Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2007, 17:45
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Citaat:
We doen steeds meer op een dag, maar nog altijd minder dan we zouden moeten van onszelf. Hoe vind je innerlijke rust in een jachtige wereld?

De rust van vroeger komt niet meer terug, verzucht een hoogleraar op een psychologiecongres. ‘Het moderne leven is haastig, oude zekerheden raken verloren voor nieuwe waarheden, die elkaar steeds sneller opvolgen. Mensen zijn gedwongen om zich in korte tijd en onder hoge druk aan steeds nieuwe omstandigheden en ideeën aan te passen.’ Nee, dit gaat niet over onze huidige haastcultuur: deze woorden werden precies honderd jaar geleden uitgesproken door de Leidse hoogleraar Jelgersma, die zich zorgen maakte over de snelheid waarmee de wereld toen veranderde, en waarschuwde dat dit tempo weleens nieuwe psychische problemen met zich mee kon brengen.

Haastig leven, snelle veranderingen, hoge druk? 1907 klinkt nog als een oase van rust, zonder voorbijrazende auto’s, irritante ringtones, overvolle agenda’s, de onophoudelijke stroom e-mail en de 24-uurseconomie. Maar blijkbaar hadden mensen het toen ook al ‘te druk’.

Bijna de helft van de bevolking voelt zich minstens één dag per week gejaagd, en dan met name de vrouwen, blijkt uit cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau uit 2004. Zelfs in onze vrije uren, waarin we zouden moeten bijkomen, voelen we die tijdsdruk: 40 procent van de volwassenen voelt zich in zijn vrije tijd soms of vaak gejaagd.

Maar er is iets vreemds aan de hand: tegelijkertijd hebben we namelijk meer vrije tijd dan ooit. Van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat op het land zwoegen is er niet meer bij, laat staan werkdagen van 12 uur in de fabriek. We zijn minder gaan werken, gaan steeds vaker op vakantie en hebben steeds meer mogelijkheden om leuke dingen te doen. Mochten we dan nog te weinig tijd hebben, dan is er een breed scala aan tijdbesparende uitvindingen en snufjes: gooi een kant-en-klare maaltijd in de magnetron en het eten staat op tafel, en de wasmachine maakt het eindeloze gezwoeg van maandag-wasdag met één druk op de knop overbodig. Een langere levensverwachting geeft ons daarnaast een zee aan extra dagen om dingen te doen.

Waar blijft die tijd dan? Waarom lijkt het gevoel van tijdnood alleen maar sterker te worden?
http://www.psychologiemagazine.nl/ps.../show/id=66144
Vroeger was alles beter. Mijn opa gaf vandaag tijdens een gesprek aan dat je het als puber/ jong volwassene al zo druk hebben. Toen gingen we discussieren of iedereen nu te veel gejaagd is. Vind jij dat iedereen te veel wil doen? Dat tegenwoordig iedereen gejaagd is?
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2007, 17:49
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Ja best wel, en ik doe er zelf stiekem ook aan mee.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 17:51
Verwijderd
Hier heb ik geen tijd voor hoor.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 17:54
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Hier heb ik geen tijd voor hoor.


Ik herinner me dat we nog een keer een examentekst over dit onderwerp hadden gemaakt, en dat iemand vooraf toen ook zoiets zei
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 18:04
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik denk wel dat mensen veel willen doen, maar dat lijkt me niet zo erg. Mensen willen veel berijken en veel uit het leven halen, omdat we ons beseffen dat het eigenlijk maar zo kort is. Hoewel eigenlijk de gemiddelde levensverwachting hoger is dan 100 jaar geleden, lijkt me toch. Tuurlijk, we hebben auto's zodat we overal sneller kunnen zijn, mobieltjes zodat we altijd berijkbaar zijn, email voor dezelfde doelen enzovoort, maar dat moeten mensen allemaal zelf weten.
Ik voel me zelf niet zo gejaagd, hoewel, op sommige momenten wel. Maar dat vind ik dan niet zo erg, want het geeft wel voldoening als je wat afhebt. Mensen mogen zelf weten hoe gejaagd ze zich voelen, eigenlijk ligt dat in hun eigen handen. Het is maar waar je prioriteiten liggen, als je wereld in zou storten als je een deadline niet haalt, dan voel je je aardig snel gejaagd, ja.
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 18:05
Verwijderd
Uiteraard onzin, we hebben veel vrije tijd.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Uiteraard onzin, we hebben veel vrije tijd.
Dat doet toch helemaal niks af aan het al dan niet gejaagd zijn? Het is toch juist kenmerkend voor gejaagde mensen dat ze de vrije uurtjes die hebben óók nog volplannen met allerlei bezigheden?

Zelf vind ik het moeilijk te bepalen omdat ik geen vergelijkingsmateriaal van vijftig jaar geleden heb. En ik ben zelf iemand die liever een paar dingen ''goed'' doet dan tienduizend dingen half, dus ik houd mijn week liever iets rustiger en zou mezelf dus niet gejaagd noemen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 18:34
PixelDansje
Avatar van PixelDansje
PixelDansje is offline
Ik vind iedereen te gejaagd. Als je vraagt hoe gaat het, geeft 80% vd mensen het antwoord goed maar druk.
Ik zeg het zelf ook, maar ik vind het niet erg. Ik ben graag bezig en moet zeggen dat ik liever meer dan minder doe, ook al heb ik een oerinstinct dat zegt dat ik niets anders wil doen dan slapen
Maar ik vind dat mensen te veel zeuren dat ze het druk hebben, geen tijd hebben en dingen niet willen doen. Ik zeur ook, maar als ik uitgezeurd ben ben ik eigenlijk wel heel blij dat ik dingen doe!
__________________
een typisch geval van iemand met andere kwaliteiten
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Dat doet toch helemaal niks af aan het al dan niet gejaagd zijn? Het is toch juist kenmerkend voor gejaagde mensen dat ze de vrije uurtjes die hebben óók nog volplannen met allerlei bezigheden?

Zelf vind ik het moeilijk te bepalen omdat ik geen vergelijkingsmateriaal van vijftig jaar geleden heb. En ik ben zelf iemand die liever een paar dingen ''goed'' doet dan tienduizend dingen half, dus ik houd mijn week liever iets rustiger en zou mezelf dus niet gejaagd noemen.
Dat is in principe waar, maar áls we gejaagder zijn, is het in elk geval niet omdat we zo weinig vrije tijd hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 19:38
Verwijderd
Ik denk ook dat wij juist dat gejaagde opzoeken, wanneer alles maar ontspannen is, loop je je op een gegeven moment ook maar de vervelen. Ontspannen is juist fijn omdat er ook tijden zijn van gejaagdheid.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2007, 02:22
Verwijderd
Citaat:
Dat is in principe waar, maar áls we gejaagder zijn, is het in elk geval niet omdat we zo weinig vrije tijd hebben.
Inderdaad, maar het hebben van vrije tijd en gejaagd zijn heeft opzich ook weinig met elkaar te maken.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2007, 08:45
Sperzieboon
Avatar van Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Hm, ik herken het wel. Dat enorm drukke. Maar op een of andere manier hoort het er nu eenmaal bij. Omdat iedereen druk is, veel doet en wil presteren, is het raar als jij dat dan niet wil doen.
Ik heb er zelf helemaal niets mee om gehaast of gejaagd te doen, maar soms zit je zo vast in dingen die moeten, ook in je vrije tijd, dat het vanzelf komt. Stel je nou voor dat je de trein mist.
__________________
I want a trip inside your head, spend the day there..
Met citaat reageren
Oud 18-12-2007, 10:15
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Mensen doen veel meer verschillende dingen dan vroeger, daardoor lijkt het meer en ingewikkelder. Maar het valt best wel mee, als je alles goed plant en soms eventjes rust neemt.
__________________
Er zal altijd van jullie gehouden worden, en gek genoeg heb ik daarvoor geen toverstaf nodig, al is het de meest mysterieuze magie die er bestaat.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2007, 11:25
Sperzieboon
Avatar van Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Mja. Maar dat hangt ook wel van je persoonlijkheid af, gok ik zo.

En er is ook veel meer informatieaanbod. Je moet wel. Overal gebeuren dingen. Alles moet sneller en beter.
__________________
I want a trip inside your head, spend the day there..
Met citaat reageren
Oud 18-12-2007, 11:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik leef zeker gejaagd, maar kan daardoor extra van een weekend of vakantie genieten.
En als ik een periode heb waarin ik het rustig heb, dan verveel ik me te pletter en ga ik snel op zoek naar nieuwe projecten of bezigheden. Dus het gejaagd leven zit er al zo in, dat ik haast niet zonder kan.
Ik denk dat je dat in zo'n discussie niet moet vergeten; een hoop mensen willen het (onbewust?) druk hebben.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2007, 11:58
Verwijderd
Ik denk ook dat mensen dat juist willen, omdat veel bezig zijn je een voldaan gevoel geeft, en stiekem denk ik ook dat het druk hebben mensen het gevoel geeft nuttig/belangrijk te zijn (onbewust). Daarom vind ik het ook vaak ergerlijk als mensen zitten te miepen dat ze het zo druk hebben en nergens tijd voor en bla bla. Dat heb je voor het grootste deel toch echt zelf in de hand.
ik ben zelf niet zo gejaagd, daar ben ik te lamzakkerig voor
Met citaat reageren
Oud 18-12-2007, 22:02
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ach, druk is ook maar relatief.

Als ik in een rustige periode zit ga ik bijna automatisch op zoek naar nieuwe bezigheden. Dan krijg ik soms weer behoefte aan meer vrije tijd en dan bouw ik dat ook weer in. Dus ik heb periodes met gejaagdheid afgewisseld met rustigere periodes.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2007, 22:19
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ja, ik zie het aan mezelf. Ik wil veel te veel, een dag is tekort voor me en overal zeggen mensen maar: "Ja, let hier op" of "Ja, dat is erg belangrijk, steek daar maar tijd in", maja, je zal ook keuzes moeten maken in je leven. Je kunt wel zo veel willen, maar dat gaat nou eenmaal niet.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-12-2007, 00:13
Verwijderd
het schijnt dat we ook veel minder slaap hebben per nacht dan tientallen jaren geleden. en dan echt één of twee uur minder. en dan nog het druk hebben, ondanks het gemak van alle machines en zooi. ik weet het niet, ik blijf trouwens wel gewoon graag bezig. anders verveel ik me.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2007, 08:14
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Ja, merk het aan mezelf. Ik hoor vakantie te hebben maar heb in 2 weken tijd hoogstens 2 dagen waar ik niets heb ingeplanned.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2007, 16:22
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Ik denk ook dat wij juist dat gejaagde opzoeken, wanneer alles maar ontspannen is, loop je je op een gegeven moment ook maar de vervelen. Ontspannen is juist fijn omdat er ook tijden zijn van gejaagdheid.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2007, 17:44
knijtert
knijtert is offline
Er hangt een soort van status aan druk zijn. Het geeft een gevoel van belangrijk zijn. Daarom denk ik dat veel mensen zichzelf wijsmaken dat ze het altijd maar druk hebben. Vraag iemand om iets en je zal altijd horen dat hij het druk heeft. Ik doe het zelf ook, het is ook zo een makkelijke smoes om iets anders niet te hoeven doen.
__________________
Like sands through the hourglass, so are the days of our lives
http://www.panoramio.com/tags/knijtert/
Met citaat reageren
Oud 22-12-2007, 18:47
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Hoewel ik het soms best druk heb met mijn studie (en zo), heb ik nou niet echt een gejaagd gevoel. Sowieso vind ik dat er een verschil zit tussen veel dingen willen doen en gejaagd zijn. Veel dingen doen kan ook ontspannen zijn. Dat merk ik bij mezelf ook. Ik doe vooral veel dingen omdat ik het gewoon leuk vind en daardoor voel ik me minder gejaagd. Beetje rare zin.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 22-12-2007, 22:11
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Ach.. als ik vind dat ik het te druk heb maak ik tijd vrij voor mezelf.. ik leef echt niet gejaagd..
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Oud 23-12-2007, 18:34
Verwijderd
Citaat:
Hoewel ik het soms best druk heb met mijn studie (en zo), heb ik nou niet echt een gejaagd gevoel. Sowieso vind ik dat er een verschil zit tussen veel dingen willen doen en gejaagd zijn. Veel dingen doen kan ook ontspannen zijn. Dat merk ik bij mezelf ook. Ik doe vooral veel dingen omdat ik het gewoon leuk vind en daardoor voel ik me minder gejaagd. Beetje rare zin.
maar voel je je soms gedwongen zo veel dingen te doen? of bezwaard daardoor? want dat is gejaagdheid...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-12-2007, 19:23
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
maar voel je je soms gedwongen zo veel dingen te doen? of bezwaard daardoor? want dat is gejaagdheid...
nee
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 24-12-2007, 22:12
Verwijderd
Ik heb echt stress nodig, want anders voelk me zo duf en nutteloos.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2007, 22:29
Verwijderd
Ja ik heb het niet gelezen allemaal maar het klopt denk ik wel. Ik ben over het algemeen meer relaxt maar ik merk soms wel dat ik noodgedwongen me toch moet haasten. Als ik stage loop of aan het werk ben en ik vind het leuk dan haal ik een erg hoog werktempo, maar gewoon voor de studie haal ik dat niet en dan ben je sosm gewoon een beetje aan het stressen. Maar gelukkig neem ik nooit stress mee naar bed, zoals anderen dat soms wel doen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Vloeken = bewijs?
Verwijderd
184 25-01-2011 16:39
Psychologie Voor alle hooggevoelige mensen...
Egoconstructie
74 03-07-2010 18:18
Verhalen & Gedichten Time
Slabbertje
6 01-05-2007 16:39
De Kantine Weerwolfspel #24
Spelleider
500 31-10-2006 12:47
Verhalen & Gedichten Artikel Nederlands
Nienna*
2 06-06-2005 17:31
Levensbeschouwing & Filosofie Is vrouwen-emancipatie eigenlijk wel zinnig?
John Sickbock
54 17-11-2002 09:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14.