Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2003, 20:45
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Van http://www.slz.nl/hora/stol_files/ot...0Hemostase.htm

Citaat:
Atherosclerose-MORFOLOGIE
Atherosclerose wordt gedefinieerd als 'de zeer algemeen voorkomende laesie in arteriën, die wordt gekenmerkt door plaatsgewijze verdikkingen bestaande uit opeenhopingen van lipiden en lagen collageenachtige vezels, beide in zeer verschillende verhoudingen aanwezig. Deze duidelijke morfologische definitie heeft het voordeel dat hiermee de nadruk wordt gelegd op enkele fundamentele aspecten van de algemene pathologie van atherosclerose, waaronder de voorkeurslokalisatie van atherosclerotische laesies in het arteriële vaatbed - waarschijnlijk bepaald door hemodynamische factoren - en de grote, maar niet uitsluitende voorkeur voor het intimadeel van de vaatwand. Daarnaast is er de complexiteit van de opbouw van de atherosclerotische plaque. Deze bestaat uit een kern van lipiden, voornamelijk afkomstig uit het plasma, uit de atheroombrij en necrotisch bindweefsel aan de onderzijde van de plaque, alsmede uit bindweefsel dat de bestanddelenvan het atheroom bedekt en deze scheidt van de bloedstroom. Als de inhoud van de atherosclerotische laesie in contact komt met de bloedstroom, bijvoorbeeld door een ruptuur,heeft dit een acute trombose tot gevolg. Dit laatste leidt dan tot ischemie van het orgaan in het verzorgingsgebied van de desbetreffende arterie.
Het onderstreept-cursieve stuk begrijp ik niet.
Waarom geeft de inhoud van een atherosclerotische laesie aanleiding tot trombose?
Zitten daar hemostase-bevorderende factoren in?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2003, 22:20
~~dolce~~
Avatar van ~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
uhh,denk niet dat iemand dat weet hoor.. alsof hier een arts rondloopt.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 22:24
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Citaat:
mir_1986 schreef op 25-11-2003 @ 23:20:
uhh,denk niet dat iemand dat weet hoor.. alsof hier een arts rondloopt.
er zijn wel meer die dezelfde opleiding doen, er zijn ook wel medische studenten hoor.
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 11:53
Markiex
Markiex is offline
dat je dit niet weet FA :-)

Maar ok, ja er gaat een pro-thrombogene werking uit van de inhoud van de plaque. Verschillende factoren spelen hierbij een rol.
__________________
Bwegh...
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 19:07
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Markiex schreef op 26-11-2003 @ 12:53:
dat je dit niet weet FA :-)

Maar ok, ja er gaat een pro-thrombogene werking uit van de inhoud van de plaque. Verschillende factoren spelen hierbij een rol.
Ik heb er al iets over gevonden in de tekst, verderop.
Niet goed gelezen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 20:10
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
meer willen leren dan hoeft toch?? nou dat begint met goed lezen!
leer je dat niet op school??
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 21:30
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 26-11-2003 @ 21:10:
meer willen leren dan hoeft toch?? nou dat begint met goed lezen!
leer je dat niet op school??
Wat ik me afvroeg is waarom de inhoud van die atherosclerotische plaque trombose-bevorderend werkt.
Dat zo'n losgeraakt stukje een (klein) infarct/embolie kan veroorzaken is algemeen bekend. Maar de stoffen waaruit de plaque bestaat blijken zelf dus ook trombose-bevorderend te werken, en ik begreep niet helemaal waarom.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 09:58
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
je zegt zelf dat je niet goed gelezen hebt!
dus mijn tip: eerst goed lezen
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 12:31
DrJ
DrJ is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 26-11-2003 @ 22:30:
[B]Wat ik me afvroeg is waarom de inhoud van die atherosclerotische plaque trombose-bevorderend werkt.
Zo'n plaque bestaat voornamelijk uit vetten en collageen weefsel, zoals je misschien weet kunnen deze de stollings-cascade opgang brengen. Er is een boekje van natuur&techniek over de bloedstolling, daar staat een hoop schematjes in, samen met goede uitleg.

Bedenk wel dat atherosclerose een erg "hot" onderwerp is en nog veel onderzoek naar wordt gedaan. Het is nog niet precies duidelijk hoe het hele proces in elkaar zit!

Succes ermee!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Dotteren
Verwijderd
7 17-11-2005 16:29
Levensbeschouwing & Filosofie vegetarisme
VoRaZ
135 24-01-2004 23:03
Lichaam & Gezondheid Dorst
SuperS
12 17-10-2002 20:36
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Palliatieve zorg
Cat
6 15-10-2002 19:10
Lichaam & Gezondheid Wondjes die niet meer dicht gaan..
Quiana
14 13-10-2002 12:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Idee??Niet-rokers moeten voorrang krijgen bij operaties.
Bertje
32 12-10-2002 22:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.