Oud 09-08-2005, 11:26
Pilot01
Pilot01 is offline
Over 'n jaartje of 2 ga ik dus (en dat is eigelijk nog wel even) naar een vervolgopleiding (hopelijk WO). Ik zou dan wel graag bij een studentenvereniging willen ivm sociale contacten en zo...da's wel belangrijk.

Maar voordat je in zo'n vereniging komt wordt je meestal "ontgroend" .... heeft iemand hier ervaring mee en is het echt zooo vernederend/erg? Wat doen ze dan bijvoorbeeld?
Dit zal uiteraard per stad verschillen maar dat maakt ff niets uit.....als ik maar ongeveer weet wat 't inhoudt.

Alvast bednkt..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2005, 11:26
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Daar gaan we weer...
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:28
Pilot01
Pilot01 is offline
Als 't je irriteert of wat dan ook...antwoordt dan niet?! Oke.."gebruik de zoekfunctie" ....(ik)
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:29
Verwijderd
Over een jaartje of twee? Tijd genoeg nog om je druk te maken dus
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:30
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
check eerst idd de search even, er is hier al vaker iets over gezegd..

Maar: waarom zou je je daar nu al druk om maken? Zoals je zelf zegt: het is pas over 2 jaar....maak je je er tegen die tijd eens druk om.

anyway..een ontgroening komt lang niet bij alle studentenverenigingen voor. Sterker nog, de meesten hebben het niet. Alleen bij de corpora (www.corps.nl) en de AHC-verenigingen (http://ahc.studenten.net/) weet je zeker dat je met een ontgroening te maken krijgt. Bij veel (de meeste) anderen heb je alleen een introductie, die dient om je kennis te laten maken met de vereniging en zijn leden.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:32
Pilot01
Pilot01 is offline
nouw, ik maak me d'r niet eg druk om of zo maarja...kzou toch wel 's willen weten wat dat nou inhoudt en zo...maar goed tnx dat je ff normaal antwoordt.....kzal de zoekfunctie wel raadplegen.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:32
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Niet alle verenigingen hebben een ontgroening. Maar vraag wel wat precies hun kennismakingstijd is. Sommige beweren namelijk dat ze geen ontrgoening hebben, terwijl ze het wel hebben. Beste truuk is er gewoon naar vragen. Willen ze niks zeggen is het vaak wel. Natuurlijk zeggen ze nooit overal het hele programma, het moet ook een beetje een verrassing blijven
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:38
Verwijderd
Zucht. Waarom denk je nu al te weten dat je bij een studentenvereniging wilt als je er blijkbaar een volstrekt onjuist beeld van hebt? Wat zoek je eigenlijk bij een studentenvereniging? Vraag jezelf dat eerst eens af voordat je dingen besluit, want studentenverenigingen zijn onderling hartstikke verschillend.

Traditionele gezelligheidsverenigingen hebben meestal wel een ontgroening, de belangrijkste zijn het Nederlandse corps (Amsterdam, Rotterdam, Delft, Leiden, Groningen, Utrecht en Wageningen) en het Allerheiligenconvent (alle universiteitssteden behalve Maastricht, Enschede en Eindhoven). Verder zijn er per stad meestal nog wel enkele min of meer onafhankelijke verenigingen die zichzelf ook traditioneel noemen, maar vaak is dat een soort opbieden tegen de wel oude en erkende traditionele verenigingen en er heel graag bij willen horen (bijv. Audentis uit Enschede).

Ben je niet op zoek naar een traditionele gezelligheidsvereniging dan is de kans groot dat je geen ontgroening tegenkomt. De meeste wat meer alternatieve verenigingen hebben dat niet en de meeste sportverenigingen ook niet, hoewel er ook sportverenigingen zijn die onderdeel zijn van een ander verband en daarom wel min of meer een dergelijke introductie hebben (bijv. Aegir, wat een onderdeel was van het Groningse corps, Vindicat atque Polit).

Long story short, er zijn evenveel verschillende soorten verenigngen als er verschillende soorten studenten zijn. Staar je niet blind op het beeld van de brallende corpsbal die nooit studiepunten haalt en elke dag dronken is, dat beeld wordt meestal onderhouden door mensen die er zelf niets van begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:41
Pilot01
Pilot01 is offline
Ja je bent nu al de derde die dat zegt; nu weet ik 't wel...en dat zeg ik trouwens toch ook: dan wil ik idd 'ns kijke voor 'n gezelligheidsvereniging.
En trouwens, ik vraag me dat af, omdat we 't er gister (op 'n feestje) over gehad hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:43
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Pilot01 schreef op 09-08-2005 @ 12:32 :
nouw, ik maak me d'r niet eg druk om of zo maarja...kzou toch wel 's willen weten wat dat nou inhoudt en zo...
Wil je weten wat t is? Daar kan je alleen achter komen door ontgroent te worden. Is t gebeurd dan heb je t er niet meer over (wat er precies is gebeurd).
Als je ontgroent wordt moet je tegen een stootje kunnen, je moet kunnen luisteren en aan t einde alles met een korreltje zout nemen
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:45
Verwijderd
Als je al weet dat je bij een gezelligheidsvereniging wilt dan kun je je eens gaan verdiepen in de verschillende mentaliteiten. Niet alleen is de enige gezelligheidsvereniging de andere niet (zoals ik zei zijn het corps en het AHC de belangrijkste verbonden, maar er zijn veel meer) maar ook verenigingen van hetzelfde verbond verschillen nogal eens van elkaar, kijk eens naar het als gematigd en min of meer intellectueel te boek staande AHC-AVSV en naar het als bullebakken bekend staande en ongemengde USC of RSC. Dat is een wereld van verschil en dat geldt ook voor de katholieke verenigingen. Dat kan helpen te besluiten of je in jouw studentenstad bij het corps, het AHC of ergens anders wilt.

Er zit natuurlijk weinig anders op dan gewoon te wachten tot je studeert en je dan gewoon aan te melden voor een vereniging die je leuk lijkt. Je kunt het zelf doen maar ook via de algemene of bijzondere introducties van jouw universiteit, maar pas op dat je je niet teveel laat leiden door het oordeel van je mentorpappa's (of hoe ze maar heten in jouw stad): als jouw groepje meeloopt met een die-hard sociologiestudent dan is de kans groot dat het één en al gezeur en gemekker is over die enge ballenverenigingen, en dan krijg je niet bepaald een objectief beeld.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:50
Pilot01
Pilot01 is offline
Ja, oke ik snap dat ik over 'n paar jaartjes dus beter zelf op zoek kan gaan en studenten uit de buurt (op die betreffende plaats dan) of klas even kan vragen naar een studentenvereniging of iets dergelijks.
Maar ik vraag 't hier op 't forum dus ook om 'n beetje objectieve reacties te krijgen; medestudenten kunnen je net zo goed in de zeik zetten en je idd verrassen met een ontgroening. Nou ben ik d'r liever 'n beetje op voorbereid (dat ik weet wat ik ongeveer kan verwachten) dan dat ik opeens denk van: waar ben ik mee bezig?
(vandaar dat ik ook vraag naar ervaringen enz.)
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:51
Verwijderd
Eh, hoe kunnen medestudenten je verrassen en in de zeik nemen met een ontgroening? Je krijgt een traditionele introductie ('ontgroening') als je je aanmeldt voor een traditionele gezelligheidsvereniging, maar als medestudenten in je slaap een emmer drek over je heengooien is dat geen ontgroening, ik weet niet waar jij aan denkt
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:53
Verwijderd
volgens mij bedoelt hij dat medestudenten zeggen dat een vereniging geen ontgroening heeft, en dan ga je bij de vereniging en oh jee er is toch een ontgroening? Als je niet op de mening van 1 persoon afgaat zal je dat niet overkomen, en bovendien heb je dan wel érg kinderachtige medestudenten.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:55
Verwijderd
Dat was zo'n absurde uitleg van die zin dat ik er nog niet eens aan had gedacht

Nouja anyway, je kunt je niet laten 'verrassen' op die manier. Je weet namelijk vantevoren welke vereniging wat voor soort is, anders meld je je er ook niet voor aan, soms komen er echt mensen langs die hier en daar iets over het corps gehoord hebben en er dan bij willen terwijl ze geen fláuw idee hebben wat het inhoudt
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:58
Pilot01
Pilot01 is offline
Nou ik dacht idd dat ze zoiets "flauws" zouden doen; je weet 't nooit he....
M;n bedoeling was ook om gewoon ff wat informatie in te winnen over hoe dat in z'n werk gaat, omdat ik er geen idee van heb wat me dan te wachten staat. Ik weet ook wel dat je niet "licht-gevoelig" moet zijn om bij zo'n vereniging te gaan (dat werkt overal irritaties als je nix kan hebben, emotioneel gezien).
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 12:01
Verwijderd
Het is eigenlijk heel simpel, je moet die beslissing voor jezelf maken en je moet weten waarvoor je kiest. Iets anders kun je er eigenlijk niet over zeggen.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 12:09
Pilot01
Pilot01 is offline
Nouja, je hebt wel gelijk natuurlijk, maar ervaringen zijn natuurlijk altijd handig om er een beeld van te krijgen he (want dat was eigenlijk de bedoeling). Ik maak me er ook geen zorgen om of zo...ik kijk dan nog wel even rond tussen al die verenigingen voordat ik 'n keuze maak. En dat duurt ook nog wel 'n jaartje of twee....
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-08-2005, 12:18
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Het makkelijkst om een beeld van de verenigingen te krijgen is om tijdens de introductieweek (die in eigenlijk iedere studentenstad gehouden wordt) bij alle verenigingen in jouw stad langs te gaan. Bekijk hun websites, en lees je in over waar ze voor staan. Dan heb je vaak wel een goed beeld van wat het nou precies is.

Voordat je weet naar welke stad je gaat kun je denk ik nog niet zo heel veel doen.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 11:37
Verwijderd
Ik weet niet hoe het in andere steden zit, maar in Leiden is het gewoon bekend welke verenigingen ontgroening hebben en welke niet.. dat wordt gewoon eerlijk verteld als je bij een vereniging gaat kijken.
Het is wel moeilijk om erachter te komen of een ontgroening zwaar is, de een zegt van wel, de ander zegt van niet. Dan kun je er denk ik beter vanuit gaan dat het zwaar is en voor jezelf beslissen of je daar zin in hebt.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 12:07
Pilot01
Pilot01 is offline
En weet je 'n voorbeeld van een ontgroening (wat doen ze dan met je of wat laten ze je doen?) > ik had laatst zoiets doms gehoord dat ze iemand zo veel water lieten drinken totdat hij een watervergiftiging had opgelopen...
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 12:28
Verwijderd
Ja, dat hoorde ik ook.. ik weet niet meer waar dat was eigenlijk. Maarja, daar ben je zelf bij denk ik dan. Alcohol vind ik wat dat betreft enger.

Ik ken niet zoveel ontgroeningsverhalen.. ben het meeste alweer vergeten. Maar jij kiest zelf voor een vereniging met ontgroening, je kunt ook kiezen voor eentje zonder natuurlijk.

En als je zo'n ontgroening doorloopt en je moet dingen doen waarvan je denkt: dit is echt veel te gevaarlijk, dan moet je ze gewoon echt niet doen.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 13:11
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Pilot01 schreef op 11-08-2005 @ 13:07 :
En weet je 'n voorbeeld van een ontgroening (wat doen ze dan met je of wat laten ze je doen?) > ik had laatst zoiets doms gehoord dat ze iemand zo veel water lieten drinken totdat hij een watervergiftiging had opgelopen...
Dat klopt, das gebeurd bij RKSV Albertus Magnus in Groningen. Albertus (www.albertus.nl) is een AHCvereniging, en dus kun je daar sowieso ontgroeningen verwachten. Dit specifieke geval was overigens niet bij een ontgroening voor aspirant-leden, maar bij een commissie-ontgroening. De senaat van albertus heeft daarna gesteld dat overmatig gebruik van welke stof dan ook voortaan niet meer mag voorkomen bij een ontgroening.

als je wat informatie wilt hebben over ontgroeningen, bekijk dan www.ontgroening.com eens. Daar staan enkele verhalen op. Persoonlijk vind ik die site een nogal eenzijdig beeld van studentenverenigingen in het algemeen en ontgroeningen in het bijzonder geven. Bedenk je dat de verhalen die daar opstaan bijna allemaal van drop-outs zijn, mensen die de ontgroening niet trokken, of mensen die om andere redenen zich niet op hun plek voelde binnen de vereniging. Daartegenover staan de duizenden (zoniet tienduizenden) mensen die wel een supertijd hebben gehad bij hun vereniging.

@Alicia Silverstone: de meeste (zoniet alle) ontgroeningen van aspirant-leden vinden plaats zonder alcohol. Vaak is het gebruik van alcohol ook verboden aan nullen.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.

Laatst gewijzigd op 11-08-2005 om 13:14.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 13:11
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Pilot01 schreef op 11-08-2005 @ 13:07 :
En weet je 'n voorbeeld van een ontgroening (wat doen ze dan met je of wat laten ze je doen?) > ik had laatst zoiets doms gehoord dat ze iemand zo veel water lieten drinken totdat hij een watervergiftiging had opgelopen...
Dat klopt dat was bij Albertus Magnus (als ik het goed zeg). Dat was een kerel die in de barcommissie daar wilde komen (was al oudere jaars) en moest veel water drinken. Waarschijnlijk ook doordat hij zelf niet zo handig bezig was.
Punt van ontgroeningen is dat alleen de dingen die 'slecht' aflopen naar buiten komen. Bij ontgroeningen wordt er altijd goed opgelet dat dingen niet te ver gaan etc, maar soms gaat er wel iets niet helemaal goed.

Verder. Ja ik ken nog best wel wat verhalen (zelfs over onze kroonprins ), maar k heb geen zin om die te vertellen.
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 13:14
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 11-08-2005 @ 14:11 :
@Alicia Silverstone: de meeste (zoniet alle) ontgroeningen van aspirant-leden vinden plaats zonder alcohol. Vaak is het gebruik van alcohol ook verboden aan nullen.
Damm, was je me voor. Maar dat van dat alcohol klopt idd, iig tot op zekere hoogte. Er is de laatste jaren veel veranderd door enkele voorvallen en dat is maar goed ook.
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2005, 13:33
Verwijderd
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 11-08-2005 @ 14:11 :
Dat klopt dat was bij Albertus Magnus (als ik het goed zeg). Dat was een kerel die in de barcommissie daar wilde komen (was al oudere jaars) en moest veel water drinken. Waarschijnlijk ook doordat hij zelf niet zo handig bezig was.
Wat ik ervan begrepen heb was het gewoon onderdeel van een spel, waarbij degene die iets verkeerd deed een glas water moest adten. En ja, niemand had er nu eenmaal aan gedacht dat er bij extreme hoeveelheden water wel eens een stoornis in de zoutbalans van de cellen zou kunnen optreden. Er was in elk geval absoluut geen kwaad opzet in het spel.

En wat betreft die keer dat iemand een fles jenever achterover sloeg en vervolgens overleed, dat was ook voor een belangrijk deel aan zijn eigen schuld te wijten. Normaal gesproken gaat iemand die een fles jenever drinkt gewoon over zijn nek, dan voelt hij zich kut maar is er niets aan de hand. Deze jongen had echter epilepsie schijnt, en had vantevoren niet meegedeeld dat hij daar medicatie voor gebruikte. Tsja, als je dat niet zegt, ben je niet slim bezig: bij alle ontgroeningen is een medisch team aanwezig, maar dan moet je natuurlijk wel dat team op de hoogte stellen van jouw condities en medicaties.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 13:55
Verwijderd
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 11-08-2005 @ 14:11 :

Verder. Ja ik ken nog best wel wat verhalen (zelfs over onze kroonprins ), maar k heb geen zin om die te vertellen.
Dan moet je dat ook niet zeggen, want dat is flauw
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 14:02
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-08-2005 @ 14:33 :

Deze jongen had echter epilepsie schijnt, en had vantevoren niet meegedeeld dat hij daar medicatie voor gebruikte. Tsja, als je dat niet zegt, ben je niet slim bezig: bij alle ontgroeningen is een medisch team aanwezig, maar dan moet je natuurlijk wel dat team op de hoogte stellen van jouw condities en medicaties.
sowieso moet je bij een ontgroening niet opeens ophouden met zelf na te denken. als je zelf denkt van, goh, volgens mij overleef ik dat niet, dan lijkt het me niet zo handig t toch wel te doen 'omdat het bij de ontgroening hoort'. daarnaast, alcohol en medicijnen gaat nooit echt goed samen, dus dat soort dingen moet je sowieso idd bij een ontgroening vantevoren ff laten weten.

dat met dat water; de meeste mensen (zeker die mensen die geen biologie gehad hebben) zouden niet zo snel beseffen dat je ook teveel water kunt drinken. dat was in elk geval geen opzet.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 15:46
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-08-2005 @ 14:33 :


En wat betreft die keer dat iemand een fles jenever achterover sloeg en vervolgens overleed, dat was ook voor een belangrijk deel aan zijn eigen schuld te wijten. Normaal gesproken gaat iemand die een fles jenever drinkt gewoon over zijn nek, dan voelt hij zich kut maar is er niets aan de hand. Deze jongen had echter epilepsie schijnt, en had vantevoren niet meegedeeld dat hij daar medicatie voor gebruikte. Tsja, als je dat niet zegt, ben je niet slim bezig: bij alle ontgroeningen is een medisch team aanwezig, maar dan moet je natuurlijk wel dat team op de hoogte stellen van jouw condities en medicaties.
Je kan door zo'n hoeveelheid alcohol ook een epileptische aanval krijgen, zonder echt epilepsie te hebben (en volgens mij was dit het geval hier). Bovendien is dit niet voorgevallen op de kroeg zelf, maar tijdens indrinken in een huis... dus heeft verder weinig met ontgroening van de vereniging te maken.

Dit even terzijde

En wat betreft ontgroeningen, tja, het is pittig maar je moet er even doorheen en met jou al je jaargenootjes, je zit allemaal in hetzelfde schuitje. En als je er echt principieel op tegen bent, lijkt het me handig om een minder traditionele vereniging te zoeken.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 16:00
Pilot01
Pilot01 is offline
Ja, kj ...kzal me d'r nog 's over bedenken ja...

Trouwens; nog even over die ontgroening met dat water; is het niet vrij algemeen bekend dat wanneer iemand 18 liter water drinkt, daaraan dood gaat?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 16:31
Verwijderd
Citaat:
Nuck schreef op 11-08-2005 @ 16:46 :
Je kan door zo'n hoeveelheid alcohol ook een epileptische aanval krijgen, zonder echt epilepsie te hebben (en volgens mij was dit het geval hier). Bovendien is dit niet voorgevallen op de kroeg zelf, maar tijdens indrinken in een huis... dus heeft verder weinig met ontgroening van de vereniging te maken.

Dit even terzijde
Je hebt ongetwijfeld gelijk, ik ken de details niet, maar nu je het zegt geloof ik inderdaad wel dat het tijdens een huisintro gebeurde en niet op de kroeg. Maar goed, dat doet natuurlijk niets af aan de algemene regel dat wanneer je medicijnen gebruikt of ergens overgevoelig voor bent, de vereniging dat uiteraard moet weten. Je kunt geen rekening houden met dingen die je onmogelijk kunt weten.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 16:53
Nuck
Nuck is offline
Mee eens, je bent dan ook een ontzettend dom schaap als je dat soort belangrijke info over ziektes/medicatie e.d. achterwege laat. Bij mijn IT was er inderdaad hele goede medische begeleiding en een serieus persoonlijk intakegesprek met een co-assistent, met dit soort dingen hoef je echt niet bang te zijn dat het tegen je gebruikt gaat worden.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 16:59
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
@nare man en Nuck: verwarren jullie dit incident niet met een vindicat-huisontgroening waarbij een student een fles jenever leeg moest drinken? Ik meen namelijk dat het wel een incident wat dat op de Kroeg van Albertus plaatsvond. Ik weet het niet zeker, maar dat was wel wat mij bijstond.

@pilot01: het was zes liter water en geen 18 liter, wat die persoon gedronken had. Laten we de zaken. niet overdrijven. En dat binnen een uur bleek idd wat te veel ja. Of dat algemeen bekend is weet ik niet, maar ik kan me best voorstellen dat je water als iets 'onschuldigs' ziet.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 16:59
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Nuck schreef op 11-08-2005 @ 17:53 :
Mee eens, je bent dan ook een ontzettend dom schaap als je dat soort belangrijke info over ziektes/medicatie e.d. achterwege laat. Bij mijn IT was er inderdaad hele goede medische begeleiding en een serieus persoonlijk intakegesprek met een co-assistent, met dit soort dingen hoef je echt niet bang te zijn dat het tegen je gebruikt gaat worden.
desalniettemin vraag ik me dan af waarom je dergelijke activiteiten organiseert als daar kennelijk medische begeleiding bij gewenst is. maar goed, ik zal mijn persoonlijke aversie tegen ontgroeningen verder maar voor me houden, t schijnt vast nog wel ergens goed voor te zijn.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 17:05
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 11-08-2005 @ 17:59 :
@nare man en Nuck: verwarren jullie dit incident niet met een vindicat-huisontgroening waarbij een student een fles jenever leeg moest drinken? Ik meen namelijk dat het wel een incident wat dat op de Kroeg van Albertus plaatsvond. Ik weet het niet zeker, maar dat was wel wat mij bijstond.

@pilot01: het was zes liter water en geen 18 liter, wat die persoon gedronken had. Laten we de zaken. niet overdrijven. En dat binnen een uur bleek idd wat te veel ja. Of dat algemeen bekend is weet ik niet, maar ik kan me best voorstellen dat je water als iets 'onschuldigs' ziet.
1) volgens mij worden twee incidenten met elkaar verwart (verward ?). vindicat heeft inderdaad wel vaker problemen gehad met overmatig drankgebruik en vreemde ontgroeningen. (tenminste, ik dacht dat t vindicat was.)

2) de meeste studenten zonder medische kennis (en zonder opgelet te hebben bij biologie) zullen water waarschijnlijk als iets onschuldigs gezien hebben; toch is 6 liter wel wat veel, en een normaal denkend mens zou dan even kunnen verzinnen om na te gaan of dat geen kwaad kan. onwetendheid is wat mij betreft wel een wat slap excuus, hoewel dat t ongetwijfeld geweest zal zijn.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 17:08
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 11-08-2005 @ 17:59 :
@nare man en Nuck: verwarren jullie dit incident niet met een vindicat-huisontgroening waarbij een student een fles jenever leeg moest drinken? Ik meen namelijk dat het wel een incident wat dat op de Kroeg van Albertus plaatsvond. Ik weet het niet zeker, maar dat was wel wat mij bijstond.

Ik had het ook over het huisintro van een vindihuis, als je mijn post leest staat dat daar ook . Het waterincident vond inderdaad wel plaats op de kroeg van AM.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-08-2005, 17:21
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-08-2005 @ 17:59 :
desalniettemin vraag ik me dan af waarom je dergelijke activiteiten organiseert als daar kennelijk medische begeleiding bij gewenst is. maar goed, ik zal mijn persoonlijke aversie tegen ontgroeningen verder maar voor me houden, t schijnt vast nog wel ergens goed voor te zijn.
Er kan altijd wat gebeuren, maakt niet uit op welke manier, dan is het sowieso belangrijk dat er mensen in de buurt zijn die er verstand van hebben. Dit is niet alleen zo met ontgroeningen, maar ook met een gewoon gezelligheids-introkamp van een studie zal er wel een medisch persoon aanwezig zijn. Grotendeels is het gewoon het zekere voor het onzekere nemen, maar een IT is gewoon heel zwaar (ook fysiek) dus is de kans groter dat er iemand flauwvalt o.i.d.

Maar goed, ieder z'n mening over ontgroeningen.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 17:50
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Nuck schreef op 11-08-2005 @ 18:08 :
Ik had het ook over het huisintro van een vindihuis, als je mijn post leest staat dat daar ook . Het waterincident vond inderdaad wel plaats op de kroeg van AM.
je hebt gelijk, ik had de discussie niet helemaal goed gevolgd....ik heb niets gezegd

het lijkt me overigens heel nuttig om in deze discussie even niet in te gaan op het hele punt waarom ontgroenen. Daarover is al genoeg gezegd, en je overtuigd de andere partij toch niet. Bovendien voegt het niet zo heel veel toe aan dit topic.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 19:08
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-08-2005 @ 14:33 :
Wat ik ervan begrepen heb was het gewoon onderdeel van een spel, waarbij degene die iets verkeerd deed een glas water moest adten. En ja, niemand had er nu eenmaal aan gedacht dat er bij extreme hoeveelheden water wel eens een stoornis in de zoutbalans van de cellen zou kunnen optreden. Er was in elk geval absoluut geen kwaad opzet in het spel.

En wat betreft die keer dat iemand een fles jenever achterover sloeg en vervolgens overleed, dat was ook voor een belangrijk deel aan zijn eigen schuld te wijten. Normaal gesproken gaat iemand die een fles jenever drinkt gewoon over zijn nek, dan voelt hij zich kut maar is er niets aan de hand. Deze jongen had echter epilepsie schijnt, en had vantevoren niet meegedeeld dat hij daar medicatie voor gebruikte. Tsja, als je dat niet zegt, ben je niet slim bezig: bij alle ontgroeningen is een medisch team aanwezig, maar dan moet je natuurlijk wel dat team op de hoogte stellen van jouw condities en medicaties.
Van water ernstig ziek worden was dit jaar bij Albertus in Groningen. Aan een fles jenever dood gaan, was een aantal jaren geleden bij Vindicat in Groningen.

Afgezien van dit soort rare verenigingstaferelen, is Groningen toch een héél gezellige studiestad.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 19:24
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
NN schreef op 11-08-2005 @ 20:08 :
Van water ernstig ziek worden was dit jaar bij Albertus in Groningen. Aan een fles jenever dood gaan, was een aantal jaren geleden bij Vindicat in Groningen.

Afgezien van dit soort rare verenigingstaferelen, is Groningen toch een héél gezellige studiestad.
I concur.


En vergeet niet dat dit maar twee verenigingen zijn, er zijn nog vijf erkenden en een aantal niet erkende studentengezelligheidsverenigingen (zie dat maar eens op drie-maal-woordwaarde te krijgen ) in de stad..
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 16:04
DP17
DP17 is offline
In Zwolle hebben de meeste verenigingen geen ontgroening voor zover ik weet! In ieder geval de vereniging die ik nu ken niet!

In Groningen heb je met Vindicat en Albertus Magnus gegarandeerd een ontgroening met genoeg alcohol, zo als ik van kennissen en vrienden heb ondernomen! En ja dan loopt het wel es uit de hand.........................................
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 16:31
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 11-08-2005 @ 20:24 :
I concur.


En vergeet niet dat dit maar twee verenigingen zijn, er zijn nog vijf erkenden en een aantal niet erkende studentengezelligheidsverenigingen (zie dat maar eens op drie-maal-woordwaarde te krijgen ) in de stad..
Ik ben niet zo bekend met de studentenverenigingen in groningen.., heeft unitas ook een ontgroening?
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 16:41
Verwijderd
Citaat:
DP17 schreef op 14-08-2005 @ 17:04 :
In Zwolle hebben de meeste verenigingen geen ontgroening voor zover ik weet! In ieder geval de vereniging die ik nu ken niet!
Nogal wiedes, Zwolle is geen studentenstad en heeft dus ook geen traditionele verenigingen.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 14-08-2005 @ 17:31 :
Ik ben niet zo bekend met de studentenverenigingen in groningen.., heeft unitas ook een ontgroening?
http://www.unitassg.nl/lid_worden/
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 14-08-2005 @ 17:43 :
http://www.unitassg.nl/lid_worden/
Ja ik had het al gelezen maar ik vond het redelijk scheef wél een traditionele vereniging maar géén ontgroening. Is het dan nog wel traditioneel ?
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 19:03
Verwijderd
"Zuipen, feesten en mannen versieren. Dat zijn de pijlers van onze jaarclub! Dat houdt ons samen! Niets is ons te gek, geen enkele fles drank is veilig voor de dorstige lippen van de Chiqua’s. Nachtelijke escapades naar de verborgen oorden van plezier houden ons van de straat."




Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 12:11
MickeyV
MickeyV is offline
Snees heeft er nu al zin in.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 12:20
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 14-08-2005 @ 19:21 :
Ja ik had het al gelezen maar ik vond het redelijk scheef wél een traditionele vereniging maar géén ontgroening. Is het dan nog wel traditioneel ?
ik denk dat dat er vanaf zal hangen aan wie je het vraagt. Een Unitasser zal zeggen van wel, een vindicater zal vinden dat unitas -net als alle andere niet-corpora- tot de 'knorren' behoort. Strikt genomen is het natuurlijk geen traditionele vereniging. Over het algemeen wordt die benaming alleen aan de corpora en de AHC-verenigingen gegeven. De sfeer van Unitas S.G zal ongetwijfeld wel traditioneel zijn, alleen doen zij dat zonder ontgroening.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 13:08
Sithan
Sithan is offline
Er stond een mooi verhaal in de bijlage van de Trouw zaterdag door een sociaal psycholoog over ontgroening in het algemeen.
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 13:38
Verwijderd
skennuh!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Ontgroening
Verwijderd
115 11-11-2008 23:15
Algemene schoolzaken Ontgroeningen
Nona
93 04-10-2003 10:07
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog: Ontgroeningen bij studentenverenigingen
Bezz
2 31-03-2003 18:59
Algemene schoolzaken ontgroenen afschaffen
jose85
2 25-11-2002 08:08
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Debat over ontgroeningen: argumenten!?
corduroy
1 22-10-2002 19:41
Algemene schoolzaken Zijn jullie voor of tegen ontgroeningen?
*shadygirl*
87 31-08-2002 18:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.