Oud 16-06-2014, 16:45
marcel90
marcel90 is offline
Het leek me een interessante filosofische vraag: hoe staan jullie er tegenover om eerst iemand te 'testen', te 'vernederen', 'voor een uitdaging te plaatsen' vooraleer hij of zij tot jouw vriendenkring mag toetreden.

Een voorbeeld in de realiteit zijn studentenverenigingen, waar je eerst een doop/ontgroening moet ondergaan vooraleer je erbij hoort. Uiteraard met alle medische risico's van dien, want elk jaar gebeurt er wel iets 'gevaarlijk'.

Mijns inziens is het enige wat deze mensen bindt: de smeerlapperij die ze uitsteken met weerloze studenten.

Maar voorts blijft het uiteraard ieders eigen keus om daar al dan niet in te participeren. Al snap ik niet goed hoe je - met een portie gezond verstand - met zulke praktijken akkoord kan gaan.

Dit was uiteraard maar één voorbeeld, er zijn er ongetwijfeld meerdere te verzinnnen, maar het lijkt me interessant om hier een filosofisch gesprekje over te voeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2014, 18:25
Verwijderd
Ik sta daar negatief tegenover. Studentverenigingen die zoiets doen bestaan dan ook uitsluitend uit untermenschen. Anderzijds is het alsnog vrijwillig dus de idioten die zo graag bij een groepje willen horen verdienen de vernedering ook wel.

Echter zijn dit soort tests vaak genoeg ook heel praktisch. Met name bij legertraining.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2014, 18:59
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Wat volwassen mensen vrijwillig met elkaar doen moeten ze lekker zelf weten, maar uiteraard kijk ik neer op mensen die zich vrijwillig laten vernederen om bij een bierdrinkclubje te mogen horen.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2014, 22:33
Verwijderd
Het is belangrijk shit te leren over de vereniging en betrokkenheid bij de tent te creeeren. Je runt de toko immers met z´n allen, op vrijwillige basis. Tevens heb je in één klap een netwerk van 300-1500 man in een stad waar je daarvoor misschien nog nooit geweest bent.

En je kunt natuurlijk 5 tot 7 dagen in de week kneitergoedkoop pils hakken.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2014, 15:53
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ik vind alle clubjes treurig.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 21-06-2014, 01:50
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
Onderliggende idee is dat je écht jezelf bent, als al je psychologische barrieres doorbroken zijn. Door de vernedering, intoxicatie, slaapdeprivatie, isolatie, en emotionele deprivatie. Het schept dan ook gelijk een band met je lotgenoten, en je superieuren.
Soort van voorbereiding op de maatschappij, want als je gaat werken voor geld, moet je eenzelfde soort proces ondergaan met de belastingdienst/overheid.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2014, 09:02
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Soort van voorbereiding op de maatschappij, want als je gaat werken voor geld, moet je eenzelfde soort proces ondergaan met de belastingdienst/overheid.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2014, 00:19
Scirocco
Avatar van Scirocco
Scirocco is offline
Citaat:
Soort van voorbereiding op de maatschappij, want als je gaat werken voor geld, moet je eenzelfde soort proces ondergaan met de belastingdienst/overheid.
Ik snap het verband niet wat je probeert te leggen.
__________________
It's just like life. You just gotta keep telling yourself, no matter how hot it gets, sooner or later there's a cool breeze coming in.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2014, 18:55
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Ik snap het verband niet wat je probeert te leggen.
Je moet eerst bruut vernederd worden voordat je belasting mag betalen, duh!
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2014, 15:03
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
In een groep heb je niets aan mensen die zichzelf waarderen als individu. Een sterke groep is een groep waarin de leden de groep belangrijker vinden dan zichzelf. Ontgroening is dus een soort zelfverloochening, je leert dat jijzelf niets waard bent, maar dat je alleen waarde hebt als lid van de groep, dat de groep jou je waarde geeft. In fijnmazige culturen (i.t.t. grofmazige culturen als de Nederlandse) is dit normaal. Jij als individu telt niet, maar het gaat om je tribe.

De meeste mensen in Nederland zijn geen lid van een tribe, maar tribes zijn hier wel degelijk. Denk aan feijnoordhooligans, de extreem studentikoze/tribal studentenverenigingen, the old boys network, marokkaanse groepen, wellicht sommige zigeunerfamilies, etc.

(Overigens is een lichte vorm hiervan natuurlijk wel wijdverbreid. Maar dan noem je het eerder subculturen dan tribes.)

Persoonlijk ben ik simpelweg niet in staat tot zelfverloochening, daarom heb ik nog nooit echt heel erg bij een groep gehoord, laat staan dat ik populair was.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2014, 16:31
Verwijderd
Zozo, een Hernuel Fan...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2014, 17:56
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Offtopic: Jaja, Hernuel stond voor iets waar ik zo'n tien jaar geleden fan van was. Was jij nu ook nog uit mijn tijd en heb je je leeftijd verkeerd of vergis ik me dat 'deadlock' me bekend voorkomt van vroeger, toen ik nog scholierde?
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2014, 02:21
Verwijderd
Nee mijn leeftijd weerspiegelt mijn geestelijke gesteldheid, zoals altijd. Kijk maar naar mijn registratiedatum 2003.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2014, 15:00
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Je bent wel multifanatiek dan, om nog steeds actief te zijn op dit tergend langzaam stervende forum. Ik begrijp nog steeds niet hoe facebook, youtube, en commentsecties onder blogs/nieuwssites ooit forums hebben kunnen verdrijven uit het leven der tieners. Forummen was het leukste wat internet ooit had.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2014, 23:45
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
Citaat:
Ik snap het verband niet wat je probeert te leggen.
tja als je 18 bent weet je nog niet wat de "belastingdienst" betekent.
vraag het aan je vader. (of je moeder, emancipatie ftw)
Met citaat reageren
Oud 14-07-2014, 12:38
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Ik vind het een mooi doel dienen, en je kan er ook best wat van leren. Al is het maar dat je door hebt dat niet altijd iedereen superlief tegen je is en je dat ook leert te relativeren. Met gemiep over hoe gemeen men tegen je is kom je ook niet verder. Maar goed, twee weken introductie maken ook weer niet zo'n enorm verschil. Daarnaast creëert het een goede verbondenheid wat heel prettig is als studentenvereniging.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2014, 22:37
dirk-janusIV
dirk-janusIV is offline
In het leger is het logisch dat je dit doet, omdat je echt moet leren als groep te functioneren en je voorbereid moet zijn op zeer zware omstandigheden en eventuele vernederingen. Bij studentenverenigingen slaat het nergens op als je het mij vraagt.

Wat mij betreft is het alleen logisch om te doen als het gaat om een voorbereiding op iets wat je later ook in het echte leven zal gaan tegen komen als je tot die groep behoord. De sociale vernederingen kunnen gebruikt worden om het kaf van het koren te scheiden, mensen die het aankunnen zijn geschikt voor dingen waar mensen die het niet aan kunnen meestal niet geschikt voor zijn. Vooral types die op school vaak gepest werden en sociaal niet erg vaardig zijn zullen bij een ontgroening door een hel gaan.

Als je dergelijke types niet bij je studentenvereniging wil hebben zit er wel een logica achter zo'n ontgroening, maar ik hoef daar niet bij te horen.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2015, 08:32
remco2015
remco2015 is offline
Citaat:
In het leger is het logisch dat je dit doet, omdat je echt moet leren als groep te functioneren en je voorbereid moet zijn op zeer zware omstandigheden en eventuele vernederingen. Bij studentenverenigingen slaat het nergens op als je het mij vraagt.

Wat mij betreft is het alleen logisch om te doen als het gaat om een voorbereiding op iets wat je later ook in het echte leven zal gaan tegen komen als je tot die groep behoord. De sociale vernederingen kunnen gebruikt worden om het kaf van het koren te scheiden, mensen die het aankunnen zijn geschikt voor dingen waar mensen die het niet aan kunnen meestal niet geschikt voor zijn. Vooral types die op school vaak gepest werden en sociaal niet erg vaardig zijn zullen bij een ontgroening door een hel gaan.

Als je dergelijke types niet bij je studentenvereniging wil hebben zit er wel een logica achter zo'n ontgroening, maar ik hoef daar niet bij te horen.
Hoezo logisch in het leger dan? De gemiddelde soldaat of militair is toch niet mentaal sterk genoeg, daarnaast kan je mentale hardheid niet altijd trainen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-02-2015, 08:44
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Citaat:
Hoezo logisch in het leger dan? De gemiddelde soldaat of militair is toch niet mentaal sterk genoeg, daarnaast kan je mentale hardheid niet altijd trainen.
Omdat je als militair in situaties terecht kan komen waar je veel stress moet verwerken.
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 21-02-2015, 08:51
remco2015
remco2015 is offline
Citaat:
Omdat je als militair in situaties terecht kan komen waar je veel stress moet verwerken.
Dat kan ook wel met andere beroepen ter sprake komen, en of iemand stress moet verwerken ligt aan de gevoeligheid van degene zelf. Niet ieder mens raakt in extreme stress bij het zien van lijken of wat bomgeluiden Als je daar als militair niet tegen kunt ben je gewoon niet geschikt voor een combat gevecht en behoor je niet eens door de keuring.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2015, 09:23
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
De extreme stress komt ook niet door het zien van 'wat lijken' of 'wat bomgeluiden.' Het ligt voor een groot deel aan hoe de militairen dat ter plekke verwerken. Vooral het veilig houden van jezelf en je maten zorgt voor die extreme stress. Overigens zal de ontgroening bij het cadettenkorps vooral studentikoze redenen hebben, alleen laat het gelijk wel zien uit wat voor hout je bent gesneden.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 21-02-2015, 09:26
remco2015
remco2015 is offline
Citaat:
De extreme stress komt ook niet door het zien van 'wat lijken' of 'wat bomgeluiden.' Het ligt voor een groot deel aan hoe de militairen dat ter plekke verwerken. Vooral het veilig houden van jezelf en je maten zorgt voor die extreme stress. Overigens zal de ontgroening bij het cadettenkorps vooral studentikoze redenen hebben, alleen laat het gelijk wel zien uit wat voor hout je bent gesneden.
bij iedereen is het verschillend, en als je bij je ontgroening gewoon wat mensen tegen de kaken aanslaat weten ze meteen wat ze aan je hebben
Met citaat reageren
Oud 21-02-2015, 09:29
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Pijn is niet waar militairen PTSS of andere stoornissen van krijgen. Het zijn de langdurige mentale prikkels. En inderdaad, het is bij iedereen anders.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 21-02-2015, 09:53
remco2015
remco2015 is offline
Citaat:
Pijn is niet waar militairen PTSS of andere stoornissen van krijgen. Het zijn de langdurige mentale prikkels. En inderdaad, het is bij iedereen anders.
Door het zien van beelden of horen van geluiden kun je PTSS krijgen, maar dat kan een werkloze ook krijgen hoor.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2015, 10:12
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Een werkeloze zal minder snel als militair in een gevechtssituatie komen. Uiteindelijk kun je duizenden uitzonderingen bedenken, maar zware trauma's komen simpelweg vaker voor bij militairen in gevechtsfuncties dan kantoorpersoneel, veroorzaakt door hun werkzaamheden.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2015, 11:50
remco2015
remco2015 is offline
Citaat:
Een werkeloze zal minder snel als militair in een gevechtssituatie komen. Uiteindelijk kun je duizenden uitzonderingen bedenken, maar zware trauma's komen simpelweg vaker voor bij militairen in gevechtsfuncties dan kantoorpersoneel, veroorzaakt door hun werkzaamheden.
Als je daar zware trauma"s aan over houd kan men zich misschien ook vanaf afvragen of degene wel geschikt was voor het beroep.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2015, 15:24
Denkerius
Denkerius is offline
Citaat:
Als je daar zware trauma"s aan over houd kan men zich misschien ook vanaf afvragen of degene wel geschikt was voor het beroep.
Of je trekt de screening methodes van het leger in twijfel. Of het personeelsmanagement.

Niet iedereen maakt hetzelfde mee, sommige soldaten komen in situaties die niemand zou kunnen doorstaan zonder trauma's op te lopen. Denken dat die mensen eigenlijk niet geschikt voor dat werk waren is belachelijk.
__________________
Just think
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Doorgaan, of andere contacten zoeken?
marcel1990
39 27-04-2013 21:42
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Ontgroening & studenten verenigingen
Jazzcrime
111 26-10-2007 19:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Reactie van Moskee Tawheed over het boek.
Oum Taqiyyah
96 30-04-2004 20:42
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Homo-discussie België
J. Geelman
137 12-01-2004 16:01
De Kantine Wat staat er onder jouw CTRL-V?
Tandpasta
499 28-11-2003 23:11
Levensbeschouwing & Filosofie christendom versus sex
elledc
41 26-11-2003 21:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49.