Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-06-2002, 11:06
waaromniet?
waaromniet? is offline
Uit de Volkskrant ( http://www.volkskrant.nl/nieuws/denh...944651979.html ):

Citaat:
Rookverbod treft ook popconcert

Roken tijdens popconcerten wordt verboden. Voor poppodia, zoals Paradiso en de Melkweg in Amsterdam, gaat een algeheel rookverbod gelden, net als voor concertgebouwen en theaters. Alleen in aparte 'gedoogruimtes' mag dan nog worden gerookt. De uitbaters van de zalen zijn in alle staten. Zij vrezen dat het publiek wegblijft.


Woensdag voerden zij overleg met het ministerie van Volksgezondheid. Directeur Siebe Weide van de Vereniging van Nederlandse Poppodia (NVP) is bang dat door het rookverbod een aantal zalen genoodzaakt wordt de deuren te sluiten. 'De meeste zalen zijn afhankelijk van de omzet van de bar', zegt hij. 'Als mensen na een concert bij hun drankje geen sigaret meer mogen opsteken, blijven ze niet meer hangen. Dat is funest.'

De maatregelen vloeien voort uit de nieuwe Tabakswet van minister Borst, die al door het parlement is goedgekeurd. Met de invoering van de wet wordt het aantal plekken waar mag worden gerookt, drastisch teruggedrongen. De minister moet nog per sector besluiten wanneer de beperkingen ingaan. Zeker is al dat per 1 januari 2003 in alle treinen en op alle stations een rookverbod zal gelden.

Woensdag waren de belangenbehartigers van de culturele instellingen uitgenodigd om op het ministerie te praten over de toekomstige aanpassingen van de wet. Weide van de VNP moest zichzelf uitnodigen. 'Uit alles maak ik op dat ze er niet bij hebben stilgestaan wat dit voor ons betekent. Toen ik opbelde was de reactie: oh ja, die zijn er ook nog.'

Weide voorziet grote problemen bij de invoering van het verbod. Samen met de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw Directies heeft hij al bij het ministerie van Onderwijs en Cultuur aan de bel getrokken.

'Om een aparte rookruimte te creëren moeten bijna alle gebouwen enorm worden verbouwd', zegt Weide. 'Wie gaat dat betalen? Daar hebben we heel veel tijd en geld voor nodig.'

Weide vindt het onrechtvaardig dat het verbod wel voor de popcentra geldt, maar niet voor andere uitgaansgelegenheden. 'Je kunt niet aan de mensen uitleggen dat je in een disco wel mag roken, maar als je gaat dansen bij Paradiso niet.'

Handhaving van het verbod zal praktisch onmogelijk zijn, denkt Cor Schlösser, directeur van de Melkweg. 'Wie gaat er straks controleren of de mensen niet roken? De leiding, de politie? Er doemen bij mij enge, science-fictionachtige beelden op als ik eraan denk.'

Het ministerie zal de Tabakswet streng handhaven, aldus een woordvoerder. Op dit moment worden extra inspecteurs opgeleid die erop moeten toezien dat de wet wordt nageleefd. Volgens hem hoeven de poppodia niet bang te zijn dat er minder mensen komen. 'Wie weet hoeveel mensen nu niet uitgaan omdat ze zoveel last van de rook hebben.'
Vinden wij hier iets van, en zoja wat?

Ik kijk hier met gemenge gevoelens tegen aan. In principe vind ik het niet slecht dat roken in openbare ruimtes verboden, of aan banden gelegd word. Nadeel is dat er een flinke kans in zit dat de prijzen nu omhoog gaan...
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-06-2002, 14:54
Verwijderd
ik vind dat ze in openbare ruimten best een rookverbod in mogen voeren ik heb namlijk astma en das behoorlijk irri als er dan iemand naast je gaat staan roken ofzo. en ga nouw niet zeggen dat ik dan maar naaar een rookvrij popconcert moet gaan. ze kunnen toch rookruimtes maken ofzo?? hebben andere mensen er geen last van en kan je je longen zwart maken zoals je maar wil!!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 15:01
drama
Avatar van drama
drama is offline
dat gaat niet werken.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 15:29
Undeclinable
Avatar van Undeclinable
Undeclinable is offline
Tjees, dr word nogal doorgedraaft op die "bescherming" van de burger. Geef mensen nou een keer wat meer vrijheid en ga zeker niet dit soort zielige dingen verzinnen. Als jij tegen roken bent en dr niet tegen kan dat dr mensen roken in een ruimte waar jij ook bent..kom dr dan niet. ik rook zelf niet, vind het onwijs ranzig, maarja, je zit tocht met z'n allen in zo'n zaal en je kiest dr zelf voor om dr heen te gaan, wetende dat er rokers zij.

En idd, het gaat gewoon niet werken, naleving van dit soort dingen is nogal pittig..
__________________
Western civilization? That would be a good idea! | Don't confuse the major opinion with the truth..
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 15:35
PV
PV is offline
Citaat:
Undeclinable schreef:
Tjees, dr word nogal doorgedraaft op die "bescherming" van de burger. Geef mensen nou een keer wat meer vrijheid en ga zeker niet dit soort zielige dingen verzinnen. Als jij tegen roken bent en dr niet tegen kan dat dr mensen roken in een ruimte waar jij ook bent..kom dr dan niet. ik rook zelf niet, vind het onwijs ranzig, maarja, je zit tocht met z'n allen in zo'n zaal en je kiest dr zelf voor om dr heen te gaan, wetende dat er rokers zij.

En idd, het gaat gewoon niet werken, naleving van dit soort dingen is nogal pittig..
Kom dr dan niet? Als in, ga dan maar nooit uit?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 15:48
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Ik haat mensen die roken ze belasten jou gewoon met stank en hoofdpijn. Ik vind het zo egoistisch
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 15:59
Undeclinable
Avatar van Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
PV schreef:


Kom dr dan niet? Als in, ga dan maar nooit uit?
Bijvoorbeeld. Ja tuurlijk is het voor mensen met astma onwijs irritant. (m'n zusje heeft dr last van, gaat ook eigenlijk nooit uit) Ergens nogal cru. Maar waarom een tent dwingen een bepaald regelement op te leggen?
__________________
Western civilization? That would be a good idea! | Don't confuse the major opinion with the truth..
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 16:07
Verwijderd
moeilijk probleem, er zullen wel mensen zijn die niet uitgaan/naar concerten gaan vanwege de rook, maar ook rokers die concerten zouden gaan mijden vanwege een rookverbod. maar de naleving van een evt. verbod zal toch te moeilijk gaan. ik heb zelf (als niet-roker) trouwens geen probleem met rokers.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 16:18
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Waarom zouden mensen met astma, carapatienten, zwangere (niet-rokende) vrouwen, of mensen - zoals ik (last krijgen aan de ogen, lichte problemen met de ademhaling, een prikkende neus (tot niezen toe) en vieze stinkende kleding (dat laatste is een extra bijkomend nadeel, maar niet zozeer met de gezondheid te maken)) onthouden moeten worden van een mooi popconcert, omdat er een paar van die gasten zijn die roken?

Nee, hoor. Geef mij maar een rookvrij popconcert.

Ik ben niet tegen een aparte rookruimte,.. maar ik kan eigenlijk niet begrijpen waarom een roker niet even 2 uur zonder sigaret kan... Zo moeilijk moet dat toch niet zijn....

Gatara
Ps.: vorig jaar naar een concert van Dido geweest. Ze verzocht de mensen om niet te roken, aangezien ze last had van haar keel. Dat was een heerlijk concert (voor mij en een vriendin van mij in ieder geval) want ik had nergens last van en die vriendin van mij (asthmapatient) ook niet.
Toch waren dr wel een paar eikels die zo nodig - ondanks het verzoek - toch een sigaretje opstaken.
GRRRR
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 16:21
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Undeclinable schreef:


Bijvoorbeeld. Ja tuurlijk is het voor mensen met astma onwijs irritant. (m'n zusje heeft dr last van, gaat ook eigenlijk nooit uit) Ergens nogal cru. Maar waarom een tent dwingen een bepaald regelement op te leggen?
Omdat o.a. ook jouw zusje het recht heeft om een popconcert bij te wonen. Dat een paar zo zwak zijn om verslaafd te raken aan zo'n stinkend stokje, is hun zaak, maar dat ze mij en jouw zusje onder andere door hun slechte gewoonte onze vrijheid ontneemt...

Kijk, zij hebben er voor gekozen om te gaan roken en zijn zo stom geweest om te volharden en niet te stoppen. De tabaksindustrieen zijn zo smerig als de pest omdat ze iedereen zo makkelijk verslaafd LATEN blijven.
En wij - mensen die er echt last van hebben - worden daar de dupe van.

Wie onderdrukt wie...?

Gatara
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 16:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Undeclinable schreef:
Als jij tegen roken bent en dr niet tegen kan dat dr mensen roken in een ruimte waar jij ook bent..kom dr dan niet.
En dus, zeg je met andere woorden indirect aan niet-rokers die er last van hebben:
je mag niet naar een popconcert gaan.

Cru hoor!

Gatara
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 17:20
Griller
Griller is offline
De regering gaat een beetje tever vind ik met dit soort dingen...
__________________
Ik sta alleen!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 17:25
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Griller schreef:
De regering gaat een beetje tever vind ik met dit soort dingen...
En WAAROM dan?

Gatara
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 17:59
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
TefnachT schreef:
Ik haat mensen die roken ze belasten jou gewoon met stank en hoofdpijn. Ik vind het zo egoistisch
Ik haat mensen zoals jij die constant lopen te zeiken over de rokers...

Ik wil heus wel ff wachten met mn peuk als iemand dr last van heeft, en ik wil mezelf in openbare gebouwen heus wel laten verbannen naar een rokershol, maar concertgebouwen en poppodia, daar motten ze met dr gore anti-rokers-klauwen vanaf blijven!
Godverdomme, nog ff en je bent crimineel als je rookt, stelletje hypocriete teringlijers...

(*flame flame flame* )
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:01
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
cHa0s schreef:


Ik haat mensen zoals jij die constant lopen te zeiken over de rokers...

Ik wil heus wel ff wachten met mn peuk als iemand dr last van heeft, en ik wil mezelf in openbare gebouwen heus wel laten verbannen naar een rokershol, maar concertgebouwen en poppodia, daar motten ze met dr gore anti-rokers-klauwen vanaf blijven!
Godverdomme, nog ff en je bent crimineel als je rookt, stelletje hypocriete teringlijers...

(*flame flame flame* )
wat lul jij nou? Ik moet me aanpassen omdat jij een verslaving hebt? Dacht t niet he roken dat doe je thuis maar
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:03
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Waarom zouden mensen met astma, carapatienten, zwangere (niet-rokende) vrouwen, of mensen - zoals ik (last krijgen aan de ogen, lichte problemen met de ademhaling, een prikkende neus (tot niezen toe) en vieze stinkende kleding (dat laatste is een extra bijkomend nadeel, maar niet zozeer met de gezondheid te maken)) onthouden moeten worden van een mooi popconcert, omdat er een paar van die gasten zijn die roken?
Ooit op het idee gekomen om te vragen aan mensen die naast je staan te roken of ze dat ff verder op willen doen omdat je dr last van hebt? En dat ff toe te lichten als ze je raar aankijken?

Citaat:
Nee, hoor. Geef mij maar een rookvrij popconcert.
Roken op 'n concert moet kunnen...

Citaat:
Ik ben niet tegen een aparte rookruimte,.. maar ik kan eigenlijk niet begrijpen waarom een roker niet even 2 uur zonder sigaret kan... Zo moeilijk moet dat toch niet zijn....


en een concert duurt vaak langer dan 2 uur... en als een concert afgelopen is blijf je meestal nog ff aan de bar hangen, met een peuk dr bij en een biertje...

Citaat:
Gatara
Ps.: vorig jaar naar een concert van Dido geweest. Ze verzocht de mensen om niet te roken, aangezien ze last had van haar keel. Dat was een heerlijk concert (voor mij en een vriendin van mij in ieder geval) want ik had nergens last van en die vriendin van mij (asthmapatient) ook niet.
Prima toch.?

Citaat:
toch waren dr wel een paar eikels die zo nodig - ondanks het verzoek - toch een sigaretje opstaken.
GRRRR
en dat is hun goed recht, daarom zijn 't niet meteen eikels.
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:04
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
TefnachT schreef:


wat lul jij nou? Ik moet me aanpassen omdat jij een verslaving hebt? Dacht t niet he roken dat doe je thuis maar
lees je wel??
Ik ben bereid om m'n sigaret buiten jouw buurt op te roken, maar dat is natuurlijk niet goed genoeg.
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:07
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
't valt me trouwens keer op keer weer op bij deze discussies dat de anti-rokers een heel eenzijdig criminaliserend beeld van de rokers hebben.

(we zijn zo ongeveer: 'verslaafde, nergens rekening meehoudende klootzakken' oid.)
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-06-2002, 18:23
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
cHa0s schreef:


lees je wel??
Ik ben bereid om m'n sigaret buiten jouw buurt op te roken, maar dat is natuurlijk niet goed genoeg.
In openbare gebouwen ben jij bereid niet te roken???? Maar wel in concert gebouwen? Ik vind het nogal logisch dat je daar niet moet roken. Ik zat eens een keer in de arena en een gast voor me stak een peukie op ik vraag nog of ie die peuk uit wil doen zegt ie tegen mij: het mag hier toch? Nou dat was dus 90 minuten koppijn
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:27
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
TefnachT schreef:


In openbare gebouwen ben jij bereid niet te roken???? Maar wel in concert gebouwen? Ik vind het nogal logisch dat je daar niet moet roken. Ik zat eens een keer in de arena en een gast voor me stak een peukie op ik vraag nog of ie die peuk uit wil doen zegt ie tegen mij: het mag hier toch? Nou dat was dus 90 minuten koppijn
Ik wil tijdens een concert gewoon een sigaret kunnen roken jah...
maar ik ben dan wel zo dat als er iemand last van heeft (om een legitieme reden) dat ik dan een paar stappen opzij doe, of de peuk ff uittrap.

Aan de ene kant gaan jullie erg ver in het handhaven van vrije keus. (die rook wordt me opgedrongen, dat wil ik niet)
Maar aan de andere kant beperken jullie ons in onze keus om te roken. (hier mag je niet roken, daar niet, stop er nou mee..)
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:27
suze02
suze02 is offline
Dat gaat ze dus nooit lukken

En als roker ben ik het helemaal niet mee eens rokers worden nu dus echt in een hoekje gedreven.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:28
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
cHa0s schreef:


Ik wil tijdens een concert gewoon een sigaret kunnen roken jah...
maar ik ben dan wel zo dat als er iemand last van heeft (om een legitieme reden) dat ik dan een paar stappen opzij doe, of de peuk ff uittrap.

Aan de ene kant gaan jullie erg ver in het handhaven van vrije keus. (die rook wordt me opgedrongen, dat wil ik niet)
Maar aan de andere kant beperken jullie ons in onze keus om te roken. (hier mag je niet roken, daar niet, stop er nou mee..)
waarom zou ik in het dagelijks leven geconfronteerd moeten worden met jullie vervelende verslaving? Roken is op zich al zielig maar doe het dan thuis of buiten
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:28
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
cHa0s schreef:


Ooit op het idee gekomen om te vragen aan mensen die naast je staan te roken of ze dat ff verder op willen doen omdat je dr last van hebt? En dat ff toe te lichten als ze je raar aankijken?


Haha,.. zie je mij al in een rokeriger ruimte bij een popconcert aan iedereen om mij heen vragen of ze alsjeblieft niet willen roken omdat ik er last van heb? Kom nou, zeg.

Gatara
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:30
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
cHa0s schreef:
't valt me trouwens keer op keer weer op bij deze discussies dat de anti-rokers een heel eenzijdig criminaliserend beeld van de rokers hebben.

(we zijn zo ongeveer: 'verslaafde, nergens rekening meehoudende klootzakken' oid.)
Goh, hoe zou dat komen...



Gatara

Laatst gewijzigd op 14-06-2002 om 18:36.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:30
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Als ik van trompet spelen hou dan ga ik dat toch ook niet overal net zolang doen totdat er mensen vragen of ik wil stoppen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-06-2002, 18:37
Undeclinable
Avatar van Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
Gatara schreef:


Omdat o.a. ook jouw zusje het recht heeft om een popconcert bij te wonen. Dat een paar zo zwak zijn om verslaafd te raken aan zo'n stinkend stokje, is hun zaak, maar dat ze mij en jouw zusje onder andere door hun slechte gewoonte onze vrijheid ontneemt...

Kijk, zij hebben er voor gekozen om te gaan roken en zijn zo stom geweest om te volharden en niet te stoppen. De tabaksindustrieen zijn zo smerig als de pest omdat ze iedereen zo makkelijk verslaafd LATEN blijven.
En wij - mensen die er echt last van hebben - worden daar de dupe van.

Wie onderdrukt wie...?

Gatara
Hmjah, opzich heb je daar ook bestwel een punt. Maar dan nog moet het de keus zijn van een zaal zelf om roken wel of niet te verbieden.. Mensen moeten zelf een keer wat verantwoordelijker worden (en respect tonen voor mensen die het niet zo kunnen hebben dat hun roken), en dat is iets wat je met dit soort regels ab-so-luut niet bereikt. (overigens zou ik het voor m'n eigen persoontje ook totaal niet erg vinden als er niet meer gerookt mag wodren op concerten, daar niet van)

Citaat:
En dus, zeg je met andere woorden indirect aan niet-rokers die er last van hebben:
je mag niet naar een popconcert gaan.

Cru hoor!

Gatara
Nee hoor, alleen moet je dr gewoon rekening mee houden dat er gerookt word.

Aparte rookruimtes zou misschien bestwel een idee zijn.. maargoed .. ik ga hier nog es ff goed over nadenken
__________________
Western civilization? That would be a good idea! | Don't confuse the major opinion with the truth..
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:37
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
cHa0s schreef:


Aan de ene kant gaan jullie erg ver in het handhaven van vrije keus. (die rook wordt me opgedrongen, dat wil ik niet)
Maar aan de andere kant beperken jullie ons in onze keus om te roken. (hier mag je niet roken, daar niet, stop er nou mee..)
Wie doet wat aan?
Jullie zijn met roken begonnen, dan moet je daar ook de consequenties voor dragen en niet andersom!!!

Gatara
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:41
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Undeclinable schreef:

Mensen moeten zelf een keer wat verantwoordelijker worden (en respect tonen voor mensen die het niet zo kunnen hebben dat hun roken), en dat is iets wat je met dit soort regels ab-so-luut niet bereikt.
Maar hoe bereik je dat dan? Weet jij iets? En zorg je daarmee dat mensen bewust zijn dat ze andere schade berokkenen door te roken tijdens een concert? Dacht het niet. Mensen kunnen niet denken daarom doet de overheid dat voor ze

(oei, gevaarlijke uitspraak van mij )

Gatara
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:41
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Hoe moeilijk is het nu om alleen in je prive ruimtes te roken? Ik heb soms het gevoel dat rokers het doen om te stangen!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:51
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
cHa0s schreef:
't valt me trouwens keer op keer weer op bij deze discussies dat de anti-rokers een heel eenzijdig criminaliserend beeld van de rokers hebben.

(we zijn zo ongeveer: 'verslaafde, nergens rekening meehoudende klootzakken' oid.)
Dat zijn rokers toch ook?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:55
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
TefnachT schreef:


waarom zou ik in het dagelijks leven geconfronteerd moeten worden met jullie vervelende verslaving? Roken is op zich al zielig maar doe het dan thuis of buiten


het is ook zo'n verschrikking om iemand een kankerstokje naar z'n mondhoek te zien brengen..

Citaat:
TefnachT schreef:
Hoe moeilijk is het nu om alleen in je prive ruimtes te roken? Ik heb soms het gevoel dat rokers het doen om te stangen!
ja, we doen 't echt om te pesten hoor

Is het echt zo moeilijk om een beetje respect voor elkaar op te brengen??? Ik heb respect voor niet-rokers, heb dan ook een beetje respect voor de roker zeg, fucking christ...

Citaat:
Gatara schreef:
Goh, hoe zou dat komen...



Gatara
Door absurde anti-rook regels en absurd gezeik die alle zin in medewerking onttrekken.. ik vind het niet zo gek dat rokers niet meer een stapje terug willen doen als iemand dat vraagt, als je ziet hoe onzinnig fel anti-rokers lopen te kankeren. (Neemt niet weg dat ik wel het respect kan opbrengen om ff te wachten met een sigaretje tot degene die er last van heeft uit de buurt is, of ergens anders te gaan zitten, nu jullie nog wat respect voor ons.. mischien een idee?)

De harde aanpak werkt alleen maar averechts, probeer 't eens wat vriendelijker en genuanceerder.
Rookverbodsbordjes en no-smoking zones, die wekken namelijk alleen maar vijandigheid en irritaties.
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:57
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
cHa0s schreef:

De harde aanpak werkt alleen maar averechts, probeer 't eens wat vriendelijker en genuanceerder.
Rookverbodsbordjes en no-smoking zones, die wekken namelijk alleen maar vijandigheid en irritaties.
Dat hielp/helpt dus niet.

Vb.: Op het balkon in de trein staat ook een rookverbodbordje. Houdt men zich eraan? Nee.

Gatara
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:59
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Gatara schreef:


Dat hielp/helpt dus niet.

Vb.: Op het balkon in de trein staat ook een rookverbodbordje. Houdt men zich eraan? Nee.

Gatara
Citaat:
ik schreef in de post die je quotte:
Rookverbodsbordjes en no-smoking zones, die wekken namelijk alleen maar vijandigheid en irritaties.
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 19:03
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
cHa0s schreef:


oops sorry,.. ik heb een beetje hoofdpijn (en nee, niet van rook, maar omdat ik nekpijn heb)

Nou, wat moet je er dan tegen doen? Als je wilt dat men niet op het balkon van de trein gaat roken?
Continue er iemand zetten die de rokers vriendelijk verzoekt om niet te roken?

Gatara
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 19:12
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Gatara schreef:


oops sorry,.. ik heb een beetje hoofdpijn (en nee, niet van rook, maar omdat ik nekpijn heb)

Nou, wat moet je er dan tegen doen? Als je wilt dat men niet op het balkon van de trein gaat roken?
Continue er iemand zetten die de rokers vriendelijk verzoekt om niet te roken?

Gatara
Bijvoorbeeld jah... zoiets. Je hebt in de trein ook een conducteur lopen die het vriendelijke verzoek om met kaartje de trein te gebruiken handhaaft. Een vriendelijkere aanpak hebben jullie veel meer baat bij dan deze, mja ik zou bijna zeggen: haatcampagne...
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 20:22
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
cHa0s schreef:


Bijvoorbeeld jah... zoiets. Je hebt in de trein ook een conducteur lopen die het vriendelijke verzoek om met kaartje de trein te gebruiken handhaaft. Een vriendelijkere aanpak hebben jullie veel meer baat bij dan deze, mja ik zou bijna zeggen: haatcampagne...
Haha 1 conducteur zei tegen een paar rokers dat ze ook in het rokersruimte konden gaan roken met de reden dat ze daar tenminste konden zitten.

)

Hej, da's toch niet te doen voor zo'n conducteur? En je kunt ook niet 10tallen conducteurs op 1 trein zetten. 1 conducteur per balkon.

Gatara
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-06-2002, 23:33
Verwijderd
Het is volslagen van God los, die belachelijke ideeën. Je kunt heel duidelijk merken dat de mensen die met dít soort plannen komen totaal buiten de werkelijkheid leven.

Het belangrijkste aspect hier is dat je werkt aan een kloof tussen bevolkingsgroepen, te weten rokers en niet-rokers. Juist dóór die kloof krijg je onbegrip en conflicten. Wanneer rokers en niet-rokers állebei her en der wat water bij de wijn doen zal er namelijk geen fuck aan de hand zijn. "Roken? We lossen het samen wel op". Nou, niet dus.

En over het feit dat bepaalde mensen het idee hebben dat rokers per definitie asociaal zijn; ik heb ook zoveel last van niet-rokers die hun kauwgommetje op de stoep tuffen op 't station. Daarom pleit ik voor een algeheel kauwgomverbod op stations en straten.

Laatst gewijzigd op 14-06-2002 om 23:44.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 00:31
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Gatara schreef:


Haha 1 conducteur zei tegen een paar rokers dat ze ook in het rokersruimte konden gaan roken met de reden dat ze daar tenminste konden zitten.

)

Hej, da's toch niet te doen voor zo'n conducteur? En je kunt ook niet 10tallen conducteurs op 1 trein zetten. 1 conducteur per balkon.

Gatara
Komt dat dan zo vaak voor dan? en sowieso, jij kan ook in een coupe gaan zitten waar niet gerookt mag worden, ken jij ook zitten
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 00:35
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Gatara schreef:


Wie doet wat aan?
Jullie zijn met roken begonnen, dan moet je daar ook de consequenties voor dragen en niet andersom!!!

Gatara
De consequenties van het roken zijn dat we meer kans hebben op longkanker en dat soort dingen, niet dat we als criminelen een klein donker (rokers-)hoekje in worden gedreven door de over-fanatieke anti-rokers met hun jihad tegen alles wat op tabak lijkt.

(dat moest me nog even van 't hart.)
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 00:59
nps
Avatar van nps
nps is offline
Sjongejonge hey, wat een stelletje zeikerds weer.

Vind je het gek dat als je "de roker" (tegenwoordig een apart soort mens) ziet als een crimineel die erop uit is de hoofden en zieltjes van de lieve nietrokertjes te schaden, ze zoch ook iets minder respectvol tegenover jou gedragen?

Deze maatregel is belachelijk. Wat gaan we nu krijgen, de rookpolitie? Speciale eenheden die getraind zijn om op concerten de gevreesde roker op tijd te signaleren en onschadelijk te maken? The Cigarette Squad?

Rokers roken niet om te pesten, of om de nietrokers (ach jee ach jee, de tere zieltjes ) hun goede, gezonde leventje te schaden. Ze roken omdat ze het fijn vinden. Nu is roken over het algemeen "gezelligheidsgedrag", hoe meer mensen, hoe gezelliger het wordt, hoe meer er gerookt wordt (alleen door de criminelen onder ons uiteraard!). Het lijkt me dat als je op grote concerten, waar nog steeds een groot deel van de mensen heen gaat voor muziek & gezellighed, roken gaat verbieden, er idd ook een deel van de mensen wegblijft, of in een erger scenario, heibel gaat lopen trappen (mensen in nood met een verslaving doen nou eenmaal rare dingen!).

Het spijt me zeer lieve mensen, maar jullie zullen ermee moeten leren leven dat er mensen roken. De overheid vangt er bakken met geld mee, dus ze zullen het nooit uit de handel halen. We besparen de lieve nietrokers tonnen, we krijgen immers allemaal longkanker (terplekke!) of een andere enge ziekte waar we voortijdig een langzame, pijnlijke dood door sterven.

Ik wil echt respect hebben voor *de niet roker* en gooi ook met plezier mijn peukje de plomp in als iemand dat vraagt, maar niet als diegeen zit te zeiken dat het zo erg is dat ik rook of me aankijkt alsof ik persoonlijk De Grote Levens Verzieker ben. Het is mijn keus, en hoe dom, slecht en onverantwoordelijk het ook is, rokers kennen de risico's en ze stoppen heus niet voor jullie. Het spijt me.

Met vriendelijke groet, *MiNDLeZz*

*uch* (komt ook door roken!)
__________________
__________________
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 01:06
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
cHa0s schreef:


Komt dat dan zo vaak voor dan? en sowieso, jij kan ook in een coupe gaan zitten waar niet gerookt mag worden, ken jij ook zitten
Hehe Toen zou dat inderdaad wel gekund hebben, maar soms is het zo druk dat dat niet kan en dan nog heb je mensen die gaan roken; ondanks het verbod. Zeg je dr wat van, krijg je een grote bek terug.

Geloof me. Misschien ben jij anders ingesteld dan die idioten en dat geloof ik graag, maar wat moet ik dan als ik zo'n antwoord krijg?

Gatara
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 01:12
Verwijderd
Amen, Mindlezz.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 01:15
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
cHa0s schreef:


De consequenties van het roken zijn dat we meer kans hebben op longkanker en dat soort dingen, niet dat we als criminelen een klein donker (rokers-)hoekje in worden gedreven door de over-fanatieke anti-rokers met hun jihad tegen alles wat op tabak lijkt.

(dat moest me nog even van 't hart.)
Kijk, als de consequenties nu zouden zijn dat carapatienten, asthmapatienten, zwangere vrouwen of mensen die er op een andere manier last van hebben er juist geen last van zouden hebben en de sigaretten naar bloemen zouden ruiken, dan mag je van mij best overal roken omdat je daar niemand mee tot last bent. Dat je daar longkanker door krijgt is je eigen verantwoordelijkheid (waarvoor ik dan ook nog voor zou moeten betalen).
Maar aangezien dit niet het geval is, verwacht je toch enig respect van de roker ten aanzien van deze mensen. Nu dit niet altijd mogelijk is in openbare gelegenheden (in Paradiso merk je het verschil niet of iemand nu naast je staat te roken of 5 meter naast je), lijkt het me vrij logisch om deze rookvrij te maken of... om de rokers gunstig te stellen een rokersruimte te creeren.

Gatara
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 01:20
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
*MiNDLeZz* schreef:
[B]
De overheid vangt er bakken met geld mee, dus ze zullen het nooit uit de handel halen.
[b]

Het kost ze meer geld. Maar ze zullen allang blij zijn dat meer mensen eerder de pijp uitgaan ivm de vergrijzing. Alleen houden deze rokers wel vaak de ziekenbedden vol door hun opgelopen long en/of keelkanker voor de mensen die aan een ander soor kanker lijden (en dat worden steeds meer (werd vandaag nog gemeld))
Toch ook even iets om over na te denken. Lijkt me een moeilijk discussiepunt: aan de ene kant leven rokers minder lang, maar vergen wel meer gezondheidskosten....
de niet-rokers leven langer, maar moeten dan ook 1 of ander inkomen krijgen.... wat heb je liever als overheid...

Citaat:

*uch* (komt ook door roken!)
Het is maar waar je trots op bent...

Gatara
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 01:22
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:


Kijk, als de consequenties nu zouden zijn dat carapatienten, asthmapatienten, zwangere vrouwen of mensen die er op een andere manier last van hebben er juist geen last van zouden hebben en de sigaretten naar bloemen zouden ruiken, dan mag je van mij best overal roken omdat je daar niemand mee tot last bent. Dat je daar longkanker door krijgt is je eigen verantwoordelijkheid (waarvoor ik dan ook nog voor zou moeten betalen).
Maar aangezien dit niet het geval is, verwacht je toch enig respect van de roker ten aanzien van deze mensen. Nu dit niet altijd mogelijk is in openbare gelegenheden (in Paradiso merk je het verschil niet of iemand nu naast je staat te roken of 5 meter naast je), lijkt het me vrij logisch om deze rookvrij te maken of... om de rokers gunstig te stellen een rokersruimte te creeren.

Gatara
Betalen? Jij betaalt onze longkanker? Heb jij toevallig énig idee wat de rokers de staat oplevert? Schei toch uit met die onzin. Buiten de normale ziektekostenverzekering betaal ik -ongeveer- 2 pakjes shag per week, dat is een euro'tje of 7,50. Dat maal 52 is 390 euro op jaarbasis. Laten we er voor 't gemak uitgaan dat ik op mijn 60ste longkanker krijg, ok? Lijkt me reeël. Ik rook vanaf mijn 15e ongeveer, dus 45 jaar praten we over. Ik betaal 45 jaar lang 390 euro. Dat is 17550 euro dus. Aardig sommetje, niet?

Wanneer we ervanuit gaan dat iedere roker longkanker krijgt zul je inderdaad gelijk hebben dat het de staat geld kost. Concrete cijfers daarover heb ik helaas niet, maar ik ben er heilig van overtuigd dat de staat goud geld aan ons verdient, de roker.

Dan noem je als oplossing 'een rokersruimte'. Hoe wil je dat bewerkstelligen tijdens liveoptredens? -- Ervanuitgaande dat je een apart deel wilt hebben voor de rokers, er zullen tóch niet-rokers op de grens moeten gaan zitten, nietwaar? En dan hebben die er alsnog last van. Of je moet een 'grensgebied' van een meter of 3 instellen. Dat gaat de Paradiso gróf geld kosten. Wie kan dat compenseren? Juist. De staat.

En dan nog een grappigheidje; er is niet één longspecialist die zal zeggen dat je van roken alleen longkanker krijgt. Zeker, het doet ab-so-luut geen goed aan de algehele gezondheid, maar het is géén directe aanleiding.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 01:54
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Betalen? Jij betaalt onze longkanker?


Belastingcenten --> gezondheidszorg.
Nu betaal ik persoonlijk niet mee aan jullie "genezing" van longkanker, aangezien ik geen belasting betaal. Maar ik spreek nu natuurlijk voor de niet-rokende belastingbetaler.

Citaat:

Heb jij toevallig énig idee wat de rokers de staat oplevert?


Veel, maar niet genoeg.

Citaat:

Schei toch uit met die onzin. Buiten de normale ziektekostenverzekering betaal ik -ongeveer- 2 pakjes shag per week, dat is een euro'tje of 7,50. Dat maal 52 is 390 euro op jaarbasis. Laten we er voor 't gemak uitgaan dat ik op mijn 60ste longkanker krijg, ok? Lijkt me reeël. Ik rook vanaf mijn 15e ongeveer, dus 45 jaar praten we over. Ik betaal 45 jaar lang 390 euro. Dat is 17550 euro dus. Aardig sommetje, niet?


Kon je een mooie wereldreis van maken, inderdaad. Stom van je dat je dat niet doet

Citaat:

Dan noem je als oplossing 'een rokersruimte'. Hoe wil je dat bewerkstelligen tijdens liveoptredens? -- Ervanuitgaande dat je een apart deel wilt hebben voor de rokers, er zullen tóch niet-rokers op de grens moeten gaan zitten, nietwaar? En dan hebben die er alsnog last van. Of je moet een 'grensgebied' van een meter of 3 instellen. Dat gaat de Paradiso gróf geld kosten. Wie kan dat compenseren? Juist. De staat.


Of een soort van "glazen wand in het midden (1tje links van het podium 1tj rechts).

Citaat:

En dan nog een grappigheidje; er is niet één longspecialist die zal zeggen dat je van roken alleen longkanker krijgt. Zeker, het doet ab-so-luut geen goed aan de algehele gezondheid, maar het is géén directe aanleiding.
Nee, een ongezond levenspatroon in het algemeen leidt ook eerder tot kanker.
Daarnaast kan roken ook tot slokdarmkanker of maagkanker krijgen.

Nahja, genoeg risico's in ieder geval.

Gatara
Ps.: wat doe jij nog zo laat op?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 10:01
Griller
Griller is offline
Citaat:
Gatara schreef:


En WAAROM dan?

Gatara
Kom op zeg... Een concert is net zoiets als een feest en daar ga je toch ook niet mensen verbieden om te roken. Ik vond het al vergaan dat ze croudsurfen hadden verboden maar dit gaat mij toch echt tever. Een concert is toch gewoon lol hebben en als mensen daarbij willen roken dan moeten ze dat toch ook gewoon wel kunnen roken.
__________________
Ik sta alleen!
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 10:02
Griller
Griller is offline
Citaat:
Gatara schreef:


Of een soort van "glazen wand in het midden (1tje links van het podium 1tj rechts).

Gatara
Nee joh dan wordt het gezellig daar...
__________________
Ik sta alleen!

Laatst gewijzigd op 15-06-2002 om 10:30.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 10:08
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Belastingcenten --> gezondheidszorg.
Nu betaal ik persoonlijk niet mee aan jullie "genezing" van longkanker, aangezien ik geen belasting betaal. Maar ik spreek nu natuurlijk voor de niet-rokende belastingbetaler.
Je neemt 't wel voor veel mensen op he?
Net als de zware astma patienten o.a. (waarvan ik er eentje ken.. een jongen bij m'n broer op school heeft ZWARE astma, en die rookt en blowt zelf 't ken dus ook anders...... m.a.w. stop met het spreken voor tig hele groepen...)
En dan kan je wel leuk belastingcenten noemen, maar die betaalt iedereen, ook de roker. Ik vind 't sowieso nogal ver gaan om te zeggen dat je persoonlijk mee betaalt aan onze genezing, alleen omdat de overheid het belastinggeld voor een deel naar gezondheidszorg laat gaan. In dat geval financieer ik ook de 'genezing' voor je zusje met luchtklachten, nu kan ik ook heel cru zeggen dat k dat niet wil, dat ze die centen maar aan iets nuttigers moeten besteden.

En wat jij als niet-roker niet hoeft te betalen zijn die torenhoge accijnzen op tabak.
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.

Laatst gewijzigd op 15-06-2002 om 10:13.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 10:33
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Gatara schreef:


Veel, maar niet genoeg.

Ok, leuk rekensommetje. Stel je voor dat ik ook net als Dobermann 17750 euro in mijn leven zou wegpaffen. Rokers leven gemiddeld tien jaar korter. De gemiddelde Nederlander wordt 73, dus ik zou dan ong. 63 worden. Ik zou ook nog wel is pakjes kopen voor ut gemak, laten we zegge 100 per jaar. Dat is dus 63-15=48*(100*3.20)=15360. 17750+15361=30720. Daarvan gaat een groot deel als accijns naar de schatkist (geen idee wat voor percentage, als iemand het weet, tell me!). Aardig sommetje idd.

Dan punt 2: Omdat rokers zoveel vroeger doodgaan, besparen ze de overheid gigantisch veel pensioensuitkeringen. Stel, je wordt 73 jaar, dan krijg je dus 8 jaar een pensioensuitkering. Dat is dacht ik (correct me if i'm wrong) +- 70% van je loon dat je had toen je werkte. Stel je verdiende 1000 euro per maand, dan krijg je nu 12*700 = 8400 p/m, ofwel 67200 in die 8 jaar. *quotend uit Harrie Jekkers* "Daar kennik van gedotterd worden, longkankeroperatie ondergaan" en dan NOG zou je na al die operaties geld overhouden. (ervan uitgaande dat diegeen AOW krijgt.)

Kortom, niet-rokers kosten de overheid misschien nog wel meer geld

En die glazen wand? Welja, ga rokers achter glas zetten, hebben je kinderen nog iets leuks om naar te kijken .

*ontopic*
Het is gewoon een maatregel met 2 kanten. Als ie ingevoerd wordt (en hoe ze dat gaan doen?), zullen er mensen die slecht tegen rook kunnen er baat bij hebben. Maar daartegenover zal er minder animo zijn om naar die concerten te gaan. Misschien beetje raar om te zeggen, maar roken hoort gewoon op concerten. En gelukkig heeft een groot deel van de nietrokers er GEEN problemen mee (anders zouden concerten al LANG zijn leeggelopen.). Want de groep die er echt niet tegen kan is kleiner dan de groep rokers (denk ik), dus met die maatregel wordt een grotere groep benadeeld dan nu het geval is. En dat zal zo z'n gevolgen hebben voor de opkomst van die concerten.

Ohja, Gatara, die *uch* was zo'n indiaanse verbastering (die zeggen/kuchen dat toch ook altijd na een speech?) en aangezien rokers ook wel is hoesten dacht ik van kom, ik zet het erbij. Het was dus sarcastisch/grappig bedoeld. (hahahaha! *ucheuch*)
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:17.