Oud 20-02-2004, 00:09
R-J-N
Avatar van R-J-N
R-J-N is offline
Interessante filosofische vraagstukken onlangs voor de voeten geworpen gekregen op de bouwkunst academie en daarbij zelf vragen opgedaan:

Wat is architectuur, óf, op de HTS en TU studeer je bouwkunde en op de academie bouwkunst , waar zit het verschil in en wat is architectuur dan.

Daarbij ging ik mijzelf afvragen wat nu hede ten dage kunst is, hoe definieer je dat (en wie bepaalt dat) en daaruit voortvloeiend; wat is kitsch, camp, cult dan???

Welke invloed heeft architectuur op de samenleving of andersom?

----------------------------------------------------------------------

Ik ben van mening dat architectuur het best omschreven kan worden als het vormgeven aan de bruikbaarheid waarbij het dus zowel een kunde als een kunst is.

Die andere vragen heb ik zelf nog geen duidelijke mening over.
Ben benieuwd...
__________________
4ward ever, backwards never, prepare 4 whatever & always stay clever, in any endeavor intelligence is better & be on guard 4 false prophets in leather
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2004, 10:11
Verwijderd
Citaat:
Jinx-Boy schreef op 20-02-2004 @ 00:09:
[...]
1. wat nu hede ten dage kunst is, hoe definieer je dat (en wie bepaalt dat) en daaruit voortvloeiend; wat is kitsch, camp, cult dan???

2. Ik ben van mening dat architectuur het best omschreven kan worden als het vormgeven aan de bruikbaarheid waarbij het dus zowel een kunde als een kunst is.
Eerst een kanttekening bij 2: laten we "het vormgeven aan de bruikbaarheid" vanaf nu "toegepaste kunst" noemen, dat is een bekendere en meer bruikbare term.

bij 1. Er zijn hele boeken vol geschreven over wat kunst is en wie bepaalt wat kunst is. Je kunt daarbij meerdere kanten op. Twee hiervan zijn de sociologische en de filosofische benadering.

Wat betreft de filosofische benadering: hier stellen mensen vooral de vraag "wat is kunst?". Deze vraag is ook het meest populair onder kunstenaars zelf, dat blijkt o.m. uit de vele kunststromingen. Door de eeuwen heen hebben kunstenaars de kunsten steeds opnieuw vormgegeven naar een eigen definitie.
Voorbeelden zijn te over. De zinnetjes die luiden als "kunst is volgens kunstenaar X als volgt ... ", kom je overal tegen. In het kort: deze kunstenaars gaat op zoek naar wat kunst is en wat kunst voor hen is.
Een andere belangrijke filosofische benadering is de zoektocht naar het antwoord op de vraag "wat is schoonheid?", "wat is het schone?". Deze vragen komen vooral vanuit de filosofie zelf. Voorbeelden zijn filosofen als Kant en Nietzsche. Meer recente voorbeelden zijn Lyotard en Derrida. Wil je een goede en goed leesbare inleiding (voor beginners dus) op deze kant van het verhaal, dan raad ik je het boek "Denken over kunst" aan van A.A. van den Braembussche.

Dan rest nog de sociologische benadering. Deze kant houdt zich meer bezig met de vraag "wie bepaalt wat kunst is?". Het ligt voor de hand dat hier de kunstenaar als "genie" niet erkent wordt - sociologen benaderen meestal alles vanuit de sociale werkelijkheid, waarin dekunstenaar en zijn kunst worden onderzocht in relatie met politieke instituten, ideologieën en andere verschijnselen.
Meestal komen sociologen overeen in de opvatting dat de creatie van kunst meer is dan het werk van 1 kunstenaar of 'genie' is, en wel binnen sociale instituties (zoals de kunstacademie) en in een historische traditie. Kortweg: de socioloog is meer geïnteresseerd in de sociale waarde/het sociale gebruik van een kunstwerk, dan in het kunstwerk zelf.
Over de toekenning van het vignet Kunst verschillen sociologen nogal eens. Twee interessante sociologische visies komen van Pierre Bourdieu (boek:"De regels van de kunst" - lijvig, niet makkelijk, maar zeer belangrijk werk) en van Howard S. Becker (boek: "Art worlds" - lekker kort en leesbaar, je schiet er doorheen. Aannrader dus). Let wel: deze twee staan wel lijnrecht tegenover elkaar. Je kunt ze dus niet voor elkaar uitwisselen.
Bij het lezen van een van deze boeken krijg je ook antwoord op de vraag wat buiten de kunst valt - dus camp en kitsch is.

Overigens: uit dit hele verhaal moet dus blijken dat wat kunst is - hoe je het definieert - dus een kwestie van benadering is.
Voor het beantwoorden van jouw vraag "wat het verschil is tussen bouwkunde en bouwkunst", bestaat niet een vast antwoord. Filosofen en kunstenaars zelf zullen zeggen dat het label "kunst" iets is dat in het voorwerp zelf besloten ligt (vanwege bv. de schoonheid die het bezit) en Sociologen zullen zeggen dat de status van kunst iets is dat door anderen aan het voorwerp is toegekend (omdat de maker bijvoorbeeld een goede reputatie is en niet vanwege de schoonheid).

Laatst gewijzigd op 20-02-2004 om 10:24.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 17:24
R-J-N
Avatar van R-J-N
R-J-N is offline
Citaat:
alluman schreef op 20-02-2004 @ 10:11:
Filosofen en kunstenaars zelf zullen zeggen dat het label "kunst" iets is dat in het voorwerp zelf besloten ligt (vanwege bv. de schoonheid die het bezit) en Sociologen zullen zeggen dat de status van kunst iets is dat door anderen aan het voorwerp is toegekend (omdat de maker bijvoorbeeld een goede reputatie is en niet vanwege de schoonheid).
Hier kan ik me ook wel in vinden. Het is ook bijna statistisch te bewijzen dat sommige architecten projecten krijgen, omdat ze een bepaalde naam hebben en niet omdat ze echt "kunst" maken: *kuch...Rem Koolhaas...kuch* Iedereen laaiend enthousiast over de nieuwe Nederlandse ambassade in Berlijn van hem, behalve de ambtenaren, want die konden de ambassade verbouwen, want er viel neit in te werken...

maar goed, zal die titels eens opzoeken en mm er inlezen, bedankt!!
__________________
4ward ever, backwards never, prepare 4 whatever & always stay clever, in any endeavor intelligence is better & be on guard 4 false prophets in leather
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 20:19
Verwijderd
graag gedaan. Mocht je meer willen weten, dan kan ik je misschien op weg helpen: ik heb kunst & cultuurwetenschappen gestudeerd (heet nu algemene cultuurwetenschappen)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek Kunst en cultuur in het hoge Noorden
Jazz86
1 02-02-2010 14:53
ARTistiek Maak kunst voor de Tweede Kamer
johanandersom
6 13-05-2004 23:11
ARTistiek kunst of zelfverminking?
Endomychus
55 26-04-2004 18:11
ARTistiek Wat is kunst?
Alexander
1 07-02-2003 20:33
Lifestyle [graffiti] Kunst of vandalisme?
michieldewit
64 04-10-2002 18:46
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Wat verstaan jullie onder kunst ? (ckv)
Harrie
4 08-10-2001 17:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.