Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2011, 16:47
Verwijderd
Wanneer heb je discalculie?
En wat zijn de kenmerken ofzo??
Want ik ben nl bang dat ik het heb.

@Forumbazen, weet niet zeker of dit het goede subforum is maar dit is volgens mij echt zo'n topic dat op heel veel plaatsen zou kunnen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2011, 16:58
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Het is een stoornis waardoor je vergeet dat je het ook kan googlen. Grapje. Of nou ja, daar vind je toch vaak al standaard dingen, wil je écht weten of je iets hebt, dan moet je ermee naar een professional gaan, dat moet je niet zelf gaan beoordelen.

Maar oké, google dus.

Citaat:
Dyscalculie betekent letterlijk 'niet kunnen berekenen'. Het is net als bij dyslexie in feite een andere term voor ernstige en hardnekkige problemen bij het aanleren van bepaalde schoolse vaardigheden, die niet worden veroorzaakt door een gebrek aan intelligentie of te weinig onderwijs. Bij dyscalculie gaat het om ernstige en hardnekkige problemen met het leren en vlot/accuraat oproepen/toepassen van reken-wiskundekennis (feiten/afspraken).

[...]

Kinderen met dyscalculie slagen er niet in zich deze rekenvaardigheden vlot eigen te maken. Er is bij hen sprake van een beperkte 'rekengeschiktheid' in vergelijking met wat ze kunnen begrijpen van rekenen/wiskunde.
En:

Citaat:
Als u denkt dat uw kind dyscalculie heeft, kunt u dit herkennen aan een aantal zaken. De leerling:
gebruikt simpele procedures (blijft bijvoorbeeld lang op de vingers tellen in plaats van te werken met clusters van getallen; 5, 10, 100 etc.)
maakt veel fouten in een stapsgewijze aanpak
heeft problemen met de volgorde van de te nemen stappen bij een bepaalde strategie
kan geen associaties maken met eerder opgedane kennis
heeft problemen met de plaats van getallen
maakt veelvuldig omkeringen van getallen

Verder zijn er een aantal algemene problemen bij kinderen met leerstoornissen te herkennen:
trager tempo
een ongunstig aanpakgedrag: een passieve of impulsieve aanpak
een minder goed werkend korte-termijngeheugen
een minder efficient gestructureerd lange-termijngeheugen
problemen met het vasthouden van de instructie
problemen om snel de essentie van een opdracht te doorzien
minder flexibiliteit in het overschakelen van het ene naar het andere niveau
moeite het eigen werk te controleren en te reflecteren op eigen werk
emotionele problemen, bijvoorbeeld faalangst.
Bron


Maar zoals slecht lezen =/= dyslexie (je kunt ook 'gewoon' slecht zijn in rekenen), hoeft slecht rekenen ook echt geen dyscaculie.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 20:55
Verwijderd
Wat Em. zegt. Dat je niet goed kan rekenen betekent niet direct dat je dyscalculie hebt.

Ik ben een ramp in wiskunde, en in rekenen, ik kan het echt absoluut niet. Maar ik werk bijvoorbeeld wel met die clusters in plaats van mijn vingers . (Ik haalde alsnog een 4 op mijn examen... Misschien had ik het wel moeten doen! )
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 16:29
liekliek
liekliek is offline
ik zou het eerst even thuis bespreken, of het tegen je mentor zeggen. op school zitten vaak leraren die probleembegeleiding doen, en daar valt discalculie ook onder. zij kan vragenlijsten en gesprekken met je voeren en je eventueel doorverwijzen naar een speciale "arts". maar stap 1 is het thuis op tafel gooien!
good luck!
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 19:43
Fowl36
Avatar van Fowl36
Fowl36 is offline
Wat ik ervan weet (niet veel) is dat het net zoiets is als dislexie, maar dan met rekenen/getallen.
Ik denk zelf dat ik het ook heb, maar mijn ouders denken het niet en ik weet nu ook niet echt wat ik moet doen..
__________________
I am not afraid of the dark, I am afraid of the NINJAS hiding in the dark
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 20:01
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Wat ik ervan weet (niet veel) is dat het net zoiets is als dislexie, maar dan met rekenen/getallen.
Ik denk zelf dat ik het ook heb, maar mijn ouders denken het niet en ik weet nu ook niet echt wat ik moet doen..
Bespreek het eens met je mentor. Of met je wiskundeleraar, die zal er wat beter zicht op hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Leren in de vakantie
stefano12
25 13-10-2011 08:36
Algemene schoolzaken Dyscalculie
Rabbi Daniel
67 06-11-2007 22:48
Psychologie Mensen die Dyscaculie hebben, hoe gaan jullie ermee om
meisje833
15 06-10-2006 15:40
Algemene schoolzaken Nog meer wiskunde?
X_Mariet_X
91 23-03-2006 17:00
Huiswerkvragen: Exacte vakken !Problemen met wiskune? --->Discalculie?
twuunkle
8 04-04-2004 12:24
Algemene schoolzaken wat de fok heb ik met wiskunde?
Verwijderd
30 07-05-2003 14:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:59.