Oud 23-02-2011, 14:53
amulette
amulette is offline
Hallo,
Ik weet dat er best al veel over gesproken is, maar toch.
Ik zit nu op een gymnasium afdeling van een scholengemeenschap. Vanaf de brugklas al gymnasium gedaan. Ik verveel me, tempo is te laag, stof te makkelijk. Nu wil ik naar een categoraal gymnasium gaan in de hoop dat dit leuker voor me is. Maar ik zie dat in de tweede van een categoraal gymnasium 34 uur les gegeven wordt. Ik heb nu 32 uur les, waarvan nog drie uur opgaan aan filosofie en zelfstudie oftewel project uren. Die zelfstudie uren op onze school zijn bedoeld als verrijking. Dit betekent dat ik nu dus minder uren heb dan op het gymnasium. Ik kan alleen Latijn en Grieks vergelijken: op het categoraal zijn ze verder met Grieks. Latijn is gelijk. Waarom zou ik me op het gymnasium niet vervelen? Want NOG meer uren voor bijvoorbeeld Engels, Duits, Frans enzovoort.

Willen jullie alsjeblieft serieus reageren. Om een voorbeeld te geven: ik heb in drie dagen aan het begin van het jaar alle wiskunde voor het tweede jaar afgemaakt. Vond dat een makkie en heb de rest van het jaar mee moeten doen met de klas. Ook Latijn heb ik vooruit gewerkt en al dit jaar uit.

Waarom zou ik me met meer uren minder vervelen op een categoraal gymnasium??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2011, 15:47
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Hallo,
Ik weet dat er best al veel over gesproken is, maar toch.
Ik zit nu op een gymnasium afdeling van een scholengemeenschap. Vanaf de brugklas al gymnasium gedaan. Ik verveel me, tempo is te laag, stof te makkelijk. Nu wil ik naar een categoraal gymnasium gaan in de hoop dat dit leuker voor me is. Maar ik zie dat in de tweede van een categoraal gymnasium 34 uur les gegeven wordt. Ik heb nu 32 uur les, waarvan nog drie uur opgaan aan filosofie en zelfstudie oftewel project uren. Die zelfstudie uren op onze school zijn bedoeld als verrijking. Dit betekent dat ik nu dus minder uren heb dan op het gymnasium. Ik kan alleen Latijn en Grieks vergelijken: op het categoraal zijn ze verder met Grieks. Latijn is gelijk. Waarom zou ik me op het gymnasium niet vervelen? Want NOG meer uren voor bijvoorbeeld Engels, Duits, Frans enzovoort.

Willen jullie alsjeblieft serieus reageren. Om een voorbeeld te geven: ik heb in drie dagen aan het begin van het jaar alle wiskunde voor het tweede jaar afgemaakt. Vond dat een makkie en heb de rest van het jaar mee moeten doen met de klas. Ook Latijn heb ik vooruit gewerkt en al dit jaar uit.

Waarom zou ik me met meer uren minder vervelen op een categoraal gymnasium??
Ik weet eigenlijk niet echt of een categoraal gymnasium betere lesstof (en sneller) geeft dan een gymnasium-afdeling op een scholengemeenschap. Volgens mij maakt dat niet zoveel verschil.

En de laatste vraag moet je je eigenlijk gewoon jezelf stellen, want ik ken niet veel scholieren die meer naar school willen omdat ze zich (thuis) vervelen...

Maar heb je dan geen andere hobby's of zo, want ik kan niet voorstellen dat jij thuis gewoon even je schoolwerk doet, en daarna je gaat vervelen. Ik denk dat je dan toch wel iets moet gaan zoeken om je mee te vermaken, want schoolwerk kan nooit al je vrije tijd opvullen, ook niet als je op een categoraal gymnasium zit.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2011, 15:49
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Hallo,
Ik weet dat er best al veel over gesproken is, maar toch.
Ik zit nu op een gymnasium afdeling van een scholengemeenschap. Vanaf de brugklas al gymnasium gedaan. Ik verveel me, tempo is te laag, stof te makkelijk. Nu wil ik naar een categoraal gymnasium gaan in de hoop dat dit leuker voor me is. Maar ik zie dat in de tweede van een categoraal gymnasium 34 uur les gegeven wordt. Ik heb nu 32 uur les, waarvan nog drie uur opgaan aan filosofie en zelfstudie oftewel project uren. Die zelfstudie uren op onze school zijn bedoeld als verrijking. Dit betekent dat ik nu dus minder uren heb dan op het gymnasium. Ik kan alleen Latijn en Grieks vergelijken: op het categoraal zijn ze verder met Grieks. Latijn is gelijk. Waarom zou ik me op het gymnasium niet vervelen? Want NOG meer uren voor bijvoorbeeld Engels, Duits, Frans enzovoort.

Willen jullie alsjeblieft serieus reageren. Om een voorbeeld te geven: ik heb in drie dagen aan het begin van het jaar alle wiskunde voor het tweede jaar afgemaakt. Vond dat een makkie en heb de rest van het jaar mee moeten doen met de klas. Ook Latijn heb ik vooruit gewerkt en al dit jaar uit.

Waarom zou ik me met meer uren minder vervelen op een categoraal gymnasium??
Ow jah, en ik zou juist blij zijn als ik alle stof van het jaar al had kunnen doorwerken, dat betekend dan meer vrije tijd omdat je eigenlijk geen huiswerk voor dat vak hoeft te maken en, omdat je alles dan kennelijk zo makkelijk opneemt en snapt, je de toetsen en proefwerken makkelijk kan halen.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2011, 17:06
amulette
amulette is offline
Ik verveel me IN de klas. Heb thuis veel vrije tijd en hoef bijna niks voor school te doen. Dat is wel heel erg fijn, maar IN de klas heb ik niks te doen. Alsof je de hele dag sommen van onder de tien moet maken.

Ik heb vier hobby's en thuis verveel ik me niet. Ik wil gewoon een leukere schooltijd. Nog ruim vier jaar zo doorgaan lijkt me vreselijk. Mijn vraag was of ze op een categoraal gymnasium NOG trager door de stof gaan, want daar hebben ze nog meer meer uren dan ik nu heb en wel dezelfde eindexamen stof.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2011, 17:14
Verwijderd
Kun je dit niet eens bij je mentor / deelschoolleider vertellen? Vertel gewoon heel eerlijk dat je je helemaal kapot verveeld als je met de klas mee moet doen, en dat je hier door je motivatie kwijt raakt. Misschien kunnen ze je wel een extra project of iets dergelijks geven waar je dan aan mag werken in de uren dat je je anders had verveeld .
Met citaat reageren
Oud 23-02-2011, 17:19
amulette
amulette is offline
Interglot: dank je wel! Ik heb het al aangekaart bij mentor en bouwcoördinator e.d. School wil principieel niets doen, anders moeten ze het ook voor anderen gaan doen. Ik wil graag naar een andere school, want ik word echt gek zo...Dus wie weet iets over het tempo op een categoraal gymnasium in vergelijking met het tempo op een gymnasium van een scholengemeenschap?
Met citaat reageren
Oud 23-02-2011, 17:59
Verwijderd
Voor zover ik weet - ik zat op een scholengemeenschap en mijn zus op een categeraal gymnasium - is er eigenlijk vrij weinig verschil. Het hangt ook héél erg van de school af. Sommige scholen zijn beter dan anderen, en dat is op elk niveau zo.

Wat ik in jouw geval zou doen: Bel gewoon eens even met dat gymnasium, om te vragen of jij een dagje mag meelopen. Leg nauwkeurig uit wat de situatie is; dus dat jij je zo verveeld op school, en dat je zo weinig te doen hebt. Ik weet wel uit ervaring dat ons categoraal gymnasium zulke leerlingen heel erg stimuleerde door ze veel meer vakken te laten doen. Onze scholengemeenschap deed dat niet. Dus vraag naar de mogelijkheden op het categorale gymnasium, en ga daar gewoon even kijken. Maak dan gewoon maar een lijstje met voor- en nadelen .

Succes!
Met citaat reageren
Oud 23-02-2011, 20:27
amulette
amulette is offline
Hoi Interglot,

dank voor je antwoord. Ik ga dit zeker doen! Ik heb al een paar scholen op het oog...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Categoriale gymnasia: goed of slecht?
Musliston
50 07-10-2000 22:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:00.