Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2015, 10:39
Mieps2015
Mieps2015 is offline
Hoi allemaal
Ik heb een vraag waarmee ik er op internet niet helemaal goed uitkom, dus ik stel hem hier (hopelijk op de juiste plek). Misschien kan iemand me raad geven?
Ik ben vroeger, toen ik erg jong was (3-6) ernstig seksueel misbruikt. Ik heb daar behalve de psychische gevolgen, naar mijn weten nooit wat aan over gehouden. Inmiddels, na een x-aantal jaren therapie, heb ik een leuke partner gevonden waarmee ik heel rustig aan seks wil verkennen en dat voelt heel goed en spannend. Het punt wat mij nu in de weg staat, is dat ik bang ben geworden dat ik tóch iets heb opgelopen van al die jaren misbruik.
Het gaat denk ik eerder om een gut-feeling dan om aanwijsbare problemen want ik heb nergens echt last van. Ik ben alleen bang dat er toch iets verkeerd is...
Nu mijn probleem; ik wil graag een soa-test laten doen, maar dat kost nogal wat geld, wat ik niet heb.. ook zou ik graag een gynaecologisch onderzoek willen laten doen (nou ja, willen is een groot woord) omdat ik bang ben dat er 'van binnen' misschien iets aan de hand is (bijv. dat ik beschadigd ben, later geen kinderen kan krijgen enz).

- Kan ik me ergens gratis op SOA's laten testen (want volgens mij kosten de testen ook bij de GGD gewoon je eigen risico geld)?
- Is het uberhaupt nuttig om dit te doen, of is de kans dat er iets is met mij verwaarloosbaar (het misbruik is inmiddels zo'n 14 jaar geleden)?
- Is het goed om gynaecologisch onderzoek te laten doen en kan dat gewoon bij mijn huisarts? Of is dat ook onzinnig?
- Moet ik bij al deze mensen/instanties mijn verhaal vertellen, of krijg ik dan geen test omdat ik geen aantoonbare symptomen heb maar gewoon een 'gevoel'..?

Ik hoop dat iemand me antwoorden kan geven, misschien weet hoe dit soort situaties verlopen? Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2015, 11:26
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ik denk dat je met je verhaal wel degelijk gewoon bij een huisarts aan kunt kloppen en kunt vragen om een doorverwijzing Je gevoel erover is helemaal niet raar; je hoort natuurlijk helemaal geen seks te hebben als je zo vreselijk jong bent. Als je verder geen klachten hebt is de kans klein dat er iets aan de hand is, maar je kunt het beter maar gecheckt hebben.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2015, 11:29
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
En soa-testen van de GGD zijn gratis, maar dan moet je geloof ik wel voor zijn doorverwezen. Sarah Pluis Ieke naamzoek
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2015, 11:39
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Maak inderdaad een afspraak met je huisarts en laat hem/haar je adviseren. Je huisarts kan ook zelf je (beperkt) gynaecologisch onderzoeken volgens mij. Dan komen er geen kosten ten laste van je eigen risico. Als de huisarts je doorverwijst naar een gynaecoloog, betaal je wel je eigen risico natuurlijk (als je meerderjarig bent).

Gratis soa-test bij GGD is onlangs (weer verder) beperkt. Overleg met je huisarts over de mogelijkheden.
Je kunt ook zelf direct contact opnemen met de GGD/soa-poli in je regio en vragen of je gezien je situatie/verleden in aanmerking komt. Een verwijzing van de huisarts is niet noodzakelijk.

Laatst gewijzigd op 28-12-2015 om 12:03.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2015, 11:53
Verwijderd
Hoe oud ben je nu?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2015, 19:40
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
De kans dat er iets mis is is heel klein. Inwendig onderzoek heeft ook helemaal geen meerwaarde. De beste test wat dat betreft kun je beter zelf uitvoeren: als je gewoon menstrueert en je hebt geen problemen met tampons of je vingers dan is dat goed. Een soa test hoeft alleen als iemand ook echt met z'n geslachtsdelen bij jou in de buurt is geweest. Zo duur is dat trouwens nou ook weer niet, en dat kun je ook best even met je huisarts overleggen. De huisarts is altijd gratis.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 28-12-2015, 20:38
bikinigek
Avatar van bikinigek
bikinigek is offline
Citaat:
En soa-testen van de GGD zijn gratis, maar dan moet je geloof ik wel voor zijn doorverwezen. Sarah Pluis Ieke naamzoek
alleen als je in risico gebied zit dus:
gewoon invullen dat je in risico gebied zit. gay, seks werk enz. je hoeft geen naam in te vullen
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.