Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2012, 16:06
Siwu
Siwu is offline
Hallo,

Kan je misschien het tweede moderne taal laten vervallen op het vwo bovenbouw?
Ik weet ervan als je dyslectisch bent is het mogelijk, maar toevallig las ik namelijk dit.

4. Het bevoegd gezag van een atheneum kan een leerling ontheffing verlenen van het volgen van onderwijs in de taal genoemd in artikel 26b, eerste lid, onder c, in de volgende gevallen:

a. de leerling heeft een stoornis die specifiek betrekking heeft op taal of een zintuiglijke stoornis die effect heeft op taal;

b. de leerling heeft een andere moedertaal dan de Nederlandse taal of de Friese taal;

c. de leerling volgt onderwijs in het profiel natuur en techniek of het profiel natuur en gezondheid en het onderwijs in de taal verhindert naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding.

artikel 26e.

dus klopt het?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2012, 16:08
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Bij ons is één iemand die z'n Duits heeft laten vallen nadat hij met héél veel moeite nog steeds hele lage cijfers haalde én omdat hij dyslectisch was én omdat hij een extra vak had (hij moest het dus wel in eerste instantie kiezen). De andere dyslecten hebben allemaal hun tweede vreemde taal aangehouden, dus schijnbaar was het niet zo makkelijk om te wisselen.

Dus het mag wel, maar je moet denk ik even bij je school navragen of je ontheffing kan krijgen (en of er nog bepaalde andere voorwaarden zijn).
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 16:10
Verwijderd
Artikel 26b, eerste lid, c:
"Franse taal en literatuur, Duitse taal en literatuur, Spaanse taal en literatuur, Russische taal en literatuur, Italiaanse taal en literatuur, Arabische taal en literatuur, Turkse taal en literatuur, of Friese taal en cultuur ter keuze van de leerling"

Dyslexie is een stoornis die specifiek betrekking heeft op taal, niet? Dan kan het dus
Maar zoals Em. al zegt, je zult wel heel erg dyslectisch moeten zijn om het voor mekaar te krijgen, want zomaar een vak laten vallen zou natuurlijk niet zomaar moeten kunnen.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 16:13
Siwu
Siwu is offline
Wat ik wil zeggen is ik ben niet dyslectisch. Is dan het nog steeds mogelijk?
En me moedertaal is niet Nederlands, maar chinees? Want hier staat nergens dat je dyslectisch moet zijn volgens deze artikel.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Wat ik wil zeggen is ik ben niet dyslectisch. Is dan het nog steeds mogelijk?
En me moedertaal is niet Nederlands, maar chinees? Want hier staat nergens dat je dyslectisch moet zijn volgens deze artikel.
Hoe moeilijk kan het zijn? Voldoe je aan 1 van deze eisen, dan is het mogelijk om een vreemde taal te laten vallen.
Ik denk overigens wel dat wanneer jij opgevoed bent door ouders die je de Nederlandse taal al vanaf het begin goed hebben aangeleerd, je niet in aanmerking komt. Maar dat weet ik niet zeker, en misschien wisselt dat ook wel per school, afhankelijk van hoe makkelijk ze er in zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 16:35
Siwu
Siwu is offline
Citaat:
Hoe moeilijk kan het zijn? Voldoe je aan 1 van deze eisen, dan is het mogelijk om een vreemde taal te laten vallen.
Ik denk overigens wel dat wanneer jij opgevoed bent door ouders die je de Nederlandse taal al vanaf het begin goed hebben aangeleerd, je niet in aanmerking komt. Maar dat weet ik niet zeker, en misschien wisselt dat ook wel per school, afhankelijk van hoe makkelijk ze er in zijn.
Oh ok Dankjewel!! want ik heb nooit over dit gehoord en toevallig las ik dit en wou ff vragen wie er allemaal ook ervaring mee heeft. Ik ga trouwens vavo doen , want ben dit jaar gezakt en dan vraag ik daar ff wel verder.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Oh ok Dankjewel!! want ik heb nooit over dit gehoord en toevallig las ik dit en wou ff vragen wie er allemaal ook ervaring mee heeft. Ik ga trouwens vavo doen , want ben dit jaar gezakt en dan vraag ik daar ff wel verder.
Ik vraag me dan wel af of je niet een ander vak erbij moet nemen, want het zou toch niet zomaar kunnen zijn dat je 480 uur mag skippen (als je dan dus níet aan genoeg schooluren komt)? Dat een tweede moderne taal onmogelijk is voor sommige mensen die toch wel een VWO diploma verdienen, kan ik me voorstellen, maar dan kun je daar toch een ander soort vak voor in de plaats doen?
Dus het lijkt me niet dat je zomaar een vak mag weglaten, zonder daarvoor iets in de plaats te nemen. Maar ik zeg ook alleen maar wat mij logisch lijkt, misschien kan het wél.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 16:55
nightrise
nightrise is offline
Citaat:
Ik vraag me dan wel af of je niet een ander vak erbij moet nemen, want het zou toch niet zomaar kunnen zijn dat je 480 uur mag skippen (als je dan dus níet aan genoeg schooluren komt)? Dat een tweede moderne taal onmogelijk is voor sommige mensen die toch wel een VWO diploma verdienen, kan ik me voorstellen, maar dan kun je daar toch een ander soort vak voor in de plaats doen?
Dus het lijkt me niet dat je zomaar een vak mag weglaten, zonder daarvoor iets in de plaats te nemen. Maar ik zeg ook alleen maar wat mij logisch lijkt, misschien kan het wél.
Er komt inderdaad een ander vak voor in de plaats en dat vak moet minimaal x aantal uren hebben. Een klasgenoot heeft geen 2de moderne taal.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 17:01
Siwu
Siwu is offline
Citaat:
Er komt inderdaad een ander vak voor in de plaats en dat vak moet minimaal x aantal uren hebben. Een klasgenoot heeft geen 2de moderne taal.
Had je klasgenoot dyslectisch of niet?

en btw ik wil best wel een ander vak laten invallen, als het maar geen vreemde taal is!
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 18:03
Verwijderd
Dit kun je het beste met je school overleggen, maar als je geen dyslectie of andere 'bewijsbare' problemen hebt, is het erg moeilijk om een ontheffing voor de tweede moderne vreemde taal te krijgen. Dat baseer ik op de ervaringen vam enkele schoolgenoten.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 18:10
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Inderdaad met je school overleggen: als je als moedertaal Chinees spreekt, is dat een goede reden om geen tweede moderne vreemde taal te hoeven doen. Maar je school heeft ook eigen vrijheid ("kan") hierin.

Of als je dus het profiel Natuur & Techniek of Natuur & Gezondheid volgt en een tweede taal echt duidelijk je zou verhinderen een VWO-diploma te halen. Maar dat is wel wat moeilijker en ook hierin heeft je school eigen beleidsvrijheid.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 18:12
Siwu
Siwu is offline
Citaat:
Dit kun je het beste met je school overleggen, maar als je geen dyslectie of andere 'bewijsbare' problemen hebt, is het erg moeilijk om een ontheffing voor de tweede moderne vreemde taal te krijgen. Dat baseer ik op de ervaringen vam enkele schoolgenoten.
Maar dit is toch een recht dat ik heb om te mogen vervangen? En ik ben ook Chinees , dus zoveel bewijs is genoeg hoop ik ?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 18:16
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Maar dit is toch een recht dat ik heb om te mogen vervangen? En ik ben ook Chinees , dus zoveel bewijs is genoeg hoop ik ?
Er staat: "Het bevoegd gezag van een atheneum kan een leerling ontheffing verlenen van het volgen van onderwijs in de taal genoemd in artikel 26b, eerste lid, onder c, in de volgende gevallen"


Het is dus niet verplicht dat je school je een ontheffing geeft, dus je kan niet zeggen 'het moet!' hooguit 'het mag!' - je school moet het dus ook willen. En zeker als je niet zo'n zwaarwegende argumenten hebt (ik weet niet of je bijvoorbeeld écht slecht bent in Frans of Duits en er echt moeite mee hebt, het zelfs juist waarschijnlijk dat je gemakkelijker een extra taal leert omdat je al tweetalig bent) kan de school gewoon zeggen 'hebben we geen zin in, pech gehad!'

Maar goed, dat hangt dus van je school af. Ik zou je ook aanraden om het daar gewoon te vragen, want aan je gelijk krijgen op een scholierenforum heb je niet zo bijster veel zolang wij je nog geen les geven!
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:17.