Oud 28-07-2009, 13:06
borstenvooruit
borstenvooruit is offline
De titel zegt het al,
Veel mensen zeggen dat waterpijp beter voor je is dan roken omdat je de teer en tabak niet verbrand en dus niet binnenkrijgt, maar ik heb bijvoorbeeld ook gehoord dat 1 uurtje waterpijpen hetzelfde is als 3 pakjes sigaretten roken!
ik hoor het wel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-07-2009, 13:29
Verwijderd
Bedoel je wiet in een waterpijp? Dat is inderdaad beter dan een gewone joint, omdat je zoals je zelf al zegt niet alle tabak binnen krijgt. Ik kan me niet voorstellen dat een uur aan de waterpijp lurken even slecht is als drie pakjes sigaretten, zou niet weten waarom...
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 13:31
janosch
janosch is offline
Als je twijfelt... Gewoon niet doen toch? Zou je wel waterpijp roken en geen sigaretten omdat het minder erg zou zijn? Bovendien, roken is duur en saai. Ga dan meteen aan de coke ofzo
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 13:38
borstenvooruit
borstenvooruit is offline
nou, ik twijfel niet maar ik ga iedere week 2 keer met vrienden waterpijpen in de achtertuin en ik vroeg me gewoon af of ik nu even slecht bezig ben als een echte roker, en over die coke
ik ben 13
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 13:41
janosch
janosch is offline
Hahhah het was maar een grapje, ik gebruik zelf niks (meer) en rook niks, maar als ik dat zou doen zou ik iets heftigers gebruiken en zeker niet roken, dat vind ik zo'n onzin, geen reet aan ik koop liever kleren
En als je 13 bent zou ik al helemaal niet meer roken trouwens, dan blijf je het doen.
Ik zie hier ook wel eens 11jarigen roken en dan heb ik echt de neiging om die sigaret uit hun hand te slaan dat doe je dan toch alleen om het stoer? kom op zeg je bent 11!!!
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 13:51
borstenvooruit
borstenvooruit is offline
ja, maar dan zie je waterpijp dus als roken,
sigaretten doe ik niet,
die stinken, zijn duur en je wordt er niet licht van zoals bij de waterpijp
en... ik mag van mn ouders waterpijpen want ze weten niet helemaal wat het inhoud, en als ik geen sigaretten rook, betalen zij mn eerste auto als ik 18 ben maar als ik sigaretten ga roken dus niet
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 13:52
janosch
janosch is offline
waterpijpen is leuk roken niet. dus goed zo
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 14:55
Verwijderd
1 hele waterpijp staat gelijk aan 80 siga's...
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 18:26
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Verschillende wetenschappelijke studies[1][2]hebben uitgewezen dat het roken met behulp van een waterpijp even schadelijk of zelfs schadelijker is dan het roken van sigaretten. Het is zelfs zo, dat men bij het roken met behulp van een waterpijp, niet alleen kankerverwekkende chemicaliën en koolstofmonoxide inademt, zoals bij het roken van sigaretten, maar zelfs zware metalen, afkomstig van het kooltje dat gebruikt wordt als brandstof, inademt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterpijp
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 18:27
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
1 hele waterpijp staat gelijk aan 80 siga's...
Dat zijn dan weer van die uit de lucht gegrepen getallen, wat voor sigaretten? Marlboro light of Black Death? Met of zonder filter? Etc.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 19:18
borstenvooruit
borstenvooruit is offline
oh, oke bedankt voor de info, dit maakt me nou niet egt gerust
ik ga denk ik nu ff wat minder waterpijp doen per week,
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 19:51
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Tja, maar van een kooltje is alleen sprake bij het roken mbv een 'shisj', een zandstuiverwaterpijp.

Ik kan me niet heugen in een pijp ooit meer tabak, wiet of hasj per rooksessie te hebben gedaan dan normaal bij een joint het geval zou zijn.
Sterker nog, bij het roken van een waterpijp prefereer ik geen tabak te gebruiken.
Hardnekkige 80x zoveel fabel is hardnekkig

Water filtert rook misschien wel wat, maar koelt het voornamelijk af.
Dat betekent misschien dat de rook iets schoner is, maar ook dat je hem makkelijker en dieper kunt inhaleren, waardoor de rook (en alles wat zich daarin bevindt) dieper in je haarvaten doordringt. Eigenlijk hetzelfde als bij light sigaretten het geval is.
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 20:00
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Nee maar TS heeft het over tabak en teer verbranden en daaruit concludeerde ik, volgens mij terecht, dat ze op z'n turks tabak pijpt.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 21:44
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Tsjah, in alle tabak zit teer hea
Maar gezien het uur dat ze er zegt over te doen acht ik je conclusie terecht
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 22:02
Verwijderd
Citaat:
Tja, maar van een kooltje is alleen sprake bij het roken mbv een 'shisj', een zandstuiverwaterpijp.
mja, dit:

wordt ook wel een waterpijp genoemd, maar dat is natuurlijk gewoon net zo schadelijk als een joint gewoon oproken, nouja, hooguit even schadelijk, misschien wordt de rook inderdaad wel door het water een klein beetje gefilterd
Met citaat reageren
Oud 30-07-2009, 17:55
H2joy
H2joy is offline
Hoi allemaal,

Een waterpijp is zeker schadelijk en het is ook zeker schadelijker dan een sigaret! Het grootste gedeelte van de schadelijkheid is afkomstig van het kooltje! Zodra je die vervangt voor een elektrisch kooltje(www.h2joy.nl) zit je al met een minder schadelijke waterpijp. Ga je ook nog es over op herbal fruittabak dan heb je ineens waterpijp die bijna niet meer schadelijk is. tot die tijd rook je een schadelijke waterpijp, maar het is wel lekker en minder verslavend dan een sigaret! en je rookt het minder vaak...

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 31-07-2009, 12:01
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Hmmm.... Is ontopic spam ook spam?

This brings back memories (veroorzaker naamzoek)
Er is een periode geweest waarin mijn vrienden en ik & gemeenschappelijke collegae de werkdag steevast afsloten met een dergelijke constructie. Snel gemaakt, snel toegepast.
Maarja, plastic he. En roken door een rietje.
Geen idee of dat significant slecht(er) is, maar in the long run was het niet praktisch genoeg om te habitueren

Ongeacht of roken door plastic dit soort pijpen nu minder verantwoord maken, het water filtert wel degelijk en niet zuinig.
Na 1 joint kan het water al zo troebel zijn dat er niet meer doorheen te kijken is. Nu kan het zijn dat bij gewoon roken die troep uitgewasemd zou zijn, maar ook dat het gewoon in je longen terechtkomt. En dan lijkt me zon pijpje toch wel een stuk minder ongezond.
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Met citaat reageren
Oud 31-07-2009, 12:41
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
This brings back memories (veroorzaker naamzoek)
Hehe.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-07-2009, 22:23
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 01-08-2009, 00:52
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Hmmm.... Is ontopic spam ook spam?



This brings back memories (veroorzaker naamzoek)
Er is een periode geweest waarin mijn vrienden en ik & gemeenschappelijke collegae de werkdag steevast afsloten met een dergelijke constructie. Snel gemaakt, snel toegepast.
Maarja, plastic he. En roken door een rietje.
Geen idee of dat significant slecht(er) is, maar in the long run was het niet praktisch genoeg om te habitueren

Ongeacht of roken door plastic dit soort pijpen nu minder verantwoord maken, het water filtert wel degelijk en niet zuinig.
Na 1 joint kan het water al zo troebel zijn dat er niet meer doorheen te kijken is. Nu kan het zijn dat bij gewoon roken die troep uitgewasemd zou zijn, maar ook dat het gewoon in je longen terechtkomt. En dan lijkt me zon pijpje toch wel een stuk minder ongezond.
Wat mij betreft niet. We hebben er onlangs een discussie over gehad op admin en daar is uitgekomen dat links die wat toevoegen aan een topic niet heel erg zijn. Deze kan dus prima blijven staan.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2009, 05:41
Honk4gayrights
Honk4gayrights is offline
Waterpijp en Sigaret komt ongeveer op het zelfde neer. Een vaporizer daarin tegen is een wanneer "correct" gebruikt vrijwel onschadelijke methode. Ligt er maar net aan of je dmv verbranding een bepaalde stof verdampt en deze met de door verbranding ontstaande rook in ademt, of zoals bij de vaporizer dmv verhitting de stof verdampt en zonder de rook afkomstig van de/een verbranding je longen in hijst.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2009, 23:58
Koekje
Avatar van Koekje
Koekje is offline
Misschien wat laat, maar toch handig voor de lezers die dit topic ooit nog gaan nalezen.


Bron: www.nu.nl

'Waterpijp net zo schadelijk als sigaret'

Uitgegeven: 24 augustus 2009 15:40
Laatst gewijzigd: 25 augustus 2009 06:38
AMSTERDAM - Een waterpijp roken met vruchtensmaaktabak is net zo slecht als het roken van een sigaret.

Dat zeggen het Britse Ministerie voor Gezondheid en het Centre for Tobacco Control Research.

Mensen die een waterpijp -ook wel een shisha genoemd- met pijptabak met fruitsmaak roken, lopen het risico grote hoeveelheden koolmonoxidedampen binnen te krijgen.


Hersenschade

Onderzoekers van het Centre for Tobacco Control Research ontdekten dat de gebruiker bij het roken van een waterpijp vier tot vijf maal zoveel koolmonoxide binnenkrijgt als bij het roken van een sigaret.

Grote hoeveelheden koolmonoxide kunnen leiden tot hersenschade en bewusteloosheid.

Het Ministerie voor Gezondheid zei dat het moeilijk was om te meten hoeveel koolmonoxide één sigaret precies produceerde, gezien de verschillen in het inhaleren .

Bloed

Dit probleem werd omzeild door de adem te meten die werd uitgeblazen. In de uitgeblazen adem van een zware roker was tien tot dertien keer zoveel koolmonoxide te vinden dan in de adem van een niet-roker. Bij een shisharoker was dit dertien tot 23 keer zoveel.

Houtskool

Een shisha is een Arabische waterpijp waarin pijptabak met fruitsmaak wordt verbrand door een gloeiend stukje houtskool dat fungeert als brandstof.

Door aan het mondstuk van de slang te zuigen ontstaat in het waterreservoir in de fles eronder een onderdruk die het mogelijk maakt door de vloeistof heen rook aan te zuigen.

Geschokt

Dr Hilary Wareing, directeur van het Centre for Tobacco Control Research vertelde geschokt te zijn door de onderzoeksresultaten.

“Onze monden vielen open toen we het hoorden hoe gevaarlijk het kon zijn. Alle testen die we hebben gedaan lieten zien dan dat het roken van een shisha gevaarlijk is voor de gezondheid."

Hoog op de agenda

Paul Hooper van het Britse Ministerie voor Gezondheid, zei dat de onderzoeksresultaten het gevaar van een shisha hoog op de agenda hebben gezet. "Veel mensen beschouwen het roken van een shisha niet eens als roken."

Populair

Het roken van een waterpijp is in Engeland een populaire bezigheid geworden onder jong uitgaanspubliek.

Zo zijn er in grote steden als Londen, Manchester en Birmingham zogenaamde shishacafe’s ontstaan waar speciale shishafeesten worden gehouden.

Alternatief

Veel mensen die naar dit soort feesten gaan, denken dat het een veilig alternatief is voor roken.

Al eerder wees wetenschappelijk onderzoek uit dat het roken met behulp van een waterpijp even schadelijk of zelfs schadelijker is dan het roken van sigaretten.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 00:12
Honk4gayrights
Honk4gayrights is offline
Citaat:
Misschien wat laat, maar toch handig voor de lezers die dit topic ooit nog gaan nalezen.


Bron: www.nu.nl

'Waterpijp net zo schadelijk als sigaret'

Uitgegeven: 24 augustus 2009 15:40
Laatst gewijzigd: 25 augustus 2009 06:38
AMSTERDAM - Een waterpijp roken met vruchtensmaaktabak is net zo slecht als het roken van een sigaret.

Dat zeggen het Britse Ministerie voor Gezondheid en het Centre for Tobacco Control Research.

Mensen die een waterpijp -ook wel een shisha genoemd- met pijptabak met fruitsmaak roken, lopen het risico grote hoeveelheden koolmonoxidedampen binnen te krijgen.


Hersenschade

Onderzoekers van het Centre for Tobacco Control Research ontdekten dat de gebruiker bij het roken van een waterpijp vier tot vijf maal zoveel koolmonoxide binnenkrijgt als bij het roken van een sigaret.

Grote hoeveelheden koolmonoxide kunnen leiden tot hersenschade en bewusteloosheid.

Het Ministerie voor Gezondheid zei dat het moeilijk was om te meten hoeveel koolmonoxide één sigaret precies produceerde, gezien de verschillen in het inhaleren .

Bloed

Dit probleem werd omzeild door de adem te meten die werd uitgeblazen. In de uitgeblazen adem van een zware roker was tien tot dertien keer zoveel koolmonoxide te vinden dan in de adem van een niet-roker. Bij een shisharoker was dit dertien tot 23 keer zoveel.

Houtskool

Een shisha is een Arabische waterpijp waarin pijptabak met fruitsmaak wordt verbrand door een gloeiend stukje houtskool dat fungeert als brandstof.

Door aan het mondstuk van de slang te zuigen ontstaat in het waterreservoir in de fles eronder een onderdruk die het mogelijk maakt door de vloeistof heen rook aan te zuigen.

Geschokt

Dr Hilary Wareing, directeur van het Centre for Tobacco Control Research vertelde geschokt te zijn door de onderzoeksresultaten.

“Onze monden vielen open toen we het hoorden hoe gevaarlijk het kon zijn. Alle testen die we hebben gedaan lieten zien dan dat het roken van een shisha gevaarlijk is voor de gezondheid."

Hoog op de agenda

Paul Hooper van het Britse Ministerie voor Gezondheid, zei dat de onderzoeksresultaten het gevaar van een shisha hoog op de agenda hebben gezet. "Veel mensen beschouwen het roken van een shisha niet eens als roken."

Populair

Het roken van een waterpijp is in Engeland een populaire bezigheid geworden onder jong uitgaanspubliek.

Zo zijn er in grote steden als Londen, Manchester en Birmingham zogenaamde shishacafe’s ontstaan waar speciale shishafeesten worden gehouden.

Alternatief

Veel mensen die naar dit soort feesten gaan, denken dat het een veilig alternatief is voor roken.

Al eerder wees wetenschappelijk onderzoek uit dat het roken met behulp van een waterpijp even schadelijk of zelfs schadelijker is dan het roken van sigaretten.
De hersenschade is het gevolg van een moment onderbreking in aanvoer van zuurstof, omdat koolstofmonoxide een veel grotere kans heeft omzich te hechten aan het transport eiwit, dat in ons bloed zuurstof moet opnemen om te transporteren(deze kans is zo'n dikke 200-250x groter).
Daarom is het onnauwekeurig ze te vergelijken, zoals ik al zei, het licht dicht bij elkaar de waterpijp en sigaret, maar exact is niet te zeggen zonder onderzoek dat de invloeden gelijkstelt(teugen/soorttabac/frequentie-teug etc etc.)

Mensen die denken dat het een "beter" alternatief is, verwarren de waterpijp met de vaporizer, die berust op verdamping ipv directe verbranding.

Het nieuws stukje is erg.. "slordig", dus voelde ik mij genoodzaakt het een beetje te nuanceren.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 11:28
PatoLoco
PatoLoco is offline
Ach... elke 1 a 2 maand één keer'n waterpijp roken met wat vrienden lijkt mij in ieder geval toch veel minder schadelijk dan elke dag'n pakje sigaretten roken.

'k Vind't allemaal zo overdreven... Alle mensen die ik ken en die wel eens 'waterpijpen' doen dit echt heel weinig + ze delen de pijp met vrienden dus 't is niet dat je alles zelf oprookt.

Is dit allemaal niet'n beetje overhyped? Volgens mij is dagelijks sigaretten roken echt wel ongezonder dan af en toe eens'n waterpijp roken... Maarja... 't is niet wetenschappelijk onderbouwd ofzo hoor Lijkt mij gewoon logisch...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 22:01
Honk4gayrights
Honk4gayrights is offline
Citaat:
Ach... elke 1 a 2 maand één keer'n waterpijp roken met wat vrienden lijkt mij in ieder geval toch veel minder schadelijk dan elke dag'n pakje sigaretten roken.

'k Vind't allemaal zo overdreven... Alle mensen die ik ken en die wel eens 'waterpijpen' doen dit echt heel weinig + ze delen de pijp met vrienden dus 't is niet dat je alles zelf oprookt.

Is dit allemaal niet'n beetje overhyped? Volgens mij is dagelijks sigaretten roken echt wel ongezonder dan af en toe eens'n waterpijp roken... Maarja... 't is niet wetenschappelijk onderbouwd ofzo hoor Lijkt mij gewoon logisch...
Het is onlogisch omdat je vergelijking niet klopt.

Tuurlijk is sporadisch waterpijpen() minder slecht als structureel dagelijks 'n pakje sigaretten roken. Dat komt omdat je onvergelijkbare "waardes" met elkaar gaat vergelijken.. Liters met mili-liters of grammen met kilo's.
Een vergelijking dient te bestaan uit 2 eenheden die aan de zelfde invloeden worden blootgesteld, wat jij bedoeld klinkt meer als;

"Aangezien de waterpijp sporadisch word gebruikt, laten we zeggen ongeveer 2-3x per maand zonder vaste momenten, is het minder slecht als tabak. Tabak word immers vaak op structurele wijze op dagelijkse basis gebruikt in onze maatschappij."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-08-2009, 10:37
PatoLoco
PatoLoco is offline
Mja maar dat bedoel ik ook net. Ze vergelijken sigaretten met een waterpijp maar dat is toch even onlogisch?

Met je hoofd tegen een muur knallen is waarschijnlijk schadelijker dan tegen een hard getrapte bal koppen. Maar als je elke dag 40 keer tegen'n bal kopt en dit 20 jaar lang doet dan kan je er toch niet automatisch veronderstellen dat dat daarom ook gezonder is dan in die 20 jaar 40 keer met je hoofd tegen'n muur te knallen? En dat doen sommige mensen wel als ze zo'n studies lezen.


Ik geef je wel gelijk hoor, maar er wordt in mijn ogen zo weinig gekeken naar de omstandigheden. Een moeder van iemand die ik ken, vertelde mij 'n tijdje terug ook dat ze gelezen had dat een waterpijp 100 keer zo schadelijk is als sigaretten. Nu had ze haar dochter vorig jaar een waterpijp laten kopen zonder echt goed te beseffen hoe schadelijk dit kan zijn. Hysterie alom natuurlijk want nu blijkt dat die waterpijp HONDERD () keer zo schadelijk is als sigaretten! Ze had eigenlijk bijna letterlijk gezegd dat ze haar kind liever sigaretten ziet roken dan die "doodspijp". Ik vind 't een beetje raar als mensen zo'n conclusies trekken uit zo'n studie

Zeker als je weet dat dat meisje misschien 1 a 2 keer per jaar die pijp zal gebruiken. Als je dan een moeder in paniek hoort zeggen dat ze nog beter sigaretten kan beginnen roken (omdat waterpijp zooo schadelijk is) dan krijg ik toch 'n beetje m'n twijfels over't nut van zo'n studies
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 11:51
aron-player
aron-player is offline
bij waterpijp roken adem je togg alleen de waterdamp in met een smaakje??
als je eens in egypte ofzo ben kan je t deon voor een prikkie
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 14:08
PatoLoco
PatoLoco is offline
Alleen waterdamp inademen? Mnee sowieso niet he
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 15:16
Verwijderd
Citaat:
bij waterpijp roken adem je togg alleen de waterdamp in met een smaakje??
als je eens in egypte ofzo ben kan je t deon voor een prikkie
haha nee
Met citaat reageren
Oud 18-10-2010, 13:05
Premium-Hookahs
Premium-Hookahs is offline
Hallo allemaal,

Wij van Premium-Hookahs.nl hebben het onderstaande artikel van Stivoro, een organisatie wat zich bezig houdt met het stoppen van roken, tegen het licht gehouden. Een waterpijp roken kan nooit goed voor je zijn maar dat het ongezonder is dan roken daarover zijn verschillende onderzoeken geweest met tegenstrijdige resultaten. Stivoro is helaas zeer subjectief in het schrijven en plaatsen van hun artikelen wat me erg teleur stelt van zo'n grote organisatie. (onderdeel van de overheid).

Het onderstaande artikel is op hun site te vinden.
Bron: http://stivoro.nl/Voor_jongeren/Gezo...nd_/Index.aspx


Is waterpijp roken ongezond?
Heb jij wel eens gehoord van een hookah of een hubble-bubble?! Het zijn andere namen voor de waterpijp. Een waterpijp lijkt een mooi speeltje. Maar een waterpijp is niet zo onschuldig als hij eruit ziet…

200 sigaretten per uur
Waterpijp roken is net zo ongezond als het roken van sigaretten. Misschien zelfs nog wel ongezonder. Als je waterpijp rookt, krijg je namelijk meer rook binnen. Ook duurt het roken van een waterpijp langer dan het roken van een sigaret. Je krijgt dus meer schadelijke stoffen binnen. Als je ongeveer 1 uur rookt, haal je uit een waterpijp gemakkelijk een hoeveelheid rook die je kunt vergelijken met de rook van wel 100 - 200 sigaretten! En soms duurt het roken van een waterpijp nog wel langer dan 1 uur...


Absolute onzin, Inderdaad kwa rook krijg je veel meer rook binnen door een waterpijp maar dat kan elke persoon met ogen concluderen. Een waterpijp produceert veel meer rook dan een sigaret. Maar het gaat om de inhoud van de rook, niet om de kwantiteit. De rook van een waterpijp wordt allereerst gezuiverd door water. Bovendien is de rook afkomstig van tabak wat zo n 200 tot 300 graden verhit wordt. Bij sigaretten wordt de tabak letterlijk weggebrand op zo n 900 graden celsius. Deze rook komt direct de longen binnen. Dit is een wezenlijk verschil. Vooral om nog eens te beseffen dat er in Waterpijp tabak geen teer zit en in een sigaret wel.


Waterpijp roken is ook op een andere manier slecht voor je gezondheid. Vaak roken een aantal mensen samen één waterpijp. Het mondstuk van de waterpijp gaat dan dus van de ene mond naar de andere mond. En dat is gevaarlijk! Bacterien en virussen (zoals longonsteking of de Mexicaanse griep) kunnen zo namelijk snel overgedragen worden.
Waterpijp, verslavend of niet?
Bij alle soorten vulling zit er teer in de rook. Teer kan longkanker en andere ziekten veroorzaken. Ook zit er vaak tabak in de vulling. Hierdoor krijg je nicotine binnen als je waterpijp rookt. Nicotine is de stof waardoor je verslaafd kunt raken aan roken. Waterpijp roken is dus verslavend. Bovendien kan je conditie slechter worden door het roken van de waterpijp. Dit komt door de koolmonoxide die vanuit de rook in je bloed komt. Je spieren, organen en huid worden slechter.

Stivoro concludeert hier dat er ''Teer'' in de rook zou zitten.. Zonder even de verpakking van een pakje tabak te lezen.. Als je kijkt op je pakje tabak zie je toch echt duidelijk staan: 0,05% nicotine en 0% Teer.. Dat een waterpijp slecht is voor je conditie is bij elke vorm van roken het geval.


Het roken van de waterpijp kan de stap naar het roken van een sigaret makkelijker maken. ‘Je hebt de waterpijp al eens geprobeerd, waarom dan ook niet een sigaret?’ Voor je het weet, ben je dan ook verslaafd aan sigaretten. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat jongeren die waterpijp roken maar liefst 8 keer zo veel experimenteren met sigaretten dan niet-rokende jongeren.

Sigaretten waren toch 200 x minder erg? Wat is er dan zo erg aan het overstappen naar een sigaret.. Tuurlijk is overstappen naar sigaretten slecht omdat sigaretten slechter voor je zijn.. Maar andersom komt het ook veel voor dat sigaretten rokers overstappen op de waterpijp..

Is waterpijp roken ook ongezond met appeltjesvulling?
Je hebt verschillende soorten vulling voor in de waterpijp. Er is bijvoorbeeld een vulling met de smaak van appel, honing of cappuccino. Deze vullingen smaken en ruiken lekker. Daardoor begin je er gemakkelijk mee. Maar waterpijp roken met deze vullingen is ook ongezond! In de rook zitten namelijk dezelfde irriterende, giftige en kankerverwekkende stoffen als in sigarettenrook. Bovendien is de rook koel waardoor je de rook heel diep gaat inademen.

Er zit geen teer in smaaktabak, De rook is koel waardoor je het heel diep gaat inademen? Is heel diep inademen slechter voor je ? Bovendien, tabak wat letterlijk verbrand wordt is schadelijker dan tabak wat enkel alleen verhit wordt.


Waterpijp meeroken
Als mensen in jouw omgeving sigaretten roken, is dat ook ongezond voor jou. Jij ademt namelijk ook de sigarettenrook in. Dit wordt meeroken genoemd. Als jij bij andere mensen zit die waterpijp roken, adem jij ook de rook in. Net als bij een sigaret, is meeroken bij een waterpijp ook ongezond. De schadelijke stoffen uit de rook van de waterpijp komen zo ook jouw lichaam binnen.

Dit klopt.

Als je niet zelf de waterpijp vult...
Er bestaan cafés en restaurants waar je waterpijp kunt roken. De waterpijp wordt door het personeel voor jou klaargemaakt. Dit kan gevaarlijk zijn. Andere mensen kunnen - zonder dat je dat door hebt - gemakkelijk drugs of alcohol aan de waterpijp toevoegen.

Dit lijkt erg veel op een discotheek waar zomaar GHB in je drankje gegooid kan worden. Wat een vreemd argument. Zo kun je nog 200 schadelijke dingen noemen die andere mensen kunnen veroorzaken. Als je een pizza besteld kan er wel eens rattengif ingestopt worden.. Vooral als je naar een Café of restaurant gaat kun je er 100% van uitgaan dat er geen drugs of alcohol wordt toegevoegd aan je waterpijp, wat een nonsens. Welke Café eigenaar wil nou extra kosten besteden aan het zomaar stiekem alcohol of drugs toe te voegen aan jou waterpijp. Bovendien het risico lopen dat zijn hele zaak failliet gaat. Drugs kan overal zomaar toegevoegd worden, in je drankje, je eten etc. Maar zoals Stivoro hierboven vermeld wordt de waterpijp inderdaad altijd keurig en op professionele wijze klaargemaakt door het personeel.. Ik zie dan niet echt een mogelijkheid en de gedachte van iemand om de waterpijp uit zijn handen te trekken om ervoor te zorgen dat jij alcohol in je waterpijp hebt zitten.. Een zeer grappig bedacht scenario van Stivoro maar in de realistische wereld zit het toch anders in elkaar. Waarschijnlijk was dit argument bedoeld als een extra doodsteek naar de nu best zwaar hebbende horeca eigenaren.


Ook weet je niet hoeveel tabak er in de waterpijp gedaan is. Als er veel tabak in de waterpijp toegevoegd is, is de hoeveelheid schadelijke stoffen ook groter. Doordat het personeel de waterpijp klaarmaakt, zie je ook niet de gezondheidswaarschuwingen die op het pakje waterpijpvulling staan (waar de tabak in zit). Op die manier weet jij als ‘klant’ niet dat je gewaarschuwd wordt voor het gebruik van de waterpijp.

Een tabakskopje kan zo n 25 gram tabak bevatten en moet gewoon helemaal vol.. Het is niet zo dat je zelf kan kiezen hoeveel je erin stopt en het is dus niet de vraag of je er extra veel instopt of niet.. Het kopje moet gewoon vol tot op een bepaald niveau zodat het het folielaagje niet raakt. Het is geen boodschappenwagentje waarbij je zelf kan bepalen hoeveel je erin gooit ofzo...

De teksten daar hebben zij gelijk in maar goed ik denk dat iedereen onderhand wel bekend is met de teksten die als waarschuwing op pakjes sigaretten staan..

Haha, je kunt wel merken dat er totaal geen vooronderzoek gedaan is voordat dit stuk geschreven werd.. Ik hoop dat jullie het op school anders leren want dit is een onderzoek van zeer slecht niveau. Vooral als je beseft dat dit een belangrijke organisatie van de overheid is om onze nationale volksgezondheid zo hoog mogelijk te houden.



Om het helemaal bond te maken hebben ze filmpje gemaakt wat echt alles slaat.
http://www.youtube.com/QUITBecause#p/a/u/2/Q99z-s3X4gY

Dit is echt van een mug een olifant maken.. Ze zouden zich beter bezig kunnen houden met het maken van horror films.


Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Voor vragen en advies ga naar onze website: www.Premium-Hookahs.nl
Met citaat reageren
Oud 18-10-2010, 15:59
Thinus
Avatar van Thinus
Thinus is offline
Het is inderdaad een beetje overdreven bangmakerij. Maar heb je ook een bron waarin staat dat roken van een waterpijp inderdaad minder schadelijk is dan sigaretten?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2010, 21:08
imosed
imosed is offline
De een zegt dat het erger is als roken, de ander minder erg. Europa zegt ook dat wiet minder slecht is terwijl amerika er toch totaal wat anders over te zeggen heeft.

Persoonlijk dacht ik dat het zo was als het kooltje de tabak niet raakte, maar alleen warm maakte (wat de bedoeling is), dat er minder teer e.d. vrij kwam. Er zit in bijv. appel tabak ook minder nicotine, wat dus beter is.

Niet te veel van aantrekken dus, als je erg begint te hoesten weet je dat je een maandje minder moet roken!
Met citaat reageren
Oud 17-11-2010, 16:56
Verwijderd
Shisha vind ik heeerlijk, kan ik gwn lange trekken van nemen zonder te hoesten (newbie alert), vooral als er cola ofzo in zit. Wat ook grappig is is als je aan shisha zuigt en dan gaat praten dat je dan heel leuk praat en alleen rook uit je mond komt. Even OT: Ik denk dat het ongeveer even slecht is aangezien je bij shisha langere trekken doet maar ook minder schadelijk. Weer even offtopic: Ik moet latijn gaan leren.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 12:12
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Bedoel je wiet in een waterpijp? Dat is inderdaad beter dan een gewone joint, omdat je zoals je zelf al zegt niet alle tabak binnen krijgt. Ik kan me niet voorstellen dat een uur aan de waterpijp lurken even slecht is als drie pakjes sigaretten, zou niet weten waarom...
-je rookt met kolen
-die smaakstoffen bevatten veel troep
-een toefje waterpijp tabak zonder smaak is echt qua nicotine het equivalent van 2 pakjes sigaretten
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol Shisha Pen
TheUnknown123
17 05-11-2019 07:56
Drugs & Alcohol Sisha-pen
Verwijderd
52 07-01-2015 19:18
Drugs & Alcohol Wiet in waterpijp
Mr.Mark
25 19-12-2011 19:42
Lichaam & Gezondheid Waterpijp met appeltabak
CrazY G
12 19-04-2007 16:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:42.