Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2013, 12:04
VolvoFH750
Avatar van VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Hallo,

Mijn naam is Sydney en ik ben over drie weken 16 jaar.
Ik zit momenteel in het 3de leerjaar van het VMBO.

Voor het vak economie moet ik een persoonlijk investeringsplan maken en hierover heb ik een vraag. Mijn doel is om een eigen inleg bijeen te krijgen voor een lening die moet dienen als startkapitaal voor het transportbedrijf dat ik wil beginnen zodra ik het MBO heb afgerond en de cursus ''ondernemer goederenvervoer over de weg''.

Ik moet aan een bedrag komen dat moet dienen als startkapitaal en daarvan 30% is mijn eigen inleg wat ik bijeen moet krijgen in 8 jaar tijd. 30% is het percentage wat de meeste banken vragen als eigen inleg bij een lening die moet dienen als startkapitaal, tenminste dat heb ik mij laten vertellen.

Het startkapitaal moet ik onderbouwen met een globaal ondernemingsplan want ik moet het bedrag natuurlijk wel ergens op kunnen baseren. Nu is het zo dat het geen gedetailleerd plan hoeft te zijn omdat ik er niet mee naar de bank moet maar in het plan moet wel verwerkt zijn hoe ik aan het totaalbedrag kom.

Ik ben nu ongeveer zo ver met het plan dat ik de leasekosten heb berekend van de vrachtwagens en de opleggers, de kosten van het aanschaffen van palletwagens, europaletten, spanbanden e.d., de huurkosten van het kantoorruimte en de kosten die ik maak voor het inrichten van het kantoor (inventaris).

Ik moet natuurlijk ook kosten doorberekenen zoals crediteuren, vaste lasten (gas, water, licht, internet, telefoon), leasekosten, huurkosten, kosten van het bouwen van een website en het onderhouden daarvan, mautkosten, belasting in alle vormen en zo verder.
Nu is het zo dat ik dit allemaal moet meerekenen maar kan iemand mij helpen hoe ik aan zulke bedragen kom die ik moet doorberekenen totdat het uit eigen kapitaal kan?

Sorry dat het een lang verhaal is maar het moet wel begrijpelijk zijn voor jullie .

Heel erg bedankt voor het reageren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2013, 17:35
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Hoelang je moet steunen op kapitaal van een ander (vreemd vermogen) hangt behoorlijk af van in welke mate je zelf weer geld genereerd. Draai je de eerste 3 jaar verlies en ga je dan pas winst maken, dan duurt het langer dan wanneer je vanaf jaar 1 al een klein beetje winst maakt.

Je kan feitelijk alles uit eigen kapitaal doen als je meer geld binnen haalt dan dat je uitgeeft. Ik denk dat dit bij transportbedrijven erg weinig voorkomt en je veelal een vorm van krediet van een derde nodig zal hebben. Het is overigens ook niet aan te raden alles op eigen vermogen te doen, mocht het dan down the drain gaan dan heb je zelf echt helemaal niks meer, daar waar bij een kleinere inleg je nog ergens een deel van het geld onder je matras hebt liggen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2013, 17:40
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Kijk eens in gepubliceerde jaarrekeningen van grote transportbedrijven. De bedragen zijn weliswaar niet goed bruikbaar, maar dan heb je wel enig zicht in de kostenposten die behoren bij de exploitatie van een dergelijk bedrijf. Ook de verhouding tussen deze kostenposten zal je wellicht meer inzicht kunnen geven.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 12-05-2013, 17:54
VolvoFH750
Avatar van VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Citaat:
Hoelang je moet steunen op kapitaal van een ander (vreemd vermogen) hangt behoorlijk af van in welke mate je zelf weer geld genereerd. Draai je de eerste 3 jaar verlies en ga je dan pas winst maken, dan duurt het langer dan wanneer je vanaf jaar 1 al een klein beetje winst maakt.

Je kan feitelijk alles uit eigen kapitaal doen als je meer geld binnen haalt dan dat je uitgeeft. Ik denk dat dit bij transportbedrijven erg weinig voorkomt en je veelal een vorm van krediet van een derde nodig zal hebben. Het is overigens ook niet aan te raden alles op eigen vermogen te doen, mocht het dan down the drain gaan dan heb je zelf echt helemaal niks meer, daar waar bij een kleinere inleg je nog ergens een deel van het geld onder je matras hebt liggen.
In het begin zal ik toch moeten draaien op een vreemd vermogen anders ben je, vooral in de transport, binnen enkele maanden failliet. Ik kan zo niet zeggen in welk jaar ik winst zou gaan kunnen draaien, hiervoor zal ik eerst analyses moeten maken, offertes aanvragen bij concurrenten, marktgegevens opvragen bij de KvK etc. Dit gaat natuurlijk wel gebeuren bij het ondernemingsplan dat ik laat maken waarmee ik ook naar de bank ga maar ik vind bovengenoemde iets te ver gegrepen voor een schoolopdracht.

Stel ik zal het 3de jaar winst kunnen maken, zou jij me dan kunnen zeggen hoeveel ik zou moeten doorberekenen in het startkapitaal voor crediteuren, leasekosten, huurkosten en andere onkosten?
__________________
Zonder transport staat alles stil.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2013, 17:58
VolvoFH750
Avatar van VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Citaat:
Kijk eens in gepubliceerde jaarrekeningen van grote transportbedrijven. De bedragen zijn weliswaar niet goed bruikbaar, maar dan heb je wel enig zicht in de kostenposten die behoren bij de exploitatie van een dergelijk bedrijf. Ook de verhouding tussen deze kostenposten zal je wellicht meer inzicht kunnen geven.
Goed idee, bedankt. Ik kan helaas geen bedragen baseren op jaarrekeningen van grote transportbedrijven en kleinere vervoerders zijn niet verplicht haar jaarrekening openbaar te maken dus dat is wel minder.
__________________
Zonder transport staat alles stil.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42.