Oud 12-12-2019, 16:46
megadude12
megadude12 is offline
Hallo forummaatjes,

Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met het door studeren na hun HBO opleiding.
Over een halfjaar ben ik klaar met mijn studie en wil ik graag doorstuderen.

Alleen vroeg ik mij af of het niveau verschil tussen HBO en universiteit groot is en of het zinvol is om verder te gaan studeren? En ook of je bij elke studie een toelatingstoets moet doen.

Van mijn mede klasgenoten kreeg ik deze reacties:
- "Bedrijven kijken er helemaal niet naar of je universitair bent, het gaat om je ervaring"
- "Je voert alleen maar een suffe simpele onderzoek uit tijdens je studie en je bent zeer vrij om je opleiding zelf in te richten"

Ik vond het zelf maar vage rare reacties die ik niet echt serieus kon nemen, aangezien ik veel vacatures zag staan op universitair niveau. En natuurlijk de opleiding beschrijving zelf zag er netjes en goed uit van diverse scholen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-12-2019, 21:18
Verwijderd
Hangt er vanaf van welke sector denk ik... Waarom wil je verder studeren?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2019, 22:58
brands
Avatar van brands
brands is offline
Wat voor studie ben je momenteel aan het doen?
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 13-12-2019, 07:29
FishStick007
Avatar van FishStick007
FishStick007 is offline
Citaat:
Hallo forummaatjes,

Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met het door studeren na hun HBO opleiding.
Over een halfjaar ben ik klaar met mijn studie en wil ik graag doorstuderen.

Alleen vroeg ik mij af of het niveau verschil tussen HBO en universiteit groot is en of het zinvol is om verder te gaan studeren? En ook of je bij elke studie een toelatingstoets moet doen.

Van mijn mede klasgenoten kreeg ik deze reacties:
- "Bedrijven kijken er helemaal niet naar of je universitair bent, het gaat om je ervaring"
- "Je voert alleen maar een suffe simpele onderzoek uit tijdens je studie en je bent zeer vrij om je opleiding zelf in te richten"

Ik vond het zelf maar vage rare reacties die ik niet echt serieus kon nemen, aangezien ik veel vacatures zag staan op universitair niveau. En natuurlijk de opleiding beschrijving zelf zag er netjes en goed uit van diverse scholen.
Heel eerlijk, ze kijken wel naar opleiding, anders zat er natuurlijk geen verschil in. Het is wel zo, dat ervaring ook een rol speelt.

Het verschil ligt over het algemeen een behoorlijk stuk uit elkaar, maar zoals de anderen ook al zeiden, ligt het aan de sector.

Je moet kijken of je het zelf iets lijkt, bezoek anders eens een open dag en praat er met een leraar over
__________________
People say nothing is impossible, but I do nothing every day
Met citaat reageren
Oud 13-12-2019, 11:41
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Het ligt behoorlijk aan je sector.

Grofweg kun je in de meeste sectoren (niet alle!) op 2 manieren in een hogere functie komen:
- Door een diploma die past bij de functie
- Door een lager diploma maar dan met veel (aantoonbare) werkervaring in een soortgelijke functie.
Het nadeel aan optie 2 is dat het in een heel aantal banen zo is dat de hbo-er en wo-er dan hetzelfde werk doen, maar dan met een ander salaris. Bij ons in het bedrijf gaat mijn salaris bijv. over een half jaar behoorlijk omhoog, aangezien ik dan het diploma bij mijn baan heb. Mijn hbo collegae stijgen niet in loon als ze hun diploma hebben: ze mogen blij zijn dat ze in deze functie zitten en worden al conform hun opleidingsniveau betaald (aldus het bedrijfsbeleid).

Maar nogmaals: het verschilt echt per sector! Welke richting wil je op?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2019, 17:24
megadude12
megadude12 is offline
Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Ik zit in de IT/ICT sector. (Met name de richting van system engineering -Servers, netwerken,Security, automatisering, etc..)
Ik zou graag in die richting ook verder willen. De security kant of server, netwerken.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2019, 20:38
Verwijderd
Dan zijn dingen als OSPF, peering, BGP, docker, kubernetes allemaal heel erg belangrijk. VMware & Hyper-V zijn zo poepsimpel, daar hoef je niets voor te weten.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2019, 20:41
Verwijderd
Trouwens, ik ben heel hard op zoek naar Universitair geschoolde developers. Het developmentwerk is misschien wel van het niveau Logo (DirXML/NetIQ Identity Manager Policy Script naast een klein beetje java, echt poepsimpel dus), máár wat er zo complex aan is, is dat als je één policyregel wijzigt, opeens per ongeluk bij alle gebruikers de achternaam verandert wordt in Kaaszoon Pietersen Joop.

Dat is trouwens een echtgebeurd praktijkvoorbeeld. In test werkte het gewoon allemaal.

Anyway, in mijn tak van sport zijn security en privacy ALLES en alles wat we in elkaar zetten moet voldoen aan de hoogste eisen van die aandachtsgebieden. Dat is waarom ik WO-geschoolde mensen in dienst zou willen nemen. Alleen je verdient gewoon niet genoeg in mijn team helaas.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2019, 10:29
megadude12
megadude12 is offline
Jah al die onderwerpen heb ik gehad in CCNA/CCNP. Virtualisatie ook erg veel en Linux servers. Ook wat AWS, Azure en Google Cloud.
Blockhain, AVG, ISO 27000-3 en enkele anderen.

Dat is wel interessant, jah vaak hebben kleine wijzigingen een grote impact als het niet goed geprogrammeerd is of andere factoren.

Jah Privacy en Security focus ik mij ook steeds meer en meer op. Inderdaad dan wel weer jammer als je WO geschoold bent en een lagere inkomen krijgt op HBO niveau.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken 16 jaar beginnen met hbo opelding
hopje123
20 30-08-2010 13:28
Studeren Verder studeren na het HBO
Daantje_0705
20 02-02-2009 19:20
Studeren werktuigbouwkunde wo-hbo
Casper Hügel
2 28-01-2009 15:14
Studeren Spaans studeren in het buitenland
Sangria
3 02-05-2006 19:28
Algemene schoolzaken studiefinanciering bij vervolgstudie
Verwijderd
12 24-04-2005 16:41
Algemene schoolzaken Geen toga voor hbo-doorstromers
Charlottetje
86 22-03-2004 18:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.