Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-09-2004, 00:25
AJMouse
Avatar van AJMouse
AJMouse is offline
Ik wil verder liever niet in gaan op et feit dat ik nu weer wil stoppen met mijn opleiding, maar wel op een (kleine?) reden ervan:

Groepswerk.

Ik doe nu een HBO, maakt even niet uit welke, en volgens het boekje en de open dagen zouden we lessen krijgen (hoorcolleges heet dat, right?).

Nu zit ik er een aantal weken op, en in het vooruitzicht iets van 6 periodes/thema's waarin je constant in groepjes werkt, die zij zo'n beetje uitkiezen. Dat is het gehele jaar, en wie weet wat daarna komt (!!).

Ik heb per week misschien 1 of 2 hoorcolleges, en voorderest moeten we het maar uitzoeken. Bij die lessen moet je opdrachten niet alleen doen maar met je zelfde projectgroep.

Sommige mensen kunnen nog niet samenwerken, die leren hier van, heel mooi. Maar ik voel mij opgelicht, en dat heb ik ze ook laten weten.

Ik wil verder mijn groepsleden niet irriteren en naar beneden halen door mijn gedrag nu, aangezien ik wil stoppen en mijzelf dus niet meer 100 procent in zet.

-------------------

Ik post dit topic omdat ik een opleiding zoek. Ik heb nu 1 half jaar achter de rug bij een opleiding, en nu dus 1 maand bij een andere. Ik heb dus bij 2 opleidingen een poging gewaagd.

Die 2 opleidingen heb ik gekozen aan de hand van mijn interesses en kunnen, en natuurlijk ook de folders en open dagen. Ik heb gezien dat dit niet werkt.

Dit is de reden waarom ik niet post wat mijn interesses zijn, mijn profiel is en wat meer je moet weten om een opleiding te kiezen. Het enige wat ik graag wil is dat men hier opleidingen post met een beetje informatie erover, waar je hem kunt nemen, die maximaal HBO is en die voldoet aan het volgende:

- Je hebt geen (vast onmogelijk dus ook:) tot zéér weinig groepsopdrachten of studiegroepen en je eigen prestaties zijn belangrijk. Je werkt aan je eigen huiswerk op je eigen moment, op je eigen plek en bent niet afhankelijk van anderen.


--------------------------
Als jij denkt dat je mij kunt helpen door een opleiding te posten, misschien wel die van jezelf, dan zou je mij daar een groot plezier mee doen. Bedankt dan ook in ieder geval.

Waar ik overigens niet naar op zoek ben is mensen die mij vertellen hoe lame het is dat ik dit vraag, want sja ik heb net als iedereen ook vrienden die mij dat vertellen. Maar vrienden kennen je en kunnen dus niet een antwoord geven dat niet gebasseerd is op de eisen die je stelt aan zo'n antwoord (wat ik dus doe via dit topic). Een forum is perfect hiervoor was mijn gedachte.

Ook hebben mijn vrienden al gezegd dat groepswerkdingen juist wel goed voor je zijn, dus dat heb ik ook al naar mijn hoofd gekregen. Ik wil het gewoon heel graag een keer zo proberen aan te pakken.
__________________
Há lekker, appeltaart!

Laatst gewijzigd op 27-09-2004 om 00:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2004, 00:46
Mariebel
Mariebel is offline
Ben bang dat ik slecht nieuws voor je heb, bijna alle HBO opleidingen werken veel met groepjes.

Voor mijn opleiding check dit

In het eerste jaar heb je steeds 8 weken veel college's, dan 8 weken weinig. Een project loopt gedurende het hele semester, tijdens de eerste 8 weken doe je daar relatief weinig aan en in de laatste 8 veel.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 05:32
AJMouse
Avatar van AJMouse
AJMouse is offline
Bedankt Mariebel, zo'n soort reactie zocht ik (is ook een goeie leidraad voor anderen die misschien willen reageren).

Loopt je project naast je colleges? En hoe groot zijn de groepjes? Wat is veel... wat is weinig (in uren bijvoorbeeld)?
__________________
Há lekker, appeltaart!
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 07:19
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
(= Leonoor)

Groepswerk wordt op het hbo ook tot de lessen gerekend... Het 'nieuwe onderwijs', noemen ze dat. Hoorcolleges zijn lang niet de enige lessen (meer). Ik denk dat er idd maar erg weinig hbo-opleidingen zijn waar ze niet met groepsopdrachten en/of studiegroepen werken.

Over mijn eigen opleidingen: Op de pabo had ik veel hoorcolleges, maar we moesten ook veel in groepjes doen. Bij de lerarenopleiding Duits hetzelfde, alleen veel minder contacturen. Nu bij hbo pedagogiek hebben we heel weinig contacturen, waarvan de meesten ook groepsopdrachten zijn ed.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 08:34
Verwijderd
Ook steeds meer universiteiten werken met groepjes nu, vrijwel alle HBO-opleidingen werken er mee of gaan er vanaf volgend jaar zeker mee werken. Mijn eigen opleiding werkt ook veel met groepjes, heel veel zelfs, nu kunnen wij de groepjes zelf uitkiezen, waardoor je nooit bij mensen komt die geen zak uitvoeren. Mja, het is ook niet mijn ideaal, maar ik kan er wel aan wennen.
Geen idee hoe je opleidingen kan zoeken die weinig met groepjes werken, mja, via ervaringen natuurlijk
Succes iig
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 09:20
Verwijderd
Groepjes, gatverdamme.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 09:39
Sithan
Sithan is offline
LOI, NTI of weet ik t ...dan hoef je met niemand samen te werken...en die hebben soms toch ook HBO niveau?
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 09:42
Verwijderd
Citaat:
Sithan schreef op 27-09-2004 @ 10:39 :
LOI, NTI of weet ik t ...dan hoef je met niemand samen te werken...en die hebben soms toch ook HBO niveau?
Probeer daar dan maar eens werk mee te vinden... er zijn heel veel klachten over geweest dat bedrijven mensen met een HBO-diploma via LOI/NTI niet aan willen nemen, omdat ze te weinig ervaring hebben in de praktijk...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 09:42
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 27-09-2004 @ 10:42 :
Probeer daar dan maar eens werk mee te vinden... er zijn heel veel klachten over geweest dat bedrijven mensen met een HBO-diploma via LOI/NTI niet aan willen nemen, omdat ze te weinig ervaring hebben in de praktijk...
Dan kom je toch weer bij groepjesonderwijs uit vrees ik
en t gaat hier over een opleiding zonder groepjeswerk, niet de kans op een baan
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 09:44
Verwijderd
Citaat:
Sithan schreef op 27-09-2004 @ 10:42 :
Dan kom je toch weer bij groepjesonderwijs uit vrees ik
en t gaat hier over een opleiding zonder groepjeswerk, niet de kans op een baan
Ja, ok, dan moet hij idd LOI/NTI gaan doen Of nog verder zoeken naar een 'gewone' hogeschool die opleidingen hebben zonder al te veel groepjeswerk...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 11:32
Global
Avatar van Global
Global is offline
Misschien moet je een opleiding kiezen met heel weinig studenten. Bijv. Japans ?

Maar zo kan je toch niet kiezen wat je leuk vind? HBO is gewoon groepjes

hu ik ben jarig
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 11:55
Verwijderd
HBO natuurkunde P halen en dan technische natuurkunde.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 13:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ook al is dit geen exacte beantwoording van je vraag: zou je niet beter vwo kunnen gaan doen en dan naar de universiteit?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 14:05
AJMouse
Avatar van AJMouse
AJMouse is offline
Ik had 5 jaar vwo gedaan, ging ook goed, alleen moest op et eind van et jaar ineens (fout van school) 234234234 uur duitse tv kijken. Ben dus naar havo gegaan en dat ff 'ge-aced'.

Verder is het natuurlijk wel een beetje dat ik een opleiding zoek waar een toekomst achter zit, dus loi nti kom je er dan niet nee
__________________
Há lekker, appeltaart!
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 14:13
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
AJMouse schreef op 27-09-2004 @ 15:05 :
Ik had 5 jaar vwo gedaan, ging ook goed, alleen moest op et eind van et jaar ineens (fout van school) 234234234 uur duitse tv kijken. Ben dus naar havo gegaan en dat ff 'ge-aced'.

Verder is het natuurlijk wel een beetje dat ik een opleiding zoek waar een toekomst achter zit, dus loi nti kom je er dan niet nee
Maar wat je dus eigenlijk zegt is dat je prima het vwo kunt doen (zo te horen is het niet te moeilijk voor je). Je zou met bijvoorbeeld een volwassenonderwijs je vwo kunnen gaan halen. Dan staan de studies die jij op oog hebt (theoretische studies) allemaal tot je beschikking.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 14:31
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
even over volwassen-onderwijs :
das geweldig !

ik doe nu zelf op die manier havo (na een lange geschiedenis van verkeerde keuzes, dat valt bij jou nog ontzettend mee). ik doe dat in heerenveen; de meeste ROC's bieden dat wel aan.

t komt hier op neer (in mijn geval dan, maar vwo is bijna hetzelfde)
- voor elk vak staat 1 dagdeel per week (ochtend of middag).
- havo is 2 jaar, maar vwo kan in 1 jaar (ik weet t, vaag). VMBO kan ook in 1 jaar.

- je mág de lessen bijwonen, maar dat is niet verplicht.

- meestal ben je gewoon op school, gaat zelf bezig met
je 'huiswerk' (in principe heb je geen huiswerk), leren en zo dus.

- de leraar/leraren zijn er ook, en zijn voor jou beschikbaar

- af en toe spreek je een 'uitleg'-moment af, meestal met een groep (je klas, maar mijn klas telt maar liefts 8 mensen...) en dan krijg je, jawel, uitleg.

- je spreekt je mentor wekelijks of maandelijks.
die helpt je eventueel met je planning, want je moet wél alles doen wat op de havo/vwo verplicht is : profielwerkstukken, werkstukken, practica

- je hebt geen gym en geen ckv (cvk ?).

je krijgt van elk vak een certificaat. zo heb ik (ik ben 2e jaars) vorig jaar maatschappijleer, duits 1, economie 1 en engels afgesloten. dat heb je dan, praten we niet meer over. zodra je alle certificaten of iig voldoende voor een diploma hebt krijg je een diploma. je krijgt sowieso van elk vak dat je hebt gehaald dus een certificaat. (ik ga denk ik bio niet halen; dat kan ik volgend jaar dus nog een keer proberen eventueel).

op zich is het heel gezellig, wan t je hebt wel veel contact met je klasgenoten. ook omdat je veel tijd zelf indeelt heb je makkelijk contact, omdat je geen 'ga zitten en doe alsof het je wat kan schelen'-lessen hebt. je bent volwassen, dus bepaal je zelf wat belangrijk is en hoe je het aanpakt. als je je tentamens (4x per jaar) en examens maar haalt en je werkstukken in orde hebt.

toch (voor de havo iig) heb je wel een paar opdrachten voor groepjes (meestal 2 of 3-tallen), voor sommige werkstukken (bv aardrijkskunde). maar dat is maar 1% van je tijd die je aan je studie besteedt. het meeste lijkt erg op schriftelijk onderwijs, alleen heb je direct contact met je opleiders en klasgenoten (=gezelliger) en recht op een tegemoetkoming in de studiekosten. (voor voltijd-opleidingen).
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Global schreef op 27-09-2004 @ 12:32 :
Misschien moet je een opleiding kiezen met heel weinig studenten. Bijv. Japans ?

Maar zo kan je toch niet kiezen wat je leuk vind? HBO is gewoon groepjes

hu ik ben jarig
Japans heeft weinig studenten, maar je werkt eigenlijk alleen maar in groepjes... Japans HBO is écht heel erg HBO wat dat betreft
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 15:06
AJMouse
Avatar van AJMouse
AJMouse is offline
thanks MightyMarcel (en iedereen die antwoord nog steeds natuurlijk).

Moet ik dan een nieuw profielwerkstuk gaan maken?

---

Neway, misschien is groepswerk niet supererg als de opleiding superleuk is en de mensen superleuk zijn. Het hangt van ontzettend veel dingen af natuurlijk.

Japan heb ik wel over gedacht om te gaan studeren, of Japankunde (hoe heet het?). Misschien kan ik daar alsnog voor kiezen.
__________________
Há lekker, appeltaart!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-09-2004, 16:23
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Ben ik blij dat wij niet in groepjes hoeven te werken....
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 27-09-2004 @ 15:40 :
Japans heeft weinig studenten, maar je werkt eigenlijk alleen maar in groepjes... Japans HBO is écht heel erg HBO wat dat betreft
De lerarenopleiding Duits heeft ook (heel) weinig studenten, daarbij werkte ik niet zoveel in groepjes, maar af en toe. (We hadden ook niet zoveel les, dus 'af en toe' was wel ongeveer de één derde tot de helft van de opleiding, denk ik. )

Ik quote jou alleen omdat jij ook iets over een opleiding met weinig studenten zei, verder niks.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 16:53
Dannemann
Dannemann is offline
Probeer naar de uni te komen en kies dan iig geen geschiedenis
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 17:19
Verwijderd
Citaat:
Dannemann schreef op 27-09-2004 @ 17:53 :
Probeer naar de uni te komen en kies dan iig geen geschiedenis
Of pedagogische wetenschappen of psychologie of wat dan ook, daarbij werk je ook op de universiteit wel eens in groepen.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 17:52
Global
Avatar van Global
Global is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-09-2004 @ 18:19 :
Of pedagogische wetenschappen of psychologie of wat dan ook, daarbij werk je ook op de universiteit wel eens in groepen.
en bij technische opleidingen?
daar werk je toch ook wel samen denk ik?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 18:11
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
wordt timmerman
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Global schreef op 27-09-2004 @ 18:52 :
en bij technische opleidingen?
daar werk je toch ook wel samen denk ik?
Yep. Om eerlijk te zijn: bijna altijd in groepjes van twee of meer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2004, 21:49
AJMouse
Avatar van AJMouse
AJMouse is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 27-09-2004 @ 19:11 :
wordt timmerman
Voldoet niet aan de eisen.
__________________
Há lekker, appeltaart!
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 22:47
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
AJMouse schreef op 27-09-2004 @ 22:49 :
Voldoet niet aan de eisen.
tjah ik vind dat je niet zo moet zeiken.
en je maar in het groepjesleven moet voldoen.
je wordt er wijs van en later kun je ook niet alleen werken.
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 22:50
Verwijderd
Citaat:
annetjuh schreef op 27-09-2004 @ 23:47 :
je wordt er wijs van en later kun je ook niet alleen werken.
Dat kan wel.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 22:56
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 27-09-2004 @ 23:47 :
tjah ik vind dat je niet zo moet zeiken.
en je maar in het groepjesleven moet voldoen.
je wordt er wijs van en later kun je ook niet alleen werken.
wat een bullshit
ze moeten gewoon niet alleeen maar 1 ding aan bieden (groepjes) maar ook mogelijheid houden voor mensen die liever alleen werken
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 08:56
Dark Angel
Avatar van Dark Angel
Dark Angel is offline
En toch - cliche - moet je ook gewoon samen leren werken. Ik heb er ook een pesthekel aan, al dat groepswerk. Je word zo afhankelijk van de anderen. Maar er is geen HBO opleiding te vinden waar je dit niet tegenkomt, en ik vraag me eigenlijk ook af hoe jij binnen een maand kan beoordelen dat de opleiding niets voor je is...
__________________
You can't have everything. Where would you put it?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 10:06
Verwijderd
Citaat:
onderkoffer schreef op 27-09-2004 @ 23:56 :
wat een bullshit
ze moeten gewoon niet alleeen maar 1 ding aan bieden (groepjes) maar ook mogelijheid houden voor mensen die liever alleen werken
En jij denktj dat je in één maand een hele opleiding kunt beoordelen?

En waarschijnlijk kiezen ze er bewust voor om verplicht in groepjes te laten werken, anders kiezen de mensen die dat het hardst nodig hebben er nog voor om alleen te werken en heeft de hele nieuwe onderwijsopzet nog geen zin.

Wie weet is het alleen in het eerste jaar (of misschien zelfs wel alleen in het eerste blok) zo heel erg en komt er daarna meer afwisseling is. Lijkt me wel iets om naar te informeren. Maar zonder groepswerk, dat vind je denk ik nergens meer, behalve dan idd bij dingen als de LOI ed.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 13:34
Andrea
Andrea is offline
Alleen het eerste jaar HBO is erg qua groepjes verband, geloof mij. Daarna verwacht de school juist van je dat je steeds zelfstandiger wordt. En als je nu al niet in groepen kunt werken, wat wil je dan later worden. Want wat voor opleiding je ook hebt gedaan, je begint echt niet meteen bovenaan als je eenmaal een vaste baan hebt. Als je dergelijk niveau hebt, wordt er wel van je verwacht dat je in teamverband kunt werken. En als je dat nu al niet kunt, hoe moet dat dan later in het 'echte' leven?? Als ik jou was zou ik een opleiding kiezen met een leuk beroepsperspectief (misschien is dat deze wel) en je gewoon door dat eerste jaar heenslaan. Want daarna wordt het vanzelf leuker. Universiteit zou ook een optie zijn, maar dan ben je weer twee jaar verder voordat je dat kunt realiseren en tegen die tijd is het WO dusdanig veranderd dat het er precies hetzelfde aan toegaat als HBO, bespaar je dus de moeite en bijt even door die zure appel heen. Succes!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 17:02
Verwijderd
Citaat:
Andrea schreef op 28-09-2004 @ 14:34 :
Alleen het eerste jaar HBO is erg qua groepjes verband, geloof mij. Daarna verwacht de school juist van je dat je steeds zelfstandiger wordt.
't is bij mij nooit minder erg geworden... Alleen maar erger, eerder...maar goed, dat kan erg per opleiding verschillen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 17:36
miro
Avatar van miro
miro is offline
Zelfs op de universiteit moeten we regelmatig met groepjes werken. Ik denk dat het op het HBO heel lastig wordt om dit te ontwijken. Ik heb hiervoor een pariculiere opleiding gevolgd. T kost een hoop geld en t komt hier idd vooral op jezelf neer. Maarja ik weet niet in welke richting je een opleiding zoekt want daarin is de keuze natuurlijk ook beperkt bij een part. opleiding.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 17:40
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
AJMouse schreef op 27-09-2004 @ 06:32 :
Bedankt Mariebel, zo'n soort reactie zocht ik (is ook een goeie leidraad voor anderen die misschien willen reageren).

Loopt je project naast je colleges? En hoe groot zijn de groepjes? Wat is veel... wat is weinig (in uren bijvoorbeeld)?
In de eerste 8 weken loopt het project inderdaad naast je colleges. De groepjes zijn in het eerste jaar meestal 5 a 6 mensen uit verschillende landen. Het is net allemaal veranderd, dus ik heb het even opgezocht. Het eerste jaar is verdeeld in 2 semesters die je in willekeurige volgorde krijgt (je kunt dus ook beginnen met semester 2)

Het jaar begint eerst met een introductie van 2 weken.

Period 1.1
(Theme: The consultant)
Financial accounting (2 uur college per week)
Mathematics (2 uur college per week)
Statistics (2 of 4 uur college per week, verschilt per week)
Consultancy project (officieel 1 uur college per week, maar is meestal minder, de rest hangt af van afspraken binnen je groepje)
Academic counselling (2 uur college period)


Period 1.2
(Theme: The pratical consultant)
Skills traiing 1 (1 uur college per week)
Economics (1 uur college per week)
Business English (2 uur college per week)
Consultancy project (zie period 1.1)
Accademic counselling (8 uur college per periode, 2 keer 4 uur per week)

Period 2.1
(Theme: The entrepreneur)
Marketing (3 uur college per week, waarvan 2 uur een masslecture en 1 uur een seminar)
Law (2 uur college per week)
Manangement accounting (2 uur [geloof ik, kan ook 3 of 4 zijn] college per week)
Business plan project

Period 2.2
(Theme: the practical entrepreneur)
Skills training 2 (1 uur college per week)
Behaviour, management & organisation (2 uur college per week)
Business English (2 uur college per week)
Academic counselling
Business plan project

Behalve deze vakken heb je het hele jaar door een tweede vreemde taal (keuze is sowieso frans, duits, spaans en nederlands (mag je als nederlander niet volgen) bij genoeg aanmeldingen ook russisch, italiaans en japans geloof ik)

Wat er dus veanderd is tenopzichte van toen ik het deed is dat ik vakken als behaviour mangament en organisation en economics in periode 1.1 en 2.1 had.

Hoeveel je aan je project moet besteden hangt erg af van je groepje en van wat je doen is (een 5,5 of een 8).

Het werken in groepjes vind ik zelf ook niet altijd even leuk, zeker niet omdat je het eerste jaar niet zelf de groepjes mag kiezen (de gedachte hierachter is dat je ook moet leren werken met mensen die je niet mag). Ik heb er echter wel heel veel van geleerd, het meest zelfs nog van het project wat ik niet gehaald heb (business plan).
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 17:45
AJMouse
Avatar van AJMouse
AJMouse is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 27-09-2004 @ 23:47 :
tjah ik vind dat je niet zo moet zeiken.
en je maar in het groepjesleven moet voldoen.
je wordt er wijs van en later kun je ook niet alleen werken.
Je was nogal kortaf dus ik gaf kortaf ff een antwoord terug. Later in teamverband werken (zoals ook in een andere post stond van iemand) vind ik geen probleem, heb ik ook al ervaring mee.

Citaat:
Dark Angel schreef op 28-09-2004 @ 09:56 :
En toch - cliche - moet je ook gewoon samen leren werken.
Kan ik al, dat zei ik ook..

Maar ik wordt scheitziek van het nepzelfstandigheidsleren hierzo. Die groep bepaald met zn allen maar even dat ik het kutste onderdeel mag doen, en dan is het opeens niet meer teamwork . Als je dan naar zon studiebegeleider stapt kom je ook niet verder want die vindt dat je het zelf maar even met je groep moet oplossen.
__________________
Há lekker, appeltaart!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-09-2004, 17:59
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik denk dat je er op het HBO gewoon niet aan ontkomt. Er zijn zelfs studies waarbij je je eindpresentatie en verslag (scriptie) samen met iemand anders moet doen (logopedie enz.) Dat lijkt me ook echt helemaal niks.

Ik zit op de uni en het valt bij mijn studie echt heel erg mee. Af en toe iets in een groepje, maar meestal mag je alles alleen doen. En ik doe een hele kleine studie, die denk ik qua studentenaantallen wel te vergelijken is met Japankunde oid.. Ik denk dat het bij de meeste letterenstudies wel meevalt, omdat dat de, over het algemeen, kleinere studies zijn. Bij massa-studies zoals rechten en geschiedenis is het ook bijna geen doen om iedereen alleen een werkstuk of presentatie te laten maken/doen.

Als ik jou was zou ik echt proberen naar de uni te gaan, ik weet niet of je dan nog een PWS moet maken, maar ik denk dat het dan wel in je eentje mag dus daarom zou ik het niet laten. En dan een niet te grote studie nemen (wel iets wat je leuk vindt natuurlijk, niet zomaar een studie omdat daar bijna niet aan groepswerk gedaan wordt) Een universitaire studie is gewoon veel individueler, ook omdat iedereen zich in een andere richting op den duur kan specialiseren en niet iedereen dezelfde richting volgt die opleidt tot een beroep.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 18:52
AJMouse
Avatar van AJMouse
AJMouse is offline
Oke, oke.. dat is bespreekbaar natuurlijk, daar kan ik over denken.

Maar opleidingen dan met weinig, of relatief gewoon minder groepsopdrachten. Et is toch niet zoals ik nu heb constant groepsopdrachten bij elke HBO? (naast de stage)


Citaat:
Missy1234567890 schreef op 28-09-2004 @ 18:59 :
...Bij massa-studies zoals rechten en geschiedenis is het ook bijna geen doen om iedereen alleen een werkstuk of presentatie te laten maken/doen...

Ohhhh dus dáár betaal ik al dat geld voor... zodat ze minder hoeven na te kijken... nu snap ik het
__________________
Há lekker, appeltaart!

Laatst gewijzigd op 28-09-2004 om 19:21.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 18:55
Verwijderd
Ik zit nu eerste jaar geschiedenis aan de VU en voor zover ik kan overzien moet ik nooit samenwerken met iemand. Maargoed, ben pas een maand bezig dus kan zijn dat het wel eens moet, maar ben er niks over tegengekomen in de studiegids e.d.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 13:14
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
AJMouse schreef op 28-09-2004 @ 18:45 :
Kan ik al, dat zei ik ook..

Maar ik wordt scheitziek van het nepzelfstandigheidsleren hierzo. Die groep bepaald met zn allen maar even dat ik het kutste onderdeel mag doen, en dan is het opeens niet meer teamwork . Als je dan naar zon studiebegeleider stapt kom je ook niet verder want die vindt dat je het zelf maar even met je groep moet oplossen.
Kortom je kan het dus nog niet, ook al zeg je van wel...

Anders zou je je wel raad weten met zo'n situatie...het gaat in groepsonderwijs niet enkel om het samenwerken, maar ook je eigen positie in een groep kunnen bepalen en overtuigend neerzetten en blijkbaar kan jij jezelf nog geen prettige plek in een groep bij dit soort onderwijs geven en zul je dus wel degelijk nog wat moeten leren...
Want dat je misschien bij je huidige baan leuk in teamverband kan werken zegt niets over je toekomst...
Later zal ook weleens bepaald worden dat je de kutklussen moet doen en het is aan jou hoe je dan daarop gaat reageren...Maar bij dit soort onderwijs leer je daar iig een basis aan te leggen, wat jij van je afschuift...

Zonde en voornamelijk kortzichtig...
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 15:22
AJMouse
Avatar van AJMouse
AJMouse is offline
Citaat:
Sithan schreef op 29-09-2004 @ 14:14 :
Kortom je kan het dus nog niet, ook al zeg je van wel...

Anders zou je je wel raad weten met zo'n situatie...het gaat in groepsonderwijs niet enkel om het samenwerken, maar ook je eigen positie in een groep kunnen bepalen en overtuigend neerzetten en blijkbaar kan jij jezelf nog geen prettige plek in een groep bij dit soort onderwijs geven en zul je dus wel degelijk nog wat moeten leren...
Want dat je misschien bij je huidige baan leuk in teamverband kan werken zegt niets over je toekomst...
Later zal ook weleens bepaald worden dat je de kutklussen moet doen en het is aan jou hoe je dan daarop gaat reageren...Maar bij dit soort onderwijs leer je daar iig een basis aan te leggen, wat jij van je afschuift...

Zonde en voornamelijk kortzichtig...

Ik accepteer niet dat anderen mensen zeggen dat ik niet in groepsverband kan werken, of nog niet goed genoeg. Ik vraag er ook niet om om beoordeeld te worden, aangezien ik weet dat niemand hier zoiets zou kunnen.

Bij de startpost kun je zien waar ik wel om vroeg.
__________________
Há lekker, appeltaart!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 15:27
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
AJMouse schreef op 29-09-2004 @ 16:22 :
Ik accepteer niet dat anderen mensen zeggen dat ik niet in groepsverband kan werken, of nog niet goed genoeg. Ik vraag er ook niet om om beoordeeld te worden, aangezien ik weet dat niemand hier zoiets zou kunnen.

Bij de startpost kun je zien waar ik wel om vroeg.
Nee maar feit is dat jij het hele topic al heel hard roept dat je wel in groepsverband kunt werken. Dan vraag je gewoon om reacties daarop.

En ik moet Sithan dus wel gelijk geven; door in groepjes te werken leer je omgaan met mensen die niets uitvoeren en hoe je een goede positie in de groep vind. Naar mijn mening kan bijna iedereen veel leren van het werken in groepjes, ook al is het niet altijd even leuk. Als je je best doet kun zelfs jij er dus ook wel iets van leren....
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 15:33
Verwijderd
Ik kan je verzekeren dat het irritant is om met mensen te werken die niets uitvoeren. Nu kun je wel stellen dat je dat later ook wel eens overkomt, zodat het nu handig is dat je leert hoe je die mensen moet motiveren, maar feit blijft dat het behoorlijk frustrerend is als jij een laag cijfer krijgt doordat kneuzen in je groep zitten.

Als bij een bepaalde studie het belangrijk wordt gevonden dat je groepen kunt motiveren, dan moet men daar een speciaal vak van maken, bijvoorbeeld teambuilding of sucker management. Niet verrekenen met het cijfer dat je krijgt voor de inhoudelijke kant van de opdracht.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 15:49
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-09-2004 @ 16:33 :
Ik kan je verzekeren dat het irritant is om met mensen te werken die niets uitvoeren. Nu kun je wel stellen dat je dat later ook wel eens overkomt, zodat het nu handig is dat je leert hoe je die mensen moet motiveren, maar feit blijft dat het behoorlijk frustrerend is als jij een laag cijfer krijgt doordat kneuzen in je groep zitten.
Geloof me daar weet ik alles van, heb nu een halfjaar studievertraging door zo'n situatie. Maar ondanks dat ik in het begin heel boos was over de hele situatie heb ik er achteraf heel veel van geleerd. Ik baal nu natuurlijk wel dat ik het hele project weer opnieuw kan doen, maar het overkomt mij nooit weer dat iemand anders het voor mij verpest (althans, ik zal er alles aan doen om te proberen dat te voorkomen).
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 15:55
Verwijderd
Ja, maar dat moet dan dus wel kunnen. En als het een studie betreft waar het belangrijk is dat je in groepjes kunt werken, dan moet dat maar in een apart vak onderwezen worden. Gelukkig doe ik een studie waar je vrijwel nooit in groepjes hoeft te werken - al is het alleen maar omdat de meeste mensen die rechten studeren oetlullen zijn. : D
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 16:34
Pakistaan
Pakistaan is offline
Citaat:
AJMouse schreef op 28-09-2004 @ 18:45 :


Maar ik wordt scheitziek van het nepzelfstandigheidsleren hierzo. Die groep bepaald met zn allen maar even dat ik het kutste onderdeel mag doen, en dan is het opeens niet meer teamwork . Als je dan naar zon studiebegeleider stapt kom je ook niet verder want die vindt dat je het zelf maar even met je groep moet oplossen.
Ik herken je situatie, want ik heb dat ook meegemaakt. Ik kreeg de eerste keer al de minst leuke en de meest lange opdracht. Dat ging maar door. Dat niet alleen, de anderen vertikten het meerdere malen op maar ook iets te doen, waardoor ik alles moest doen. Ik pikte het niet. Daarom schreef enkel mijn eigen naam bij de opdrachten en leverde ze in ( het klinkt als verraad, maar dat is het zeker niet).

Je moet boos worden, dreigen en het vertikken om andermans werk te doen. Anders kom je echt nergens. Naar de begeleider opstappen is zinloos, want die onderneemt, dat is mijn ervaring, geen enkele actie. Alleen zo'n peptalk, dat je moet leren om met andere samen te werken.

Het heeft nix te maken met je onkunde om met andere mensen samen te werken, zoals sommige suggereren.
Sommige 'team'-leden beschouwen je beleefdheid als een makkelijke prooi om je te pletter te laten werken en zelf niks te doen. Gewoon keihard tegenin gaan en je niet opzij laten zetten.
Dat is mijn advies.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 22:41
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
Dark Angel schreef op 28-09-2004 @ 09:56 :
En toch - cliche - moet je ook gewoon samen leren werken. Ik heb er ook een pesthekel aan, al dat groepswerk. Je word zo afhankelijk van de anderen. Maar er is geen HBO opleiding te vinden waar je dit niet tegenkomt, en ik vraag me eigenlijk ook af hoe jij binnen een maand kan beoordelen dat de opleiding niets voor je is...
go girl, volkomen met je eens
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 23:34
AJMouse
Avatar van AJMouse
AJMouse is offline
Citaat:
Mariebel schreef op 29-09-2004 @ 16:27 :
Nee maar feit is dat jij het hele topic al heel hard roept dat je wel in groepsverband kunt werken. Dan vraag je gewoon om reacties daarop.....
excuses, het was niet mijn doel om te gaan roepen, om er mee te koop te lopen.

Neway, vandaag hard er tegen in gegaan, 2 van mijn groep begonnen met een laptop muziek te luisteren. Die laptop duwde ik dicht en heb wat woorden gesproken.

Misschien gaat het nu wel oke. Dat gelanterfanter.
__________________
Há lekker, appeltaart!
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 06:22
Verwijderd
Citaat:
Pakistaan schreef op 29-09-2004 @ 17:34 :
Het heeft nix te maken met je onkunde om met andere mensen samen te werken, zoals sommige suggereren.
Sommige 'team'-leden beschouwen je beleefdheid als een makkelijke prooi om je te pletter te laten werken en zelf niks te doen. Gewoon keihard tegenin gaan en je niet opzij laten zetten.
Dat is mijn advies.
Dat heeft er wel mee te maken, als je zo geweldig goed samen kunt werken, dan laat je dat niet gebeuren, dan heb je dat door en dan zeg je er wat van op zo'n manier dat het helpt. Ook dat is een onderdeel van kunnen werken in een groep.

(En boos worden, dreigen, enz. vind ik nou niet echt een normale manier van met zo'n situatie omgaan...maar dat zal wel aan mij liggen.)
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 14:46
AJMouse
Avatar van AJMouse
AJMouse is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-09-2004 @ 07:22 :
Dat heeft er wel mee te maken, als je zo geweldig goed samen kunt werken, dan laat je dat niet gebeuren, dan heb je dat door en dan zeg je er wat van op zo'n manier dat het helpt. Ook dat is een onderdeel van kunnen werken in een groep.

(En boos worden, dreigen, enz. vind ik nou niet echt een normale manier van met zo'n situatie omgaan...maar dat zal wel aan mij liggen.)
Er wat van zeggen is wat ik gedaan heb, zoals ik dat altijd zou doen, omdat ik weet dat ik dat moet doen. Alleen als men dan totaal geen reactie daarop geeft, en docenten willen ook niet helpen, dan is boos worden gewoon de énige optie (mits je natuurlijk een voldoende wilt halen).
__________________
Há lekker, appeltaart!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12.