Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2011, 18:03
MichelleMeijer
MichelleMeijer is offline
Mijn PWS maatje en ik hebben gekozen voor het onderwerp Leukemie bij kinderen als ons onderwerp van ons profielwerkstuk. Hierbij zijn we dieper op de behandeling stameltransplantatie in gegaan en hebben hierbij ook een enquête bij gemaakt.

Zouden jullie onze enquête misschien willen invullen?
http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=79351

Alvast bedankt!

Informatie over stamceldonor worden
Wie kan er donor worden?
Gezonde mensen tussen de 18 en 45 jaar oud kunnen stamceldonor worden. Mensen die niet of nog geen bloeddonor zijn kunnen ook stamceldonor worden, er dient dan alleen wel een extra vragenlijst te worden ingevuld. Een donor kan stamcellen doneren tot en met het 55e levensjaar.

Wat gebeurd er nou precies bij zo’n stamceldonatie?
Er zijn twee methodes om stamcellen af te nemen: uit het beenmerg of uit het bloed. Dit is afhankelijk van de ziekte van de patiënt, natuurlijk heeft de donor het laatste woord over de keuze.

De stamcellen uit het beenmerg worden afgenomen door middel van prikken met holle naalden in de achterzijde van het bot van het bekken. Twee à drie procent van alle moedercellen in het beenmerg worden bij de donatie opgezogen, binnen twee weken zijn deze cellen weer aangegroeid. De ingreep duurt ongeveer een uur en gebeurt bij voorkeur onder volledige narcose.

De andere manier van stamcellen afnemen is via het bloed, sinds enkele jaren wordt deze methode toegepast en bij famliedonors is dit de meest gebruikelijke procedure. Na het toedienen van een stamcelstimulerende factor komen de stamcellen in de bloedbaan terecht. Op deze manier kunnen de stamcellen via een speciale bloedafname worden afgenomen en vervolgens toegediend aan de patiënt. Het belangrijkste voordeel van deze methode is dat de patiënt niet onder narcose hoeft. De bijwerkingen bestaan vooral uit de bijwerkingen van de stamcelstimulerende factor, deze bijwerkingen lijken op griepachtige verschijnselen.


Kijk voor meer informatie op: www.stamceldonor.org

Laatst gewijzigd op 13-06-2011 om 21:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2011, 18:53
csk290
csk290 is offline
Ik heb deze ingevuld, wil je mijn enquete ook invullen:
https://vueconomics.qualtrics.com/SE...kjo6eQpPNIpsX2
Met citaat reageren
Oud 13-06-2011, 19:00
brands
Avatar van brands
brands is offline
Ingevuld!
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 13-06-2011, 19:35
Verwijderd
Done!
Met citaat reageren
Oud 13-06-2011, 21:19
MichelleMeijer
MichelleMeijer is offline
Bedankt allemaal voor het invullen van mijn enquete!
Ik zal ook nog wat extra informatie posten voor de mensen die precies willen weten wat stamceldonorschap inhoudt.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2011, 21:20
MichelleMeijer
MichelleMeijer is offline
Informatie over stamceldonor worden
Wie kan er donor worden?
Gezonde mensen tussen de 18 en 45 jaar oud kunnen stamceldonor worden. Mensen die niet of nog geen bloeddonor zijn kunnen ook stamceldonor worden, er dient dan alleen wel een extra vragenlijst te worden ingevuld. Een donor kan stamcellen doneren tot en met het 55e levensjaar.

Wat gebeurd er nou precies bij zo’n stamceldonatie?
Er zijn twee methodes om stamcellen af te nemen: uit het beenmerg of uit het bloed. Dit is afhankelijk van de ziekte van de patiënt, natuurlijk heeft de donor het laatste woord over de keuze.

De stamcellen uit het beenmerg worden afgenomen door middel van prikken met holle naalden in de achterzijde van het bot van het bekken. Twee à drie procent van alle moedercellen in het beenmerg worden bij de donatie opgezogen, binnen twee weken zijn deze cellen weer aangegroeid. De ingreep duurt ongeveer een uur en gebeurt bij voorkeur onder volledige narcose.

De andere manier van stamcellen afnemen is via het bloed, sinds enkele jaren wordt deze methode toegepast en bij famliedonors is dit de meest gebruikelijke procedure. Na het toedienen van een stamcelstimulerende factor komen de stamcellen in de bloedbaan terecht. Op deze manier kunnen de stamcellen via een speciale bloedafname worden afgenomen en vervolgens toegediend aan de patiënt. Het belangrijkste voordeel van deze methode is dat de patiënt niet onder narcose hoeft. De bijwerkingen bestaan vooral uit de bijwerkingen van de stamcelstimulerende factor, deze bijwerkingen lijken op griepachtige verschijnselen.


Kijk voor meer informatie op: www.stamceldonor.org
Met citaat reageren
Oud 13-06-2011, 21:24
MichelleMeijer
MichelleMeijer is offline
Citaat:
Ik heb deze ingevuld, wil je mijn enquete ook invullen:
https://vueconomics.qualtrics.com/SE...kjo6eQpPNIpsX2
Ik heb hem ingevuld
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken enquete stamceltransplantatie
ceso
4 01-07-2011 08:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:36.