Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2002, 21:25
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
AMSTERDAM - Amper drie weken na invoering van de euro ligt de eurocent onder vuur. Een Amsterdamse winkelier heeft de cent al uitgebannen. "We werden gek van die centen", zegt eigenaar V. Baker van de Edah. Ook het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) denkt dat afschaffen van de cent op termijn wenselijk zou kunnen zijn. In Finland zijn de 1 en 2 eurocent al afschaft.

Supermarktconcern Laurus waaronder Edah valt, is niet van plan de cent gedag te zeggen. "Dat is niet ons beleid", zegt een woordvoerster. De zaak van Baker in Amsterdam is volgens haar de enige die de cent heeft afgeschaft. Baker kan dit doen omdat hij zelfstandig filiaalhouder is.

Baker verwacht dat meer ondernemers zijn voorbeeld zullen volgen. "Tellen van centen is tijdrovend en levert irritaties op." Baker rondt de prijs op de kassabon naar beneden af. Dit kost hem naar eigen zeggen 200 euro per week. "Tijd is geld. Het levert me uiteindelijk meer op."

Vertraging

Volgens het CBL zal de tijd leren of de eurocent in Nederland levensvatbaar is. "Aan de cent kleven nadelen", erkent een woordvoerster. "Bij de kassa's veroorzaken ze vertraging. Ook is het de vraag of er voldoende centen beschikbaar zijn." Zij kent geen andere winkels die de eurocent al hebben afgeschaft.

MKB Nederland kent de klachten niet. "Het is gewoon een kwestie van wennen", zegt secretaris E. Prins. Afschaffen van de cent zal volgens haar veel onrust teweegbrengen. "Iemand zal voor de afronding moeten opdraaien. Zowel de ondernemers als de consumenten zullen hier geen trek in hebben."

Winkeliers kunnen volgens De Nederlandsche Bank centen weigeren.

(http://nu.nl/document?n=50736)

Goh, dat had ik niet verwacht, dat het niet handig zou zijn In Finland is hij dus al afgeschaft (zie http://nu.nl/document?n=50704).

Wat denken jullie? Zouden we die kleine rotmuntjes houden of niet?
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2002, 21:38
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
ze moeten niet zeuren...et is gewoon wennen.
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 16-01-2002, 22:01
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
die dingen zijn ook achterlijk, maar na een tijdje zal het wel wennen.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 16-01-2002, 22:22
soulless
soulless is offline
Thzijn er wel veel, heb me al een paar keer vergist... En die kassa dozen maar natellen, je komt er nog niet mee weg ook... Beetje medelijden a.u.b? LOL

Afschaffen, tja... Beetje tweede fase gedrag dit
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Met citaat reageren
Oud 16-01-2002, 22:41
Dutchy15
Dutchy15 is offline
afschaffen, als je aan de kassa betaal voor iets dat 46 cent is, geef je niet 2x20 + 1x 5 +1x1 maar gewoon 1x50
en dan krijg je weer van die 1cent dingetjes terug, en als je betaalt, gebruik je ze haast nooit(en als je dat doet kost t veel tijd..), en zo worden t er steeds meer in je portomonnee

ik heb er vorige x 30 weggegooid
Met citaat reageren
Oud 16-01-2002, 22:57
independancy wanted
Avatar van independancy wanted
independancy wanted is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:
afschaffen, als je aan de kassa betaal voor iets dat 46 cent is, geef je niet 2x20 + 1x 5 +1x1 maar gewoon 1x50
en dan krijg je weer van die 1cent dingetjes terug, en als je betaalt, gebruik je ze haast nooit(en als je dat doet kost t veel tijd..), en zo worden t er steeds meer in je portomonnee

ik heb er vorige x 30 weggegooid

weet je hoeval dat is? Dat is toevallig wel 0,30 x 2 = 0,60,
0,60 + 10% = 0,66 gulden!!!

__________________
Sig Heil
Met citaat reageren
Oud 16-01-2002, 23:05
waaromniet?
waaromniet? is offline
Afschaffen die troep idd.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 07:18
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
vinden jullie het niet een beetje onzin dat alle prijzen dan afgerond worden op ruim een dubbeltje, dat is een dikke twee keer (om precies te zijn 2,20371 keer ) zo veel als bij de gulden!! da's wel een beetje veel.....
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 09:31
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
je hebt niks aan de 1 en 2 euroct..

maar wat ze wel zouden kunnen doen is om naast de kassa een collectebusje te zetten om al het overbodige wisselgeld in te stoppen
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 10:33
Nieuwe Nationale Partij
Avatar van Nieuwe Nationale Partij
Nieuwe Nationale Partij is offline
Ik heb het ook gehoord ja, ik doe die eurocenten nu al in een apart potje, dus. Maar van mij mogen ze er uit, ik vind ze idem irritant.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 10:36
The Chameleon
Avatar van The Chameleon
The Chameleon is offline
De 1 en 2 eurocent ontvang je als klein wisselgeld en vervolgens worden ze alleen een groot blok metaal in je portemonnee... je gebruikt ze alleen als fooi! afschaffen die rotcenten.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 11:08
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
ModuM schreef:
vinden jullie het niet een beetje onzin dat alle prijzen dan afgerond worden op ruim een dubbeltje, dat is een dikke twee keer (om precies te zijn 2,20371 keer ) zo veel als bij de gulden!! da's wel een beetje veel.....

Boeiend... wat mij betrefd gaan ze afronden op 50 cent of iets in die richting.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 12:17
soulless
soulless is offline
2 eurocent komt ongeveer overeen met een stuiver... dusseh... we houden 2, 5, 10, 50 eurocent, en dan gewoon 1 en 2 eiuro... hebben we weer het oude systeem
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 13:07
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
ja daar heb je dus helemaal niks aan. want dan kost iets 3,99 en dan moet je met 4,05 betalen om vervolgens 3x 2 cent terug te krijgen
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 13:18
Verwijderd
Ik probeer vantevoren te kijken hoe ik het beste kan betalen. Ik heb altijd een voorraadje centen bij me. Als ik meer centen krijg, doe ik ze in een potje en ik breng ze over een tijdje richting bank. Laat ze daar maar tellen
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 13:27
Verwijderd
niks wennen,die dingen zijn f*cking onhandig.Ze hebben de cent toch ook niet voor niks afgeschaft.En dan hebben ze ook nog een 2 eurocent munt.Die vind ik helemaal overbodig.Of een 1 cent of een 2 cent,maar niet allebij.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 13:38
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
soulless schreef:
2 eurocent komt ongeveer overeen met een stuiver... dusseh... we houden 2, 5, 10, 50 eurocent, en dan gewoon 1 en 2 eiuro... hebben we weer het oude systeem
daar ben ik ook wel voor, gewoon weer ongeveer dezelfde waarde, alleen dan een andere munt.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 13:45
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Mja, het kan mij niet zoveel schelen of de eurocent verdwijnt of niet. Ik stoor me niet zo erg aan al dat kleingeld. Ach, het rekent wel precies.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-01-2002, 14:46
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
autodropje schreef:
daar ben ik ook wel voor, gewoon weer ongeveer dezelfde waarde, alleen dan een andere munt.
ja daar heb je dus helemaal niks aan. want dan kost iets 3,99 en dan moet je met 4,05 betalen om vervolgens 3x 2 cent terug te krijgen
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 15:16
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Het maakt helemaal niet uit als er wordt afgerond. Er wordt namelijk zowel afgerond naar boven als naar beneden. Uiteindelijk maakt het dus helemaal niks uit.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 15:17
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Het maakt helemaal niet uit als er wordt afgerond. Er wordt namelijk zowel afgerond naar boven als naar beneden. Uiteindelijk maakt het dus helemaal niks uit.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 15:32
B.G.G.O
B.G.G.O is offline
afschaffen die zooi, we hadden toch ook geen centen ofzo toen we de gulden nog hadden, en bovendien, wat is een cent nou, nix toch.

En ze zijn lastig, van al dat wisselgeld gaat me broek zolangzamerhand afzakken, krijg er veel te veel van
__________________
take your time, hurry up...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 19:56
OO-PIN
OO-PIN is offline
Ach, ik stop gewoon alle 1 en 2 cent stukken die ik krijg in een doosje, en over een jaartje ofzo zet ik ze op de bank ofzo.

En als winkels geen centen willen, moeten ze gewoon alles op 5 cent afronden, is gelijk een stuk makkelijker....
__________________
Homer: "Do you miss your son?" Mr Bruns:"Yes, I am missing one son, now return him to me at once!"
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 20:29
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Citaat:
Tampert schreef:
Mja, het kan mij niet zoveel schelen of de eurocent verdwijnt of niet. Ik stoor me niet zo erg aan al dat kleingeld. Ach, het rekent wel precies.

__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 20:39
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Van mij mogen zo ook afgeschaft worden.

En dat ze er op achteruit gaan is onzin, want de prijzen zijn sinds de euro bijna allemaal omhoog gegaan.

Ik geloof dat uit onderzoek is gebleken dat het leven bij benadering 40 % duurder is geworden...wat hiervan waar is weet ik niet, maar het is erg opvallend dat b.v. cd's nu 21,99 euro kosten, dat is dus meer dan 48 gulden alsof cd's al niet verrotte duur waren zijn ze nu nog een stuk duurder geworden...stelletje afzetters.

Groetjes
Ben(die graag die centjes ziet verdwijnen
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2002, 21:19
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
ModuM schreef:
ja daar heb je dus helemaal niks aan. want dan kost iets 3,99 en dan moet je met 4,05 betalen om vervolgens 3x 2 cent terug te krijgen
dan blijft toch lekker iedereen met 4 euro betalen, net of die ene cent zo boeit
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 00:19
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Nederlanders zijn natuurlijk ook helemaal geen losse centen gewend. Ik denk dat ze in landen waar ze gewend waren aan vel kleine klotemuntjes nog best lang met de cent zullen blijven betalen.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 00:03
PV
PV is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Boeiend... wat mij betrefd gaan ze afronden op 50 cent of iets in die richting.
er zijn nog dingen te koop die goedkoper zijn dan 50 cent (nederlandse cent).

Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 11:47
yoyoye
yoyoye is offline
Citaat:
Silent Enigma schreef:
je hebt niks aan de 1 en 2 euroct..

maar wat ze wel zouden kunnen doen is om naast de kassa een collectebusje te zetten om al het overbodige wisselgeld in te stoppen

das, een hele goeie!!!
voor coins for care ofzo
__________________
wauw, ff kijken of ik al genoeg post hebs!!!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 16:00
Verwijderd
Citaat:
DutchECK schreef:
Als ik meer centen krijg, doe ik ze in een potje en ik breng ze over een tijdje richting bank. Laat ze daar maar tellen

Had je gedacht! Ik liep tot voor kort een krantenwijk, en iedere januari als ik mijn geld van de kerstkaartjes weg ging brengen was het gezeik. Eerst moest ik het in zakjes doen (omdat ze ze dan kunnen wegen), toen moest ik het ook nog zelf gaan tellen. Das nog leuk met een zooi guldens en knaken, maar met duppies is het retefrusti!!

Ze zeggen wel dat iedereen altijd achter je geld aan zit, maar als je het ze komt brengen willen ze het niet!!!

Dus als jij met je centjes (letterlijk!) naar de bank gaat om ze te komen storten en je pleurt er 2000 op de toonbank kijken ze je grijnzend aan en zeggen met een sadistisch ondertoontje: "Eerst in zakjes doen en tellen (heh heh)!!"

Conclusie: zó kom je er dus ook niet van af, schaf ze dus gewoon maar helemaal af, want wie doet ze nou in zn portemonnee? En als je gaat zeiken van 3,99 wordt 4,05 en 3x0,02 terug: dan schaf je 2 cent muntjes toch ook af? Hebben ze in Finland ook gedaan!

~PCRodent
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 16:04
Dj Pjotr
Dj Pjotr is offline
yep, lekker afschaffen die hap, is toch nix waard. En die 1 eurocent zal met een aantal jaar er toch uit moeten i.v.m. inflatie, worden de productiekosten hoger dan de waarde, net als de oude nederlandse cent...nu is de euro nog in een soort van testfase, en kunnen dat soort veranderingen makkelijker doorgevoerd worden
__________________
wat doet een beker zure room met een uiterste houdbaarheidsdatum?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 16:04
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
PCRodent schreef:
En als je gaat zeiken van 3,99 wordt 4,05 en 3x0,02 terug: dan schaf je 2 cent muntjes toch ook af? Hebben ze in Finland ook gedaan!
inderdaad! maar er was iemand die zei dat dan alleen de 1-cent muntjes afgeschaft moeten worden omdat 2 cent ongeveer een stuiver is en dat dus een goede waarde is. ik vind ook óf geen van allen afschaffen óf 1-cent en 2-centmuntjes allebei afschaffen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 16:24
crazzzy girl
crazzzy girl is offline
Ik vind het een beetje raar om de eurocent af te schaffen. "De euro is van ons allemaal" In de meeste andere landen kenden ze voordat de euro kwam ook van dit soort muntjes. Toen je op vakantie ging, moest je toch ook ff wennen en je aanpassen. Het is een kleine moeite om dat nu ook te doen.

Als je het dan zo vervelend vindt om met veel van die "niets-waard-muntjes" rond te lopen, betaal je toch lekker gepast? Jij blij, winkeliers blij!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 16:28
Floef
Floef is offline
Ja, weg ermee.
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 20:56
daantjeuhh
daantjeuhh is offline
Jullie maken er wel écht een probleem van. Leer er toch ff aan wennen, geef ze gewoon meer uit! ;-)

Hier in Belgie toch geen problemen met 1 en 2 cent, dus... laat jullie niet kennen he!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 09:42
thebigpipo
thebigpipo is offline
Ik vind dat mensen eerst maar eens aan het hele gebeuren rondom de euro moeten wennnen, voordat ze gaan zeiken over geld dat nutteloos zou zijn.

__________________
thebigpipo
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-01-2002, 14:24
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
yoyoye schreef:
das, een hele goeie!!!
voor coins for care ofzo
nee, dat is een goed doel
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 15:49
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
PV schreef:
er zijn nog dingen te koop die goedkoper zijn dan 50 cent (nederlandse cent).

En? Lekker belangrijk, dan geef je er daar 2 van... Maar goed, de 10 cent munt mag ook wel blijven hoor Ik zie alleen het liefst de 5cent munt ook vertrekken
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 15:53
Verwijderd
alleen die van 1 en 2 moeten weg, die van 5 is iets meer als dubbeltje, die waren best handig!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 07:59
Verwijderd
Citaat:
D@mien schreef:
ze moeten niet zeuren...et is gewoon wennen.
1 euro 1 betalen voor een half volkoren brood? Dat is hoogst irritant...
Maarja nu klopt tenminste alels weer, het is idnerdaad wennen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:23.