Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2013, 22:45
Charity's
Charity's is offline
Een cartoon over de beslissing van de Amerikaanse president McKinley omtrent het behouden van de Filipijnen.

kan iemand mij deze prent goed uitleggen??

grtz.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg McKinleyPhilippinesCartoon.jpg (156.3 KB, 54x gelezen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2013, 11:40
the economist
the economist is offline
Goh, interessant, weet ik ook weinig van, maar leuk om in te lezen:
Citaat:
December 18, when the Treaty of Paris was signed.[156] The United States acquired Puerto Rico and the Philippines as well as the island of Guam, and Spain relinquished its claims to Cuba; in exchange, the United States agreed to pay Spain $20 million.[156] McKinley had difficulty convincing the Senate to approve the treaty by the requisite two-thirds vote, but his lobbying, and that of Vice President Hobart, eventually saw success, as the Senate voted in favor on February 6, 1899
(wiki)

het lijkt er op de cartoon op dat hij overweegt hem terug te duwen. De Phil. waren net een onafhankelijkheidsoorlog begonnen tegen moederland Spanje, toen die de eilandengroep verkochten aan de VS.
Dus van wat ik op wiki lees is de cartoon nogal vertekend: teruggeven aan spanje, dan had 'het arme Phil' zoals dat er hier toch bij staat die onfhankelijkheid wel afgedwongen. Nu was de VS een veel te grote macht.

Waar het dus volgens mij om moet gaan, is de precieze tijd van die onderhandelingen (van treaty of paris). Cuba, Guam, en de Phillipijnen waren inzet van die onderhandelingen, De wereld wachtte af en zag toe wat VS zouden beslissen. Zou het ook Phill. 'terugstorten de afgrond in die Spanje heette. ?

nogmaals gekleurd in dat geval, want spanje was nou ook weer niet dat doemscenario. PPhil. wilden onafhankelijkheid, en waren die oorlog tegen het verzwakte spanje al aan het winnen.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2013, 17:40
Charity's
Charity's is offline
oké!

dankje ik snap het nu iets beter.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Wegwijzen & Voorstellen vraag
Rafik
2 18-10-2010 16:44
Software & Hardware Draadloze HD in aantocht
Pufsnuivert
5 02-11-2006 14:28
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Aanslag Londen #4
Gatara
500 19-07-2005 13:20
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap gevangenis mag konijnen afschieten
honour
88 11-04-2004 15:29
Levensbeschouwing & Filosofie Wetenschappers bevestigen de Tekenen van God.
Iqra
94 30-07-2003 21:36
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 21:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04.