Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-01-2002, 13:51
Floef
Floef is offline
Vraag 1:
Heeft de mens altijd al taal gehad?

Vraag 2:
Hoe denk je zonder taal?

Stel je bent blind en doof...
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-01-2002, 14:12
Rhinus
Rhinus is offline
1) Ja.

2) In kleuren.

Hoe blinddoven denken kan ik wel eens aan ons mam vragen. die heeft daar vroeger mee gewerkt.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 16:52
The Wanderer
Avatar van The Wanderer
The Wanderer is offline
je hebt idd mensen die denken in plaatjes etc, ik ben alleen ff de benaming kwijt.
__________________
SpoonBoy:Do not try to bend the spoon. That's impossible. Instead, only try to realize the truth. Neo:What truth? SpoonBoy:A spoon is for eating only.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 17:25
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
1) ja, maar waarschijnlijk niet zo ingewikkeld als nu.
2) in beelden?
__________________
Ik ben verliefd op het leven
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 17:44
John-17
John-17 is offline
1) ik geloof niet dat de mens altijd taal heeft gehad
ik geloof dat toen de mens nog op in een andere houding liep, geluiden zoals nu niet gemaakt konden worden. Onder taal wordt een vast woordenpatroon met een grammatica etc. verstaan, en het is vrij waarschijnlijk dat de mens dit vroeger niet had, maar meer met gebaren en brommen oid deed.

2) Blind en doof? In kleuren? Anders in beelden...
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 19:00
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
1) nee, klanken kregen pas later inhoud.

2) Geen idee, dat zou een persoon die het ervaart wellicht beter kunnen omschrijven. Niet alleen je taal zal anders zijn maar ook de interactie tussen diegene en zijn omgeving.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 20:06
Rhinus
Rhinus is offline
Taal hoeft toch niet persee met gesproken/geschreven woorden te zijn?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 20:59
Floef
Floef is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
2) In kleuren.
Hoe blinddoven denken kan ik wel eens aan ons mam vragen. die heeft daar vroeger mee gewerkt.
Ja, vraag maar eens, ben benieuwd. EN: hoe weet je wat kleuren zijn als je nog nooit gezien hebt? Hetzelfde met beelden?
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 21:03
Floef
Floef is offline
Maar zonder taal (dus communicatie via woorden: klanken of beeld) kan er toch geen denkontwikkeling plaatsvinden? Waarom is er ooit taal ontstaan?
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 21:17
Verwijderd
1) De eerste taal was meer zang en klanken uitstoten. Daarom denken ze dat chinees heeeel oud is, en dat maastrichts de oudste Nederlandse taal is. Deze talen maken veel gebruik van zingend spreken

2) Vroeger werden doof en blinde mensen, als dit al heel vroeg bekend was, volgens mij gewoon gedood. En in de rijkere kringen werden er vast wat geleerd met knijpjes en aanraking van de huid op een bepaalde plek (denk ik)
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 23:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
vraag 2: dat vraag ik me ook altijd af...
hoe weten blinden bijvoorbeeld dat bepaalde letters een woord inhouden, wij horen het en leren het dan... hun kunnen het alleen maar leren! maar hoe kunnen ze dan liplezen? misschien speelt in hun hoofd wel een heel andere uitspraak bij datzelfde woord! (ik weet niet of ze hun eigen gedachten kunnen horen, maar dat lijkt me toch wel anders kan je niet denken!)
ook met gebarentaal... die ene letter hoort weer in dat ene woord en dat maakt dan weer een zin... ppfff... dat snap ik echt niet! zonder geluid, lijkt me echt heel moeilijk!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 23:34
harrypjotter
harrypjotter is offline
als je denkt, hoor jij jezelf dan spreken in je hoofd? Of "zie" je meer zinnen, maar je ziet het niet echt Tja, ehm, dat is dus denken he.
Als je met engelsen praat, denk je soms in ene in het engels, maar dan denk je in principe nog wel op de zelfde manier. Ik denk dat je er ook wel beelden en gevoelens of handelingen ofzo erbij 'denkt', en dat het geheel weer tot een uitkomst leidt wat jij vertaald naar woorden in een gesprek met iemand
__________________
With great power comes great responsebillity.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 13:24
?_€uro_?
?_€uro_? is offline
Citaat:
Floef schreef:

Vraag 2:
Hoe denk je zonder taal?
Niet... Denken kan alleen met een taal.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 13:30
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
?_€uro_? schreef:
Niet... Denken kan alleen met een taal.
Leg uit. Hoe weet jij dit?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 13:42
?_€uro_?
?_€uro_? is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Leg uit. Hoe weet jij dit?
neej, ff geen zin in... Ik heb taalfilosofie op school, daarom weet ik het 8-)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 13:44
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
?_€uro_? schreef:
neej, ff geen zin in... Ik heb taalfilosofie op school, daarom weet ik het 8-)
Jammer, misschien een link naar een site dan waar het op staat?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 13:56
?_€uro_?
?_€uro_? is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Jammer, misschien een link naar een site dan waar het op staat?
http://www.kun.nl/phil/ Gewoon ff rondsurfen.... Als je het niet begrijpt, schroom je niet... Daarvoor zijn professoren om het je uit te leggen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 09:21
Floef
Floef is offline
Citaat:
?_€uro_? schreef:
Niet... Denken kan alleen met een taal.
Ja, daar doelde ik dus ook op. Ik kan mij niet voorstellen, hoe je zou moeten denken zonder taal. Niet dat als ik het mijn niet kan voorstellen, dat het niet bestaat, maar hoe dan? In plaatjes ofzo? Hmmm.
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-01-2002, 11:40
Mugshot
Mugshot is offline
De taal is er niet altijd geweest, het was gewoon een andere soort van communicatie die zich ontwikkelde.
Communicatie is er wel sinds er mensen waren, of tenminste de beginselen.
Gevoel is de eerste 'gedachte', en
communicatie dient om gevoel uit te drukken.

Citaat:
Floef schreef:
Ja, daar doelde ik dus ook op. Ik kan mij niet voorstellen, hoe je zou moeten denken zonder taal. Niet dat als ik het mijn niet kan voorstellen, dat het niet bestaat, maar hoe dan? In plaatjes ofzo? Hmmm.

Nu, hoe denk je zonder communicatie?

Denken is eigenlijk het praten tegen jezelf.
Een vorm van communicatie die het meest gebruikt wordt (in ons geval dus praten) komt ook in het denken voor of wij wekken minstens de illusie op dat dat zo is.

GEVOEL >> GEDACHTE >>> UITVOERING

HET GEVOEL zou je 'de ziel' kunnen noemen en wat er voor ons nog van over is intuïtie.
DE GEDACHTE is de omzetting, de intepretatie en het laten kloppen met de aangeleerde normen en waarden, angsten en onzekerheden, theorieen en denkwijzes.

Het gevoel is eigenlijk het absolute deel van onszelf, het gevoel kent geen goed of kwaad, geen lang of kort, geen enkel relatief begrip... het gevoel voelt en niets anders.
Door de gedachten, noem het geest of hersenen wordt het gevoel geintepreteerd en geanalyseerd.

Als het gevoel iets weergeeft wat tegen asangeleerde normen en waarden, theorieen en denkwijzes indruist, of wat vanwege aangeleerde angsten niet 'geuit mag worden' , wordt dit gevoel genegeerd, veranderd of verdrongen.
De gedachten vertellen de persoon wat hij of zij voelt en de persoon krijgt daar dan weer gevoelens bij.

Het gebeurt dus bij altijd dat een gevoel door de gedachten en zijn aangeleerde angsten, onzekerheden, normen en waarden, denkwijzen, etc omgevormd wordt.
Het 'absolute' wordt door het 'relatieve' geintepreteerd en omdat het relatieve denken erop berust het een als waarheid en het andere als onwaarheid te nemen en het absolute zowel het ene als het andere als waar zien betekent, is het nooit zeker dat echte gevoelens door de gedachten genomen worden zoals ze zijn.
Zo trouwen bijvoorbeeld mensen en scheiden met het gevoel altijd al te hebben geweten dat het fout zou gaan.

Als bijvoorbeeld een gevoel over 'de toekomst' wordt genomen zoals het is en het later schijnt te kloppen, noemen wij het gevoel INTUÏTIE, het kleine beetje wat er nog van het echte gevoel over is.
Met het gevoel kun je alles weten want het gevoel voelt alles.

Het DENKEN bestaat uit invloeden uit de buitenwereld die de geest zijn hele leven heeft ondergaan en de capaciteit überhaupt te denken.
Het denken van mensen die kunnen zien, horen, proeven, lichamelijk voelen en ruiken bestaat daaruit maar wie zegt dat dat wat wij met ons lichaam denken waar te nemen werkelijk zo is?
Het is uiteindelijk een intepretatie van de hersenen.
Iemand die doofblind geboren is en dus bijna niet door zijn omgeving of opvoeding beinvloed kon worden maakt die omweg door de geest niet en voelt wat hij voelt.

En waarschijnlijk zitten doofblinde mensen dichterbij de werkelijkheid als wij omdat zij net als wij alles voelen maar zij in tegenstelling tot ons alles wat zij voelen meteen als waar aanemen omdat een doofblind geboren iemand geen normen en waarden, denkwijzen, aangeleerde angsten, onzekerheden of wat dan ook kent.
__________________
Mathematic strikes back
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 15:18
Floef
Floef is offline
Mugshot fenX voor je reaXie>>
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 12:27
Mugshot
Mugshot is offline
Citaat:
Floef schreef:
Mugshot fenX voor je reaXie>>
kun je er wat mee?

__________________
Mathematic strikes back
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 13:26
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
?_€uro_? schreef:
http://www.kun.nl/phil/ Gewoon ff rondsurfen.... Als je het niet begrijpt, schroom je niet... Daarvoor zijn professoren om het je uit te leggen.
Uh oh, gaan we reclame maken? Je kunt veel beter filosofie studeren bij http://www.philos.rug.nl . Om op jouw opmerking terug te komen: dat hangt er heel erg vanaf wat je als taal definieerd. De logische stappen die je hersenen in een denkproces doorlopen kun je taal noemen, of je kunt alleen communicatieve taal taal noemen...

Met citaat reageren
Oud 07-01-2002, 14:05
Floef
Floef is offline
Citaat:
Mugshot schreef:
kun je er wat mee?
Jep. Het gevoel als de puurheid. Mooi.
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2002, 01:33
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
?_€uro_? schreef:
neej, ff geen zin in... Ik heb taalfilosofie op school, daarom weet ik het 8-)
Niet alles wat je op school leert is waar, nogal een stomme reden dus.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 08-01-2002, 08:58
slisje
Avatar van slisje
slisje is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Niet alles wat je op school leert is waar, nogal een stomme reden dus.

School geeft je een aantal basis ellementen mee, en leert je wat de massa heeft bepaald... School geeft je de aanzet om zelf verder te gaan ontdekken...

maarehhh terug op je vraag:

Vraag 1:

De mens heeft altijd al taal gehad, aangezien de mens van oorsprong een dier is, en dieren hebben ook een taal, deze taal werkt met klanken en gebaren... en onze taal werkt precies hetzelfde, alleen wij zijn ze gaan uitwerken in detail (papier dus)

Vraag 2:

In het dierenrijk is er dan geen overleven mogelijk... maar aangezien wij wat meer gevoorderd zijn op sociaal gebied hebben wij de mogelijkheid gecreert om te overleven... Gevoel andere zintuigen worden sterker benut... reuk...smaak...gevoel...

voorbeeld: (naar aanleiding van een test een tijdje geleden) blinddoek een aantal personen en laat ze de fanta en de cola onderscheiden... je denkt das makkelijk ze hebben een andere smaak, maar als nog pak 40% de verkeerde!!! omdat wij de link met ons gezichtvermogen leggen dat fanta oranje is. Laat nu een geboren blinde dezelfde test doen, en deze slaagt met 100%
__________________
««...*Ilon@*...»»
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2002, 15:04
liesje 19
Avatar van liesje 19
liesje 19 is offline
blinden en doven zullen waarschijnlijk denken met geur en kleur
__________________
de vogeltjes zijn weer op lengte vandaag ;)
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 15:18
soulless
soulless is offline
Denken gebeurt helemaal niet met taal.

Pas als je over definities etc na gaat denken komt taal naar boven.

Ik kan superrap denken maar zodra ik dat in taal moet doen vliegt de snelheid naar beneden...

En dit is ook vaag, ik denk mijn zinnen niet, ik type wat ik denk, omgezet van gedachten naar taal, heel vaag...
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Met citaat reageren
Oud 16-01-2002, 16:42
SnoepieMan
SnoepieMan is offline
Doven en blind.. met gevoel
__________________
De mensheid kan niet zonder sex... zo wat denk je ervan.,.. klaar om de mensheid te redden? :p © TM
Met citaat reageren
Oud 16-01-2002, 18:37
mcsun
Avatar van mcsun
mcsun is offline
Volgens mij denk je absoluut niet voortdurend in taal. Ik denk dat minstens 80% van je denken niets met taal te maken heeft.

Voorbeeldje: je zit op de fiets en weet dat je de straat uit moet rijden en dan rechtsaf moet. 'Zeg' je dan echt tegen jezelf `ik moet nu de straat uit.... okee nu ben ik de straat uit ik ga nu rechtsaf. hee ik zie een meneer die ik ken ik zeg nu hallo meneer, hij zegt hallo terug`.

Nee, zo denkt de mens niet. Dat zou veel te langzaam gaan. Volgens mij kun je op veel verschillende manieren denken, afhankelijk van waar je mee bezig bent. Wanneer ik met wiskunde bezig ben denk ik anders dan wanneer ik met iemand een gesprek voer.
__________________
to look at the world as we find it, not as we want it to be * cassavecrackers
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Waaraan denk jij zoal?
Verwijderd
37 24-03-2010 10:07
Verhalen & Gedichten denken!!
C'est moi
2 13-11-2004 22:48
Verhalen & Gedichten Don't like it but...: Denk aan mij
Secreet
2 02-09-2002 13:14
Levensbeschouwing & Filosofie Dit kreeg ik per mail: Om over na te denken
Doc
19 18-01-2002 11:21
Verhalen & Gedichten Denk je wel eens aan me....
aquafemme
1 06-11-2001 15:53
Verhalen & Gedichten Even aan je denken...
Secreet
2 29-10-2001 06:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.