Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2005, 16:09
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Ik zit met het volgende:

Wij hebben een kat (Binkie) van 14 jaar thuis. We kregen hem als kitten. Toen hadden we ook nog een kat van een jaar. Ging allemaal prima.
4 jaar geleden is deze (laatst genoemde) kat overleden. Sinds die tijd is Binkie erg aanhankelijk. Veel mauwen, op schoot, kopjes geven, achter je aan lopen etc. Echt een lieverd.
We wilden eigenlijk al een tijd een kitten erbij hebben. Maar we twijfelden wel een beetje, omdat je vaak verhalen hoort dat een oudere kat niet altijd een nieuwe erbij accepteerd. Maar aan de andere kant dachten we toen.... misschien krijgt Binkie zo een beetje meer aandacht, want wij zijn niet altijd thuis.

De situatie nu:

We hebben vorige week vrijdag (1 juli) 2 kittens in huis gehaald. Binkie moest erg wennen. Zodra ze beiden te dicht in de buurt kwamen gaf hij ze wel een tik, maar verder negeerde hij ze vooral. Na een paar dagen ging het steeds beter. Hij liet ze wel toe dat ze naar hem toe kwamen, als ze hem maar met rust lieten. We lieten Binkie af en toe op andere kamers dan de kittens, en dat vond hij zichtbaar heel fijn.

Afgelopen woensdag kwamen we erachter dat Binkie helemaal niet meer at en dronk. Maar daarbij ook heel ander gedrag vertoonde. Als je hem oppakte (wat hij anders heel fijn vindt) begon hij te grommen. Hij kwam niet meer naar ons toe, zat stilletjes in een hoekje en gewoontes als met toetje naar de keuken deed hij ook niet meer.

We zijn gisteren direct naar de dierenarts geweest. Deze heeft een check-up gedaan maar kon niks vinden. Binkie is lichamelijk helemaal gezond. Dierenarts zegt dat het niet meer eten/drinken niet alleen kan komen door de kittens. Waarschijnlijk zit hij in een negatieve spiraal die we moeten doorbreken door hem met een spuitje eten (met extra voedingsstoffen) te geven. Waardoor hij misschien zelf weer gaat eten.

Ook al zijn we hier gisteren pas mee begonnen, ik maak me toch zorgen. Met moeite krijgen we er eten in en hij vertoont nog steeds dit bizarre gedrag. Eten en drinken uit zichzelf doet hij ook niet.

Moet ik me zorgen maken? Of het nog even aankijken? Herkent iemand dit? Kan het zijn dat Binkie gewoon niet meer wil?

Dank je voor het lezen..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2005, 16:19
Ingetjuhh
Avatar van Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Ik denk dat dit te maken heeft met de kittens die er bij zijn gekomen.
Het is nieuw voor je kat, hij moet wennen en na een tijdje gaat dit beter.
Het zelfde met een hond wat wij hebben gehad. Wij hadden een jachthond en zodra de hond van mijn tantehier kwam at een van de 2 niet goed.
Het is altijd wennen als er andere dieren bij hem/haar in zijn omgeving komen. De kat was alleen en mist misschien zijn andere speelkameraadjes nog wel.
Wacht het even af en als je het niet vertrouwd gewoon zo';n spuitje doen, altijd beter dan niet eten, hij moet voedingsstoffen binnen krijgen.

Kan je hem niet met de hand voeren?
Al is het maar water/melk o.i.d...
__________________
Maar verliefd zijn is veel leuker....
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 17:53
Verwijderd
Ik denk ook dat het heel goed met de kittens te maken kan hebben. Als een kat al 14 is en er komen opeens twee jonge katjes bij, dan vraagt dat, denk ik, heel veel van een kat. Wij hadden onze oudste kat een paar maanden (ze was toen een half jaar oid) toen de tweede kat kwam (ook een kitten) en zelfs bij Muis (de oudste dus) veranderde haar gedrag heel erg en zij moest er heel erg aan wennen dat Fleur (de jongste) er was ed, dat zal in het geval van Binkie + kittens helemaal zo zijn. Ik zou het ff aankijken en als ie niet eet hem iid 'dwangmatig' voeden en/of lekkere dingentjes geven op een rustig plekje (wat hij sowieso moet hebben, kan ie zich even afzonderen van die twee kleine druktemakertjes (waarschijnlijk)), wie weet wil ie die wel eten.

Als je melk geeft, doe dan wel kattenmelk en ook daarvan niet al te veel. Gewone melk is erg slecht voor katten.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 18:29
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Wij hebben ook een oudere kat (14 jaar) en 2 kittens. Nu merk ik wel dat de oudere kat soms wat aandacht te kort komt, want dan gaat hij je achtervolgen of de hele tijd voor je zitten miauwen. Wij geven hem ook iedere avond een zakje whiskas (maar dit is ook omdat hij droogvoer niet meer zo goed kan eten), ik zie hem ook niet zo vaak drinken maar volgens mij zit er in dit voer al vrij veel vocht en drinkt hij buiten ook wel eens uit de vijver.
Die 2 andere kittens vinden het natuurlijk niet leuk dat deze kat maaltijd zakjes krijgt want dat vinden zij ook heel erg lekker. Maar zo geven we hem misschien wel wat aandacht wat die andere dus niet krijgen, en misschien kan hij er daardoor op dit moment ook wat beter mee omgaan (eerst vond hij het helemaal niet leuk dat er 2 katten bijkwamen en was hij ook altijd knorrig en aan het grommen).
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 22:43
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Van een kat die levensmoe is heb ik nog nooit gehoord
Misschien is het zijn manier van protesteren? Geen idee of zo'n oude kat er nog aan went...

Wij hebben een paar jaar geleden ook een jong katje genomen, terwijl we al 2 katten hadden (de ene was toen 8, de andere 7). De oudste heeft het nooit echt geaccepteerd, ze vechten elkaar nog steeds de tent uit, terwijl de andere de jongste vooral negeert, soms snuffelen ze wat aan elkaar en als de jongste echt te dichtbij komt krijgt ze een mep, maar over het algemeen gaan ze elkaar uit de weg.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 23:11
Verwijderd
Heeft je dierenarts niet geadviseerd de kittens weer 'weg te doen'?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 06:35
Verwijderd
Als je die kittens pas een week in huis hebt, lijkt het me eigenlijk logisch dat een kat van 14 er nog niet aan gewend is. Bij onze katten duurde het iig een heel stuk langer. (Gelukkig zijn ze nu wel aan elkaar gewend en tolereren ze elkaar ed, 't kan voorkomen dat dat niet gebeurd.)
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 09:28
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
perseus schreef op 11-07-2005 @ 00:11 :
Heeft je dierenarts niet geadviseerd de kittens weer 'weg te doen'?
nee, want het leek haar sterk dat het daaraan lag.

Ondertussen gaat het al iets beter qua gedrag. Hij laat zich weer aaien, spint weer en komt je begroeten. Iets wat hij plotseling ook niet meer deed.
Maar eten weigert hij nog altijd. Dus we geven hem nu elke dag een paar x een spuitje met eten en drinken.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 09:41
Verwijderd
Citaat:
water willowglo schreef op 11-07-2005 @ 10:28 :
nee, want het leek haar sterk dat het daaraan lag.
Als het pas sindsdien begonnen is, dan lijkt de kans dat het daar aan ligt me toch wel vrij groot.

En anders zou er toch iets lichamelijks aan te wijzen moeten zijn, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 17:27
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-07-2005 @ 10:41 :
Als het pas sindsdien begonnen is, dan lijkt de kans dat het daar aan ligt me toch wel vrij groot.

En anders zou er toch iets lichamelijks aan te wijzen moeten zijn, lijkt me.
dat is waar... maar dan zouden we al helemaal onderzoeken moeten gaan doen en of dat de moeite waard is....

En om de kittens nou weg te doen vind ik ook wel dramatisch.

Het voeren gaat nu steeds beter, hij lijkt het lekker te vinden. Maar zelf eten of drinken... ho maar! Hij wordt wel weer langzaam de oude. Vanmorgen stond hij mij samen met een van de kittens naast hem spinnend op te wachten. Ook liet hij toe dat een van hen naast hem ging liggen. Al een hele vooruitgang! Hoewel hij op een gegeven moment er genoeg van leek te hebben en wegliep. Maar dan nog...

Maar dat eten he... hij zal het toch zelf een keer moeten doen.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 17:44
Verwijderd
Uiteraard ben ik geen expert en zeker niet zo één als je dierenarts, maar ik heb toch vrij vaak al verhalen gehoord van mensen met een kat of poes die heel geagiteerd heeft gereageerd op een 'nieuwe bewoner'. Iemand hier uit de buurt kon de eerste drie nachten nauwelijks slapen door het gekrijs... Het feit dat bij jouw kat geen lichamelijke onvolkomenheden zijn geconstateerd versterkt de waarschijnlijkheid dat het ligt aan de kittens, nietwaar?

Het 'wegdoen' van de kittens is inderdaad een vrij rigoureuze maatregel, maar denk eraan dat een kat van veertien toch niet al te veel meer kan hebben. Langdurig niet eten zou fataal kunnen zijn. Gelukkig gaat het nu alweer een stukje beter. Op lange termijn kan het waarschijnlijk niet veel kwaad als hij het eten accepteert. Dat is,nogmaals, althans wat ik heb gehoord van buren. Zelf heb ik een kater gehad die een tijdje niet wilde eten en daarna weer spuitjes met voedsel accepteerde, steeds meer accepteerde en daarna zichzelf weer ging voeden. Die heeft nog een jaar of drie geleefd, tot z'n zeventiende.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 21:43
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Net wat heel gaafs;

Binkie lag in zijn mandje. Toen kwamen de kittens hem bezoeken. Een van de 2 waagde het om ook in zijn mandje te gaan; binkie liet het toe
Echt geweldig om te zien! Hij gunt hem geen blik waardig, en na 10 minuutjes liep hij weg... maar toch, wat een verbetering, en wat snel nog!

Met kleine stapjes gaat het dus beter.
En: hij likte iets aan zijn eten, hij at het niet... maar het is toch iets.

In ieder geval bedankt voor de verhalen en adviezen. Maar dan nog; elke kat is weer anders

Nu hopen dat hij zelf gaat eten
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 22:42
Qsky
Avatar van Qsky
Qsky is offline
14 jaa ris ook best oud voor een kat!
__________________
Q's roeleren
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 00:10
June bug
June bug is offline
Citaat:
Qsky schreef op 11-07-2005 @ 23:42 :
14 jaa ris ook best oud voor een kat!
dat valt best mee. meeste katten die ik kende zijn wel 17 of 18 geworden.
__________________
Shake your body like the dance//
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 00:19
Jeopardize
Avatar van Jeopardize
Jeopardize is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-07-2005 @ 18:53 :
Als je melk geeft, doe dan wel kattenmelk en ook daarvan niet al te veel. Gewone melk is erg slecht voor katten.
Gewone melk verdund met water kan heel prima hoor, dan hoef je niet van die dure kattenmelk te halen
__________________
give up
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 10:29
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jeopardize schreef op 12-07-2005 @ 01:19 :
Gewone melk verdund met water kan heel prima hoor, dan hoef je niet van die dure kattenmelk te halen
koffiemelk verdunnen met water kan ook en is dacht ik beter dan gewone melk.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 10:34
Verwijderd
Citaat:
Jeopardize schreef op 12-07-2005 @ 01:19 :
Gewone melk verdund met water kan heel prima hoor, dan hoef je niet van die dure kattenmelk te halen
Volgens mij is het niet echt goed, er blijft veel lactose in zitten, de dierenarts hier raadt het iig erg af. En zo duur is kattenmelk niet als je het bv. van het AH huismerk koopt... En zelfs Whiskas of Felix melk vind ik niet zo duur dat ik het niet voor zo over heb. (Ze mogen toch maar een klein beetje, het is dus niet zo dat zo'n pakje/flesje op is in een dag oid.)
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 11:04
Verwijderd
Gewone melk is per definitie ongezond voor katten, op lange termijn. Koffiemelk met water en kattenmelk schijnen inderdaad een stuk gezonder te zijn.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-07-2005, 22:04
snuggles
Avatar van snuggles
snuggles is offline
onze kat moest serieus 5 a 6 maanden wennen aan onze kitten die we erbij kregen..nou is zij wel wat jonger, maartoch.
__________________
zz
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 19:27
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Logische beredenering. Kat eet niet meer en wil niet meer leven.
Ik denk dat ie het liefst heeft dat je een juten zak pakt, een steen erin doet, hem erbij, touw erom heen en gooien maar (ik zou voor het water gaan).
Misschien is het logischer als je voor de volgende gedachtes gaat:
-Hij moet wennen, onafhankelijke periode
-Hij voelt zich niet meer veilig in zijn woonomgeving
-Hij heeft het gevoel dat de kittens zijn plaatsje, die hij heeft verkregen in jullie mini cultuur, word verworven door de kittens en dat hij nu opnieuw zijn plaats afzoekt. Oftewel, hij is niet gewend dat de aandacht naar andere kittens gaat.
P.S. ik weet niet of het een hij of een zij is, misschien niet goed gelezen.
__________________
Veramerikanisering alom!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 11:07
Bosbes
Bosbes is offline
Tis herkenbaar hoor..

Toen mijn hond in huis kwam liet mijn kat ons ook niet met rust ze liet zich zelfs uit mijn ouders slaapkamerraam vallen(wat overigens goed afliep..hehe) ze begon nog meer alle aandacht op te eisen dan ze normaal van zichzelf al doet
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 20:09
Junipertje
Avatar van Junipertje
Junipertje is offline
Fijn dat het al iets beter gaat. Hopelijk gaat het steeds beter tot hij weer helemaal normaal is.
Liefs,
Juniper
__________________
You're beautifull, just the way you are...
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 20:31
black pear!
Avatar van black pear!
black pear! is offline
Ik heb al die reacties verder niet gelezen. Maar toen wij tijdelijk een twee hond haden. Moesten we de hond die al bij ons woont de meeste aandacht geven anders kon die jaloers worden en zich dus ook anders gaan gedragen. (Misschien dat dat bij jou katten het geval kan zijn.)
__________________
so... are you gay or straight
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Jeopardize schreef op 12-07-2005 @ 01:19 :
Gewone melk verdund met water kan heel prima hoor, dan hoef je niet van die dure kattenmelk te halen
Wij hebben onze katten 20 jaar gewone melk gegeven, maar het zou misschien in gevallen slecht kunnen zijn. Terwijl kattenmelk dan waarschijnlijk gewoon altijd goed is.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 18:12
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 04-08-2005 @ 11:55 :
Wij hebben onze katten 20 jaar gewone melk gegeven[
En dat maakt dat het niet slecht zou zijn...?

Als dierenartsen ed zeggen dat het niet goed is, dan geloof ik hen toch eerder (ik denk dat de dingen waar zij dat op baseren toch 'kloppender' zijn).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-08-2005, 14:00
juno
Avatar van juno
juno is offline
Alle zoogdieren worden geboren met een enzym dat melk kan verteren in hun darmen. Als ze na een tijdje geen melk meer krijgen, verdwijnt ook dat enzym, en daarom is voor die katten catmilk wel goed, omdat er geen lactose inzit.

Blijf je echter melk geven, dan blijft ook dat enzym in de darmen, en kun je probleemloos melk blijven geven. Wij hebben een al 14 jaar poes met een zwakke maag, en ze heeft dagen dat ze alleen melk verdraagt, al het andere voedsel geeft ze weer over.

ontopic: Binkie is nu of dood, of hij is eraan gewend. Veel positieve aandacht geven aan de eerste kat is altijd goed als je een nieuwe erbij neemt. Meer knuffelen, mee naar bed nemen, meer eten, in ieder geval als eerste eten geven, en op het hoogste punt, de aanrecht ofzo en de anderen op de grond,. Bevestig zijn positie als opperkat, trek hem voor, en je hebt van jaloezie geen last.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 15:43
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 04-08-2005 @ 19:12 :
En dat maakt dat het niet slecht zou zijn...?

Als dierenartsen ed zeggen dat het niet goed is, dan geloof ik hen toch eerder (ik denk dat de dingen waar zij dat op baseren toch 'kloppender' zijn).
dat zeg ik toch ook in de rest van die post. In geef alleen aan dat gewone melk niet per definitie slecht hoeft te zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa
e-hazeleger
12 18-05-2011 17:09
Flora & Fauna De wet over dier doden met tegenaanval
Rerisen Phoenix
68 18-10-2007 09:15
Liefde & Relatie 'k Weet het ff niet meer..
Lily Flower
21 24-11-2006 09:22
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Verhalen & Gedichten Het geheime leven van meneer JP (van vorig jaar)
Fgank
1 06-12-2003 23:56
ARTistiek T begin hebbik hier wel es neergezet
Eend
48 18-05-2002 18:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51.