Oud 12-03-2006, 12:03
gR..
gR.. is offline
Ik zal het proberen kort te houden:
Ik heb al sinds ongeveer eind oktober last van dat ik me vaak rot/down voel.. Dit is gekomen omdat het rond die tijd thuis erg slecht ging met mijn zusje (had erg vaak ruzie met mijn moeder waarin de verschrikkelijkste dingen tegen elkaar werden gezegd), daarbij kwam ook nog dat het op school niet erg goed ging..
Toen ik op een avond op mijn kamer een Btje na zat te denken over waarom ik me ze down voelde bedacht ik ineens bij me eigen: dalijk ben ik depressief.. en toen ik dat dacht kreeg ik ineens een heel erg angstaanval: ik voelde me erg beroerd/angstig en begon te trillen en alles..
Ik heb me thuis altijd erg veilig en op me gemak gevoeld maar toen het thuis zo slecht ging was dat helemaal niet meer zo..
Ik zat me de hele dag druk te maken over of ik misschien wel depressief was en was bang dat dat gevoel niet meer over zou gaan..
Ik heb van die tijd tot nu nog erg vaak druk gemaakt over dat ik depressief was, dat dat gevoel niet meer over zou gaan, ook maakte ik me druk over mijn toekomst (er veranderd vanaf volgend jaar namelijk erg veel omdat dit mijn laatste jaar op de middelbare school is) enz enz..
Het gevoel wat ik dan krijg bij die gedachtes is een Btje hetzelfde gevoel als wat ik had toen ik nog erg vaak last had van heimwee (sinds ongeveer september/oktober heb ik niet egt meer last van heimwee nadat ik een homeopatisch middeltje heb geslikt).. ik voel me namelijk het ene moment kiplekker en denk bij me eigen: stel je niet zo aan.. er is niets met je aan de hand.. en het volgende moment zit ik me eigen weer gewoon helemaal ziek te praten met de negatieve gedachtes die ik heb..
Nu gaat het eigenlijk wel weer goed thuis en op school gaat het ook al een stuk beter maar toch maak ik me nog wel druk over dat dat rotgevoel niet meer weggaat, en zolang ik daar aan denk en me daar druk over maak ben ik ook bang dat dat gevoel egt niet meer weggaat.. Ik denk dat als ik die gedachte gewoon van me af kan zetten dat er niets aan de hand is maar dat lukt me niet.. ik zit er nu eigenlijk de hele dag aan te denken..
Het is niet zo dat ik me constant zo rot voel want ik heb ook soms (meestal als er een leuke tijd ofzo zit aan te komen) dat ik een paar dagen bijna nerges last van heb en dat ik me gewoon goed voel.. maar als ik dan weer bij me eigen denk: dalijk komt dat gevoel weer terug, dan komt dat gevoel ook egt terug en voel ik me weer net zo rot als eerst..
Ik praat er wel over met vrienden en me moeder en me moeder zegt dat t misschien te maken heeft met dat ik nu in de pubertijd zit en ik me daarom zoveel druk maak over onzinnige dingen.. ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen..
(Sorry dat het tog zo'n lang verhaal is geworden)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2006, 12:26
Verwijderd
Ga je iig niet druk maken over iets wat eventueel misschien zo zou kunnen zijn. Misschien is het zo, maar dan is het ook zo zonder dat het dat naampje heeft. En dergelijk gevoel gaat bij de meeste mensen 'gewoon' weer over. Het is alleen geen kwestie van 'gewoon van je af zetten' (als het dat was hadden niet zoveel mensen er last van). Je kunt natuurlijk wel proberen om er niet te veel aan te denken, want de hele dag denken 'wat voel ik me toch rot' ed heeft ook geen zin. En als je je goed voelt, dan moet je daar van genieten en niet denken 'straks komt het terug', dan kun je ook niet van de leuke dingen genieten en zal je je des te sneller weer rot voelen. (Soms gaat dit niet, maar je kunt het iig proberen, lijkt me.)

Als je zelf niet weet hoe je met dat gevoel om moet gaan, dan zou je er eens met je huisarts over kunnen praten. Hij/zij kan je ook doorverwijzen zodat je hulp kunt krijgen om er mee om te leren gaan.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 13:01
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
ik denk ook dat het wel goed is om met iemand te praten die je een beetje tips kan gven/ helpen over hoe je er het beste mee om kan gaan..
kan heel goed helpen
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 13:10
pfano
Avatar van pfano
pfano is offline
Misschien dat je bijvoorbeeld met je moeder kan praten. Ik weet niet wat voor band je nu met je familie hebt en of jullie makkelijk over gevoelens praten. Maar als je dat zal doen en jezelf bloot legt aan hun, zullen zij denk ik wel begrip voor je tonen en je er bij helpen.
Vooral omdat het vroeger niet zo fijn bij jou thuis was, is het juist nu misschien wel goed om te vertellen waar je mee zit. Misschien dat jullie dan dichter naar elkaar zullen groeien en de band hechter wordt.

En je zal dan denk ik minder het idee hebben dat je er alleen voor staat.
Je thuis is denk ik je basis. Als het daar niet helemaal jezelf kunt zijn, zal je het ergens anders denk ik ook moeilijk hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 15:06
gR..
gR.. is offline
Ja dat doe ik ook wel.. ik heb eergisteren alles uitgelegd aan mn moeder en die wil mij daar ook graag bij helpen.. t luchte ook wel op toen ik er met haar over gepraat had..
Het is trouwes ook niet zo dat ik er de hele dag last van heb want het gekke is dat ik er 's avonds meestal minder last van heb dan overdag en ik slaap ook gewoon goed enzo..
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 15:52
Verwijderd
Probeer er niet in te blijven hangen, maar zoek afleiding! Als je je niet goed voelt en je die gedachtes niet kunt loslaten, is het misschien goed om even iets te gaan doen. Gaan sporten, of ene boek lezen of een muziekje opzetten, in ieder geval iets waar je je volle concentratie bij nodig hebt. Zoals Leonoor al zei is het goed om te proberen er niet aan te denken, maar nu komt het bekende roze olifantjes verhaal: probeer maar eens heel hard een minuut lang niet aan een roze olifantje te denken, het lukt je niet! pas als je iets anders gaat doen/denken vergeet je het roze olifantje weer.
succes!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 15:57
Verwijderd
Je zult zelf iets moeten bedenken waardoor je er niet aan hoeft te denken. Dat kan idd dmv afleiding zijn, maar ook alles eens opschrijven en daarna wegleggen of verbranden of wat dan ook. En sommige mensen kunnen ook tegen zichzelf zeggen 'nu is het genoeg' en het denken op die manier (tijdelijk) stoppen. Afleiding zoeken zou ik sowieso doen (moet je ook niet in doorslaan natuurlijk ).
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 17:37
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Opschrijven is inderdaad een goed idee. Doe ik ook altijd omdat ik vind dat als ik het opschrijf ik het niet hoef te onthouden en ook niet aan hoef te denken. Niet dat ik eraan wil denken ofzo maar bij mij werkt het. Misschien bij jou ook...
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 22:10
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Maar goed, stel dát je depressief bent, dan nog is dat bij lange na niet het einde van de wereld. Er zijn veel mensen depressief en het gros wordt geholpen. Je moet dat depressief zijn niet zo overschatten (meestal onderschatten mensen het, maar jij overschat het).
Jouw angst is dat waar jij last van hebt, een naam krijgt. Depressief zijn hoeft het helemaal niet te zijn, maar als het wel zo is, wat dan nog?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit HELP: veel sexpartners
mynameispizza
21 24-10-2014 22:16
Psychologie De kracht van je onderbewuste
gewoonmax
14 05-02-2007 09:06
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Freddy
Ieke
0 07-08-2005 19:48
Verhalen & Gedichten Drie broers
Maudd
4 17-06-2005 21:27
Psychologie Help me out here
Verwijderd
7 24-07-2002 12:07
Psychologie Negativiteit <-> realisme *?*
Verwijderd
22 01-04-2002 18:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.