Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2005, 07:55
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Ik zit in de trein. Het is een vroege lenteavond en de nacht valt langzaam. Het was rennen om de trein in te komen, maar ik heb het gehaald.
Ik kijk naar buiten.
Tijdens het verleggen van mijn blik kijk ik naar het meisje dat tegenover me zit. Ik zie haar dromen. Een pen in haar hand en een ordner op haar schoor, maar haar ogen dwalen steeds weer van het papier af.

Ze lacht.
Wanneer ik kijk vraag ik me af waar ze aan denkt. Zijn het misschien de vragen waar ze mee bezig lijkt te zijn, of droomt ze over andere dingen?
Vanuit mijn ooghoeken zie ik dat ze me aankijkt. Ik beweeg mijn hoofd iets te opzichtig en ze kijkt weer terug in de ordner.
Waarmee is ze bezig?
Op de kaft staat beweging, dus waarschijnlijk iets in de trant.
Ze werkt door, maar nog steeds voel ik dat haar gedachtes ergens anders willen zijn. Ik kijk weer naar buiten en kan alleen nog de schaduwen van bomen en huizen onderscheiden tegen de steeds donkerderblauwkleurende lucht.
De trein stopt weer. Ik zie de lichten van het station. Het boek waar ik me tot nu toe in verscholen heb, leg ik weg en ik kijk wat dromerig naar buiten. Het is ondertussen een spelletje geworden van aan- en wegkijken. Voorzichtige bewegingen met het hoofd zodat het niet opvalt, of wanneer het opgemerkt wordt, naar buiten kijken.

Ik weet dat als er niets vreemds gebeurt deze reis, dat we niets tegen elkaar zullen zeggen. Dat is het meest kenmerkende van een treinreis. Wel kijken, observeren en denken, maar niet zomaar zonder reden de ander aanspreken.
Stel dat je opeens stil komt te vallen, of, nog erger, dat je een modderfiguur zal slaan.
We moeten zo overstappen, want de treinen rijden niet verder.
Ik zal haar nooit meer zien. Ik stap uit de trein en zie haar nog haar tas inpakken. Ik loop langzaam in de hoop dat ze me inhaalt. Rustig kijkend zoek ik de langste tijd. Dan zit ik in de bus, maar hij is bijna vol. Vlak voordat we weg gaan zie ik haar binnenstappen. Ik hoor haar stem. Ze vraagt of er nog plek is en ze wordt naar een andere bus verwezen. Een bus waar ze verder gaat dromen terwijl ze bezig wil met haar schoolwerk.

Zal ik haar herkennen als ik haar ooit weer zal zien? Waarom fascineerde ze mij zo opeens? Die dromerige blik herken ik van mezelf. Dromen over de meest kleine dingen, dromen over dingen die waarschijnlijk nooit zullen gebeuren.
De bus vertrekt en mijn gedachtes blijven dwalen. Ik droom weg, maar weet niet waarover ik droom. In de verte hoor ik mensen praten, maar die stem zit in mijn hoofd en weigert eruit te gaan. De woorden zijn al vergeten, maar de klanken dwalen door. Het is bijna donker en de temperatuur in de bus begint te stijgen. Zo meteen weer terug in de trein. Ik weet dat ik alert zal zijn als ik weer instap, in de hoop weer die dromerige blik te zullen zien. Een blik die mij mee kan nemen naar een wereld zonder nare gedachtes, zonder tijfels, waar mijn dromen niet meer bij dromen blijven.

Mijn ogen worden langzaam zwaarder van de muffe hitte.
Ik hoop dat we er snel zijn. We draaien de snelweg af, richting het station.
Ik stap uit de bus en we zijn alleen. Er staat geen andere bus.
In de dromen die ik vanavond heb, zal ik zoeken naar die ogen en proberen te dromen over iets moois, iets wat ik misschien ooit nog tegen zal komen, maar waar ik niet bewust naar zoek...
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.

Laatst gewijzigd op 13-04-2005 om 15:51.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2005, 14:44
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind hem mooier als dagboekstukje
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 15:46
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Weetje, ik vind hem ernstig mooi! Je stijl spreekt me erg aan, en ook van de inhoud ben ik onder de indruk.
Very nice!
Citaat:
Ik kijk weer naar buiten en kan alleen nog de schaduwen van bomen en huizen onderscheiden tegen de steeds donkerderblauwkleukerende lucht.
Donkerderblauwkleukerende????
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 15:47
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Citaat:
I C U schreef op 13-04-2005 @ 16:46 :
Weetje, ik vind hem ernstig mooi! Je stijl spreekt me erg aan, en ook van de inhoud ben ik onder de indruk.
Very nice!

Donkerderblauwkleukerende????
dankje

Dat het steeds meer donkerblauw wordt totdat het tegen het zwart aan zit én ik kon er geen ander woord voor verzinnen
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 15:49
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
WolterB schreef op 13-04-2005 @ 16:47 :
dankje

Dat het steeds meer donkerblauw wordt totdat het tegen het zwart aan zit én ik kon er geen ander woord voor verzinnen
Dat nog moet er een ke weg

Maar hij is mooi, hoor
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 15:50
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 13-04-2005 @ 16:49 :
Dat nog moet er een ke weg

Maar hij is mooi, hoor
ohja, totaal overheengelezen

Dankje
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 15:58
yavanna
Avatar van yavanna
yavanna is offline
ik vind em leuk!
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 08:33
barkrukkie
barkrukkie is offline
leuk verhaal
en ook wel herkenbaar
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 08:40
RoxX
Avatar van RoxX
RoxX is offline
ja is wel goed
Met citaat reageren
Oud 25-06-2005, 20:43
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Het klinkt best leuk, maar ik vind dat er wel erg veel typfoutjes inzitten eerlijk gezegd. Niet netjes.

Iets in DIE trant.
Op haar SCHOOT.
Zonder TWIJFELS.

En er zitten er nog een paar in, maar die zie ik zo snel niet meer.

Ik weet dat als er niets vreemds gebeurt deze reis, dat we niets tegen elkaar zullen zeggen. Twee keer 'dat' na elkaar staat niet erg mooi.



Voor de rest is het een vrij cliché onderwerp, maar wel mooi geschreven voor zijn soort, alleen staat het puntje op de i er nog niet.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 17:17
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Nou, dit is dus één van je werken. Goed werk, zou ik zeggen. Ik kon het me helemaal inbeelden, alsof ik daar zelf zat, tegenover dat meisje. Ook je stijl leest erg prettig! Wel nog een paar foutjes, zoals Simoen al opmerkte...
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Het Sleutelgat... (verhaal)
Cathinca
10 27-04-2006 19:37
Verhalen & Gedichten Korte verhalen
Lessien
0 19-03-2005 16:09
Verhalen & Gedichten [fantasie] Incompleet verhaal
Leeuwtje
4 07-09-2004 16:04
Verhalen & Gedichten Kort verhaal
VeGs
13 02-06-2004 10:16
Verhalen & Gedichten Dit zijn nog leuke dromen #1 - Het Offer
Type
2 11-10-2003 09:30
Verhalen & Gedichten 2 korte verhaaltjes.
Kip187
0 04-02-2003 19:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:19.