Oud 07-08-2004, 17:01
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Citaat:
rampenstamper schreef op 03-08-2004 @ 10:47 :
Dat is inderdaad wel ernstig ja.
wat denk je dan van de cafetaria hier om de hoek, waar ze een verassingsmenu hebben..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-08-2004, 22:56
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Persoonlijk erger ik me altijd dood aan 'ik vindt', dan denk ik echt dat men eens retour basisschool moet.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 14:43
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Young Grow Old schreef op 07-08-2004 @ 17:01 :
wat denk je dan van de cafetaria hier om de hoek, waar ze een verassingsmenu hebben..
Dat lijkt me dan nog meer iets voor een crematorium...

Een aantal jaren geleden werd er op een van de locaties van de sociale werkvoorziening waar ik werk een feestavond georganiseerd. Een van de medewerksters van de afdeling Verkoop had toen een soort informatiefolder gemaakt met daarop de kreet: "Laat je verassen." Een paar collega's van mij hadden meteen iets van: in welk crematorium gebeurt dat dan? Ze kwamen tot de conclusie dat het crematorium in Brouwhuis (een wijk in Helmond) daar het beste voor in aanmerking kwam, aangezien dat het dichtste bij lag. Als klap op de vuurpijl merkte een van mijn collega's toen op: "En als nou de wind een beetje gunstig staat ben je zo thuis."...
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 18:04
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
p-chez schreef op 27-07-2004 @ 01:17 :
Het zijn denk ik vooral de jongere internetgebruikers die op die manier redeneren. De internet- en sms-taal is ook het meest populair onder deze groep. Heeft misschien te maken met de puberteit?

ik probeer toch zo veel mogelijk 'netjes' te typen, en ik ben toch echt een 'jonge internetgebruiker'
inderdaad, sommige afkortingen gebruik ik ook wel, maar 'k maak wel zo weinig mogelijk fouten. (althans, dat probeer ik)

vaak als 'k een spellingsfout maak in msn ofzo zeg ik er ook gelijk achter aan: 'uhh met dt dus' (bijvoorbeeld)
maar ik maak wel soms hele stomme fouten.
zo moest 'k vorig jaar een schema overschrijven van 't bord en wat er precies stond weet ik niet meer maar 't eindigde op 'heid' en ik schreef 'hijd' ofzoiets, echt dom gewoon, en dan heb ik wel door dat er iets fout is maa rniet gelijk wat.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 19:12
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
ja, je weet vaak wel hoe je het moet schrijven, en voor school en "zakelijke aangelegenheden" val je terug op normaal geschreven nederlends, maar vb als je aan het chatten bent, of snel op een of andere post wil antwoorden, gebruik je vaak afkortingen (vb. mss in plaats van misschien)
dit wordt volgens mij meer gedaan door jongeren en minder door volwassenen (misschien omdat die minder chatten?)
en als ik per ongeluk iets echt heel fout schrijf, of een idiote typfout, dan verbeter ik mezelf wel.

Eigenlijk kan je dat "chattaaltje" wel beschouwen als een soort dialect, en met een dialect is toch niets mis? je gebruikt het uiteraard alleen in informele situaties, wanneer het past.
vb. iemand zegt: "voor wadist?" (onder vrienden)
vrienden onder elkaar gaan ook niet zo gauw zeggen "waarvoor is het?" en of je dit nu schrijft of zegt, wat is er mis mee? als je maar weet wanneer je standaardnederlands moet gebruiken!
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 19:24
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Volgens mij is het niet nodig om op een forum echt heel erg correct nederlands te typen. Mensen gaan hier vaak ook naartoe voor de lol en niet om op hoogintellectueel niveau te discussieren. Forums zijn erg goed om gewoon even te ontspannen en niet aan school/werk en andere dingen te denken. Ik maak ws ook veel fouten maar dat betekent niet dat ik geen correct nederlands kan schrijven. Dat doe ik wel als ik een werkstuk, opstel of sollicitatiebrief moet schrijven.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 19:31
TD
TD is offline
Jouw post ziet er nochtans erg netjes uit (dat is een compliment hoor), en dat vind ik dan ook veel prettiger om te lezen dan een post die vol fouten staat.

Natuurlijk is het vooral belangrijk in formelere situaties, maar ik krijg de indruk dat het in steeds meer situaties gebruikt wordt.

Ik vind ook dat er nog een verschil is tussen chatten en een forum. Chatten is een gesprekje tussen een beperkt aantal personen en hoewel het op het internet wel getypt wordt kan je het vergelijken met een gesprek, het blijft niet zwart op wit bestaan (muggenzifters hoeven me niet op chatlogs te wijzen ).
Op een forum daarentegen, is je post publiekelijk zichtbaar en blijft het ook staan, daar vind ik het minder vanzelfsprekend dat je niet op je taal let.

"ik probeer toch zo veel mogelijk 'netjes' te typen, en ik ben toch echt een 'jonge internetgebruiker'"
Gelukkig, maar uitzonderingen bevestigen de regel
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 19:37
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
dt-fouten, nee, die zal ik niet maken, maar soms kort ik wel dingen zo'n beetje af en ik gebruik lekker geen hoofdletters
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 19:40
rampenstamper
Avatar van rampenstamper
rampenstamper is offline
Maar dan denk ik dus wel dat de fouten die ontstaan bij het 'modern taalgebruik' zoals het chatten, zich verder gaan verspreiden naar formelere soorten van communicatie. En dat vind ik dan weer zonde.
__________________
Monty Python is briljant
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 19:42
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
ik weet niet of dat wel gebeurt?
wie schrijft er nu in een zakelijke brief 'wsl' of 'mss'?
ik denk dat de meeste mensen zich daar wel van bewust zijn, dat dat niet kan
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 19:45
TD
TD is offline
Het is natuurlijk zwart-wit om te zeggen dat informeel taalgebruik kan bij chatten en formeel bij brieven. Dit zijn 2 echt typische (en nogal uiterste) voorbeelden, maar er zijn een hoop tussenliggende situaties (zoals bvb een forum).
En het lijkt me inderdaad zo te zijn dat de onzorgvuldigheid van de taal zich geleidelijk verspreid naar andere situaties (zoals de eerder genoemde voorbeelden van folders etc)
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 19:49
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
daar heb je gelijk in, maar op een forum kan volgens mij toch wel informeel taalgebruik, men tutoyeert elkaar hier toch ook (je zegt toch niet 'u')

in folders zegevieren de schrijffouten inderdaad, maar echte 'chattaal' heb ik nog niet tegengekomen. of misschien let ik daar gewoon niet op...
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 20:00
TD
TD is offline
Er is m.i. een nog altijd een wezenlijk verschil tussen 'eerder informeel taalgebruik' (met afkortingen, gebruik van je/jij, informelere woordenschat) en echt taalfouten.
Dit topic ging oorspronkelijk toch eerder of taalfouten, spelfouten (niet hetzelfde als een onbewuste typfout), stijlfouten, grammaticale fouten etc.

Natuurlijk moeten we hier niet 'u' tegen elkaar zeggen, en ik kort ook af, maar ik probeer wél foutloos te schrijven.
Informeel kan ook zonder (soms vreselijke) fouten
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 20:10
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
ja en zo kom je weer terug bij het begin: echte taal- en stijlfouten komen voort uit onwetendheid, maar wat doe je daaraan? en wat is de zin van deze topic eigenlijk? een groepje eensgezinden verzamelen die samen schrijffouten vermijden?
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 21:16
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
dt fouten maak ik wel vaak eigenlijk, gewoon omdat ik 't niet zo goed weet. toch probeer 'k het zoveel mogelijk te vermijden.

dingen als 'k en 't enzo die gebruik ik in chat enzo ook veel maar zal ik in een solicitatie brief niet gebruiken. in opstellen ofzo wel eerder maar ook minder iig
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 22:13
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Ik heb hierover mijn mondeling examen gedaan, want ik ergerde me hier ook vreselijk aan.
Er zijn gewoon enkele argumenten die iedereen gebruikt:
- 'Je begrijpt toch wat ik bedoel?'
- 'Maar iedereen doet het!'

In België inderdaad de 'groter dan hem' (klinkt volgens mij wel, maar dat is omdat je het zo vaak hoort).
Ik stoor me echt vaak aan dergelijke dingen, en probeer zelf steeds zo correct mogelijk Nederlands te typen/spreken, maar ik weet dat vooral in mijn spreken fouten zitten. Op school (ik ben 16, en zit in een sterke richting (ASO- Latijn), in Nederland is dat VWO, geloof ik) schrik ik vaak van fouten die Nederlandstaligen al maken, in vergelijking zijn Franstaligen redelijk correct (voor de achterstand die ze hebben). Mensen die gewoon 0 krijgen voor spelling op een opstel zijn geen uitzondering, en dat vind ik gewoon onaanvaardbaar. Dat je eens wat minder hebt is oké, maar echt 0 (en die zijn dan wel verdiend) is schandalig. Vaak schrik ik nog van de povere kennis van sommige mensen, die Nederlandse woorden niet kennen (en het waren geen woorden uit de kernfysica of enige andere tak van intellectuele takken van de menselijke kennis). Wat mij ook steeds opvalt is dat in discussie over taal veel mensen deftiger Nederlands zullen praten, en dat zul je ook in mijn post zien (enerzijds vind ik dat spijtig, dat niet elke dag zo deftig gesproken wordt).

Mijn thema voor het mondeling examen was dit artikel http://www.tweakers.net/nieuws/32149 wat mij zeer aangenaam verraste dat er nog mensen zijn die moeite willen doen (en anderzijds mensen die niet geven om taal)
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 22:34
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
wat is er mis met 'groter dan hem'?
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 23:06
Verwijderd
Citaat:
Liesjeuh schreef op 09-08-2004 @ 22:34 :
wat is er mis met 'groter dan hem'?
Maak de zin eens af. Welke van de twee zou jij kiezen:
  1. 1. Zij is groter, dan hem is.
    2. Zij is groter, dan hij is.
Lijkt me de tweede optie, niet?

Laatst gewijzigd op 10-08-2004 om 11:48.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 10:01
TD
TD is offline
Gewoonlijk doen ze er in België nog een schepje bovenop door dan ook nog 'als' gebruiken ipv 'dan' bij een vergrotende trap
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 19:24
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Citaat:
alluman schreef op 09-08-2004 @ 23:06 :
Maak de zin eens af. Welke van de twee zou jij kiezen:
  1. 1. Zij is groter, dan hem is.
    2. Zij is groter, dan hij is.
Lijkt me de tweede optie, niet?
ja da's wel duidelijk. zo'n fout heb ik dan oook nog nooit horen maken. Dat 'groter als hem' ja, dat komt veel voor.
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Let op: uitleg taalgebruik op Liefde & Relatie.
x-spekkie-x
0 01-07-2010 12:08
Lifestyle Verpaupering van taalgebruik
shoebuddy 2.0
76 22-08-2009 20:38
Verhalen & Gedichten Taalgebruik van kranten.
Missy
12 21-11-2007 19:12
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen sober taalgebruik?
oesterpoester
4 17-01-2006 01:43
Beleidszaken Archaïsch taalgebruik bij aanmaken poll
Not for Sale
114 05-04-2005 15:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.