Oud 11-02-2002, 21:53
ducky
ducky is offline
Dit is een verhaal wat ik al een tijdje geleden geschreven heb, wat vinden jullie ervan?

Janneke’s werkstuk

‘ Elke dag maken deze kinderen werkdaden van twaalf uur. Ze moeten helpen geld verdienen, anders komt hun gezin om van de honger. Vaak verdienen ze maar enkele guldens per week. Ze kunnen niet naar school, daar is te weinig geld voor.
Amani is elf jaar. Hij werkt in een fabriek waar hij armbandjes moet knopen. Hij moet er hard werken, want als hij luiert, wordt hij geslagen door zijn baas. Hij kan niet naar school, te weinig geld. Zijn toekomst ziet er somber uit, hij kan geen beroep leren, omdat hij geen opleiding heeft. Met dit werk verdient hij te weinig om later een gezin te onderhouden. Ook zijn kinderen zullen dan moeten gaan werken. Ook zij hebben dan geen toekomst.
En Amani is maar één van de duizenden.’
Janneke moest een werkstuk maken over leven in andere landen of andere culturen. Dit leek haar een geschikt onderwerp. Kinderarbeid om te overleven.
Ze bedacht zich dat ze Amani was en armbandjes moest knopen. Elke dag opnieuw, in een stoffige fabriek en een baas die je slaat als je te langzaam werkt. Ze kon het zich niet voorstellen. Toch had ze het al zo vaak gehoord en op televisie gezien. Vreselijk.
Ze moest die kinderen helpen, ze wist alleen nog niet hoe. Haar werkstuk maken en lezen hoe zielig die kinderen waren kon ze niet.
Ze werkte verder aan haar werkstuk. 25 April was de inleverdatum. Ze had nu nog twee weken.
“Ga je mee zwemmen,” vroeg Liene, Janneke’s beste vriendin. Zij had haar werkstuk al af. Zij had het over vrouwen in de islam had zij het gedaan.
“Nee, ik moet aan mijn werkstuk werken,” antwoordde Janneke.
“Heb je het dan nog niet af?” vroeg Liene ongeduldig.
“Nee,” antwoordde Janneke met een geheimzinnig lachje.
“Je doet al bijna twee weken niets anders en je hebt je werkstukken altijd zo af,” zei Liene die er niets van begreep liep weg.
Janneke fietste snel naar huis. Veel huiswerk had ze niet. Nadat ze dat af had, ging ze aan haar werkstuk verder. Het was al bijna af. Ze had al twaalf kantjes tekst, maar hoe hard Janneke ook werkte, die twaalf kantjes werden niet meer.
Ook toen ze haar werkstuk inleverde was ze maar bij de dertien kantjes blijven steken. Liene vond het weinig.
“Ik had wel meer verwacht,” zei ze, “nu kan je zeker wel zwemmen?”
“Nee,” antwoordde Janneke met een geheimzinnig lachje, “na Koninginnedag heb ik weer alle tijd.”
Liene wist nu dat ze niet alleen maar aan haar werkstuk had gewerkt. Janneke voerde iets in haar schild.

Op Koninginnedag liep Liene door de stad. Toen zag ze Janneke, druk in gesprek met iemand die ze niet kende. Gauw liep ze naar Janneke toe. Janneke zat op een kleedje met vele borden met armbandjes voor haar.
“Hoi Liene,” zei ze, “o, wacht even een klant.”
“En hoe duur is deze,” vroeg de klant, terwijl deze een armbandje met felle kleurtjes aanwees.
“Een gulden,” zei Janneke, “en de opbrengst gaat naar het goede doel. Tegen kinderarbeid, ik heb ze allemaal zelf gemaakt, niet de kinderen in de derde wereld landen.”

Liene had niet gehoord wat Janneke over het goede doel had gezegd. Door de herrie, de klant had het wel verstaan.
“Ziezo,” zei Janneke opgewekt.
“Je verdient goud geld, hè, jij gaat nu zeker die ene cd kopen?” Liene was ook vrolijk.
“Nee.”
“Een andere dan, welke?” vroeg Liene heel nieuwgierig.
“Nee.”
“Hè, wat ga je er dan mee doen?”
“Ik geef het weg,” zei Janneke, “aan de kinderen zonder toekomst, waar mijn werkstuk over ging.”
Liene keek om zich heen. Veel, heel veel armbandjes. Nu wist ze waarom het werkstuk van Janneke zo lang niet af was.
“Dat doen we volgend jaar samen, afgesproken?” vroeg Liene.
“Afgesproken.”
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2002, 22:00
Suicidal Tendency
Suicidal Tendency is offline
Wel mooi verhaaltje, iets minder dan de vorige, moest er ff inkomen, maar is zeker wel mooi!
__________________
Red een boom eet een bever
Met citaat reageren
Oud 11-02-2002, 22:43
Aafster
Avatar van Aafster
Aafster is offline
haha dis best wel toevallig wnat ik heb ook es een werktsuk moeten maken over kinderarbeid!
maar verder een leuk verhaal!
kuz
__________________
Doej lieve randy roar :(
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 15:59
stroopwafel
Avatar van stroopwafel
stroopwafel is offline
in zin 9 of 10 stoort die 2e dan een beetje en Zij had het over vrouwen in de islam had zij het gedaan.zal wel niet de bedoeling zijn geweest
(ik zeur i know)
ik vin het als een kinderboeken verhaal, zo'n heel dun boekje(of een hoofdstuk in) met zo'n (sorry dat ik het zeg) slap verhaaltje..
__________________
de havenmeester is ook niet perfect, maar zolang de worst vliegt, heerst de bloemkool de wereld..
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 16:11
ducky
ducky is offline
Citaat:
stroopwafel schreef:
in zin 9 of 10 stoort die 2e dan een beetje en Zij had het over vrouwen in de islam had zij het gedaan.zal wel niet de bedoeling zijn geweest
(ik zeur i know)
ik vin het als een kinderboeken verhaal, zo'n heel dun boekje(of een hoofdstuk in) met zo'n (sorry dat ik het zeg) slap verhaaltje..

Over die zin heb je natuurlijk gelijk.
En het is juist goed om kritiek te krijgen (ok, ook niet altijd) maar dan weet ik ook waar ik aan moet werken... moet zelf ook eerlijk zeggen dat dit niet mijn sterkste verhaal is, maar het stond op de computer, van al een tijdje terug en ik ben toch wel benieuwd naar wat anderen van mijn werk vinden.

Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 14:09
stroopwafel
Avatar van stroopwafel
stroopwafel is offline
Citaat:
ducky schreef:
Over die zin heb je natuurlijk gelijk.
En het is juist goed om kritiek te krijgen (ok, ook niet altijd) maar dan weet ik ook waar ik aan moet werken... moet zelf ook eerlijk zeggen dat dit niet mijn sterkste verhaal is, maar het stond op de computer, van al een tijdje terug en ik ben toch wel benieuwd naar wat anderen van mijn werk vinden.

maar die verhaaltjes zijn er wel veel dus andere mensen vinden het duidelijk wel goed

__________________
de havenmeester is ook niet perfect, maar zolang de worst vliegt, heerst de bloemkool de wereld..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.