Oud 31-01-2005, 17:45
Verwijderd
Hay, ik ben redelijk nieuw hier, enzo maar ik had een vraagje.
Ik ben 19 jaar n bijna 20, ik ga naar school en daarnaast werk ik ook.
Nu zou ik eigelijk wel op mezelf willen wonen, dit omdat ik het thuis niet meer zo goed kan vinden, en graag me vleugels wil uitslaan.
Mijn broer was 22 toen hij uit huis ging. Maar ik word nogal gek van de druk die me ouders me nog steeds opleggen enzovoort.
Natuurlijk zijn er regels, en ik help ze altijd maar ik wil toch graag op mezelf.
Ben het nogal zat hier te blijven hhahaah.

Nou wilde ik graag weten, wat de kansen zijn van een 19jarig persoon die op zichzelf wilt, ik ga naar school en werk wel daarnaast in het weekend.
Hoe moet ik beginnen, en wat moet ik regelen?
kan iemand mij hierin begeleiden.
dank u.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2005, 17:52
rizzlefizzle
rizzlefizzle is offline
vrij simpel
het financieel op orde hebben
- studiefinanciering
- werken iets van 12 uur per week

dan moet je denk ik wel de kosten van een kamer tot
300 kunnen dekken + voedsel etc..
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 19:24
Verwijderd
Dan heb je alleen een kamer?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 19:34
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Als je de huur van die kamer makkelijk kan betalen wel ja... tenminste als je naar een studentenkamer verhuist die iemand (onder)verhuurt. Je krijgt dan trouwens ook meer studiefinanciering, als je aan de IB-groep dan doorgeeft dat je uitwonend bent.
Ook hangt er van af of je gas, water en elektriciteit zelf moet betalen, evenals (mobiele) telefoonkosten (abonnementen en dergelijke) en eventueel kosten voor internet. Als je zoiets financieel in orde kan krijgen, moet het geen probleem zijn.
Maar goed, naast de bovengenoemde kosten krijg je natuurlijk ook nog kosten voor boodschappen, uitgaan, eventuele contributies aan verenigingen (als je bij een bepaalde vereniging zit), leuke dingen doen etc.
Als je redelijk wat verdient met werken, moet het te doen zijn, want als je het alleen van je studiefinanciering en een sporadische bijdrage van je ouders moet hebben, red je het waarschijnlijk niet. Maar goed, je hebt naast je school werk en als dat redelijk verdient moet je je wel kunnen redden.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 20:28
Verwijderd
Gemiddeld kost op jezelf wonen denk ik €520 per maand excl studiekosten. Dan ga ik ervan uit dat je 2x pw uitgaat en verder nog leuke dingen doet en kleding koopt.
Reken dan zelf nog uit wat je studie kost en hoeveel je van je ouders krijgt. Op jezelf wonen op je 19e is heel normaal (kijk maar naar studenten die in een andere stad gaan studeren).
Als je geen kamer wil huren maar een appartement oid ben je natuurlijk veel meer kwijt maar kom je wel in aanmerking voor huursubsidie.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 23:23
rizzlefizzle
rizzlefizzle is offline
ik denk dat appartement enzo te duur is als je nog op school zit..
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 00:04
Verwijderd
ouders wille nix bijdrage haha
die zien me ook liever vertrekke
maar ja, dan zouk met sgool moete stoppe en zowieso full time baan ehbben..
heb nu naast me studiefinanciering maar 150euro in de maand barweinig komt op zon 400 euro + studie he
maarja daar moet jeje schoolv an betalen...
zouk nog nie rondkome
egt bs...
sommige mense krijge urgent enzo?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 00:35
Nobucta
Avatar van Nobucta
Nobucta is offline
Ik was 17 toen ik op mezelf ging, dus zo raar is het niet.

Maar zoek eerst eens uit hoeveel stufi je krijgt. En als je ouders niet mee willen betalen kan daar geloof ik een verklaring voor gemaakt worden enzo, want wettelijk zijn ze geloof ik verplicht 28% van hun inkomen aan de studie van hun kinderen te besteden (totaal, dus bij 2 kinderen ieder 14%).
En wellicht een beter betalend baantje of een lening?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 01:10
Verwijderd
Citaat:
SolidRiver schreef op 01-02-2005 @ 00:04 :
ouders wille nix bijdrage haha
die zien me ook liever vertrekke
maar ja, dan zouk met sgool moete stoppe en zowieso full time baan ehbben..
heb nu naast me studiefinanciering maar 150euro in de maand barweinig komt op zon 400 euro + studie he
maarja daar moet jeje schoolv an betalen...
zouk nog nie rondkome
egt bs...
sommige mense krijge urgent enzo?
Neem een lening bij de IB. Je kan zoveel lenen als je wilt en je hoeft het pas terug te betalen als je een vast inkomen hebt. Bovendien betaal je terug naar draagkracht. Echte problemen zul je er dus niet van krijgen.
Vraag een uitwonende beurs aan, dat levert toch ook 200 euro per maand op. (o.i.d.) Dan moet het wel lukken.
De IB heeft overigens geen urgentie verklaringen en bij woningbouw verenigingen geven ze die ook niet meer zo snel.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 07:59
rizzlefizzle
rizzlefizzle is offline
mja tis natuurlijk voor iedereen anders, maar lenen vind ik echt zonde, dan kun je beter een andere baan zoeken die wat beter betaald, tenzij je het werk harstikke leuk vindt..
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 08:17
Verwijderd
Citaat:
Jadis schreef op 01-02-2005 @ 01:10 :
Neem een lening bij de IB. Je kan zoveel lenen als je wilt
Dat is niet helemaal waar, je kunt lenen tot je op een bepaald bedrag zit met je studiefinanciering en je lening.

Maar idd, een "uitwonende beurs" is al meer dan een "thuiswonende beurs" en je kunt eventueel zo'n verklaring invullen ed (al is het vaak erg lastig om dat te krijgen, maar goed) en een beter betaalde baan zoeken of desnoods in deeltijd of duaal gaan studeren en daarbij dan dus werken.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 09:02
Verwijderd
Volgens mij zit hij nog op de middelbare school, ofniet?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 10:27
Verwijderd
Je ouders zijn verplicht je financieel te steunen zolang je studeert, behalve als ze daar geen geld voor hebben, maar dan krijg je meer stufi. Ik geloof dat je als uitwonende student zónder meebetalende ouders zo'n 450 euro per maand aan studiefinanciering krijgt. Met die 150 van je bijbaantje erbij, moet dat lukken.

Een appartement van een woningbouwvereniging is ongeveer even duur als een studentenkamer, maar je moet er punten voor sparen en dat duurt even. Voor een appartement van een particulier hoeft dat niet, maar die zijn dan weer duurder.
Hoe duur een studentenkamer is verschilt per stad; in Enschede heb je voor 150 euro/maand al een aardige kamer, in Amsterdam moet je echt wel op 300 euro/maand rekenen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 15:14
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 01-02-2005 @ 10:27 :
Voor een appartement van een particulier hoeft dat niet, maar die zijn dan weer duurder.
Dat hoeft niet.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 15:26
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 01-02-2005 @ 15:14 :
Dat hoeft niet.
nee, het overlapt elkaar natuurlijk, maar gemiddeld is het wel zo
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 17:35
Sommetje
Sommetje is offline
Ik ben 19 en woon op mezelf. Het kan dus wel. Ik studeer en daarnaast werk ik wat. Financieel is het wel te doen.
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 17:39
Sommetje
Sommetje is offline
Citaat:
dem schreef op 31-01-2005 @ 23:23 :
ik denk dat appartement enzo te duur is als je nog op school zit..
Hoeft niet. Ik kan het ook makkelijk betalen.
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 20:06
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Sarah schreef op 01-02-2005 @ 10:27 :
Je ouders zijn verplicht je financieel te steunen zolang je studeert....
Zijn ze dat écht verplicht? (hiermee bedoel ik: staat dat ergens in een bepaalde regelgeving of zo???) Of vind je dat, dat ze dat puur uit degelijkheid / fatsoen / liefde voor hun kind moeten doen?
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-02-2005, 18:42
forumfreakie
Avatar van forumfreakie
forumfreakie is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 01-02-2005 @ 20:06 :
Zijn ze dat écht verplicht? (hiermee bedoel ik: staat dat ergens in een bepaalde regelgeving of zo???) Of vind je dat, dat ze dat puur uit degelijkheid / fatsoen / liefde voor hun kind moeten doen?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar want mijn ouders hebben zoiets van: '' Je bent oud genoeg, dus je regelt het zelf maar"
__________________
gaat morgen fotoboek aanmaken....
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 19:38
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 01-02-2005 @ 15:26 :
nee, het overlapt elkaar natuurlijk, maar gemiddeld is het wel zo
Ik zou het niet weten, ik weet alleen dat je in (in de omgeving van) Rotterdam via particuliere verhuurders veel sneller aan een goedkope woning komt dan via de woningbouwvereniging (daar moet je vaak gewoon een jaar of wat wachten voordat je daarvoor in aanmerking komt).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Woon je al op jezelf??
SvenS
6 28-03-2012 17:21
Werk, Geld & Recht advies gevraagd: alleen wonen op je 16e
Velvet Green
1 02-03-2010 00:31
Werk, Geld & Recht Kosten op jezelf wonen
DG
28 08-01-2007 22:13
Werk, Geld & Recht Op jezelf gaan wonen.
Xymox
17 06-03-2005 12:44
Eten & Drinken Woon je op jezelf? Wat eet je dan?
DarkCat
27 18-05-2003 00:19
Liefde & Relatie eerst op jezelf of meteen samenwonen?
miekmuis
25 31-10-2002 17:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58.