Oud 29-01-2004, 15:22
Verwijderd
Het wordt tijd dat we gaan kiezen welk boek we gaan lezen voor de boekbespreking. Maar voordat we deze sprong in het diepe wagen, moeten wij ons beraden op de eerste stappen. Vorige boekbesprekingen deden daar immers eindeloos lang over, door middel van omslachtige, democratische stemmingen die langzaam naar de achtergrond stierven en de hele bespreking in hun kielzog meenamen.

Ik heb dus het volgende plan bedacht. We gaan werken met een systeem van wisselende dictatuur. Wat ik daarmee bedoel? Wel, stel dat forumbezoeker Harry de eerste ronde de dictator is. Er wordt een topic geopend waarin suggesties voor boeken en de invalshoeken verzameld worden. Harry zelf mag géén suggestie doen, want hij heeft al alleenheerschappij. Als een bepaalde periode verstreken is, dan kiest Harry in zijn eentje een boek uit de voorgestelde lijst, wat we daarna allemaal braaf, zonder morren gaan lezen.

Na een fijne boekbespreking kiest Harry de volgende dictator, laten we zeggen Arie. Het verhaal begint weer van voor af aan, alleen nu mag Arie geen boek voordragen en Harry weer wel. Het is natuurlijk het leukste als Arie de volgende keer niet Harry kiest als 'supreme majesty', maar ik denk dat we allemaal fatsoenlijk en vriendelijk genoeg zijn om wat rotatie in onze anarchistische dictatuur te houden.

Is dit een eerlijk systeem? Nee, totaal niet. Macht corrumpeert en absolute macht corrumpeert absoluut, is het bekende gezegde. Ik moet daarom nog even een 'disclaimer' toevoegen voor alle politiek geëngageerde mensen die hier rondstruinen. Het systeem dat ik hierboven voorgesteld heb, heeft in geen geval te maken met mijn of iemand anders opvattingen over hoe het land bestuurd moet worden. Het gaan enkel om boeken. Dit systeem is gekozen omdat het een hoop vervelende rompslomp en eindeloos poldergezever uit de weg gaat, zodat we meer boeken kunnen lezen en bespreken, en minder kibbelen. Bovendien worden mensen er op deze wijze toe aangezet om boeken te lezen die ze anders zouden laten staan. En het kan nooit kwaad om je buiten je vertoog te bewegen. Het is niet politiek correct en misschien zelfs fout of verwerpelijk, maar dat is het leggen van een vork aan de rechterkant van een bord ook.
Bovendien behoud ik mij, als moddereter, samen met Ieke, als mede-moddereter het volledige recht om in elk moment van de procedure in te grijpen, een dictator naar huis te sturen, de keuze voor een boek te weigeren of veranderen of de keuze voor een dictator te weigeren of veranderen. Zie ons maar als de goddelijke tweedeling die boven de dictator staat.

Uit pure, onbaatzuchtige edelmoedigheid werp ik mezelf op als dictator voor de eerste ronde. Mijn macht is dus nu vrijwel eindeloos, ware het niet dat ik geen invloed kan uitoefenen op de voorgedragen boeken. Als jullie allemaal Mulisch en Giphart voordragen, zal ook ik eraan moeten geloven. Bovendien is mijn spel uitgespeeld op het moment dat ik de macht overdraag aan de volgende gelukkige (wat waarschijnlijk op basis van willekeurigheid en steekpenningen gaat gebeuren).

Wat verwacht ik van jullie? Allereerst dat jullie, zoals in een werkelijke dictatuur, mij roemen om mijn geweldige idee en het roerend met mij eens zijn. Nadat dit afgelopen is, moeten jullie als de wiedeweerga boeken en thema's voor gaan stellen. Ik zal hiervoor een aantal richtlijnen en tips geven:

-Met een ‘thema’ bedoel ik een bepaalde invalshoek waarmee we een boek gaan lezen. We kunnen natuurlijk fijn De Avonden van Reve lezen en er daarna over kwetteren, maar als we allemaal op andere zaken gelet hebben tijdens het lezen, komt er weinig van terecht. Het zou interessanter zijn als we allemaal een boek lezen en op zoek zijn naar dezelfde zaken. Een mogelijk voorstel kan dus zijn: "Ik wil graag Reves De Avonden lezen net de nadruk op de dromen in het boek." Uitstekend. Niet alleen kunnen we werkelijk discussiëren over het boek, bovendien leren we nog eens analytisch lezen ook. Je meester en meesteressen zullen trots op je zijn.
Natuurlijk hoef je geen grootste onderzoeksvragen op te stellen ("In hoeverre valt het onzekerheidsprincipe van Hegel terug te vinden in het metafoorgebruik van de advocaat in ..., gezien in het licht van de lezing van het boek die Prof. Dr. J.J. Pinkelsteinmann van het boek gaf in 1934). Dat gaat ons allemaal boven de pet. Houdt het gewoon lekker simpel, zodat we er iets aan hebben en het leuk blijft. Utile dulci!

-Probeer een boek te vinden dat niet al te dik is. Mensen zijn lui, dat weten we allemaal. Bovendien eten boeren niet graag wat ze niet kennen. Voor iemand die een hekel heeft aan realistische romans is het een hel om door de dik duizend bladzijden van Tolstojs Oorlog en Vrede te ploegen. Probeer zo tussen de honderd en tweehonderd te blijven (meer mag natuurlijk altijd, maar denk aan je medemensen en hun natuurlijke luiheid).

-Probeer een boek te bedenken dat niet al te zeldzaam is en wat in de meeste bibliotheken of desnoods tweedehands boekenwinkels wel te vinden is. Hildebrands Camera Obscura is een goede keus: elke Slegte heeft minimaal zestien verschillende drukken op de rij staan. De gesigneerde eerste druk van Den Bijbel is een slechte keus.

-Als je een buitenlands boek wilt kiezen (wat ik persoonlijk aanmoedig en waarbij ik moet vermelden dat er meer buitenland is dan Amerika en Engeland alleen), let er dan op dat er vertalingen bestaan. Ik weet niet hoe goed jij het Chinese schrift meester bent, maar ik kan er geen chocolade van maken.

-Geef een korte samenvatting bij je boek waarin je vertelt waar het boek over gaat. Zonder 'spoilers' te geven, natuurlijk.

-Kies niet een boek dat je 'leuk' of 'mooi' vindt, maar kies een boek waar je graag meer over wilt weten, of waarvan je delen of gehelen niet begrepen hebt.

-Blijf bij fictie. Ik houd ook heel erg hamsters, maar een vierhonderd bladzijden tellend naslagwerk getiteld 'Mijn hamster ik' is niet voor iedereen even boeiend. Poëzie wil ik ook vermijden. Dat is meer voor het Dansen op Papier-forum, me dunkt.

-Ik denk niet dat het nodig is om regels op te stellen voor genre, tijdvak of wat dan ook. Beatrijs kan net zo goed zijn als het nieuwste boek van King. Let er alleen wel op dat het in normaal, hedendaags Nederlands te pakken te krijgen is. Niet iedereen beheerst het Middelnederlands of Engels zo goed als jij.


Dat waren de algemene richtlijnen. Nog een aantal opmerkingen uit de losse pols. Wees niet boos of verontwaardigd als 'jouw' boek niet gekozen wordt, of als je opgezadeld wordt met een boek waar je geen bal aan vindt. Als het goed is, is het toch niet al te dik. Bovendien, als het boek je tegenvalt, kan je meer gaan letten op de invalshoek en aan de hand daarvan de rest van het forum overtuigen dat dit een kloteboek was. Doe gewoon leuk mee, dan hebben we de volgende keer misschien jouw boek. Wie het vaak op kritiek momenten af laat weten uit pure flauwigheid, zal niet snel tijdelijk dictator worden, denk ik. En dat willen we natuurlijk allemaal wel!

Ik hoop jullie genoeg geïnformeerd te hebben. Kom maar op met die boeken en thema's/vragen/problemen/invalshoeken.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2004, 19:11
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
sorry, kan het niet laten wat over je dictatuur te zeggen. Natuurlijk werkt dit sneller dan een democratie, absoluut, maar ik ben wel bang dat de dictators nieuwe dictators kiezen die ze al kennen, waar ze een band mee hebben of waarvan ze weten dat die een beetje dezelfde smaak heeft.
Ik hekel een dictatuur, maar ja, voor de democratie heb ik mijn eigen PJO natuurlijk.

Ik wil wel even opmerken dat jij, nu dictator, volgens je eigen regels helemaal geen voorkeuren uit zou mogen spreken en dus ook deze zin niet had mogen zeggen: "Als je een buitenlands boek wilt kiezen (wat ik persoonlijk aanmoedig..."
Hierdoor zou er dus eigenlijk een nieuwe dictator moeten komen, want het nu uitsluiten van buitenlandse boeken maakt het er niet beter op, maar goed.

We zijn hier niet om recht te spreken of politiek correct te zijn, dus hier alvast wat voorstellen van mij:

Heb mij lief - Josie Lloyd & Emlyn Rees
308 pagina's (jaja, te veel, ik weet het)
ik heb zelf alleen de vertaling....
Een 'vrije' vrijgezel en een 'wanhopige' vrijgezel treffen elkaar op een feestje en worden 'verliefd'
Een verhaal over hoe ze elkaar 'krijgen'

Sinds ik jou ken... - Mameve Medwed
272 pagina's en voor 5,85 euro te verkrijgen bij de Sleghte
wederom heb ik alleen de vertaling...
Vrouw wordt verliefd op postbode. Ze beginnen een affaire, maar beide hebben geheimen voor elkaar...

Ik heb altijd gelijk - WF Hermans
geen idee hoeveel pagina's
ik heb het boek zelf niet, maar las erover in een biografie over hem. Hij kreeg een proces aan z'n broek door dit boek of door fragmenten eruit, omdat hij zo openlijk 'tegen' 'de kerk' was.
Weet verder ook niet waar het over gaat, maar het behouden huis vond ik goed en dit boek wil ik graag een keer lezen..


Andere ideeen komen nog (als dat mag van 'Heer Dictator').
De eerste twee gaan inderdaad over 'liefde'. Tsja, heb wel zin om zoiets te lezen, wel heerlijk simpel, misschien TE. Ik heb die boeken al 2 jaar in m'n kast staan maar heb ze nog nooit gelezen...
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 19:36
Verwijderd
Je mag zeggen wat je wilt en vooral kritiek uiten (Hoewel 'Herr' dictator misschien wat beter klinkt). Dit systeem is natuurlijk verre van perfect of eerlijk, maar ik denk dat het wel het makkelijkste werkt. Ik denk dat het fijner is dat we in een jaar drie keer zoveel boeken kunnen lezen dan dat we voor honderd procent zeker weten dat iedereen altijd evenveel te zeggen heeft en dat iedereen het naar zijn zin heeft. Dat blijft toch ook tijdrovend en behelpen. Democratie is niet zaligmakend.
Dus in plaats van de prioriteit bij eerlijkheid en fijnheid te zetten, heb ik die bij snelheid en gemak geplaatst. Ik hoop dat mensen er niet teveel aan tillen en hun politieke overtuigingen meenemen in het plannen van een onschuldige boekbespreking.

Die aanmoediging voor het opdragen van buitenlandse boeken deed ik omdat ik bang was dat men anders alleen maar boeken op zou dragen die voor de leeslijst gebruikt konden worden, en Het Gouden Ei en De Val kennen we zo onderhand wel, dacht ik. Bovendien heb ik het idee dat er op middelbare scholen bijzonder weinig buitenlandse boeken gelezen worden die niet uit England of Amerika komen, dus vandaar. Daarom dacht ik dat die aanmoediging wel op zijn plaats was. Maar het is inderdaad nog altijd niet eerlijk. Gelukkig was dat ook niet de intentie van het hele verhaal.

Dat gebeuren met een 'kleine' groep die zichzelf telkens herkiest is inderdaad een gevaar. Ik denk/hoop zelf dat het wel los zal gaan lopen, maar we kunnen altijd nog regels opstellen dat iemand die aan de beurt is geweest minimaal twintig keer niet aan de beurt mag zijn, als we zo ver komen.

LUH-3417 - En als dit systeem niet werkt, dan gaan we weer nadenken over iets anders.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 19:41
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 29-01-2004 @ 16:22:
Bovendien behoud ik mij, als moddereter, samen met Ieke, als mede-moddereter het volledige recht om in elk moment van de procedure in te grijpen, een dictator naar huis te sturen, de keuze voor een boek te weigeren of veranderen of de keuze voor een dictator te weigeren of veranderen. Zie ons maar als de goddelijke tweedeling die boven de dictator staat.
Dit staat me erg aan Tja, je zecht het al, macht corrumpeert en absolute macht corrumpeert absoluut. En mijn toevoeging: Als god al helemaal

Citaat:
Uit pure, onbaatzuchtige edelmoedigheid werp ik mezelf op als dictator voor de eerste ronde. Mijn macht is dus nu vrijwel eindeloos, ware het niet dat ik geen invloed kan uitoefenen op de voorgedragen boeken. Als jullie allemaal Mulisch en Giphart voordragen, zal ook ik eraan moeten geloven. Bovendien is mijn spel uitgespeeld op het moment dat ik de macht overdraag aan de volgende gelukkige (wat waarschijnlijk op basis van willekeurigheid en steekpenningen gaat gebeuren).
Ik ben dan dus de enigste die je kan stoppen

Goed, ik zal me nu weer gaan gedragen als een normale sterveling....

Charlottetje, natuurlijk kiezen mensen dictators die ze zelf al kennen, maar dat vind ik ook wel een beetje terecht. Dat zijn mensen die al op letteren komen en aan eerdere boekbesprekingen hebbben meegedaan. Ze weten dus hoe het gaat en dat is wel zo handig. Je word ook geen forumbaas van een forum als je er net voor het eerst een paar berichtjes heb achtergelaten. Doe mee en je wordt het vanzelf een keertje. Als het echt alleen maar binnen een bepaalt groepje blijft is er ook nog de goddelijke tweeling.

Je dictatorverhaal van LUH vind ik een beetje overdreven, dat zijn gewoon de regels die er moeten zijn. Dit is zijn mening als deel van de goddelijke tweeling en dat is de andere helft het met hem eens. Men heeft vaak het idee dat er alleen nederlandse boeken gekozen mogen worden en we willen ze aanmoedigen om meer andere dingen te lezen. De wereld is groter dan Nederland, Engeland en de VS.
Volgens mij heb je hem ook niet goed begrepen, hij sluit die boeken niet uit maar wil juist dat mensen zich niet beperken tot de nederlandse.

Ik vind dit een uitstekent idee en ik heb echt zin in een bespreking.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.

Laatst gewijzigd op 29-01-2004 om 19:44.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 19:43
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 29-01-2004 @ 20:36:
LUH-3417 - En als dit systeem niet werkt, dan gaan we weer nadenken over iets anders.
Precies, we moeten ook ontdekken wat het beste werkt. Het vorige systeem werkte niet goed, dus nu dit.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 19:58
Flshman
Avatar van Flshman
Flshman is offline
Ik denk dat LUH hier wel een goed en werkend systeem heeft neergezet. Ik zie zo snel geen moeilijkheden onstaan.

Ik denk dat het belangrijk is dat we niet al te lang doorgaan over de te lezen boeken en het te hanteren systeem. Natuurlijk moet het wel werken, maar we zijn hier natuurlijk wel bezig met een boekbespreking, geen bespreking van het systeem van de boekbespreking

Het boek dat ik nu alvast aandraag:

Simenon - De trein - "Een eerzaam radiomonteur vlucht in de meidagen van 1940 met zijn zwangere vrouw en hun kind voor de duitse troepen. Hij verliest zijn gezin uit het oog en doorleeft een romance met een jong meisje, dat hij verlaat wanneer zijn vrouw, inmiddels bevallen van een zoon, is opgespoord. Simenons roman weet op indrukwekkende wijze de wanhoop van deze gewone mensen tot algemene geldigheid te verheffen"

De beschrijving doet misschien vermoeden dat het wéér zo'n boek 'over de oorlog' is, dit is het niet! De oorlog is bijzaak, de hoofdzaak is het gedrag van de hoofdpersoon. Een prachtig boek!
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 22:13
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Het was allemaal niet bedoeld als aanval op LUH hoor! Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd! Het systeem moeten we ook zeker gebruiken, maar ik moest er gewoon even m'n ideeen over kwijt.

Krijg ook een beetje het idee dat jullie die laatste zin voor mijn voorstellen een beetje hebben overgeslagen, anders hadden jullie het misschien iets beter of sneller begrepen.
Of ik had natuurlijk van die smilie dingen kunnen gebruiken, maar eigenlijk vind ik die verschrikkelijk, ze geven toch nooit goed weer wat je eigenlijk met het gebruik ervan zou willen bedoelen...

Zullen we vrede sluiten?
(al is er in mijn ogen nooit een oorlog geweest, maar goed)
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 22:37
Verwijderd
Geen offensief genomen, zoals Engelsen dat zeggen.

Ik nam jouw uitspraken vanzelf al met een korrel zout en las ze als ironisch. Ik hoop dat je inziet dat mijn gebruik van het woord 'dictator' ook zo bedoelt was.

Ik ben er alleen in die eerste post wat lang op doorgegaan en misschien heb ik daarom juist jou er toe aangezet om er op te reageren. Maar het maakt niet uit, er is geen dader.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 15:11
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
ik vind het een goed plan iig niet dat gezeur met die polls iedere keer...

om even op ik heb altijd gelijk van hermans -waar charlottetje het over had- terug te komen;

het is een geweldig boek, maar niet erg toegankelijk denk ik. je moet er van houden en ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die het lezen van dit boek als een grootse opgave zien...

waar het over gaat: lodewijk is een verbitterde twintiger die net terug om uit indië (hij zat in het leger, is gedegradeerd tot sergant) en constant loopt te kankeren op alles en iedereen... centraal in het boek staat de (politieke) situatie in NL in de jaren 50. mogelijke thema's om je mee bezig te houden; in hoeverre is de politieke sitautie in het boek vergelijkbaar met de echte situatie in die tijd (ok wellicht iets te hoog gegrepen ) en je zou je ook kunnen richten op de jeugd(trauma's) van lodewijk...
ik kan nog wel even in mn boekverslag kijken, daar staan nog meer thema's in...


en ja ondanks ons aller dictators schijnbare aversie tegen mulisch durf ik toch Siegfried aan te voeren... geniaal boek vind ik... gaat over een schrijver die tijdens een boekpresentatie in wenen op het idee komt hitler te proberen te vangen in het net der fictie om hem zo te kunnen begrijpen. vervolgens ontmoet hij een oud echtpaar dat zegt voor hitler gewerkt te hebben en zeer interessante informatie voor de schrijver heeft..
het is zowel psychologisch als filosofisch als historisch en literair echt ontzettend boeiend. voor siegfried had ik een hekel aan mulisch, na siegfried erken ik zijn grootheid een boek waar ik nooit genoeg van krijg en altijd meer en meer uit te halen valt..

over thema's moet ik nog even nadenken..

andere titels volgen wellicht...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 15:46
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 29-01-2004 @ 23:13:
Het was allemaal niet bedoeld als aanval op LUH hoor! Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd! Het systeem moeten we ook zeker gebruiken, maar ik moest er gewoon even m'n ideeen over kwijt.

Krijg ook een beetje het idee dat jullie die laatste zin voor mijn voorstellen een beetje hebben overgeslagen, anders hadden jullie het misschien iets beter of sneller begrepen.
Of ik had natuurlijk van die smilie dingen kunnen gebruiken, maar eigenlijk vind ik die verschrikkelijk, ze geven toch nooit goed weer wat je eigenlijk met het gebruik ervan zou willen bedoelen...

Zullen we vrede sluiten?
(al is er in mijn ogen nooit een oorlog geweest, maar goed)
Het is imo ook nooit oorlog geweest hoor
Misschien heb ik je ideen dan niet helemaal goed begrepen, soms lees ik dingen anders dan er werkelijk staat

Welke laatste zin precies? (zo weet ik zeker dat we het over hetzelfde hebben)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 20:42
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Ik nam jouw uitspraken vanzelf al met een korrel zout en las ze als ironisch.
Gelukkig!
Citaat:
Ik hoop dat je inziet dat mijn gebruik van het woord 'dictator' ook zo bedoelt was.
Uh-uh!


maar goed.
We zijn hier niet om recht te spreken of politiek correct te zijn, dus hier alvast wat voorstellen van mij:


Deze dus...


En nog een boek trouwens:
Komt een vrouw bij de dokter - Kluun
Een vrouw wordt ernstig ziek (kanker meen ik) en haar man weet daardoor niet zo goed wat hij moet en gaat ook vreemd.
Ik heb het boek nog niet gelezen en het aantal pagina's weet ik ook niet precies.
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 21:03
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 30-01-2004 @ 21:42:


En nog een boek trouwens:
Komt een vrouw bij de dokter - Kluun
Een vrouw wordt ernstig ziek (kanker meen ik) en haar man weet daardoor niet zo goed wat hij moet en gaat ook vreemd.
Ik heb het boek nog niet gelezen en het aantal pagina's weet ik ook niet precies.
ik ben een bemoeial leek mij ook een erg mooi boek:

info op http://www.cjp.nl l (bij lezen uiteraard) en op:

http://www.rebeltoday.nl/Bekijkt/vri...2fVrij2%2f6%2f
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 09:34
BrightEyes
BrightEyes is offline
Ik vind de 'dictatuur' een goed idee.. zo krijg je idd niet dat eindeloze gezeur, en met dat 'steeds dezelfde mensen worden herkozen' zal het ook wel loslopen

TOP Luh!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 22:37
Verwijderd
Jullie hebben nog enkele dagen om boeken voor te dragen, dus duik in de kast en koffer (de boekenkoffer, wel te verstaan) en draag uw steentje bij aan de heropvoeding van de Nederlandse boekenlezer. Vergeet niet een spannend en uitdagend thema er bij te verzinnen!

Ik gooi hem om en nabij Valentijnsdag dood, denk ik.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 17:47
BrightEyes
BrightEyes is offline
Voorstellen:

The secret history van Donna Tartt (k weet niet wat de nederlandse titel is..)
De kleine vriend, eveneens van donna Tartt
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 14:55
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Ik geloof niet dat ik zo'n Donna Tartt fan ben, maar goed, ik heb daar niets over te zeggen natuurlijk.

Wel nog een ander voorstel:

Joost Zwagerman: De houdgreep
z'n debuut van 156 bladzijdes. Eigenlijk schandalig dat ik die nog niet gelezen heb.
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 15:14
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
mores van onno te rijdt lijkt me ook een leuk boek. Ik vond het op de site die sublime aangaf voor dat boek van kluun.
Aardige site trouwens!

250 bladzijdes, voor 8 euro te koop en leest makkelijk weg.
Het lijkte me wel echt een boek voor (bijna) studenten, maar goed, dat weet ik natuurlijk nog niet...

(ik kan niet wachten tot er eindelijk een boek wordt gekozen... kunnen we weer leuk lezen, niet dat ik dat nu niet doe, maar toch, lijkt me leuk weer eens een boekbespreking)
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Boekbespreking] Frans Kellendonk - Mystiek Lichaam
Verwijderd
10 16-01-2007 14:48
Verhalen & Gedichten [Boekbespreking] Wederopstanding
Verwijderd
48 01-10-2006 12:17
Verhalen & Gedichten poll boekbespreking
Vlooienband
11 18-11-2003 18:04
Verhalen & Gedichten Welk boek gaan wij lezen voor de derde boekbespreking?
Vlooienband
39 10-01-2003 14:11
ARTistiek georganiseerde boekbesprekingen?
Vlooienband
70 27-08-2002 13:34
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pim Fortuyn getaart muhhahaha
HoñeY
156 15-04-2002 16:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:50.