Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2006, 23:09
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Mijn broertje heeft vandaag zn laptop bij me langsgebracht met de vraag of ik hem voor m kon formatteren en em een beetje inrichten.

Geenprobleem normaals gesproken, maarhet probleem zit 'em erin dat al een flinke tijd terug de interne cdrom/dvd drive is opgehouden met functioneren.
Daarvoor in de plaats heeft mijn broertje een externe (usb) Iomega cd-rw 52x24x52 aangeschaft, die doorgaans prima werkt.

Er zaten geen drivers bijgeleverd, aangezien (volgens de iomega site iig) t ding op standaard windows drivers werkt.
Dit is waarschijnlijk ook waarom ik niet vanaf die drive kan booten, en dus ook niet formatteren en n nieuw OS erop zetten.

De bios geeft alleen aan intel unid (netwerkkrt) en ide 01 (hd) te vinden dus daar kan ik niet echt veel clues vinden.

In de laptop zit geen diskettedrive, en ik ben niet in het bezitvan een usb-diskette drive. Ik kan me echter niet voorstellen dat dat me verder zou kunnen helpen.

Is er een manier om succesvol met deze opstelling aan de slag te gaan enzoja welke stel je me voor?
Ik heb waarschijnlijk wel buren of vrienden met andere, wellicht beter compatible externe drives maarals ik weet wat en hoe kanik t mss volgende keer zelf als t probleem zich midden in de rimboe of sahara voordoet


Alvast bedankt
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2006, 14:11
smvs
smvs is offline
Als je nergens van kunt booten houdt het domweg op. Probeer in het bios of je dat ding echt nergens in de boot sequence tegenkomt. Als hij dat apparaat niet ziet is de kans overigens ook klein dat hij wel van een USB stick oid kan booten. Misschien heb je met een USB floppy drive nog kans. Punt is gewoon dat het geen kwestie van drivers is, je wil er van booten en dit heeft niks met drivers te maken maar slechts met je bios.

Als helemaal niks meer lukt zou je met een convertertje de hdd in een gewone pc kunnen hangen. Dan maak je op de laptop hdd twee FAT32 partities aan. Je zet de XP install files op de 2e (d) partitie en maakt de hdd op de een of andere manier DOS bootable. (bijv. door format c: /s te doen, het systeem van een Win98 opstartdiskette over te zetten of er Freedos ofzo op te kachelen) Vervolgens bouw je de hdd weer in de laptop en start je Windows setup vanuit DOS.

Laatst gewijzigd op 18-11-2006 om 14:16.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 00:51
Verwijderd
Of om via de netwerk een format uit te voeren.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 15:43
smvs
smvs is offline
Citaat:
Piloff schreef op 19-11-2006 @ 01:51 :
Of om via de netwerk een format uit te voeren.
Hoe wil je dit concreet uitvoeren? Dan moet je dus een server hebben waar je van kunt booten, niet iets wat je zo 1,2,3 even opzet voor 1 geval. Als jij hier een makkelijke methode voor hebt hou ik me aanbevolen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 15:48
Verwijderd
Citaat:
smvs schreef op 19-11-2006 @ 16:43 :
Hoe wil je dit concreet uitvoeren? Dan moet je dus een server hebben waar je van kunt booten, niet iets wat je zo 1,2,3 even opzet voor 1 geval. Als jij hier een makkelijke methode voor hebt hou ik me aanbevolen.
server moet je daar idd voor hebben, jouw methode lijkt me dus makkelijker.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 16:07
J-roenn
J-roenn is offline
je kan ook windows (laten) installeren op een andere laptop, waar je dan even de HD uit de te formateren laptop instopt, dan terughangen en de drivers via de externe dvd installeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Formatteren
QT
8 10-08-2009 16:13
Software & Hardware [XP] Formatteren, bij levering laptop geen cd geleverd
Twanos
15 29-01-2009 18:46
Software & Hardware [Systeem] Partitioneren zonder formatteren
crackmaster
13 29-06-2004 11:36
Software & Hardware computer WIL niet formatteren!
Poor twisted me
3 22-10-2003 23:30
Software & Hardware [WINXP] Formatteren en herinstalleren werkt niet
Martin
9 25-06-2003 16:15
Software & Hardware [XP] Formatteren/Opstarten in DOS?
Yhagoro
8 24-04-2003 17:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.