen de meest zichtbare onderscheidingsmethoden. Huidskleur, afkomst, nationaliteit, etc.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 14:20
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 15-03-2003 @ 14:08:
*antisemitisme ed*
mja. Maar antisemitisme wordt tegenwoordig wel gebruikt als synoniem voor jodenhaat. Ook al is dat niet geheel correct.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 14:53
Ciskaatje
Avatar van Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
Diovai schreef op 15-03-2003 @ 14:19:
en willen zich dan beter voelen dan andere mensen, door zich te onderscheiden op bepaalde punten. Zou ze dat nu lukken op intelligentieniveau, of niveau wat betreft het geven van liefde, dan was er niet veel aan de hand,
Ook het onderscheiden op intelligentieniveau etc levert een vorm van discriminatie op, denk ik. Hoeveel mensen worden wel niet gepest omdat ze een zogenaamde studie of nerd zijn? Niet eens altijd omdat ze veel leren, maar alleen het halen van hoge cijfers zegt volgens sommigen al genoeg. Of omdat ze een bril dragen? Scheve tanden hebben? Andere kleren aan hebben dan anderen?
Oke, dit is een veel en veel lichtere vorm van discriminatie, maar het is er wel degelijk.
__________________
~*knuff* voor jessiej, mijn niet-vriendin ~
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 15:13
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Citaat:
Ciskaatje schreef op 15-03-2003 @ 14:53:
Ook het onderscheiden op intelligentieniveau etc levert een vorm van discriminatie op, denk ik. Hoeveel mensen worden wel niet gepest omdat ze een zogenaamde studie of nerd zijn? Niet eens altijd omdat ze veel leren, maar alleen het halen van hoge cijfers zegt volgens sommigen al genoeg. Of omdat ze een bril dragen? Scheve tanden hebben? Andere kleren aan hebben dan anderen?
Oke, dit is een veel en veel lichtere vorm van discriminatie, maar het is er wel degelijk.
Ja, natuurlijk, maar wat ik bedoel: ik vind het niet erg heel duidelijk jezelf te markeren als slimmer dan een ander, of knapper dan een ander, maar ook daar moet je ook geen waarden aan verbinden. Je bent namelijk nooit beter dan een ander totdat je je op dezelfde hoogte als alle anderen acht. Beetje paradoxaal, maar goed. Het leidt veel makkelijker tot discriminatie als je zegt: hey ik ben blank, en zij daar is zwart. Nu is dat op zich niet erg om te zeggen, als je er geen waarde-oordeel aan verbindt. Ik kan ook best zeggen, 'ik ben blank', 'zij is donker', en haar dan bewonderen om haar schoonheid.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 15:39
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-03-2003 @ 21:32:
Zelf ben ik heel tolerant...

Maar ik ben absoluut niet tolerant tegenover mensen die niet tolerant zijn voor anderen.
dan ben je toch net zo naief bezig als al die andere mensen?? 't is altijd weer zo'n uitgemolken spelletje van eer en trots.. als jij mij niet tolereert tolereer ik jou ook niet... als jij niet met me wil spelen ben jij m'n beste vriend niet meer

als we nou eens gewoon iedereen proberen te begrijpen, en alleen de slechte dingen die ze doen afkeuren.... voor hetzelfde geld was jij in die situatie opgegroeid en had je precies hetzelfde gedaan... de denkbeelden die ze in de loop van tijd hebben gevormd zijn gewoon heel anders maar het is niet dat nazi's of amerikanen slecht geboren worden ofzo
99% van nederland accepteert de bio-industrie.. ik ook.. en dan zul je wel zeggen van jah, maar dat zijn dieren, en geen mensen... maar WIJ met ONZE normen en waarden vinden die dieren minderwaardig,.. misschien veranderen de normen en waarden in de loop van tijd zo erg dat iedereen ons later afkeurt net als wij nu bij de nazi's doen

wat ik probeer te zeggen.. probeer andere mensen te begrijpen, en ga het niet zien als een eer voor die mensen om je tolerantie te krijgen, tolerantie is geen handelsprodukt
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-03-2003, 15:43
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Alleen hij is tolerant, die zowel open staat voor mensen die naar zijn mening goede dingen doen als voor mensen die naar zijn mening fouten maken. Het accepteren van fouten van anderen en het respecteren van die mensen is het belangrijkste deel van tolerantie.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 17:08
Verwijderd
Je moet toch iemand de schuld geven van jouw falen?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 17:14
Ciskaatje
Avatar van Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
Jadie schreef op 15-03-2003 @ 17:08:
Je moet toch iemand de schuld geven van jouw falen?
moet dat? is er dan altijd iemand schuldig? kan het niet zo zijn dat iemands falen niet aan een persoon, maar aan omstandigheden lag?

Je zegt het een beetje op een manier, dat wanneer iemand faalt, het altijd de schuld van een ander is. Ja of misschien van jezelf, maar als mensen iemand de schuld geven, geven ze eerder en liever een ander de schuld dan zichzelf. Op enkelen na dan
__________________
~*knuff* voor jessiej, mijn niet-vriendin ~
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 17:18
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Citaat:
Ciskaatje schreef op 15-03-2003 @ 17:14:
moet dat? is er dan altijd iemand schuldig? kan het niet zo zijn dat iemands falen niet aan een persoon, maar aan omstandigheden lag?

Je zegt het een beetje op een manier, dat wanneer iemand faalt, het altijd de schuld van een ander is. Ja of misschien van jezelf, maar als mensen iemand de schuld geven, geven ze eerder en liever een ander de schuld dan zichzelf. Op enkelen na dan
Nee, Jadie bedoelt het goed hoor, op een beetje ironische manier.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 21:53
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Jullie begrijpen me niet goed...


Ik haat niet de mensen die mij haten.
Zelf ben ik immers niet Joods; ik ben niet religieus.

Overigens, m'n voorouders waren wel Joods.
Uit Polen...

Dus als ik voor een religie moet kiezen, lijkt dat me overduidelijk...

Maar ik heb even weinig tijd.

Laatst gewijzigd op 15-03-2003 om 22:27.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 22:32
Verwijderd
Citaat:
Ciskaatje schreef op 15-03-2003 @ 17:14:
moet dat? is er dan altijd iemand schuldig? kan het niet zo zijn dat iemands falen niet aan een persoon, maar aan omstandigheden lag?

Je zegt het een beetje op een manier, dat wanneer iemand faalt, het altijd de schuld van een ander is. Ja of misschien van jezelf, maar als mensen iemand de schuld geven, geven ze eerder en liever een ander de schuld dan zichzelf. Op enkelen na dan
Ik zeg dat mensen altijd een zondebok zoeken voor hun falen.
(En dat is vaak iemand anders.)

Citaat:
Nee, Jadie bedoelt het goed hoor, op een beetje ironische manier.

Laatst gewijzigd op 15-03-2003 om 22:36.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 22:48
Ciskaatje
Avatar van Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
Jadie schreef op 15-03-2003 @ 22:32:
Ik zeg dat mensen altijd een zondebok zoeken voor hun falen.
(En dat is vaak iemand anders.)
Ja oke daar heb je ergens wel gelijk in. Je zei het alleen een beetje op een ironische manier idd
En dat je het goed bedoelt dat geloof ik zo wie zo wel hoor, als ik het idee heb dat iemand het niet goed bedoelt en gewoon maar wat post, dan ga ik er meestal niet eens op in (zonde van mn tijd dan toch)

Citaat:
Jullie begrijpen me niet goed...

Ik haat niet de mensen die mij haten.
Zelf ben ik immers niet Joods; ik ben niet religieus.
Probeer het dan nog maar een keer duidelijk uit te leggen als je meer tijd hebt
Want wat je nu zegt, dat je niet de mensen haat die jou haten, had ik al wel begrepen.
__________________
~*knuff* voor jessiej, mijn niet-vriendin ~

Laatst gewijzigd op 15-03-2003 om 22:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2003, 03:43
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-03-2003 @ 21:18:
Waarom zijn mensen anti-semitisch, en andere vormen van haat?

Rassendiscriminatie, mensen discrimineren simpelweg omdat ze net íets anders zijn dan jij... Waarom zou je?

Wat mankeert mensen die dat doen?

Waarom?
Mensen zijn anti-semitisch door propaganda. Net zoals in de 2e wereld oorlog toen hitler een propaganda campagne begon tegen het joodse volk. Uiteindelijk werd er dus een heel land anti-semitisch en stemde op de partij van hitler. Ook in deze tijd heeft het precies dezelfde oorzaak kijk maar naar de israel situatie: steeds meer mensen zijn anti israel en dat komt door arabische propaganda in veel arabische landen word veel propaganda tegen israel gepubliceert en ook de palastijnen werken daar hard aan mee via de pers. Mensen zien die dingen op tv en krijgen daardoor een eenzijdige blik op de situatie omdat er over israel alleen die dingen op tv zijn. Mensen zien dus die propaganda en gaan dat geloven en de stap van israelische joden naar bijv. nederlandse joden is snel gemaakt want er word standaard van uit gegaan dat de nederlandse joden allemaal voor israel zijn waardoor zij dus ook weer in een negatief dagligt staan. Helaas is het antisemitisme dus weer terug en word het vooral door radikale moslims uitgevoerd maar tegenwoordig ook door steeds meer nederlandse mensen en worden er weer synagoges in brand gestoken/vernield en word er weer vandalisme aangericht op joodse begraafplaatsen. Op http://www.cidi.nl staan veel verhalen over anti-semitisme in deze tijd en zul je merken dat het ook op scholen veel voor komt in de vorm van pesten enzo.

Hier nog enkele links:
http://www.infoclick.org/conflict.html
http://www.afsi.org/arablies.htm
http://www.hasbara.us/Arab_Propaganda.html
http://www.eretzyisroel.org/~samuel/nazi.html
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 11:12
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 15-03-2003 @ 21:53:

Ik haat niet de mensen die mij haten.
Zelf ben ik immers niet Joods; ik ben niet religieus.
dat is helemaal niet relevant. Het gaat er om dat jij mensen haat die in jouw ogen foute denkbeelden hebben. Dan ben jij toch geen haar beter dan die antisemieten?
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 11:58
Ciskaatje
Avatar van Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 16-03-2003 @ 11:12:
dat is helemaal niet relevant. Het gaat er om dat jij mensen haat die in jouw ogen foute denkbeelden hebben. Dan ben jij toch geen haar beter dan die antisemieten?
ja precies Dat wou ik nou ook zeggen, kon het alleen niet goed verwoorden Maar ik sluit me hier dus helemaal bij aan.
__________________
~*knuff* voor jessiej, mijn niet-vriendin ~
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 14:57
tictactoe
tictactoe is offline
ik vind het erg als mensen vooroordelen hebben...

ik kom zelf uit Duitsland en als ze horen dat ik een Duits accent heb dan reagieren sommigen heel raar...Het contact tussen Duitsers en Nederlanders is heel apart, ze wonen zo vlak naast elkaar en toch vinden ze elkaar vreemd...

Er zijn selbst mensen die gelijk aan de Tweede Wereldoorlog denken als ze mij praten horen...vind ik wel raar alsof ik daar wat aan kan doen.

Wat maakt het nou uit waar je vandaan komt?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 15:26
Verwijderd
Angst voor het onbekende, kortzichtigheid.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 19:38
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Vanwege de joodse ideeen/hun cultuur/hun religie.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 21:02
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 16-03-2003 @ 19:38:
Vanwege de joodse ideeen/hun cultuur/hun religie.
Kun je dat nader uitleggen? Wat is er zo provocerend aan de joodse cultuur, ideeen en religie dat het uit lokt tot antisemitisme?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 21:29
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
tictactoe schreef op 16-03-2003 @ 14:57:
ik vind het erg als mensen vooroordelen hebben...

ik kom zelf uit Duitsland en als ze horen dat ik een Duits accent heb dan reagieren sommigen heel raar...Het contact tussen Duitsers en Nederlanders is heel apart, ze wonen zo vlak naast elkaar en toch vinden ze elkaar vreemd...

Er zijn selbst mensen die gelijk aan de Tweede Wereldoorlog denken als ze mij praten horen...vind ik wel raar alsof ik daar wat aan kan doen.

Wat maakt het nou uit waar je vandaan komt?
Duitsland is een van mijn favoriete landen, ik kom er vaak...
En ik spreek vloeiend Duits.
Toen ik 14 was, ben ik al eens alleen een lang weekend naar Zuid-Duitsland geweest. Helemaal alleen dus, en dat beviel heel goed. Daarnaast nog bijna een maand Zwitserland, in februari dit jaar, beviel ook goed.

Maar ik heb niets tegen Duitsland...

Als ik nu door Köln loop, of door Nürnberg, of Berlin, of waar dan ook in Duitsland, voel ik me niet onveilig. Dan loop ik gewoon door een vriendelijk land, door ons grote buurland.
Voor mij is er een groot verschil tussen Duitsland onder Hitler en Duitsland nu: die twee landen hebben in mijn gedachten weinig met elkaar gemeen. Duitsland is een mooi, goed land.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 21:34
bonkesone
Avatar van bonkesone
bonkesone is offline
Omdat, als de economie slecht is, mensen een zondebok nodig hebben. Joodse mensen hebben de reputatie dat ze een neus voor geld hebben, en erg slim zijn. OP die manier denken de mensen dat Joodse mensen baantjes inpikken en de boel bedriegen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 21:37
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Mensen zijn anti-semitisch, omdat ze wat te zeuren moeten hebben. Ook anti-anti-semitische mensen hebben weer wat te zeuren.
Het komt er dus op neer, dat mensen zeurders zijn.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 21:37
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Nu zal ik nog een poging doen mijn visie op deze zaak te verhelderen.

Ik ben niet net als de neo-nazi's.

Want: die neo-nazi's zijn begonnen met het haten. Zij volgen een leefswijze waarin anderen gehaat worden. Iedereen die anders is, moet weg, liefst dood. Dat is hun beeld. Hun beeld van een perfecte wereld, is een wereld waar alleen zij leven, en niemand anders. Zij beginnen met mensen haten, gewoon zonder reden.
Omdat die mensen Joods zijn. Of omdat ze niet heteroseksueel zijn. Of omdat ze bv. bij Roma-volkeren horen. Of omdat ze niet aan hun politieke denkbeelden voldoen...

Maar ik haat geen onschuldige mensen.
Ik haat alleen die personen, die anderen kwaad doen. Daarom ben ik een verdediger. Zij zijn de daders, zij haten. Ik verdedig tegen die haat, ik strijd ertegen.

Mijn beeld van een perfecte wereld is één, waarin iedereen zijn leven mag en kan leiden zonder ongewenste tussenkomst van anderen. Ik heb het hier niet over een wereld waarin niemand zich met een ander bemoeit.
Wel over een wereld waarin men anderen niet zonder reden gaat haten, een wereld waarin mensen vriendelijk tegen elkaar zijn.

Maar er zijn ook mensen die niet zo tolerant zijn.
Zij willen alleen hun eigen volk zien, en niemand anders.
Voor anderen is in hun wereldbeeld geen plaats, en dus moeten die worden 'opgeruimd'.
Hoe kun je zoiets goed praten? Wie kan dat?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-03-2003, 21:41
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
jij hebt dus een hekel aan mensen die anderen pijn doen, anderen hebben weer een hekel aan mensen die vervelend doen. Weer andere mensen hebben weer een hekel aan mensen die normaal doen.

Tjah...en meestal is het door jaloezie of omdat die gene iets doet wat zij nooit zullen kunnen halen en dat ze dan machteloos worden en zo.

mensen...*zucht*

En ik ben zelf minstens net zo erg
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 21:54
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Eend schreef op 16-03-2003 @ 21:41:
jij hebt dus een hekel aan mensen die anderen pijn doen, anderen hebben weer een hekel aan mensen die vervelend doen. Weer andere mensen hebben weer een hekel aan mensen die normaal doen.

Tjah...en meestal is het door jaloezie of omdat die gene iets doet wat zij nooit zullen kunnen halen en dat ze dan machteloos worden en zo.

mensen...*zucht*

En ik ben zelf minstens net zo erg
Ja, klopt.

Ik haat mensen die opzettelijk anderen pijn doen...

Zij (neo-nazi's) doen opzettelijk onschuldige mensen pijn.
Ik doe géén onschuldige mensen pijn...
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 22:11
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
En nog een ding... misschien word ik toch ooit wel religieus...


Nadeel: ik denk niet dat ik de discipline in me heb om een geloof te kunnen volgen...
En al zeker niet iets waar je eigenlijk de hele dag mee bezig bent...

Dat zou een enorme verandering in mijn leven betekenen.

En mijn voorouders... uit Polen. Zij zouden het zeker goed vinden! Dan zou ik de familie weer op het juiste pad brengen.

Diep in me heb ik min of meer, bewust of onbewust, die keuze al gemaakt. (Nu nog de uitvoer...) Lang leve de bibliotheek.


Goh, ik besef me nu pas dat ik 1 minuut geleden misschien wel de grootste beslissing van m'n leven heb genomen alsof het niets is.

Ach, het is laat, en ik voel me niet zo heel erg geweldig...
Want ik ben bezig de RIOD (nu NIOD) editie van de dagboeken van Anne Frank te lezen... de wetenschappelijke editie, met alle teksten erin, plus meer achtergrondinformatie.
De foto's...

Dit mag nooit meer gebeuren!
Mijn mensen, afgeslacht!
Verre familieleden van mij zijn vermoord, alsof ze dieren waren...
En zelfs mijn grootste vijanden wens ik zo'n einde niet toe.
Dieren trouwens ook niet!

De vergassing van die miljoenen kippen vind ik ook afschuwelijk... de advertenties in de krant: 'kippenruimers gezocht'.
Alsof die arme dieren geen gevoel hebben!
(Ik ben overigens vegetarisch...)

Maar goed, nu dwaal ik af.

Dit begint meer een soort van dagboek te worden geloof ik, wat niet eens zo'n heel slecht idee is. Mijn eigen dagboek, mijn gedachten. Op papier lukt dat me niet, maar op het forum wel...

Tot morgen!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 22:13
Rickjansen84
Rickjansen84 is offline
ik denk dat haat en discriminatie ( ook al is het HELEMAAAAL verkeerd) mens eigens zijn, vroeger moest je vechten voor je leven, tegen andere stammen enz, die gewoon anders waren.. iets wat vreemder is kan een levensbedreiging zijn.. is instinct om even na te denken over de mensen die anders zijn.. teminste dat lijkt me het meest logishe.. ik ben zelf ook tegen rassenhaat en andere vormen van discriminaties..

PZ
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 22:28
Avidell
Avidell is offline
Ik denk dat mensen wel erg snel anti-semitisch worden genoemd nu. Als je kritiek levert op Israël dan ben je al een anti-semitisch. Tuurlijk is het slecht om dan maar alle joden de schuld te geven, maar dat doe ik ook niet. Maar je moet toch nog wel kritiek kunnen uiten op het beleid van een land?
En wat is dan die anti-semitische propaganda, dat Israël huizen van onschuldige Palestijnen omver rijdt alleen omdat iemand in hun familie iets fouts heeft gedaan? Of dat het Israëlische leger op westerse journalisten schiet? Dat je een vredesdemonstrant omver rijdt met een buldozer? (oja vergeten was een "ongeluk") Ik bedoel tuurlijk is het zo dat de zelmoordaanslagen slecht zijn en de brandende synachochen ook, maar tegenwoordig wordt het woord anti-semitisch flink uit het verband gerukt, kritiek op Israël en dan wordt er meteen een vinger naar jou gericht met de woorden erbij: jij bent anti-semitisch.
Het Israëlische beleid wordt gesteund omdat er zoveel joden zijn dood gegaan in de tweede wereldoorlog. Vergeet niet dat Sharon toch oorlogsmisdaden heeft begaan.

Heb even snel gelezen wat er in die links staan, en er staan halve waarheden in. Joden hebben eerst in het gebied van Palestina gewoond en toen zijn ze weggejaagd en nu komen ze na een hele lange tijd weer terug en verjagen de huidige inwoners en vinden het dan gek dat er uit die huidige inwoners strijders komen om hun land terug proberen te veroveren (netzoals de Israëliërs hebben gedaan).

Laatst gewijzigd op 16-03-2003 om 22:30.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 22:40
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 15-03-2003 @ 21:53:
Jullie begrijpen me niet goed...


Ik haat niet de mensen die mij haten.
Zelf ben ik immers niet Joods; ik ben niet religieus.

Overigens, m'n voorouders waren wel Joods.
Uit Polen...

Dus als ik voor een religie moet kiezen, lijkt dat me overduidelijk...

Maar ik heb even weinig tijd.
Even een vraagje is die familie uit polen van je moeders kant? Zo ja dan ben je zeker wel joods je bent namelijk joods wanneer je uit een joodse moeder geboren bent, religieus of niet religieus.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 22:42
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 16-03-2003 @ 21:54:
Ja, klopt.

Ik haat mensen die opzettelijk anderen pijn doen...

Zij (neo-nazi's) doen opzettelijk onschuldige mensen pijn.
Ik doe géén onschuldige mensen pijn...
jup
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 22:54
knijtert!
Avatar van knijtert!
knijtert! is offline
//offtopic
//mag ik weten waarom ijscoman volledig word genegeerd in dit verhaal?
__________________
That'll be our little secret
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 22:57
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
knijtert! schreef op 16-03-2003 @ 22:54:
//offtopic
//mag ik weten waarom ijscoman volledig word genegeerd in dit verhaal?
Ja het lijkt wel als of ik dood ben en een geest ben in deze topic en niemand mij kan zien.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 23:07
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
knijtert! schreef op 16-03-2003 @ 22:54:
//offtopic
//mag ik weten waarom ijscoman volledig word genegeerd in dit verhaal?
Ik reageer net, dus het spijt me als ik hem genegeerd heb
maar ik ben hier uitgesproken
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 13:53
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
@Fleet Admiral:

Ik blijf jou allemachtig hypocriet vinden. Ken je het boek 1984 van George Orwell? (zo nee, dan moet je het lezen). Ik vind dit namelijk heel erg veel op dubbeldenk (doublethink) lijken. Aan de ene kant wijs je het standpunt af (haat tegenover een bepaalde groep mensen) dat je tegelijkertijd ook aanneemt. Of die haat nou wel of niet tegen de 'zwakkeren' is gericht doet absoluut niet ter zake.

Ik keur de neo-nazis niet goed. Integendeel. Maar ik zeg ook niet dat ik ze haat. Ik ben het met ze oneens. Dat is iets heel anders. Natuurlijk zie ik hen liever andere standpunten aannemen, maar als ze dat niet uit zichzelf doen: ik kan ze hoogstens proberen te overtuigen van hun ongelijk. Ik kan ze niet haten, omdat ik ze niet ken.

Zeggen dat je een groep mensen haat is een erg ongenuanceerde - zo niet domme - uitspraak
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 13:57
Dark Psycho
Avatar van Dark Psycho
Dark Psycho is offline
mensen zijn bang voor hetgeen wat anders is dan zijzelf
__________________
No fear is my weakness I hear when faith has been denied
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 15:50
Ciskaatje
Avatar van Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 16-03-2003 @ 22:11:
Nadeel: ik denk niet dat ik de discipline in me heb om een geloof te kunnen volgen...
En al zeker niet iets waar je eigenlijk de hele dag mee bezig bent...
Dat ligt eraan met welk doel je het geloof volgt. Als je het volgt, omdat je er ook echt in gelooft dan lijkt het mij niet moeilijk om die discipline op te brengen. Als je het doet omdat je het wilt geloven, om wat voor reden dan ook, ja dan wordt het moeilijk.

Citaat:
Ik ben niet net als de neo-nazi's.

Want: die neo-nazi's zijn begonnen met het haten. Zij volgen een leefswijze waarin anderen gehaat worden. Iedereen die anders is, moet weg, liefst dood. Dat is hun beeld. Hun beeld van een perfecte wereld, is een wereld waar alleen zij leven, en niemand anders. Zij beginnen met mensen haten, gewoon zonder reden.
Omdat die mensen Joods zijn. Of omdat ze niet heteroseksueel zijn. Of omdat ze bv. bij Roma-volkeren horen. Of omdat ze niet aan hun politieke denkbeelden voldoen...
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 16-03-2003 @ 22:11:
En zelfs mijn grootste vijanden wens ik zo'n einde niet toe.
Om eerlijk te zijn krijg ik een ander idee.
Haat met haat bestreiden heet zoiets. Geweld met geweld. Dat is toch geen oplossing? Wat zij hebben gedaan is fout (vind ik), maar door hun vervolgens te gaan haten wordt hun houding naar ons toe echt niet beter. Wil je zo'n vredige samenleving, waarin iedereen naast elkaar kan leven, dan moet je die cirkel doorbreken. Wil je dat het haten ophoud, probeer dan te bewijzen dat ze ongelijk hebben. Terughaten heeft absoluut geen zin.

Het is niet zo dat ze geen reden hebben om mensen (bv joden) te haten. Daar hebben ze, voor hunzelf, zeker wel een reden voor. En wat het ook voor reden is, hoe zwak hun argumenten ook zijn, probeer je erin te verdiepen en probeer die reden te vinden. Probeer ze te overtuigen van hun ongelijk. Daar berijk je veel meer mee.

Citaat:
Voor mij is er een groot verschil tussen Duitsland onder Hitler en Duitsland nu: die twee landen hebben in mijn gedachten weinig met elkaar gemeen. Duitsland is een mooi, goed land.
Ik denk dat je wel een aantal dingen vergeet. Denk bv aan de manier van opvoeden. Het verschilt of je wordt opgevoed met het idee dat Joden slecht zijn, als je niet beter weet, als er mensen met geweren bij de stembussen staan om te kijken of je wel op Hitler hebt gestemt.. Of het Duitsland nu.
Je moet zulke dingen niet vergeten, je moet niet alle Duitsers over 1 kam scheren.

hmm ja nouja ik ben het dus verder ook met martijn1985 eens
__________________
~*knuff* voor jessiej, mijn niet-vriendin ~
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 16:55
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 16-03-2003 @ 21:54:
Ja, klopt.

Ik haat mensen die opzettelijk anderen pijn doen...

Zij (neo-nazi's) doen opzettelijk onschuldige mensen pijn.
Ik doe géén onschuldige mensen pijn...

En hoe beslis je wie er wel of niet onschuldig is?
Is het onschuldig als na 11 sept ineens 80 procent van de moslims kenbaar maakt dat ze achter osama staan?

Mensen met een bepaalde cultuur hebben epaalde ideeen die in hun ogen wijzen op schuldigheid.

zie ook de link naar the jewish conspiracy, voor hun zijn de joden schuldig. Dus zeg niet dat jij voor de onschuldigen bent en zij onschuldige mensen doodmaken.

Je praat alleen je eigen haat goed net als zei. wees een licht, geen rechter.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
T_ID
500 09-04-2007 18:12
Films, TV & Radio Welke film heb je het laatst gezien en wat vond je er van? [Deel 13]
Freshh~
500 30-06-2005 09:22
De Kantine [gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v? Episode II
Machiavelli
500 28-09-2004 21:34
Levensbeschouwing & Filosofie Moslims halen gereformeerden bijna in
Rabbi Daniel
92 02-11-2003 17:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Palestijnse staat
LJ Flem
342 21-05-2003 11:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Mevrouw Duisenberg beschuldigd van anti-semitisme!
Mujahid
131 27-06-2002 22:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:50.