Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2003, 19:12
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Ik heb het nu dus over Turken/Marokkanen/Joegoeslaven die in de pauze of in de gangen niet nederlands praten maar in hun eigen taal. Marcel van Dam vind dat die leerlingen best Turks of Marokkaans of watdan ook mogen praten.
wat jullie?
mogen ze in de klas in hun eigen taal praten? en zo nee, mogen ze dan in de pauze in hun eigen taal praten???
Hier is de mening van de man die... marcel heet.

Citaat:
Geen Turks of Arabisch op het schoolplein

Toen ik zo oud was als jullie . . . sprak ik nog Utrechts. Niet alleen op het schoolplein, maar zelfs in de klas. Er was geen haan die er naar kraaide.

Nu zijn allochtonen de zondebokken voor al het onbehagen. Zij vormen een probleem. Dus worden ze steeds meer onder druk gezet. Zelfs als ze spelen mogen ze hun moedertaal niet meer spreken. Een onzinnige maatregel.

Hebt u ooit gehoord dat Friese kinderen onder elkaar geen fries meer mogen spreken. Of Limburgse kinderen geen limburgs? Langzaam maar heel zeker worden we steeds onverdraagzamer.
ik vind dat je beter nederlands kunt praten op school, dat bevordert de integratie.

Laatst gewijzigd op 20-01-2003 om 19:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2003, 19:17
Big Brother
Avatar van Big Brother
Big Brother is offline
ik vind van niet en al heel lang van niet, als ze op school nou gewoon nl spreken en thuis maar doen wat ze zelf willen, dan leren ze het tenminste nog een beetje
en het is erg on-sociaal om in je eigen taaltje te praten, want dat wekt argwaan en zorgt voor irritatie(s)
ze wonen hier, dus leren ze maar de taal, en ook om die taal te gebruiken
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 19:17
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Praten in een vreemde taal in een gezelschap is zeer onbeleefd. Ik ben er op tegen dat het in de klas gesproken wordt, maar heb er geen bezwaar tegen als ze dat tijdens de pauze doen wanneer ze in het juiste gezelschap zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 19:30
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Als ze trots zijn op hun eigen taal/ cultuur en dat maar blijven verkondigen door op school in hun eigen taal met elkaar te blijven communiceren vind ik dat ze dat maar lekker in hun eigen land moeten gaan doen, ik vind dus dat er een verbod moet komen op het praten in een buitenlandse taal in een openbare (Nederlandse) plaats.
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 19:44
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef:
Als ze trots zijn op hun eigen taal/ cultuur en dat maar blijven verkondigen door op school in hun eigen taal met elkaar te blijven communiceren vind ik dat ze dat maar lekker in hun eigen land moeten gaan doen, ik vind dus dat er een verbod moet komen op het praten in een buitenlandse taal in een openbare (Nederlandse) plaats.
De Engelse les gaat dan wel erg lastig worden hé? Lijkt me ook niet echt stimulerent voor het toerisme als je op openbare plaatsen Nederlands moet spreken?

Laatst gewijzigd op 20-01-2003 om 19:46.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 19:44
miss Elise
Avatar van miss Elise
miss Elise is offline
Als ik in een ander land zou gaan wonen dan zou ik proberen me aan te passen aan het land. Ik zou dus de taal leren en een beetje kijken wat de cultuur in zon land nou eigenlijk is. Op scholen is het n goede kans om n taal te leren, waarom zou je t laten?
het is natuurlijk wel ff prettig als je in je eigen taal ff kan praten, maar zo kom je wel heel ver buiten je klas te liggen, niet echt prettig voor jezelf. vooral als je toch al moeite hebt met het je aanpassen omdat je in een andere cultuur beland bent!

Laatst gewijzigd op 20-01-2003 om 19:53.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 19:46
Tio
Avatar van Tio
Tio is offline
Ik vind het eigenlijk stompzinnig dat we mensen gaan verbieden om in hun eigen tijd hun eigen taal te spreken. We verplichten Nederlanders toch ook niet om Turks te spreken als er toevallig ergens een meerderheid aan Turken is?
Waarom moeten twee mensen die allebei dezelfde taal spreken, opeens voor andere mensen, die niet in de conversatie betrokken zijn, een andere taal gaan spreken, waarin zij zich waarschijnlijk veel minder goed kunnen uitdrukken?
Als je dit soort maatregelen invoert, verbiedt dan ook gelijk alle dialecten, jeugdtaal, vakjargon, gebarentaal (dat kan de gemiddelde Nederlander namelijk ook niet), Breezahtaal etc.
__________________
Elke dag kaas is ook niet alles
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Tio schreef:
1. Ik vind het eigenlijk stompzinnig dat we mensen gaan verbieden om in hun eigen tijd hun eigen taal te spreken. We verplichten Nederlanders toch ook niet om Turks te spreken als er toevallig ergens een meerderheid aan Turken is?

2. Waarom moeten twee mensen die allebei dezelfde taal spreken, opeens voor andere mensen, die niet in de conversatie betrokken zijn, een andere taal gaan spreken, waarin zij zich waarschijnlijk veel minder goed kunnen uitdrukken?

3. Als je dit soort maatregelen invoert, verbiedt dan ook gelijk alle dialecten, jeugdtaal, vakjargon, gebarentaal (dat kan de gemiddelde Nederlander namelijk ook niet), Breezahtaal etc.
1. Zolang het geen problemen oplevert niet nee. Maar wanneer er nu ineens 250 duizend Nederlanders in Ankara gaan wonen, dan ontstaan er ook problemen. En dan worden daar misschien precies dezelfde maatregelen genomen, als nu wordt voorgesteld.
2. Nou, als ze zich niet eens goed in het Nederlands kunnen uitdrukken, dan is er wel iets goed fout. Je woont in Nederland en bent er waarschijnlijk ook geboren. Dan mag toch wel verwacht worden dat je goed Nederlands spreekt. Zoniet, dan ben je zelf gewoon verkeerd bezig.
3. Dialecten zijn gewoon te verstaan hoor. Zeker als je in de regio woont. Jeugdtaal is ook gewoon te verstaan. Breezahtaal is dom, maar kan je ook nog wel lezen. Vakjargon is niet boeiend en je weet wel ongeveer waar ze het over hebben. In ieder geval niet over jou waarschijnlijk. Dan spreken ze niet in vakjargon. En van gebarentaal heb ik nauwelijks last van.

Wat ik verder hiervan vind: verbieden gaat moeilijk, maar het zou beter voor de integratie zijn, wanneer allochtonen gewoon Nederlands spreken. Een beetje vergelijkbaar dit met fluisteren in gezelschap: verboden is het niet, maar mensen vinden het niet echt netjes.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 21:37
Big Brother
Avatar van Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
Tio schreef:
Ik vind het eigenlijk stompzinnig dat we mensen gaan verbieden om in hun eigen tijd hun eigen taal te spreken. We verplichten Nederlanders toch ook niet om Turks te spreken als er toevallig ergens een meerderheid aan Turken is?
Waarom moeten twee mensen die allebei dezelfde taal spreken, opeens voor andere mensen, die niet in de conversatie betrokken zijn, een andere taal gaan spreken, waarin zij zich waarschijnlijk veel minder goed kunnen uitdrukken?
Als je dit soort maatregelen invoert, verbiedt dan ook gelijk alle dialecten, jeugdtaal, vakjargon, gebarentaal (dat kan de gemiddelde Nederlander namelijk ook niet), Breezahtaal etc.
het is niet "hun eigen tijd" het is tijdens schooltijd, die paar uur per dag dat ze krijgen om zich aan te passen aan onze vakken en taal en gewoontes
als ze die tijd gaan benutten door in hun eigen taal te spreken is dat niet logisch en niet sociaal
en er is hier niet "toevallig een meerderheid nederlanders", we wonen ook echt in "nederland" en het gaat nu om "nederlandse" scholen


en engelse les staat hier totaal apart van, het is "les" daar wordt het dus speciaal geleerd, daar moet dus iedereen engels praten, en tijdens spaanse les spaans..

buiten school doe je maar wat je niet laten kan, daar heeft iedereen recht op
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 21:44
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
In de klas: Nederlands.

Tenzij het een Engelse, Russische, Franse, Griekse, Latijnse, Duitse, Arabische, Turkse, Friese les is.

Dan pleit ik zelfs voor GEEN Nederlands

In de pauzes: mag iedereen zelf weten.

(ik zou ook niet weten hoe je dat zou gaan controlleren als het wel verboden zou zijn..... )
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 21:48
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:

Wat ik verder hiervan vind: verbieden gaat moeilijk, maar het zou beter voor de integratie zijn, wanneer allochtonen gewoon Nederlands spreken. Een beetje vergelijkbaar dit met fluisteren in gezelschap: verboden is het niet, maar mensen vinden het niet echt netjes.
Uitermate geschikt dus om deze ethische kwestie voor te leggen tijdens een maatschappijleer les.


Het is niet netjes om een andere taal te spreken, omdat mensen dan niet weten waar je het over hebt en het gevoel hebben dat het over hen gaat, terwijl dat misschien helemaal niet zo is.

Vergelijkbaar met:
wat doe je als je met 10 vrienden op stap gaat, waarvan 2 mensen alleen Engels spreken?
Dan spreek je logischerwijze Engels met elkaar ook al heb je het over de Nederlandse verkiezingen, maar domweg omdat je die twee personen niet wilt uitsluiten van de groep.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 08:50
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Uitermate geschikt dus om deze ethische kwestie voor te leggen tijdens een maatschappijleer les.


Het is niet netjes om een andere taal te spreken, omdat mensen dan niet weten waar je het over hebt en het gevoel hebben dat het over hen gaat, terwijl dat misschien helemaal niet zo is.

Vergelijkbaar met:
wat doe je als je met 10 vrienden op stap gaat, waarvan 2 mensen alleen Engels spreken?
Dan spreek je logischerwijze Engels met elkaar ook al heb je het over de Nederlandse verkiezingen, maar domweg omdat je die twee personen niet wilt uitsluiten van de groep.
Mee eens, maar als je in de pauze met een groep buitenlandse jongeren bij elkaar zit, is het logischer om in je eigen taal te praten. Dat gaat immers een stuk makkelijker.
In de klas ben ik voor Nederlands, anders sluit je jezelf helemaal zo buiten. En als je niet een buitenbeentje wil blijven, zou ik me gewoon mengen tussen de Nederlandse leerlingen. Dan leer je het denk ik snel genoeg.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 12:36
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Uitermate geschikt dus om deze ethische kwestie voor te leggen tijdens een maatschappijleer les.

dan heb je ook meteen de aandacht van de hele klas.

ik ben het niet eens met de vergelijking die van dam maakt met dialecten. in bv friesland of limburg spreekt een grote meerderheid van de leerlingen en leraren dit dialect ook.

tijdens de lessen nederlands, in de pauzes maakt het mij niet uit, zolang ze maar niet tegen mij in een voor mij niet verstaanbare taal spreken.

Citaat:
*Burning water* schreef:
In de klas ben ik voor Nederlands, anders sluit je jezelf helemaal zo buiten. En als je niet een buitenbeentje wil blijven, zou ik me gewoon mengen tussen de Nederlandse leerlingen. Dan leer je het denk ik snel genoeg.
wanneer mensen die in nederland wonen, maar van oorsprong geen nederlander zijn nederlands kunnen spreken zijn ze ook minder geneigd tot groepsvorming.
__________________
kuku kristiina helena jonas sussu maris alo max riia leila kristjan liina sixtus karu
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 12:57
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Mee eens, maar als je in de pauze met een groep buitenlandse jongeren bij elkaar zit, is het logischer om in je eigen taal te praten. Dat gaat immers een stuk makkelijker.
In de klas ben ik voor Nederlands, anders sluit je jezelf helemaal zo buiten. En als je niet een buitenbeentje wil blijven, zou ik me gewoon mengen tussen de Nederlandse leerlingen. Dan leer je het denk ik snel genoeg.
Ik deel je mening, maar ook die van de ballonneman:

je mag best je eerste taal tijdens de pauzes praten, maar het is niet netjes ten opzichte van diegenen die jouw eerste taal niet verstaan.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 14:21
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
xcorienx schreef:

ik ben het niet eens met de vergelijking die van dam maakt met dialecten. in bv friesland of limburg spreekt een grote meerderheid van de leerlingen en leraren dit dialect ook.
Maar er kunnen best mensen bijzijn die het niet spreken. Fries is een aparte taal, voor de gemiddelde Nederlander niet te verstaan. Wat op dit moment de status van de Limburgse 'taal' is weet ik niet precies, maar sommige vormen zijn ook onverstaanbaar. Ik heb zelf in Roermond op school gezeten, maar daar was het nog wel te doen.

Citaat:
xcorienx schreef:
tijdens de lessen nederlands, in de pauzes maakt het mij niet uit, zolang ze maar niet tegen mij in een voor mij niet verstaanbare taal spreken.
Dat lijkt me IMO logisch. Ik vind dat er in de lessen gewoon Nederlands gesproken dient te worden (tenzij het om een taalspecifiek vak gaat uiteraard), maar wat mensen in hun eigen tijd doen maakt me weinig uit. In sommige gevallen kan het nogal onbeleefd zijn om op hoorbaar niveau een andere taal te spreken, maar expliciet verbieden gaat me te ver.

Citaat:
xcorienx schreef:
wanneer mensen die in nederland wonen, maar van oorsprong geen nederlander zijn nederlands kunnen spreken zijn ze ook minder geneigd tot groepsvorming.
Nou ja, groepsvorming krijg je sowieso. Mensen met een gelijke achtergrond trekken veel met elkaar op. Men moet wel gestimuleerd worden dezelfde taal te spreken, zodat ze goed kunnen functioneren in diverse omgevingen.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 14:58
Verwijderd
Citaat:
*Burning water* schreef:
Mee eens, maar als je in de pauze met een groep buitenlandse jongeren bij elkaar zit, is het logischer om in je eigen taal te praten. Dat gaat immers een stuk makkelijker.
Hoezo gaat dat makkelijker? Ze zijn waarschijnlijk in Nederland geboren, dus het lijkt me logisch dat ze dan ook goed Nederlands spreken.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 15:18
Thomas
Thomas is offline
Nederlanders moeten nederlands praten, en buitenlanders moet beleefd zijn en zo veel mogelijk nederlandes praten in het openbaar. In prive aangelegenheden mag iedereen weten hoe hij/zij praat.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 18:10
zus en zo
Avatar van zus en zo
zus en zo is offline
Het probleem is: er zijn scholieren die thuis een andere taal dan Nederlands spreken. Als ze dat ook nog eens op school zouden doen, spreken ze dus per dag nog niet eens een uur Nederlands, alleen in de klas tegen een leraar, en zo vaak komt dat niet voor.

Bovendien is het onbeleefd om met je 'taalgenoten' en andere taal te spreken, want je kan het wel over iemand hebben die 2 meter bij je vandaan staat...
Als jij ergens staat, en je hoort een paar medelanders in een andere taal spreken, dan wordt je ook argwanend en onzeker, je weet namelijk niet wat ze zeggen.

ik vind dat er zoveel mogelijk Nederlands gesproken moet worden, of tenminste het taaltje dat gesproken wordt in je omgeving (limburgs klinkt anders dan nederlands b.v.).
__________________
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-01-2003, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Ik heb het nu dus over Turken/Marokkanen/Joegoeslaven die in de pauze of in de gangen niet nederlands praten maar in hun eigen taal.
Ik vind dat het moet kunnen.

Ik ben zelf ook allochtoon, maar ik behoor niet tot de 'standaard allochtone afkomst'; ik ben namelijk Iers. Ik spreek perfect Nederlands, iemand die niet weet dat ik Iers ben hoort ook niet zo maar dat ik uberhaupt allochtoon ben, maar als ik mijn broer of mijn neef tegenkom in de gang praat ik wel Engels tegen ze...

waarom?

het is m'n moedertaal en tegen familie/vrienden praat ik gewoon zo.

ik vind wel dat in de klas Nederlands MOET worden gesproken, maar ik zie pauze toch wel als je vrije tijd en in m'n eigen vrij tijd en thuis (m'n ouders spreken ook wel perfect Nederlands daar niet van) spreek ik ook Engels.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 20:17
Abercrombie
Abercrombie is offline
Ik zou het erg jammer vinden als Friezen geen Fries meer mogen spreken in de klas. Op veel dorpsschooltjes in Friesland wordt nog altijd Fries gesproken, en alleen maar NLs in de NLse les.
Op middelbare scholen is het dan wel anders, maar het is Friesland dus waarom zou je mensen verbieden hun eigen taal te spreken?
Ik denk dat Friezen vooral trots op moeten zijn dat ze die taal nog spreken - het wordt steeds minder omdat alles nu zo Nederlands wordt - en dat ze dat vooral moeten behouden, wat nogal lastig wordt als je het niet eens meer op school kunt spreken.
__________________
and F!tch
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 20:51
Big Brother
Avatar van Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
StayBeautiful schreef:
Ik vind dat het moet kunnen.

Ik ben zelf ook allochtoon, maar ik behoor niet tot de 'standaard allochtone afkomst'; ik ben namelijk Iers. Ik spreek perfect Nederlands, iemand die niet weet dat ik Iers ben hoort ook niet zo maar dat ik uberhaupt allochtoon ben, maar als ik mijn broer of mijn neef tegenkom in de gang praat ik wel Engels tegen ze...

waarom?

het is m'n moedertaal en tegen familie/vrienden praat ik gewoon zo.

ik vind wel dat in de klas Nederlands MOET worden gesproken, maar ik zie pauze toch wel als je vrije tijd en in m'n eigen vrij tijd en thuis (m'n ouders spreken ook wel perfect Nederlands daar niet van) spreek ik ook Engels.
ik denk toch dat het makkelijker is om school dan als een geheel te zien, anders krijg je weer de discussie van "waar begint de gang" .. en zelf denk ik dat als ik naar het buitenland zou verhuizen, ik de taal van dat land gewoon zou spreken op school.. overal en tegen iedereen.. waarom? solidariteit? socialiteit? ik weet het niet.. waarom zou je engels praten tegen familie op school als je ook nederlands kunt.. dan geef je mensen het gevoel dat ze buiten gesloten worden
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 20:57
Mariebel
Mariebel is offline
Ik vind het opzich een goed idee, je leert geen nederlands door constant je eigen taal te blijven praten. En het bevordert de omgang tussen allochtone en autochtone leerlingen.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 08:44
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
Big Brother schreef:
en zelf denk ik dat als ik naar het buitenland zou verhuizen, ik de taal van dat land gewoon zou spreken op school.. overal en tegen iedereen.. waarom? solidariteit? socialiteit? ik weet het niet..
ik zou het ontzettend knap vinden als je dat voor elkaar krijgt. ik zit nu zelf ook in de positie van allochtoon en soms ben ik zo blij dat ik nederlands of engels kan spreken, dat het me niet meer uitmaakt waar het is. dat heb ik inmiddels ook van meerdere mensen gehoord.

Citaat:
zus en zo schreef:
Bovendien is het onbeleefd om met je 'taalgenoten' en andere taal te spreken, want je kan het wel over iemand hebben die 2 meter bij je vandaan staat...
dat vond ik altijd leuk op vakantie nooit gedaan? wie zegt DAT ze het doen? dat het daarom onbeleefd is ben ik niet met je eens. het is IMHO onbeleefd omdat je de ander die jouw taal niet machtig is de toegang tot een conversatie met jou/jullie ontzegd.

Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Maar er kunnen best mensen bijzijn die het niet spreken. Fries is een aparte taal, voor de gemiddelde Nederlander niet te verstaan. Wat op dit moment de status van de Limburgse 'taal' is weet ik niet precies, maar sommige vormen zijn ook onverstaanbaar. Ik heb zelf in Roermond op school gezeten, maar daar was het nog wel te doen.
ok, ik was vergeten er bij te zetten dat friezen en limburgers onder de 50 ook nederlands spreken. het doel van de regel iedereen te verplichten nederlands te spreken is het leren van de taal. dat lijkt me niet meer nodig als je het al spreekt. in de les natuurlijk wel, maar er om heen.

Citaat:
Rollo Tomasi schreef verder:
Nou ja, groepsvorming krijg je sowieso. Mensen met een gelijke achtergrond trekken veel met elkaar op.
ok, dat is waar, maar dan minder reden tot groepsvorming
__________________
kuku kristiina helena jonas sussu maris alo max riia leila kristjan liina sixtus karu
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 10:10
Big Brother
Avatar van Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
xcorienx schreef:
ik zou het ontzettend knap vinden als je dat voor elkaar krijgt. ik zit nu zelf ook in de positie van allochtoon en soms ben ik zo blij dat ik nederlands of engels kan spreken, dat het me niet meer uitmaakt waar het is. dat heb ik inmiddels ook van meerdere mensen gehoord.
ja ik had dit even anders moeten formuleren

"en zelf denk ik dat als ik naar het buitenland zou verhuizen, ik de taal van dat land gewoon zou spreken op school.. overal en tegen iedereen.."

moet zijn

"en zelf denk ik dat als ik naar het buitenland zou verhuizen, ik de taal van dat land gewoon zou spreken op school.. overal en tegen iedereen (op school dus ).."

thuis doe je maar wat je niet doen en laten kunt
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 12:29
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
Big Brother schreef:
ja ik had dit even anders moeten formuleren

"en zelf denk ik dat als ik naar het buitenland zou verhuizen, ik de taal van dat land gewoon zou spreken op school.. overal en tegen iedereen.."

moet zijn

"en zelf denk ik dat als ik naar het buitenland zou verhuizen, ik de taal van dat land gewoon zou spreken op school.. overal en tegen iedereen (op school dus ).."

thuis doe je maar wat je niet doen en laten kunt
sorry, even mierenneuken
__________________
kuku kristiina helena jonas sussu maris alo max riia leila kristjan liina sixtus karu
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2003, 21:27
Dikkie
Avatar van Dikkie
Dikkie is offline
was toch al regel op de scholen waar ik gezeten heb, en terecht, ik vind het heel irritant als ze in zo'n baboeshka taal zitten te praten die ik niet versta
__________________
Iedereen wordt altijd boos op mij op dit forum, I love it !!! :P
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 22:23
aap777
aap777 is offline
ik vind het ook strontirritant maar zoiets kun je niet verbieden. zolang ze maar ook nederlands kunnen spreken buiten hun moedertaal.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 00:54
notbonefish
notbonefish is offline
sommige dingen zijn gewoon makkelijker om in een andere taal te zeggen. in mijn kenniskring hebben wij de neiging tijdens gesprekken vloeiend over te gaan naar engels, ook al kan iedereen nederlands, en zijn we voor het grootste deel ook nederlanders. Engels is voor bepaalde dingen gewoon geschikter.

mij lijkt het juist goed als mensen meer contact krijgen met andere talen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 10:40
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
Hoezo gaat dat makkelijker? Ze zijn waarschijnlijk in Nederland geboren, dus het lijkt me logisch dat ze dan ook goed Nederlands spreken.
Hm, ik dacht eerder aan degenen die niet goed Nederlands spreken. Voor hen is het wel makkelijker in hun moedertaal te praten.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 15:00
Verwijderd
Citaat:
*Burning water* schreef:
Hm, ik dacht eerder aan degenen die niet goed Nederlands spreken. Voor hen is het wel makkelijker in hun moedertaal te praten.
dan moeten ze maar Nederlands leren lijkt me. Want die mensen wonen toch in Nederland? Dan lijkt me het op z'n minst handig, wanneer je Nederlands spreekt.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 15:37
lukas15
Avatar van lukas15
lukas15 is offline
Allochtonen spreken vaak al erg weinig Nederlands. Thuis, op het werk, op straat en op de sportclub praten ze hun moedertaal. De school is de enige plaats waar deze allochtonen Nederlands spreken. In de les dan. Waarom dan ook niet op het schoolplein en in de gang. Dat zorgt voor minder problemen. Dan integreer je pas écht!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 09:06
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
dan moeten ze maar Nederlands leren lijkt me. Want die mensen wonen toch in Nederland? Dan lijkt me het op z'n minst handig, wanneer je Nederlands spreekt.
Ben ik het helemaal mee eens. En toch vind ik niet dat je die mensen kunt verbieden hun eigen taal te spreken, niet in hun vrije tijd. En pauze is een deel van vrije tijd.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 17:18
Demeter
Demeter is offline
Dat je zegt dat men tijdens de les geen andere taal mag spreken.. oke, dat snap ik nog wel... De leerlingen, zowel de Nederlandse als die van niet-Nederlandse afkomst (oftewel "allochtonen") moeten de Nederlandse taal goed beheersen.. En dan is het erg handig als je op school Nederlands praat.

Maar om op openbare plaatsen te verbieden om een andere taal te speken.... ????!!!!!!! Dat vind ik ronduit absurd... Ook tijdens pauzes vind ik niet dat je mensen mag verbieden om een andere taal te praten, dat is immers HUN eigen vrije tijd..
Ik vind dan ook niet dat je kan "VERBIEDEN" om geen Turks, Marokkaans, Chinees, Russisch, Surinaams, Japans, Portugees, Spaans, etc. etc. te spreken..

-x-
Demeter
__________________
Love ya all
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 22:29
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
ik ben voor het verbieden van vreemde talen op plaatsen als scholen en sportverenigingen en dergelijke... ten eerste omdat ik het gewoon echt asociaal vind om in een vreemde taal te gaan praten als daar mensen bij zijn die dat niet verstaan en ten tweede de integratie.. op zich kunnen jongeren over het algemeen vrij goed nederlands en is dat dus helemaal geen probleem maar als ze als groepje steeds buitenlands blijven praten komen er geen nederlanders bij dat groepje en krijg je echt zown splitsing op de scholen.. en ik denk dat dat geen gezonde situatie is...
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.