Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2004, 14:29
Cheeks
Cheeks is offline
Omdat er veel overeenkomsten zijn tussen MWD en SPH, twijfel ik nogal welke opleiding ik moet kiezen. Ik weet wel ongeveer wat de verschillen zijn (sph is meer groepsgericht en MWD is meer zakelijk en individueel).
Zelf denk ik dat ik waarschijnlijk MWD ga doen. Maar mijn vraag is, is het wel een leuke opleiding qua inhoud? En is er wel genoeg werk in?
Waarom zou ik MWD moeten kiezen in plaats van SPH? En voor de SPH'ers, waarom zou ik SPH moeten kiezen? Wat is er zo leuk aan die opleiding?
Advertentie
Oud 16-10-2004, 17:24
Verwijderd
Fantome (niet helemaal de goede spelling, maar daar lijkt het op ) doet MWD, daar zou je het iig eens aan kunnen vragen (zie topic boven aan dit forum voor wie een bepaalde opleiding doet).

In Rotterdam zit ook een oriënterend propedeuse jaar, daar zitten oa SPH en MWD in, krijg je nog een jaar extra om te kiezen en na dat jaar weet je van beide opleidingen ook beter wat het inhoud. En proefstuderen of een dagje meelopen met een student is natuurlijk ook altijd handig en leuk.
Oud 18-10-2004, 16:41
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Cheeks schreef op 16-10-2004 @ 15:29 :
Omdat er veel overeenkomsten zijn tussen MWD en SPH, twijfel ik nogal welke opleiding ik moet kiezen. Ik weet wel ongeveer wat de verschillen zijn (sph is meer groepsgericht en MWD is meer zakelijk en individueel).
Zelf denk ik dat ik waarschijnlijk MWD ga doen. Maar mijn vraag is, is het wel een leuke opleiding qua inhoud? En is er wel genoeg werk in?
Waarom zou ik MWD moeten kiezen in plaats van SPH? En voor de SPH'ers, waarom zou ik SPH moeten kiezen? Wat is er zo leuk aan die opleiding?
zoals Leonoor net zegt, doe ik de studie MWD, ik heb net een pm gestuurd aan iemand anders die ook iets over die studie wou weten (althans, ik wou een pm sturen, maar hij is te lang, dus nu moet ik het haar nog even mailen).
haar vraag was of het zo is dat je mensen alleen maar doorstuurt naar andere instellingen en verder vroeg ze me wat meer over de studie te vertellen. ik kopieer hier even wat ik haar heb geschreven. Daarna zal ik proberen antwoord te geven op jouw vragen:

Hoii!!!

Over de andere 3 opleidingen kan ik je niet zoveel vertellen, maar ik zal mn best doen wat te vertellen over MWD.

Ten eerste is het zeker niet waar dat je alleen maar mensen doorstuur naar een instelling, maar het gebeurd wel. Als jij bijvoorbeeld als Maatschappelijk werker bij een instelling werkt, en je hebt een intake-gesprek met iemand (een eerste gesprek, om globaal achter de problemen van de persoon te komen) en jij merkt dat jouw instelling niet zo veel te bieden heeft, kan jij voor hem/haar gaan kijken wat de mogelijkheden zijn en diegene doorverwijzen. Het ligt er ook maar net aan in wat voor een instelling jij werkt. Stel, jij werkt bij het AMW (Algemeen maatschappelijk werk) dan heb je vaker dat je mensen door moet sturen. Dit komt omdat mensen vaak géén afspraak en geen verwijzing nodig hebben om bij het AMW naar binnen te lopen. Er is als het ware een lage drempel, en er komen veel mensen. Aan de andere kant is het AMW heel breed en kan je vaak op allerlei terreinen helpen.

Stel dat jij werkt in een verslavingskliniek (om maar eens een voorbeeld te noemen) dan zul jij niet vaak mensen door hoeven te sturen, ze worden namelijk al naar jou doorgestuurd! (door dus bijv. het AMW).

Oké, de ervaringen over de opleiding.
Zoals je misschien weet ben ik eerstejaars, en doe ik het nog niet zo lang, maar ik zal je vertellen wat we tot nu toe hebben gedaan, en wat ik daarvan vond.

Je hebt niet veel vaste vakken. Eén van je vakken is SLB (studieloopbaanbegeleiding). Dit vak wordt gegeven door je SLB'er (een soort mentor). En je kan het vak vergeleiken met studieles op de middelbare school (als je dat ooit hebt gehad). Bij dit vak gaat het over 'je eigen leren' en houdt je je leerdoelen bij aan de H en B-competenties. Een H-competentie wil zeggen een vaardigheid die je moet gaan krijgen als 'HBO'er en een B-competentie is een vaardigheid die je moet gaan krijgen als toekomstig maatschappelijk werker (een beroepscompetentie dus). Een voorbeeld daarvan kan zijn 'goed naar iemand luisteren'. Dit vak houdt zich verder bezig met je stage die je al heel snel gaat lopen (ik ga volgende weet voor het eerst met een stage beginnen).


In het tweede jaar is een ander vast vak 'het kantoor' waarbij je gesprekken voert met een client. Deze client wordt gespeelt door een acteur en je wordt (helaas) gefilmd.

In het eerste jaar krijg je ieder blok een 'expressievak'. Mijn klas had in het eerste blok drama. Andere vakken die je krijgt zijn 'beeldende vorming' 'sport en spel' en 'audiovisuele vorming'. Bij drama zijn het vooral rollenspellen. Eigenlijk een soort 'hulpverlenertje spelen'. De andere vakken moet ik nog krijgen. Drama vond ik zelf trouwens heel leuk!! Ik had een erg goede leraar, en hij is zelf hulpverlener geweest, wat toch ook erg meewerkt.

Verder had ik deze periode theorie zorg. Ik vond dat vak op zich wel interessant, maar niet echt super (het is ook een soort geschiedenisles over hoe de zorg zich heeft ontwikkeld, en waarom ed.). Volgende week heb ik hier een toets van, waarmee ik het vak afsluit. De periode daarna heb ik als theorievak 'psychologie'. Dat lijkt me wel weer heel erg leuk. Weer een ander theorievak dat je krijgt is 'sociologie'. En je krijgt er nog eentje maar die weet ik niet meer.

Ook heb je projecten. Zelf heb ik net het project 'drop-out' afgerond, de beoordeling moeten we nog krijgen. Je werkt samen in groepen van 7 (maar bij ons stopten er 2 met de opleidingn en bleven er 5 over). Het is niet echt een 'werkstuk' met alleen maar informatie wat je maakt, maar je doet een 'onderzoek' (en geen onderzoek waarvan de uitkomst al vast staat, zoals wel eens op de middelbare gebeurde). We hebben dit afgelopen week gepresenteerd, en zelf vond ik het heel leuk om te zien welke oplossingen voor het 'dropout'probleem werden aangedragen. Drop out zijn jongeren die om een of andere manier buiten de boot vallen. Vaak zijn het vroegtijdige schoolverlaters of 'aanstaande vroegtijdig schoolverlaters' omdat zij al veel spijbelen en het niet drijgen te halen. Je gaat dan onderzoeken welke factoren hier nou invloed op hebben (bijv. in welke periode komt dit nou vaak voor? waarom deze periode? Wat is de thuissituatie bij de jongeren? en de opvoeding? speelt het nog mee in wat voor een gezin de jongere is groot gebracht? Speelt het karakter mee? In welke mate?) en verder doe je onderzoek naar hulpverleningsinstanties en zoek jij uiteindelijk de beste oplossing tegen deze problematiek vanuit het maatschappelijk werk.

andere projecten die je in het eerste jaar krijgt zijn 'ouderen in de samenleving' en 'jeugd in perspectief'. Verder maak je in het eerste jaar een individueel project. In het tweede jaar krijg je ook nog projecten. Welke dat zijn weet ik niet.

Goed, verder loop je stage, vanaf het eerste jaar. Bij ons (Hogeschool van Amsterdam) wordt deze voor je geregeld, tenzij jij geen van de stages leuk vind, en je zelf op zoek gaat. De stagemogelijkheden die er dit jaar voor ons waren, waren o.a. Naschoolse opvang voor moeilijk lerende kinderen, en sociale vaardigheden trainingen, het 'maatjesproject' (en project waarbij je met zwerfjongeren één keer in de week één dagdeel iets gaat ondernemen) een buurthuis, en een SOShulplijn (maar die laatste is alleen voor 21+ mensen uit het eerste jaar).
In het eerste jaar loop je één keer in de week, 1 dagdeel stage. In het jaar daarop ga je meer stage lopen, en in het derde jaar is het zo dat je volledige stage loopt, en één dag in de week naar school gaat.

Oja, je hebt ook vanaf december in het eerste jaar een keuzevak die je moet kiezen. Ze hebben (iig in het eerstejaar) allemal met het maatschappelijk werk te maken. In het tweede jaar kan je ook kiezen voor een vreemde taal bijvoorbeeld.

Tot nu toe bevalt de studie me goed. Maar ik moet er wel bij zeggen dat dat niet bij iedereen zo is. Bij mij in de klas zijn er nu 4 mensen van de 25 uitgevallen.

Heel veel succes bij het maken van je keuze! en als je nog meer vragen hebt, kan je pm'en of mailen (wendydrenthe@hotmail.com).

groetjes! wendy


en het antwoord op jouw vragen: MWD is idd meer persoonsgericht dan SPH. SPH werd vroeger ook wel 'inrichtingswerk' genoemd en je werkt dus meer in groepen. Er bestaat overigens het misverstand dat je alleen bij SPH in teamverband werkt en bij MWD niet. Immers, je moet altijd verantwoording afleggen over wat je doet, en waarom je iets op die manier aanpakt en hier ook overleg over plegen.

hierboven heb ik al beschreven wat de opleiding voor mij tot noch toe inhield. Als je daar nog verdere vragen over had mag je die natuurlijk altijd stellen!

of er genoeg werk in is? Wat ons werd verteld is dat bijna iedereen die MWD heeft gedaan (aan de HvA, ik weet niet hoe het op andere scholen zit) binnen een jaar werk heeft gevonden.
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 18-10-2004, 19:53
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 18-10-2004 @ 17:41 :
....
of er genoeg werk in is? Wat ons werd verteld is dat bijna iedereen die MWD heeft gedaan (aan de HvA, ik weet niet hoe het op andere scholen zit) binnen een jaar werk heeft gevonden.
Ik kom even roet in het eten gooien Veel afgestuurde MWD'ers of SPH'ers beginnen met werk op mbo niveau. Erg jammer, maar waar.

Zelf doe ik dus SPH ook op de HvA. Veel hoge scholen hebben SPH, MWD en CMV samengevoegd tot een opleiding: Social Work (in Breda en Utrecht weet ik het zeker) De HvA nog niet, maar als ik afgestudeerd ben, krijg ik ook de zelfde titel als Fantome.
Ik heb vwo gedaan, en doe nu de versnelde route (je begint eigenlijk in het tweede jaar, maar krijgt nog een paar eerstejaars vakken). De stages de je bij SPH kon kiezen zijn dezelfde als Fantome noemt. Ik krijg steeds meer het idee, dat SPH breder is dan MWD. Behalve werken met groepen, leer je ook 1 op 1 werken. Zelf wil ik graag mijn derdejaarsstage bij Bureau Jeugdzorg gaan lopen. Ook 1 op 1 dus.
Ik heb SPH gekozen en niet MWD, omdat ik het idee heb dat je bij SPH vrijer gelaten wordt. Dat er meer creativiteit van je verwacht wordt.
Als je niet kunt kiezen, moet eens een meeloopdag doen op de school waar je heen wilt.
__________________
you can't milk a cow with your hands in your pants!!
Oud 18-10-2004, 20:10
Verwijderd
Citaat:
madwoman schreef op 18-10-2004 @ 20:53 :
Ik kom even roet in het eten gooien Veel afgestuurde MWD'ers of SPH'ers beginnen met werk op mbo niveau. Erg jammer, maar waar.
Ze zei ook niks over het niveau van werk.

In Rotterdam is SPH, MWD en CMV iig nog gescheiden.
Oud 19-10-2004, 11:28
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
De mensen die SPH, CMV en MWD doen krijgen hetzelfde diploma idd, alleen met een andere afstudeerrichting. (Allemaal een diploma 'Social Work'). Het is ook mogelijk om als bijv. MWD'er enkele vakken te volgen bij SPH (30% van de vakken) en omgekeerd dus er komt idd steeds meer overeen.
Dat van werk vinden op MBO niveau weet ik niet precies eigenlijk. Ik weet wel dat op mn moeders werk een SPH'er werkt (afgestudeerd ja) en idd voor SPW (= mbo niveau) betaald krijgt. Maar of dat nou voor de meerderheid geld, zou ik niet durven zeggen.

madwoman; mag ik jou vragen welke vakken jij krijgt mbt 1 op 1 gesprekken (= geen aanval of wat dan ook hoor, ik weet het gewoon niet, maar wil het wel weten).
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 19-10-2004, 11:38
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Ik studeer SPH aan de Hanzehoge in Groningen, ik zat ooit in hetzelfde dilemma als jij, wat nu, MWD of SPH? Uiteindelijk is het voor mij SPH geworden. Waarom precies kan ik je alleen niet vertellen. Vaak is het idd zo dat MWD zich op 1 client richt, terwijl je met SPH je richt op groepen clienten, denk aan groepsleiders in Jeugdzorg, verslavingszorg, activiteitenbegeleiding voor demente ouderen, noem maar op. De MWD, is meer het vak wat doorstuurt en enigzins een controlerende functie heeft naar jeugdzorg, verpleeghuizen, verslavingszorg. Natuurlijk zijn er enkelen die daarin zelf hulpverlenen, maar vaak is dat juist overwegend SPH/SPW.

De opleiding SPH aan de Hanzehoge.

Bij ons in Grunn begin je je eerste jaar met het verkennen van een instelling naar keuze. Je moet tot in het diepste zoeken om alle mogelijke info over je instelling te vinden, doelstellingen, werkwijzen, methodieken (ook wat deze inhouden dus), bezoekjes aan de instelling, interviews etc. Aan het eind van het blok maak je daar met je groep (je werkt in projectgroepen van ongeveer 6 man) een uitgebreid verslag over en hou je een presentatie.

In het 2e blok ga je met je projectgroep (vaak een andere dan in het eerste blok) een real life casus behandelen waarvan je moet uitzoeken wat jouw projectgroep vind wat de beste methode zou zijn om deze client hulp te bieden. Klinkt heel makkelijk... is het niet. Valt echt zwaar tegen. Ook hierover komt een verslag en een presentatie.

Voor je projecten krijg je ondersteunende vakken zoals: Medische kennis, psychologie, EHBO, psychologische gespreksvoering etc etc.

In blok 3 wordt het spannend. Je gaat 2 dagen in de week stage lopen. School regelt deze voor je, mocht je zelf een stageplek weten kan dat ook, mits deze goedgekeurd wordt door het stageburo (meestal geen probleem). Daarnaast heb je nog 3 dagen in de week college met ondersteunende vakken voor je stage. Vooral de MWB (Methodisch Werk Begeleiding) is hierin heel belangrijk, je krijgt hierin stagebegeleiding, je wordt begeleid door 4e jaars studenten.

Hetzelfde verhaal heb je ook in blok 4.

In blok 3 en 4 krijg je naast je algemene vakken (SLB, MWB) ook een vrije keuze vak. Je kan keizen uit bv drama, audio visuele vorming, muziek op maat, ruimte, taal tekst en tekens. In blok 4 moet je een ander vrije keuze vak kiezen dan je gehad hebt in blok 3 natuurlijk.

Daarnaast moet je ook een aantal vrije uren besteden aan bv vrijwilligerswerk, toetreding in commissies op de opleiding, kampen in de zomervakantie, noem maar op, er zijn veel mogelijkheden. Je moet ongeveer 80 uur volmaken dit jaar aan vrije uren.

In je 2e jaar ga je de eerste 2 blokken vrolijk verder met je stage. Je kan ervoor kiezen om na de zomervakantie ergens anders stage te gaan lopen (moet je wel goede redenen voor hebben), je kan er ook voor kiezen om op hetzelfde adres te blijven.

Je krijgt meer diepgaande vakken zoals vaardigheden van groepsleiders (soort van gespreksvoering), jeugdrecht, jeugdzorg volgens het sociaal competentie model, dwang en hulpverlening, gezinsinterventie, muzisch agogisch op de groep etc etc. Ook je algemene vakken blijven bestaan. Dit jaar is voornamelijk je voorbereiding op je jaarstage in het 3e jaar, waarin je van alles tegen kunt komen. De opleiding probeert je hier zo goed mogelijk op voor te bereiden.

Het 3e jaar, zoals gezegd, je gaat op jaarstage. In januari van het 2e jaar moet je al beginnen met solliciteren naar een leuke plek. De opleiding geeft je informatie over de plekken die zijn bechikbaar hebben, jij bent vrij om te kiezen op welke je solliciteert, ook hierin mag je zelf iets zoeken als je iets anders in het oog had. Je kan ook op stage naar het buitenland, hier worden speciale bijeenkomsten voor georganiseerd om je daar meer info over te verstrekken. Eens in de zoveel weken heb je een terugkomdag op school. Dan krijg je nog wat extra ondersteuning en anders dan voorgaande jaren, dit jaar wordt je wel begeleid door docenten.

Het 4e en laatste jaar krijg je nog een klein beetje extra theorie, de rest van je tijd besteed je aan je eindscriptie en aan het begeleiden van 1e en 2e jaars studenten in de MWB of in gespreksvoering, of bij de themadagen, verzin maar wat leuks.


SPH is eigenlijk weinig echt leren en stampen, het is meer doen, proberen, exprimenteren, verslagen schrijven over werkelijk ALLES wat je kan bedenken (voornamelijk reflectieverslagen, serieus, ik zit nu in het 2e jaar, ik ben ze helemaal zat), projecten, stages, en jezelf leren kennen (je wordt soms keihard met jezelf geconfronteerd, de reden waarom bijna de helft van de SPH studenten na het eerste jaar al stopt).

Over MWD kan ik wat dat betreft weinig zeggen. Qua vakken zijn er een aantal overeenkomsten, maar de doelstellingen zijn net even anders.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low

Laatst gewijzigd op 19-10-2004 om 11:50.
Oud 19-10-2004, 11:46
Multilot
Avatar van Multilot
Multilot is offline
Als je PTP (propedeutse toegepaste psychologie) gaat doen, kun je na het eerste jaar nog kiezen, en dan weet je ook wat het allemaal inhoudt.
__________________
Lief zijn!
Oud 19-10-2004, 13:37
Verwijderd
ik doe SPH in Nijmegen, 1e jaar. heb net het eerste blok erop zitten. In dit blok had ik 4 vakken, TaakGestuurdLeren, Methodiek, Drama en Dans. Bij TGL ga je aan de hand van casussen met een subgroepje een week aan het werk, vragen beantwoorden, discussiëren, projecten doen enz. Hier zit ook veel theorie bij over doelgroepen maar ook over psychologische kijk op dingen. dit blok hebben we het ook veel over spel gehad, het nut van spel, voorwaarden voor spel en voorwaarden voor spel met verschillende doelgroepen en ga zo maar door. Bij Methodiek bespreek je zoals het woord al zegt verschillende methodieken, je doet veel oefeningen om te ontdekken hoe jij nou eigelijk in elkaar zit en wat je moet veranderen aan je houding, je geeft elkaar negatieve en positieve feedback oa., en je leert vanalles over theorie als het johari-venster, wat ook te maken heeft met jezelf.
Dans en drama (en in andere blokken ook arbeid, AudioVisuele Vorming, Sport en Spel, Bevo) gaat in op de uitvoering van creatieve middelen in je werk. zo leer je oefeningen die je met verschillende doelgroepen zou kunnen doen en moet je deze doelgroepen ook zelf naspelen.

waarschijnlijk heb ik wel een aantal dingen vergeten te noemen maar ik ben pas 1 blok bezig. Ook is dit de manier waarop mijn school werkt, van andere mensen die bijvoorbeeld in Zwolle zitten ofzo hoor ik dat ze weer heel anders werken. alles heel ander hebben ingericht per blok enzo. dus het verschilt heel erg per school

ik vind SPH een keileuke opleiding omdat er het heel praktijkgericht is en heel creatief. Ook vind ik het heel intressant allemaal. MWD sprak mij persoonlijk helemaal niet aan op de open dag, ik weet niet waarom maar het was gewoon zo. nou zeg ik niet dat je dat niet moet gaan doen natuurlijk. succes met kiezen
Oud 19-10-2004, 13:38
Verwijderd
Citaat:
Multilot schreef op 19-10-2004 @ 12:46 :
Als je PTP (propedeutse toegepaste psychologie) gaat doen, kun je na het eerste jaar nog kiezen, en dan weet je ook wat het allemaal inhoudt.
maar dat schijnt (zo zeggen mensen uit mijn klas) niet echt leuk te zijn.

mja smaken verschillen natuurlijk
Oud 19-10-2004, 20:48
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 19-10-2004 @ 12:28 :
madwoman; mag ik jou vragen welke vakken jij krijgt mbt 1 op 1 gesprekken (= geen aanval of wat dan ook hoor, ik weet het gewoon niet, maar wil het wel weten).
ik heb nu net 1 blok gehad (eerste jaar dat ik SPH studeer!) en komend blok krijg ik het vak individuele gespreksvoering. verder weet ik het ook nog niet sorry
__________________
you can't milk a cow with your hands in your pants!!
Oud 19-10-2004, 21:55
Verwijderd
Citaat:
Multilot schreef op 19-10-2004 @ 12:46 :
Als je PTP (propedeutse toegepaste psychologie) gaat doen, kun je na het eerste jaar nog kiezen, en dan weet je ook wat het allemaal inhoudt.
Hoe weet je dan wat het inhoudt...? Dat is toch een totaal andere opleiding of zie ik dat verkeerd?

Met OPGM (oriënterend propedeuse jaar gedrag & maatschappij) weet je dat wel, dan krijg je nl vakken van alle opleidingen die er in OPGM zitten en het laatste blok vakken van de opleiding die jezelf kiest. En het jaar daarna stroom je dan gewoon in in het tweede jaar van de opleiding waarvoor je gekozen hebt.

Op de site van de Hogeschool Rotterdam is meer informatie over OPGM te vinden.
Oud 19-10-2004, 22:20
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
madwoman schreef op 19-10-2004 @ 21:48 :
ik heb nu net 1 blok gehad (eerste jaar dat ik SPH studeer!) en komend blok krijg ik het vak individuele gespreksvoering. verder weet ik het ook nog niet sorry
psychologische/rogeriaanse gespreksvoering denk ik. Ook wel genoemd SOVA B
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Oud 20-10-2004, 05:22
Verwijderd
Bij SOVA denk ik aan Sociale Vaardigheidstraining?
Oud 20-10-2004, 17:05
kenni
Avatar van kenni
kenni is offline
Citaat:
Met OPGM (oriënterend propedeuse jaar gedrag & maatschappij) weet je dat wel, dan krijg je nl vakken van alle opleidingen die er in OPGM zitten en het laatste blok vakken van de opleiding die jezelf kiest. En het jaar daarna stroom je dan gewoon in in het tweede jaar van de opleiding waarvoor je gekozen hebt.

Op de site van de Hogeschool Rotterdam is meer informatie over OPGM te vinden. [/B]

Ik raad je de OPGM sterk af. Ik heb hem dus wel gedaan. Het is me niet bevallen. Na een paar weken heb je vaak al de voorkeur voor één van de vijf opleidingen. Er zijn vakken (behorende bij de opleidingen) die je vaak dus absoluut niet interesseren. Ik zit nu dus nog steeds met vakken van vorig jaar die me helemaal niet liggen. Deze moet ik nu nog herkansen.
Ik heb gekozen voor SPH. Ik zit nu dus in het tweede jaar.
__________________
... it's driving me crazy...
Oud 21-10-2004, 09:05
kastdeur
kastdeur is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 18-10-2004 @ 17:41 :
of er genoeg werk in is? Wat ons werd verteld is dat bijna iedereen die MWD heeft gedaan (aan de HvA, ik weet niet hoe het op andere scholen zit) binnen een jaar werk heeft gevonden.
Ik heb in juni 2003 de opleiding afgerond en ik heb om mij heen gezien dat er echt totaal geen werk in te vinden is. De banen die er zijn worden vaak intern in een instelling opgevuld; als nieuwkomer kom je er haast niet tussen.
Gelukkig dat ik zelf eerst niet verder wilde in het werk en daarom merk ik er minder van. Maar als ik kijk naar vriendinnen van de opleiding dan ziet het er niet goed uit. De enige manier hoe klasgenoten van toen aan een baan zijn gekomen is om te blijven op de stageplek van het derde jaar.

Maarrrr dit is natuurlijk geen reden om de opleiding niet te volgen, want over vier jaar kan alles natuurlijk anders zijn. Gewoon doen wat jou het leukste lijkt.
Oud 21-10-2004, 09:07
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Ik vraag me af of de TS dit heeft gelezen?

@ Kastdeur; oei, dit is idd andere 'taal' dan dat ik eerder vernomen had. Maarja, ik ga iig gewoon verder met de studie want ik vind het tot noch toe heel erg leuk, en daarna zie ik wel weer. Desnoods doe ik nog een andere studie als er geen werk in te vinden is.
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 21-10-2004, 13:19
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-10-2004 @ 06:22 :
Bij SOVA denk ik aan Sociale Vaardigheidstraining?
Klopt, gespreksvoering valt daar ook onder. Of iig bij ons wel.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Ads door Google
Oud 22-10-2004, 20:03
Verwijderd
Citaat:
weakasIam schreef op 20-10-2004 @ 18:05 :
Ik raad je de OPGM sterk af. Ik heb hem dus wel gedaan. Het is me niet bevallen. Na een paar weken heb je vaak al de voorkeur voor één van de vijf opleidingen. Er zijn vakken (behorende bij de opleidingen) die je vaak dus absoluut niet interesseren. Ik zit nu dus nog steeds met vakken van vorig jaar die me helemaal niet liggen. Deze moet ik nu nog herkansen.
Ik heb gekozen voor SPH. Ik zit nu dus in het tweede jaar.
Er zullen altijd vakken zijn die je niet boeien, maar als je twijfelt, dan weet je na dat jaar iig wel welke opleiding je het meeste ligt en dan loop je niet het risico dat je alleen maar vakken krijgt die je niet blijken te boeien, Klasgenoten van mij die OPGM gedaan hebben (en dat zijn er aardig wat) is het goed bevallen. 't zal erg per persoon verschillen, zoals dat bij alle opleidingen het geval is, denk ik.
Oud 22-10-2004, 20:04
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ow, ik denk er nu pas aan. Het is op veel scholen mogelijk om na het eerste jaar over te stappen van MWD naar SPH. Bij ons iig wel. Dus dan kan je altijd nog zien of het andere je misschien toch leuker lijkt, terwijl je met de andere studie bezig bent.
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 22-10-2004, 21:53
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
weakasIam schreef op 20-10-2004 @ 18:05 :
Ik raad je de OPGM sterk af. Ik heb hem dus wel gedaan. Het is me niet bevallen. Na een paar weken heb je vaak al de voorkeur voor één van de vijf opleidingen. Er zijn vakken (behorende bij de opleidingen) die je vaak dus absoluut niet interesseren. Ik zit nu dus nog steeds met vakken van vorig jaar die me helemaal niet liggen. Deze moet ik nu nog herkansen.
Ik heb gekozen voor SPH. Ik zit nu dus in het tweede jaar.

Alsof medische kennis van het eerste jaar SPH zo grappig is... Kutvak. Onderzoek en Analyse, handig om te weten allemaal, maar leuk is anders...

Kutvakken hou je altijd wel. Kom je toch niet onderuit. Alleen het handige van hbo is dat je dat vak slechts 1 kwartaal hebt vaak.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Oud 22-10-2004, 22:15
Multilot
Avatar van Multilot
Multilot is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-10-2004 @ 22:55 :
Hoe weet je dan wat het inhoudt...? Dat is toch een totaal andere opleiding of zie ik dat verkeerd?
Het is een speciaal ontwikkelde opleiding voor MWD, SPH en psychologie geloof ik. Je kunt in dat jaar wel uitmaken wat je interessant vindt van de studie en wat niet, dus ook welke opleiding zou afvallen.

Citaat:

Met OPGM (oriënterend propedeuse jaar gedrag & maatschappij) weet je dat wel, dan krijg je nl vakken van alle opleidingen die er in OPGM zitten en het laatste blok vakken van de opleiding die jezelf kiest. En het jaar daarna stroom je dan gewoon in in het tweede jaar van de opleiding waarvoor je gekozen hebt.
Komt min of meer op hetzelfde neer dus, maar OPGM is beter uitgewerkt (zo klinkt het)


En inderdaad, ik hoor ook van alle kanten dat PTP geen leuke studie is, omdat teveel theori is en te onsamenhangend is.. Een open dag kan natuurlijk nooit kwaad
__________________
Lief zijn!
Oud 23-10-2004, 15:41
xXanneXx
xXanneXx is offline
Citaat:
Multilot schreef op 22-10-2004 @ 23:15 :
Het is een speciaal ontwikkelde opleiding voor MWD, SPH en psychologie geloof ik. Je kunt in dat jaar wel uitmaken wat je interessant vindt van de studie en wat niet, dus ook welke opleiding zou afvallen.



Komt min of meer op hetzelfde neer dus, maar OPGM is beter uitgewerkt (zo klinkt het)


En inderdaad, ik hoor ook van alle kanten dat PTP geen leuke studie is, omdat teveel theori is en te onsamenhangend is.. Een open dag kan natuurlijk nooit kwaad


hmm PTP geen leuke studie?? ik zat hierover te denken omdat ik eigenlijk WO Psychologie (zit nu in het examenjaar van Havo) wou gaan doen en dan zou ik dus na dat propedeuse jaar in kunnen stromen in die opleiding..
Hoelang duurt OPGM dan?
__________________
You're so fuckin' special I wish I was special...
Oud 23-10-2004, 19:13
Verwijderd
Citaat:
xXanneXx schreef op 23-10-2004 @ 16:41 :

Hoelang duurt OPGM dan?
Eén jaar (het is een propedeutisch jaar, als je het jaar haalt heb je dus je propedeuse en daarmee kan je in principe naar de universiteit (al krijgen wel steeds meer psychologieopleidingen een numerus fixes en ik weet niet hoe het daar dan mee zit)).

'k heb je pm ontvangen, daar reageer ik later op.
Oud 23-10-2004, 20:09
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-10-2004 @ 20:13 :
Eén jaar (het is een propedeutisch jaar, als je het jaar haalt heb je dus je propedeuse en daarmee kan je in principe naar de universiteit (al krijgen wel steeds meer psychologieopleidingen een numerus fixes en ik weet niet hoe het daar dan mee zit)).

'k heb je pm ontvangen, daar reageer ik later op.
Dat is toch per komend jaar afgeschaft? Met je P doorstromen naar de Uni? Dat is tenminste wat ik ervan meegekregen heb...
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Advertentie
Oud 02-11-2004, 21:09
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Oh en wat je ook doet, of het SPH of MWD is, je wilt NIET naar Hanzehoge in Groningen. Echt, werkelijk, het is er een teringzooi op het moment, en het wordt steeds erger... Roosters die pas 3 weken nadat je begonnen bent klaarzijn, tentamens waarvoor geen lokalen beschikbaar zijn, belangrijke informatie die je pas 2 dagen van te voren krijgt etc. Het is een ellende, werkelijk waar.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Oud 03-11-2004, 00:31
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Oh, en je krijgt een onvoldoende als je je houdt aan de opdrachten Heb ik net zelf mogen ondervinden. Objectiviteit bij meeste docenten ver te zoeken. Magoe, zelf weten natuurlijk
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Oud 03-11-2004, 11:11
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 23-10-2004 @ 21:09 :
Dat is toch per komend jaar afgeschaft? Met je P doorstromen naar de Uni? Dat is tenminste wat ik ervan meegekregen heb...
(= Leonoor)

Ik zou het niet weten, 't kon iig altijd wel. En anders kun je er iig mee doorstromen naar het tweede jaar van een hbo-opleiding.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Oud 03-11-2004, 12:00
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
iamcj schreef op 03-11-2004 @ 12:11 :
(= Leonoor)

Ik zou het niet weten, 't kon iig altijd wel. En anders kun je er iig mee doorstromen naar het tweede jaar van een hbo-opleiding.
Ja dat blijft wel kunnen geloof ik, onder voorwaarde dat de andere HBO opleiding wel gerelateerd is aan de opleiding waar je je P in hebt gehaald. Maar heb even nagezocht, naar Uni met je P kan niet meer. Dit jaar kon het nog, komend jaar niet meer.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Oud 03-11-2004, 12:08
Storm
Storm is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 03-11-2004 @ 13:00 :
Ja dat blijft wel kunnen geloof ik, onder voorwaarde dat de andere HBO opleiding wel gerelateerd is aan de opleiding waar je je P in hebt gehaald. Maar heb even nagezocht, naar Uni met je P kan niet meer. Dit jaar kon het nog, komend jaar niet meer.
(= Leonoor)

Het gaat TS gelukkig om SPH en MWD en dat zijn hbo-opeleidingen en OPGM is er ook opgericht.
Oud 12-12-2007, 12:40
sandy77
sandy77 is offline
Hallo allemaal,

Ik vond dit forum en dacht, meteen reageren. Ik ga volgend jaar starten met de opleiding MWD en ik stap in het tweede jaar in. Wie kan mij tips, advies of informatie geven over de opleiding/stageplekken? Ik ga deeltijd opleiding doen want ik werk al naast de opleiding maar elders stage lopen omdat dit niet mogelijk is in het bedrijf waar ik werk.
Oud 12-12-2007, 22:12
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Hallo allemaal,

Ik vond dit forum en dacht, meteen reageren. Ik ga volgend jaar starten met de opleiding MWD en ik stap in het tweede jaar in. Wie kan mij tips, advies of informatie geven over de opleiding/stageplekken? Ik ga deeltijd opleiding doen want ik werk al naast de opleiding maar elders stage lopen omdat dit niet mogelijk is in het bedrijf waar ik werk.
Waar ga je de opleiding volgen?
dit topic is trouwens wel 3 jaar ge upt nu, volgens mij kun je ook je eigen topic starten meer kans op antwoorden denk...
__________________
Dit is een coole sig.

Laatst gewijzigd op 12-12-2007 om 22:19.
Oud 13-12-2007, 23:20
Verwijderd
Flinke up, inderdaad
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Den Haag, Utrecht of Amsterdam? welke studentenstad??
lauraa_aaa
1 15-03-2013 17:50
Studeren werk na opleiding pedagogiek
ej
6 04-04-2011 16:02
Studeren Nakijken signaleringsraport (MWD/SPH/CMV)
Ella Cinderella
0 16-10-2009 10:52
Studeren MWD en SPH studenten
sozioboy
8 03-12-2008 15:27
Studeren SPH of MWD
Verwijderd
8 16-05-2007 13:29
Algemene schoolzaken Pabo, SPH of MWD?
LoeLoe
19 20-05-2004 09:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:22.