Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2012, 14:50
Attention
Avatar van Attention
Attention is offline
Na een aantal tekeningen te hebben gemaakt met potlood zou TS graag wat met verf willen proberen

Maar eerst wou TS de verschillen weten van olieverf.. waterverf.. en acrylverf... Voordat TS wat verf gaat kopen.

Graag spoedig reacties
__________________
Elke dag is anders... Elke dag opnieuw...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2012, 15:33
Verwijderd
Heb je ooit al met verf gewerkt? Tijdens plastische opvoeding ofzo?


Waterverf
Dit heb je in tubes en in napjes/blokjes in doosjes. In vrij goedkope versies te vinden in de meeste speelgoedwinkels. Waterverf of aquarelverf is, zoals de naam al zegt, op waterbasis. Een aquarel maken is niet simpel, de verf is heel transparant en als je nat in nat werkt, dan vloeien de kleuren al dan niet gewenst in elkaar over. Een aquarel ontstaat vaak ook door met 'openingen' te werken, witruimtes te laten. Je kunt ook niet eender welk papier gebruiken omdat de verf gewoon papier zal laten krullen door het vocht, dikker, ruwer papier is aan te raden.

Voorbeeld:



Gouache
Ook verf op waterbasis, maar niet zo transparant als aquarelverf. Wordt ook wel plakkaatverf genoemd. Meestal gebruikt bij plastische opvoeding op de middelbare school. Droogt snel en de kleur wordt meestal matter en lichter dan wat je opzet. Dikke lagen gaan breken en niet echt geschikt voor doek.

Voorbeeld:



Acrylverf
Verf op basis van een of andere kunststof (laat een klodder acrylverf drogen en je krijg een rubberachtige substantie). Droogt snel en kan op verschillende manieren gebruikt worden. Verdund met veel water kun je aquareleffecten krijgen, maar je kunt het ook heel dik opzetten met paletmessen. Goedkoop te vinden in allerlei winkels met aanbiedingen, in grotere en prijzigere hoeveelheden te vinden in schildersbenodigdhedenwinkels.
Ik vind dit persoonlijk de fijnste verf, ik werk graag snel en kan niet wachten om door te gaan als ik eenmaal bezig ben.

Voorbeelden:




En ik zocht een mooi voorbeeld van het transparante effect maar dat kan ik niet zo snel vinden, dus dan maar een voorbeeld van mezelf (waarvan ik zeker weet dat het acryl is ):



Olieverf
Langzaam drogende verf op basis van olie. Je kunt olieverf heel vet gebruiken, amper verdund, maar ook heel mager, sterk verdund. Olieverf verdun je met medium en terpentijn, hoe meer terpentijn, hoe magerder de verf. Je kunt vet over mager zetten, gezien mager sneller droogt dan vet, maar andersom zal zorgen voor barsten. Deze verf kun je dagen- en soms zelfs wekenlang bewerken om de juiste schakeringen en kleurovergangen te krijgen, niet geschikt voor een haastklus
Ik vind het dus niet zo'n fijne verf, ook teveel gehannes met verf en medium en stinkende terpentijn als je geen geurloze hebt. Maar je kunt er hele gave dingen mee, als je er maar de tijd voor neemt. Overigens zul je Bob Ross wel kennen, die werkte met olieverf.

Voorbeelden:


En gezien ik weer zo snel geen mager voorbeeld kan vinden, even snel iets van mezelf geüpload:
Met citaat reageren
Oud 29-12-2012, 15:36
Verwijderd
Het is dus afhankelijk van wat je precies wil maken en wat je zelf fijn vindt. Voor je veel geld gaat uitgeven aan dure producten, koop eerst een paar goedkope varianten en experimenteer daar wat mee. Als je het idee hebt dat je verder wil met iets, dan kun je daar alsnog altijd meer en betere varianten van aanschaffen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2012, 16:38
Attention
Avatar van Attention
Attention is offline
Ik heb al aardig wat met verf gewerkt op school met aquarelverf.. maar ik wou graag ns kijken naar andere soorten verf. En nu weet ik heel duidelijk wat de verschillen zijn. Hartstikke bedankt bij dezen
__________________
Elke dag is anders... Elke dag opnieuw...

Laatst gewijzigd op 30-12-2012 om 09:46.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2012, 22:59
GMAC06
Avatar van GMAC06
GMAC06 is offline
Mooie voorbeelden Mutant
__________________
+Viva La Art+
www.jeroensteen.nl
Met citaat reageren
Oud 30-12-2012, 12:47
Mc Kauw
Avatar van Mc Kauw
Mc Kauw is offline
Acryl verf,

Terwijl je het opbrengt denk je "zozo, nou nou!" maar als het is opgedroogt gaat het meer van "zozo... moest dat nou?"
Acryl is een bedriegproduct wat haar glans verliest bij het opdrogen. Je krijgt een ander beeld dan waar je voor ging. Als je dik gaat werken met acryl dan gaat het er zo dof van uitzien dat je spijt krijgt.

Maar je kan wel dun werken met Acryl, het gebruiken als onderlaag voor de koning: Olieverf. De laag acryl verf kan je wellicht bovenop een laag olieverf plaatsen maar dat word afgeraden i.v.m. scheuren. Andersom kan dus wel. Eerst een dunne laag acrylverf en vervolgens met olieverf eroverheen.

Olieverf is zo koning omdat je er lekker lang aan door kan werken. Geduld is een schone zaak, zelfs als je kliedert met verf. De kleuren zijn vaak machtiger en je kan zulke mooie overloopjes bouwen. Daarnaast is het dik aanbrengen van olieverf tot de macht van miljarden keer mooier dan Acryl.


Dit werk is dik acryl, gatverdamme zeggen we dan.


En de kleuren die juist blijven bij olieverf terwijl het dik is aangebracht.
__________________
O nou
Met citaat reageren
Oud 30-12-2012, 18:15
Attention
Avatar van Attention
Attention is offline
Dus volgens jou zou ik juist olieverf moeten kopen... ik ga wel ns kijken
__________________
Elke dag is anders... Elke dag opnieuw...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2013, 00:23
Elmp
Avatar van Elmp
Elmp is offline
Olieverf
Zoals Mc Kauw altijd zegt: olieverf is een wild dier wat getemd moet worden.
__________________
alles
Met citaat reageren
Oud 04-01-2013, 07:51
Verwijderd
Is dat echt zo, dat je zonder problemen met olieverf op acryl kunt schilderen? Bij mijn weten heeft juist olieverf een ondergrond nodig waaraan ze zich goed kan hechtten.. en als je met olieverf schildert, van mager naar vet. Het moet ook redelijk lang drogen, zeker hele dikke lagen hebben soms wel een jaar nodig om echt helemaal te drogen. Als je de olieverf laat drogen kun je dit het beste in een goed geventileerde ruimte doen.

Acrylverf wordt een beetje plastic-achtig en trekt strak bij de droging, waardoor penseelstreken en dergelijke niet goed meer zichtbaar zijn. Er zijn wel bepaalde mediums aan toe te voegen waardoor dit wel mogelijk is. Ook zou je je werken kunnen lakken als je vindt dat acrylverf te dof wordt bij het opdrogen. Het voordeel van acryl is dat het supersnel droogt, zeker in vergelijking met olieverf. En het ligt er aan welke acrylverf je koopt. Als je de goedkope verf neemt, wordt dat inderdaad valig en soms zelfs wat grijzig bij de droging. Er bestaat echter verf, bijvoorbeeld het merk 'Rembrandt' van Talens, een pak duurder maar wel boordenvol pigment. Het is even wennen als je ermee schildert, want je hebt bijvoorbeeld maar een minipuntje donkerblauw nodig in het wit om een lichtblauw te maken terwijl bij bijvoorbeeld de studie-acrylverf 'Amsterdam' van Talens veel meer nodig hebt. Dat komt omdat er meer vulstoffen inzitten.

Nouja, en gouache/plakkaatverf werd vroeger vaak gebruikt voor het maken van posters en affiches omdat deze verf heel mattig is en een beetje plat opdroogt. De glans die het heeft als je het nat opbrengt verdwijnt volledig wanneer het eenmaal gedroogd is.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2013, 07:55
Verwijderd
Ik zou denk ik beginnen met acryl. Voor olieverf heb, je zoals Mutant al vertelt heeft, terpentijn nodig en acrylverf kun je gewoon met water verdunnen. Daarbij denk ik dat de snelle droogtijden van acryl wel aangenaam zijn, zeker als je begint.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2013, 15:58
Verwijderd
Citaat:
Ik zou denk ik beginnen met acryl. Voor olieverf heb, je zoals Mutant al vertelt heeft, terpentijn nodig en acrylverf kun je gewoon met water verdunnen. Daarbij denk ik dat de snelle droogtijden van acryl wel aangenaam zijn, zeker als je begint.
idd, dit is wel het handigst...
en ik kan't weten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek [Painting] Negor in progress..
\/ince
16 06-11-2004 11:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.