Oud 25-08-2010, 16:44
Verwijderd
Hey

Ik heb echt een probleem..
Weet als een tijd dat ik autisme heb.. Maar ik kan mezelf niet accepteren met mijn autisme omdat er nog zoveel onduidelijkheid is door mensen heb ik het gevoel als ik autisme noem dat ik dan een mongool ben ofzo.. Hoe zou ik mijn autisme kunnen accepteren?




Geen nutteloze reactie graag.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2010, 17:53
JustADreamer
JustADreamer is offline
Waarom maak je niet eens een lijst voor jezelf van álle dingen die iets zeggen over wie jij bent. Wat kun je goed? Wat kun je minder goed? Welke van die dingen hebben wél direct met je autisme te maken, en welke niet?

Ook al heb je autisme, je bent niet alleen maar je autisme, je bent méér dan dat. Het is echt jammer dat mensen niet voorbij dat soort labeltjes kunnen kijken, want een hoop autisten, dyslecten, ADHD'ers zouden zó veel meer kunnen bereiken als ze er de kans voor kregen.

Het heeft ook niet altijd zin om zelf direct je autisme er bij te betrekken. Ik heb ook wat autistische trekjes die voornamelijk een rol gaan spelen als ik niet goed voor mezelf zorg, slecht eet, te weinig slaap, te veel let op wat de rest van de wereld doet. Daarom probeer ik er altijd voor te zorgen dat ik uitgerust ben, genoeg en gezond gegeten heb en op m'n ademhaling let ipv op de buitenwereld. Hierdoor heb ik veel minder last in sociale situaties. Omdat ik zelf er al een hoop aan kan doen om te zorgen dat ik goed functioneer hoef ik het meestal niet aan anderen te vertellen. En als ik al eens iets loslaat is het meestal gewoon dat ik behoefte heb aan duidelijkheid, omdat ik soms nogal chaotisch ben in m'n hoofd. Dit is tot nu toe altijd voldoende info geweest.

Vraag jezelf eens af, wat kan ik zelf doen om te zorgen dat ik goed functioneer? En wat heb ik van anderen nodig zodat ik goed kan functioneren? En vergeet niet, iedereen is anders, en we hebben allemaal onze eigen kwaliteiten. Voor een deel kan je zwakkere kanten aan jezelf verbeteren, maar je hoeft niet overal onwijs goed in te zijn. Een marathonloper is tenslotte niet óók een beroemd schilder én fotomodel.
__________________
I'm just a dreamer, dreaming of better days...
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 23:04
Verwijderd
Mijn broer heeft autisme, mijn vader heeft autisme, en ik heb zelf trekjes overgenomen...
Wat ik heb geleerd is dat zodra mijn broer iets zei over zijn autisme, hij vaak anders werd behandeld.
Dus vertel het niet tegen mensen die je pas net kent, of tegen een vriend als je weet dat ie soms wel is zijn mond voorbij praat, maar alleen tegen mensen die je écht vertrouwd, en die het zeker weten tegen niemand zullen zeggen.

Dat is teminste als je het wil zeggen, maar wat mijn pa doet is het compleet geheim houden.
Want "Het gaat niemand wat aan, en waarom zou ik het zeggen? Ik functioneer toch normaal?"

Het gaat compleet om wat jij wil, en wat jou het beste uitkomt.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 20:00
Verwijderd
Ha die Chris

Het valt naar mijn idee gewoon niet te zeggen van ''Ja nu heb ik het geaccepteerd''
ik heb t zelf ook zoals je weet,
ik zal dat ws gewoon nooit gaan doen.
ik denk dat als je leert ermee te leven dat je het dan wel ongeveer zult accepteren.
wees eens eerlijk?
als je de diagnose niet had gehad?
was je dan dezelfde Chris geweest als die je nu bent?
of had je leven er nu dan vervelender uitgezien, als je de hulp niet had gehad die je nodig hebt??
Ik baal er ook van dat ik autisme heb, maar ik weet zeker dat ik zonder diagnose nog een verziekter leven had gehad,
daarmee troost ik mezelf altijd als ik er ff doorheen zit.

Xx

ps. stond deze x niet in de hitkrant, maar had ik ook niet verwacht, had dinsdag gemaild terwijl ie donderdag in de winkels ligt, mss volgende week
lets hope!!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 21:24
Verwijderd
Hey

Thxx voor je hulp.. Je hebt gelijk..het had erger kunnen zijn..maar het ligt ook aan het beeld dat mensen hebben van autisme...

x
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 13:29
Verwijderd
Citaat:
Hey

Thxx voor je hulp.. Je hebt gelijk..het had erger kunnen zijn..maar het ligt ook aan het beeld dat mensen hebben van autisme...

x
ja, helaas zijn wij nog steeds die domme, gehandicapte,gestoorde,slome,zieke mensen.
en als je toch ns met n taxibus naar school gaat jonge, dan ben je echt gehandicapt, volgens ''normale''mensen
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 13:51
Verwijderd
Citaat:
Waarom maak je niet eens een lijst voor jezelf van álle dingen die iets zeggen over wie jij bent. Wat kun je goed? Wat kun je minder goed? Welke van die dingen hebben wél direct met je autisme te maken, en welke niet?

Ook al heb je autisme, je bent niet alleen maar je autisme, je bent méér dan dat. Het is echt jammer dat mensen niet voorbij dat soort labeltjes kunnen kijken, want een hoop autisten, dyslecten, ADHD'ers zouden zó veel meer kunnen bereiken als ze er de kans voor kregen.

Het heeft ook niet altijd zin om zelf direct je autisme er bij te betrekken. Ik heb ook wat autistische trekjes die voornamelijk een rol gaan spelen als ik niet goed voor mezelf zorg, slecht eet, te weinig slaap, te veel let op wat de rest van de wereld doet. Daarom probeer ik er altijd voor te zorgen dat ik uitgerust ben, genoeg en gezond gegeten heb en op m'n ademhaling let ipv op de buitenwereld. Hierdoor heb ik veel minder last in sociale situaties. Omdat ik zelf er al een hoop aan kan doen om te zorgen dat ik goed functioneer hoef ik het meestal niet aan anderen te vertellen. En als ik al eens iets loslaat is het meestal gewoon dat ik behoefte heb aan duidelijkheid, omdat ik soms nogal chaotisch ben in m'n hoofd. Dit is tot nu toe altijd voldoende info geweest.

Vraag jezelf eens af, wat kan ik zelf doen om te zorgen dat ik goed functioneer? En wat heb ik van anderen nodig zodat ik goed kan functioneren? En vergeet niet, iedereen is anders, en we hebben allemaal onze eigen kwaliteiten. Voor een deel kan je zwakkere kanten aan jezelf verbeteren, maar je hoeft niet overal onwijs goed in te zijn. Een marathonloper is tenslotte niet óók een beroemd schilder én fotomodel.
Die krijgen ze genoeg.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 13:58
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
Citaat:
Die krijgen ze genoeg.
Hm. Niet helemaal mee eens. Bij mij op school, bijvoorbeeld, is er behoorlijk veel aanpassing mogelijk. Je moet er alleen wel zelf om vragen, zelf aangeven waar je problemen liggen en wat je veranderd wilt zien. Als je dan op weerstand stuit (vrijwel onvermijdelijk in de eerste instantie), moet je doorduwen, blijven pushen, en dan komt het er wel. Het probleem is daarin vooral dat mensen met een ASS in vele gevallen alles behalve goed zijn in pushen en constant nieuwe redelijke argumenten aanvoeren. Bovendien weten ook veel mensen met een ASS niet goed waar hun probleem nu precies ligt, of hoe ze een struikelblok wat gemakkelijker zouden kunnen maken, simpelweg omdat ze zichzelf nog lang niet zo goed begrijpen als ze soms aangeven. De mogelijkheden zijn er dus wel, maar lang niet altijd bereikbaar voor mensen met een ASS.
Ik vind wel dat iemand zijn eigen grenzen moet verleggen. Je kunt niet verwachten dat iedereen alles voor je gaat aanpassen, want feit blijft dat jij abnormaal funcioneert en dat dat jouw probleem is. Als er aanpassingen kunnen worden gemaakt is dat fijn, maar je kunt er niet vanuit gaan. Je moet zelf leren hoe je ermee om gaat, dan heb je ook steeds minder hulp van anderen nodig. Andere mensen kunnen ook moeite hebben met presentaties geven, dat hoeft niet per se altijd en alleen maar aan je ASS te liggen. Je mag ook af en toe jezelf wel verbijten en gewoon eens iets doen, of je van te voren nu verwacht dat het je gaat lukken of niet.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 16:58
Verwijderd
Citaat:
Hm. Niet helemaal mee eens. Bij mij op school, bijvoorbeeld, is er behoorlijk veel aanpassing mogelijk. Je moet er alleen wel zelf om vragen, zelf aangeven waar je problemen liggen en wat je veranderd wilt zien. Als je dan op weerstand stuit (vrijwel onvermijdelijk in de eerste instantie), moet je doorduwen, blijven pushen, en dan komt het er wel. Het probleem is daarin vooral dat mensen met een ASS in vele gevallen alles behalve goed zijn in pushen en constant nieuwe redelijke argumenten aanvoeren. Bovendien weten ook veel mensen met een ASS niet goed waar hun probleem nu precies ligt, of hoe ze een struikelblok wat gemakkelijker zouden kunnen maken, simpelweg omdat ze zichzelf nog lang niet zo goed begrijpen als ze soms aangeven. De mogelijkheden zijn er dus wel, maar lang niet altijd bereikbaar voor mensen met een ASS.
Ik vind wel dat iemand zijn eigen grenzen moet verleggen. Je kunt niet verwachten dat iedereen alles voor je gaat aanpassen, want feit blijft dat jij abnormaal funcioneert en dat dat jouw probleem is. Als er aanpassingen kunnen worden gemaakt is dat fijn, maar je kunt er niet vanuit gaan. Je moet zelf leren hoe je ermee om gaat, dan heb je ook steeds minder hulp van anderen nodig. Andere mensen kunnen ook moeite hebben met presentaties geven, dat hoeft niet per se altijd en alleen maar aan je ASS te liggen. Je mag ook af en toe jezelf wel verbijten en gewoon eens iets doen, of je van te voren nu verwacht dat het je gaat lukken of niet.

Bij mij op school gaat het met mij ook beter sinds de leraren weten dat ik pdd-nos heb.
met gym word er rekening mee gehouden,
ik mag proefwerken in de aula(daar komt toch nooit iemand in de lesuren) maken als ik me in de lokalen niet kan concentreren, helaas is dat nog maar bij 2 leraren.
er zijn echter wel 3 van die oude 65+leraren die autisme echt n schande vinden en bla bla bla, maar die hebben niet door dat ik best vaak met de directeur heb gepraat, hij zei dat hij zelf ook een dochter had met ASS en mij dus best begreep.
als er nu leraren zijn die ermee spotten, ga ik gelijk naar de directeur,dan komen die leraren vervolgens hun excuses aan mij aanbieden

het enige waar ik echt woest over ben is dat ik al 1.5 jaar wacht op een ''rugzakje'' omdat een zo'n stomme heks van n mentor die formulieren maar half in had gevuld
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 17:37
Verwijderd
@dugg wat is je voornaam eigenlijk?
Maar verder .. autisme wordt als en dodelijke ziekte gezien.. Mensen kunnen er geen rekening mee houden .. Autisme valt bij sommige onder luxe..
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 17:48
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
@dugg wat is je voornaam eigenlijk?
Maar verder .. autisme wordt als en dodelijke ziekte gezien.. Mensen kunnen er geen rekening mee houden .. Autisme valt bij sommige onder luxe..
Ja, ik heb een dodelijke ziekte ook altijd als luxe beschouwd?

En je accepteert volgens mij gewoon je hele zelf niet. En je maakt de hele tijd topics aan over dat je geen meisje hebt, geen zelfvertrouwen, dat je een vriendin wilt, dat je denkt dat meisjes allemaal lesbisch zijn, en anders laat je het wel in topics doorschemeren. Ga een bij een sportclub, kom eens uit de schulp, stap op mensen af en doe er wat aan!
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Ja, ik heb een dodelijke ziekte ook altijd als luxe beschouwd?

En je accepteert volgens mij gewoon je hele zelf niet. En je maakt de hele tijd topics aan over dat je geen meisje hebt, geen zelfvertrouwen, dat je een vriendin wilt, dat je denkt dat meisjes allemaal lesbisch zijn, en anders laat je het wel in topics doorschemeren. Ga een bij een sportclub, kom eens uit de schulp, stap op mensen af en doe er wat aan!
Precies dit. Zit niet zo de dingen en adviezen te negeren en ga er iets aan doen! Ik kan best wel begrijpen dat het leven af en toe moeilijk is, ik heb zelf ook zat voor mijn neus gehad en ik ben er uiteindelijk ook uitgekomen. Ik ben hier dan ook absoluut niet gekomen om je te bashen of weg te pesten, begrijp me niet verkeerd.

Je eigen keuzes bepalen nog steeds je eigen leven
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 18:05
Verwijderd
Naja zit er gewoon mee .. met die lesbische girls en bi's daarom open ik zoveel topics erover. Ik kan ik op mensen afstappen? @em ben je ook autistisch?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 18:05
Verwijderd
Kijk, het labeltje 'autisme' is handig voor de psycholoog, de maatschappelijk werker en dergelijke mensen, omdat ze dan snel een overzicht hebben van wat voor problemen ze ongeveer bij jou kunnen verwachten. Het is ook handig voor instanties zoals school, de gemeente en dat soort dingen omdat ze dan weten onder welk van hun budgetten jij valt. En soms is het handig voor mensen die je tegenkomt, omdat je dan makkelijk kunt zeggen wat het probleem is, maar dit werkt alleen voor mensen die ook weten wat autisme is, en dat is lang niet iedereen.

Maar voor jou maakt het niet zo veel uit hoe het heet. Voor jou gaat het erom: welke dingen gaan bij jou wat moeilijker dan bij andere mensen, en wat kun je er aan doen om daarmee te leven?
Je hoeft namelijk niet te accepteren dat je dingen niet zou kunnen. Alleen dat sommige dingen moeilijker gaan. Als iets moeilijk gaat, moet je een keuze maken: ga je extra je best doen zodat dat ene iets toch lukt, of besluit je dat dat ene iets je energie niet waard is? Dat is dan jouw keuze, en daar hoeft niemand zich mee te bemoeien als jij daar niet om vraagt.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 18:59
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Naja zit er gewoon mee .. met die lesbische girls en bi's daarom open ik zoveel topics erover. Ik kan ik op mensen afstappen? @em ben je ook autistisch?
Kijk, eerste hit google. En je er nu niet meer druk om maken.

En naar mijn weten ben ik niet autistisch.

En ja, je kunt op mensen afstappen. Je hebt namelijk twee benen en een mond, dus het kán. Begin gewoon ergens, dan merk je vanzelf dat het wel meevalt. Meld je aan bij een vereniging, vraag eens het één en ander aan klasgenoten, whatever, gewoon die grens steeds een stukje verleggen. Met alleen topics aanmaken kom je er niet, je zult het zélf moeten doen. Wij kunnen er niet voor zorgen dat jij ineens dingen gaat durven, dat moet je zélf doen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 20:05
Verwijderd
Citaat:
@dugg wat is je voornaam eigenlijk?
Maar verder .. autisme wordt als en dodelijke ziekte gezien.. Mensen kunnen er geen rekening mee houden .. Autisme valt bij sommige onder luxe..
mijn voornaam zeg ik liever niet,
omdat de kans groot is dat hier een bekende van mij zit.
en ik wil liever anoniem blijven, zodat ik ook echt alles kan zeggen hier.

maareeh n vriendin van mij had pas n slimme opmerking, want zij heeft ook autisme en haar nichtje en neefje(ook 2 mensen waar ik veel mee omga)ook,
haar neefje zei pas tegen die vriendin van mij,

'het is niet zo dat mensen met autisme hun autisme niet willen accepteren,
maar doordat de buitenwereld er moeilijk over doet,
gaan ze twijfelen of ze dan niet echt zo gehandicapt, stom, sloom enz. zijn.'

toen ik daarover na ging denken kwam ik erachter dat dat eigenlijk voor veel mensen die ik ken en ook mijzelf wel klopt.
wij willen het wel accepteren,
maar doordat anderen het niet doen, gaan wij ook aan onszelf twijfelen.
ookal sta je nog zo sterk in je schoenen, je wordt er toch door beinvloed
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 23:01
TBSpatient
TBSpatient is offline
Ik weet niet tot in hoeverre je autistisch bent, maar ik ken iemand die zelf beweert dat hij ook autist is, maar in feite komt hij over als hele normale aardige jongen. Hij heeft veel vrienden, redelijk populair onder de meiden, heeft hobby's, bijbaantjes en zit gewoon op een normale school.

Probeer gewoon "nieuwe" situaties uit, waar mensen je nog niet kennen. Dan hebben ze ook nog geen vooroordelen en dat kan zeker helpen! Ga bijvoorbeeld in de supermarkt werken waar dat "knappe" meisjes achter de kassa zit waarover je het had
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 10:11
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet tot in hoeverre je autistisch bent, maar ik ken iemand die zelf beweert dat hij ook autist is, maar in feite komt hij over als hele normale aardige jongen. Hij heeft veel vrienden, redelijk populair onder de meiden, heeft hobby's, bijbaantjes en zit gewoon op een normale school.

Probeer gewoon "nieuwe" situaties uit, waar mensen je nog niet kennen. Dan hebben ze ook nog geen vooroordelen en dat kan zeker helpen! Ga bijvoorbeeld in de supermarkt werken waar dat "knappe" meisjes achter de kassa zit waarover je het had
je merkt ook niet altijd aan mensen dat ze autisme hebben.
alleen als je zelf autist bent merk je het wat makkelijker bij een ander(tenminste bij mij en n paar vrienden dan.)
wat jij zegt is eigenlijk precies het goede.
autisten kunnen ook aardig zijn en een ''normaal'' leven hebben.
wij kunnen hele vriendengroepen hebben, bakken met geld verdienen, en ook gewoon op een normale school zitten.
maar mensen met autisme kunnen ook problemen hebben die je niet zo snel merkt.
zo heb ik bijvoorbeeld moeite met contacten leggen,en kan ik totaal niet gymen.
en een vriend van me heeft totaal geen fantasie.
en weer een ander die ik ken kan niet tegen stiltes.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-08-2010, 16:25
Verwijderd
BTW Chris is er nog! Alleen andere gebruikersnaam!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie autisme
xtessxa
2 08-12-2016 08:56
Psychologie het grote autisme topic
Verwijderd
153 04-10-2010 07:05
Algemene schoolzaken Hoe nu verder??
Verwijderd
10 16-09-2010 16:01
Psychologie ASS en normaal willen zijn
Spectraal
15 13-11-2007 08:47
Psychologie Hoe gaan jullie met een handicap om die niet zichtbaar is?
Egg
9 23-04-2007 03:52
Psychologie uitbarstingen
NOSESUCKER
43 07-12-2005 19:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:57.