Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2003, 14:56
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Als ik op een verhaal reageer, heb ik altijd het idee in mijn achterhoofd dat ik forumbaas ben en dus niet mijn hele gal kan spuiten over een bepaald verhaal. Dit vind ik zelf jammer, omdat mijn mening welliswaar grof, onbeleefd en afkrakend over kan komen, maar ik bedoel het wel allemaal als opbouwende kritiek. Verbetering lijkt mij geen gek iets en een forum is bedoeld om discussies te ontlokken, om over dingen te praten. Om nieuwe meningen te ontwikkelen.
Dat klinkt allemaal goed en geweldig, maar soms heb je het gevoel dat je mening beperkt wordt, omdat andere leden dan af kunnen kraken en afdoen met een opmerking als "wat een dom idee" of "wat een stomme opmerking". Je kent het wel.
Daar heb ik dus helemaal geen zin in. Letteren is er om te praten over verhalen op een ander niveau dan dat je gezellig bij je oom en tante doet, hier horen discussies te ontstaan! Dit betekent niet dat reacties als "Gut, wat een enig verhaal" of "" niet gewenst zijn, maar ik daag jullie uit om iets minder gecensureerd te reageren. Spuit uw gal, maar geef er argumenten voor. Ga dus niet als een onbezonnen gek flamende, persoonlijke, vijandige reacties geven, maar vertel gewoon wat je zonder een verhaal vindt, zonder gelul.

Wanneer er een topic is waar alleen maar positieve reacties op komen, terwijl jij het verhaal eigenlijk hartstikke walgelijk vindt, is het eerlijk omdat te zeggen.
Dus ieke en ik dagen jullie uit om schitterende reacties te geven op verhalen en andere topics op letteren. Wees jezelf, zonder afstotende censuur.
Let wel: flamen is werkelijk niet toegestaan. Reacties op ongecensureerde reacties moeten ook goed beargumenteerd zijn.


Reacties hierop zijn ook welkom, ervaren jullie deze manier van stille, ongeschreven meningsonderdrukking ook?
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.

Laatst gewijzigd op 18-11-2003 om 17:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2003, 15:30
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Ik vind dit idee bijzonder smakeloos en lame. Flamen zonder consequenties.

We hebben toch ook geen dag in het jaar, waar, voor een keertje, je iemand mag vermoorden zonder enige consequenties?

Waarom is het slecht om je in te houden. Dat is juist beschaafd en aan de ander denken.

Eigenlijk vertel je iedereen om bijzonder egoistisch te zijn, omdat je dat leuk lijkt. Maar mij lijkt 't niks aan; een slecht, bijzonder smakeloos en lame idee.








Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 15:37
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Marcade schreef op 18-11-2003 @ 16:30:
Ik vind dit idee bijzonder smakeloos en lame. Flamen zonder consequenties.

We hebben toch ook geen dag in het jaar, waar, voor een keertje, je iemand mag vermoorden zonder enige consequenties?

Waarom is het slecht om je in te houden. Dat is juist beschaafd en aan de ander denken.

Eigenlijk vertel je iedereen om bijzonder egoistisch te zijn, omdat je dat leuk lijkt. Maar mij lijkt 't niks aan; een slecht, bijzonder smakeloos en lame idee.
Op dit deelforum zijn zulke reacties, van die ongezouten shit, juist goed. je mag heul niet flamen, je moet gewoon je ongezouten mening geven, zonder dat iemand dan "Zeg lul, wat is dit nou weer voor een gemene reactie op dat verhaal?" kan zeggen. Dat hebben we nodig, niet van die zoetsappige, vriendelijke, gecensureerde reacties, gewoon zonder gelul, de meningen.

Geflame blijft natuurlijk nog steeds uut den boze, da's geen aanleiding tot verbetering van het verhaal zelf.

't Is alleen voor letteren, daarin pleur ik het ook niet op M&M.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 15:57
Verwijderd
het is ongecensureerde ipv ongecencureerde, maar dat ff terzijde.

In ieder geval.
Het lijkt mij dat het aardig wat flames uitlokt. Niet iedereen kan er in de eerste plaats tegen dat zijn of haar verhaal vreselijk afgekraakt wordt denk ik. Tenminste, erg leuk zou ik het niet vinden, persoonlijk.

En ik denk ook dat je jezelf een beetje tegenspreekt
Want 'je ongecensureerde mening geven' en 'niet flamen' spreekt op het eerste gezicht best tegen.

Maar ik wil mijn best wel doen hoor
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:24
Angeles
Angeles is offline
Wat is er nou zo egoïstisch aan? Het heeft toch niks met flamen te maken, niet met ongestraft mensen persoonlijk aanvallen. Het is alleen dat veel mensen niet echt eerlijk kritisch durven te zijn op een verhaal, omdat dat misschien niet aardig overkomt of omdat het voor de schrijver van het verhaal nou eenmaal leuker lijkt om leuke reacties te krijgen. Of als jij bepaalde aanmerkingen hebt op een verhaal - dan hoef je het niet eens ronduit slecht te vinden - maar alle andere reacties zijn louter positief. Sommige mensen vinden het dan moeilijk om dat te doorbreken.

Van een portie ongezouten kritiek leer je eigenlijk veel meer dan van een lange rij complimenten. Natuurlijk moet je het niet lulliger of onvriendelijker brengen dan nodig is, maar van alleen maar 'oh wat goed' leer je eigenlijk niets.

Het verschil met flamen is dat je niet onnodig beledigend, bot of persoonlijk moet worden, maar gewoon eerlijk al je kritiek moet kunnen geven, ook als dat voor de schrijver van het verhaal misschien niet zo leuk is.
__________________
Susan
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:26
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Toppie beleid , kan ik ook eens reageren.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:34
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Angeles schreef op 18-11-2003 @ 17:24:
Wat is er nou zo egoïstisch aan? Het heeft toch niks met flamen te maken, niet met ongestraft mensen persoonlijk aanvallen. Het is alleen dat veel mensen niet echt eerlijk kritisch durven te zijn op een verhaal, omdat dat misschien niet aardig overkomt of omdat het voor de schrijver van het verhaal nou eenmaal leuker lijkt om leuke reacties te krijgen. Of als jij bepaalde aanmerkingen hebt op een verhaal - dan hoef je het niet eens ronduit slecht te vinden - maar alle andere reacties zijn louter positief. Sommige mensen vinden het dan moeilijk om dat te doorbreken.

Van een portie ongezouten kritiek leer je eigenlijk veel meer dan van een lange rij complimenten. Natuurlijk moet je het niet lulliger of onvriendelijker brengen dan nodig is, maar van alleen maar 'oh wat goed' leer je eigenlijk niets.

Het verschil met flamen is dat je niet onnodig beledigend, bot of persoonlijk moet worden, maar gewoon eerlijk al je kritiek moet kunnen geven, ook als dat voor de schrijver van het verhaal misschien niet zo leuk is.
Gebruik is wat meer komma's en alsjeblieft, laat die belachelijke streepjes tussen je zinnen is weg.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:40
Angeles
Angeles is offline
Citaat:
Marcade schreef op 18-11-2003 @ 17:34:
Gebruik is wat meer komma's en alsjeblieft, laat die belachelijke streepjes tussen je zinnen is weg.
Weer wat geleerd, bedankt voor de tip.
__________________
Susan
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 18-11-2003 @ 17:34:
Gebruik is wat meer komma's en alsjeblieft, laat die belachelijke streepjes tussen je zinnen is weg.
Ik vind dat Angeles een bijna perfecte manier van praten/typen heeft - en ik gebruik die streepjes ook altijd.

Citaat:
Van een portie ongezouten kritiek leer je eigenlijk veel meer dan van een lange rij complimenten. Natuurlijk moet je het niet lulliger of onvriendelijker brengen dan nodig is, maar van alleen maar 'oh wat goed' leer je eigenlijk niets.
Dat klopt inderdaad, daar leer je veel meer van. Maar soms is het fijn om te horen.
Ik kan zelf trouwen wel goed tegen kritiek hoor, daar niet van.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:45
Angeles
Angeles is offline
Je kan natuurlijk ook iets goed vinden, maar toch nog kritiek hebben op bepaalde punten.
__________________
Susan
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 17:38
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Wat Angeles zegt is precies wat we bedoelen. Er zijn gewoon mensen die geen reactie meer plaatsen omdat er alleen maar korte positive reacties zijn. Dat is ongelovelijk jammer, vandaar dit topic. En het id dus inderdaat NIET de bedoeling om te flamen, daar krijg je nog net zo goed een waarschuwing voor.

Angeles, echt een mooie, duidelijke reactie.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 18:00
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 18-11-2003 @ 16:57:
het is ongecensureerde ipv ongecencureerde, maar dat ff terzijde.

In ieder geval.
Het lijkt mij dat het aardig wat flames uitlokt. Niet iedereen kan er in de eerste plaats tegen dat zijn of haar verhaal vreselijk afgekraakt wordt denk ik. Tenminste, erg leuk zou ik het niet vinden, persoonlijk.

En ik denk ook dat je jezelf een beetje tegenspreekt
Want 'je ongecensureerde mening geven' en 'niet flamen' spreekt op het eerste gezicht best tegen.

Maar ik wil mijn best wel doen hoor
typefout

het moet juist geen flames uitlokken, daarom benadruk ik ook dat er argumenten komen volgen. Je zet sowieso niet dat iets goed of slecht is, maar je gooit er graag ook een waarom bij.

Ongecensureerde meningen houden in dat je niet mee hoeft te lopen met de meut en te zeggen in een bewonderingsvol topic dat het goed is, maar dat als jij het bagger vindt, het er rustig uit kan gooien.



Laten we lekker leuk gaan reageren.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 18:07
Verwijderd
Dit is een probleem waar de meeste sites die over lettertjes gaan wel mee worstelen. Mensen zijn niet graag onaardig.

Maar het lijkt me wel ok als mensen wat kritischer zouden worden. Daarvoor hoef je ook nog niet eens onaardig te worden. Tenzij je op elk verhaal gaat reageren met zestien kantjes van kritiek waarvan veertien kantjes over interpunctie en intransitief werkwoordgebruik gaan. Daar schieten mensen toch geen drol mee op.

Een ander probleem is dat sommige mensen geen kritiek kunnen geven. Soms lees ik een verhaal en dan weet ik het ook niet. Ik vond het wel aardig lezen en een fijn verhaal, maar het is niet iets dat ik maanden zal blijven onthoude, zo goed dat het was. Maar ik weet dan niet echt waar dat aan ligt en kan dus ook geen kritiek geven. En soms zijn de verhalen al zo goed dat ik er niets meer over kan zeggen. Ik kan me voorstellen dat veel van jullie dat bij mijn verhalen vaak hebben.

Maar als dit werkt en als de reacties wat kritischer en nuttiger worden, misschien word ik dan ook weer actiever op dit forum. Wie weet ga ik dan ook weer meer schrijven.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 20:39
Ndimension
Ndimension is offline
Als men niet tegen kritiek kan, moet men niets posten.
En trouwens, kritiek is altijd beter dan complimentjes; we worden gewezen op fouten, gekke zinnen, foute zinnen, interpunctie enz. Wat heb je aan berichten als 'Prachtig ' enz....
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 20:40
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 18-11-2003 @ 19:07:
Een ander probleem is dat sommige mensen geen kritiek kunnen geven. Soms lees ik een verhaal en dan weet ik het ook niet. Ik vond het wel aardig lezen en een fijn verhaal, maar het is niet iets dat ik maanden zal blijven onthoude, zo goed dat het was. Maar ik weet dan niet echt waar dat aan ligt en kan dus ook geen kritiek geven. En soms zijn de verhalen al zo goed dat ik er niets meer over kan zeggen. Ik kan me voorstellen dat veel van jullie dat bij mijn verhalen vaak hebben.
LUH-3417
Zeker, maar dat moet je dan ook zeggen als je dat vind. Dat is ook goed en kan je net zo goed wat aan hebben.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 22:19
Verwijderd
Maar, goede NDimension, wat hebben we aan zestien pagina's vol met spellingsfouten, als we liever willen weten of echt kunnen schrijven (en dan bedoel ik niet schrijven in zin van de taalregels machtig zijn, maar schrijven in de zin van het taalgevoel machtig zijn). Oei. Dat was een klotezin.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben pro dit idee, maar ik hoop wel dat mensen niet doorslaan en op die wijze de drempel tot het plaatsen van nieuw werk, zeker voor onzekere schrijvers, te hoog maken. Ik heb niet zoveel zin in een hondsdolle groep, enge taalpuristen die lustig en schuimbekkend wachten op een nieuw stuk lettertjesvlees, om het aan stukken te scheuren.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 10:38
Tisch
Tisch is offline
Hmz.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Tisch schreef op 19-11-2003 @ 11:38:
Hmz.
Hehe. Dit is jouw zeer onderbouwde mening?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-11-2003, 13:11
Flshman
Avatar van Flshman
Flshman is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 18-11-2003 @ 23:19:
Maar, goede NDimension, wat hebben we aan zestien pagina's vol met spellingsfouten, als we liever willen weten of echt kunnen schrijven (en dan bedoel ik niet schrijven in zin van de taalregels machtig zijn, maar schrijven in de zin van het taalgevoel machtig zijn). Oei. Dat was een klotezin.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben pro dit idee, maar ik hoop wel dat mensen niet doorslaan en op die wijze de drempel tot het plaatsen van nieuw werk, zeker voor onzekere schrijvers, te hoog maken. Ik heb niet zoveel zin in een hondsdolle groep, enge taalpuristen die lustig en schuimbekkend wachten op een nieuw stuk lettertjesvlees, om het aan stukken te scheuren.

LUH-3417
Zo, ik sta achter je!

Ik vind het ook helemaal niet erg als iemand zegt dat ik (weer eens) een D of T verkeerd heb staan (of juist niet heb staan), maar, als dat alles is wat er opgemerkt wordt is de lol er snel af..

De beste reply, vind ik, is een reply met commetaar op alle fronten! Maar, dat kost tijd, en niet iedereen heeft tijd..
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 16:53
Ndimension
Ndimension is offline
Ik zeg ook niet dat we alleen kritiek moeten krijgen, waarbij alleen spelfouten worden verbeterd.
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 17:43
Verwijderd
Weet ik. Ik knoopte alleen even bij jouw bericht aan om mijn punt (volgens mij voor de tweede keer?) bekend te maken.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19.