Oud 05-06-2004, 23:58
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 05-06-2004 @ 23:54 :
Havo is niet meer wat het ooit was.
Op de havo (oude stijl nog, tweede fase is van na mijn tijd) heette het handelswetenschappen en recht. Je kreeg op zich best praktische dingen, zoals de opbouw van aandelen (K-stukken, CF-stukken, mantel, talon, coupons en dividendbewijzen), de verhouding tussen effectenuitgevende en effectenbemiddelde instellingen, etc.

Voor een havo-vak niet slecht dus als ik nu de huidige M&O-literatuur inkijk, dan zie ik dat het vak helaas gereduceerd is tot een vogelvlucht over vennootschapsland, zodanig gesimplificeerd dat je nauwelijks begrijpt wat er écht gebeurt. En dat heeft dus dit soort dingen tot gevolg. Helaas.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2004, 00:02
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 05-06-2004 @ 23:54 :
Havo is niet meer wat het ooit was.
Mwah, dit valt niet toe te schrijven aan de Havo. Alsof je na het behalen van je VWO over juridische kennis beschikt? Er wordt gewoon totaal geen aandacht aan besteed op de middelbare school.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 00:02
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-06-2004 @ 23:58 :
Voor een havo-vak niet slecht dus als ik nu de huidige M&O-literatuur inkijk, dan zie ik dat het vak helaas gereduceerd is tot een vogelvlucht over vennootschapsland, zodanig gesimplificeerd dat je nauwelijks begrijpt wat er écht gebeurt. En dat heeft dus dit soort dingen tot gevolg. Helaas.
Dat klopt, ik heb de oude stijl nog meegemaakt. Onvermijdelijk gezien mijn leeftijd.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 00:04
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 06-06-2004 @ 00:02 :
Mwah, dit valt niet toe te schrijven aan de Havo. Alsof je na het behalen van je VWO over juridische kennis beschikt? Er wordt gewoon totaal geen aandacht aan besteed op de middelbare school.
Ik heb het over het niveau in zijn algemeenheid, dat is een stuk eenvoudiger geworden lijkt het wel.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 06-06-2004 @ 00:04 :
Ik heb het over het niveau in zijn algemeenheid, dat is een stuk eenvoudiger geworden lijkt het wel.
Mja, maar op zich kregen wij ook niet het onderscheid tussen eigendom als goederenrechtelijk begrip en 'economisch eigendom' uitgelegd, zelfs niet in het eerste jaar van de uni. Wij kregen meer praktische kennis op de havo, en bij economie II op het vwo werd dat eigenlijk voortgezet maar dan op een veel hoger niveau. Een vriend van mij studeert bedrijfswetenschappen en dat eerste jaar ziet er, wat boekhouden betreft, precies zo uit als economie II vwo-oude stijl.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 15:08
Energie
Avatar van Energie
Energie is offline
Hmm dus een BV en een NV is dus van niemand? maar is meer onderverdeelt in wie invloed erop uit kan oefenen? waarbij de aandeelhouders het kiesrecht hebben om een groep samen te stellen die de leiding heeft.

zoiets bedoel je toch?
__________________
i'll be your groupie baby, Cuz you are my superstar, Im your number one fan, give me your autograph, Sign it right here on my (L)
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 15:41
Verwijderd
Goh, in éen keer goed. BV's en NV's zijn zelfstandig optredende entiteiten. De aandeelhouders verschaffen (een deel van) het kapitaal en nemen bepaalde besluiten, maar de BV/NV treedt zelfstandig op, koopt zelfstandig dingen, is zelf aansprakelijk voor haar schulden. Een BV/NV staat gewoon gelijk aan een normaal persoon, waarbij zijn 'hersens' gevormd worden door het bestuur (een BV/NV moet immers ook weten wat-ie wil).
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 20:01
Energie
Avatar van Energie
Energie is offline
maar zou je dan niet gewoon kunnen zeggen dat van een BV/NV de aandeelhouders de eigenaar zou kunnen zijn?

want bij het woord eigenaar betekent niet meteen dat het hun 100% eigendom is toch? en dat in dit geval het boek het wel juist dan zegt?
__________________
i'll be your groupie baby, Cuz you are my superstar, Im your number one fan, give me your autograph, Sign it right here on my (L)
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 20:36
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Energie schreef op 06-06-2004 @ 20:01 :
maar zou je dan niet gewoon kunnen zeggen dat van een BV/NV de aandeelhouders de eigenaar zou kunnen zijn?

want bij het woord eigenaar betekent niet meteen dat het hun 100% eigendom is toch? en dat in dit geval het boek het wel juist dan zegt?
hahahaha na 200 posts begint het kwartje langzaam te vallen geloof ik...maar helaas, eigenaar is juist wel degene die iets 100% in eigendom heeft (beperkte rechten daargelaten) en daarom klopt je boek niet.
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Energie schreef op 06-06-2004 @ 20:01 :
maar zou je dan niet gewoon kunnen zeggen dat van een BV/NV de aandeelhouders de eigenaar zou kunnen zijn?

want bij het woord eigenaar betekent niet meteen dat het hun 100% eigendom is toch? en dat in dit geval het boek het wel juist dan zegt?
Nee, dat kun je niet zeggen, waarom niet heb ik al tig keer uitgelegd. Je boek zit gewoon fout.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 22:03
Energie
Avatar van Energie
Energie is offline
maar de aandeelhouders zijn wel eigenaar van hun aandelen toch.

en die aandelen vertegenwoordigen weer een stukje zegenschap van het bedrijf. Dus dan zijn ze toch indirect een beetje eigenaar van ook het bedrijf.
__________________
i'll be your groupie baby, Cuz you are my superstar, Im your number one fan, give me your autograph, Sign it right here on my (L)
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 22:06
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Energie schreef op 06-06-2004 @ 22:03 :
maar de aandeelhouders zijn wel eigenaar van hun aandelen toch.

en die aandelen vertegenwoordigen weer een stukje zegenschap van het bedrijf. Dus dan zijn ze toch indirect een beetje eigenaar van ook het bedrijf.
ik zal maar es proberen nare's taak over te nemen met een hopelijk duidelijkere uitleg:

een bedrijf heeft GEEN eigenaren. net als mensen hebben bedrijven een eigen rechtspersoonlijkheid. dat betekent dat je bijvoorbeeld met een bedrijf een overeenkomst kan sluiten.

Net als bij mensen kan je daardoor geen eigenaar zijn van een bedrijf. dat zou namelijk betekenen dat als het bedrijf een overeenkomst sluit, jij verantwoordelijk daarvoor bent. vergelijk het maar met een staat; niemand is eigenaar van Nederland en toch kan Nederland verdragen sluiten met andere landen.

een aandeel is niet een stuk eigendom van het bedrijf, met een aandeel verwerf je invloed in een bedrijf en recht op de winst. meer niet.
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 22:29
Energie
Avatar van Energie
Energie is offline
jah zoiets snaptje ik al nemo .. maar ik begrijp gewoon niet waarom het niemands eigendom dan kan wezen ... bedoel het zal toch wel van iemand moeten wezen ofzo

nederland is van de nederlanders dacht ik zo...
__________________
i'll be your groupie baby, Cuz you are my superstar, Im your number one fan, give me your autograph, Sign it right here on my (L)
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 22:30
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Energie schreef op 06-06-2004 @ 22:29 :
jah zoiets snaptje ik al nemo .. maar ik begrijp gewoon niet waarom het niemands eigendom dan kan wezen ... bedoel het zal toch wel van iemand moeten wezen ofzo

nederland is van de nederlanders dacht ik zo...
nou, juist omdat men het kennelijk niet wil dat er iemand voor aansprakelijk is...en juridisch gezien is nederland niet van de nederlanders maar van niemand.
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 22:51
Energie
Avatar van Energie
Energie is offline
Citaat:
little nemo schreef op 06-06-2004 @ 22:30 :
nou, juist omdat men het kennelijk niet wil dat er iemand voor aansprakelijk is...en juridisch gezien is nederland niet van de nederlanders maar van niemand.
dus omdat juridisch nederland van niemand is, zou ik moeten kunnen doen wat ik wil toch...
__________________
i'll be your groupie baby, Cuz you are my superstar, Im your number one fan, give me your autograph, Sign it right here on my (L)
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 00:18
Verwijderd
Geef het toch op mensen
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 00:52
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Energie schreef op 06-06-2004 @ 22:51 :
dus omdat juridisch nederland van niemand is, zou ik moeten kunnen doen wat ik wil toch...
Nee, doordat juridisch gezien Nederland geen eigenaar heeft kan niemand Nederland verkopen. Wat het niet hebben van eigenaren te maken heeft met het kunnen doen wat jij wil ontgaat mij even.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 13:21
Energie
Avatar van Energie
Energie is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 07-06-2004 @ 00:52 :
Nee, doordat juridisch gezien Nederland geen eigenaar heeft kan niemand Nederland verkopen. Wat het niet hebben van eigenaren te maken heeft met het kunnen doen wat jij wil ontgaat mij even.
kijk ik snap dat et geen eigenaar kan hebben.. maar als het in feite van niemand is.. waarom moeten wij ons dan wel houden aan regels enz?
__________________
i'll be your groupie baby, Cuz you are my superstar, Im your number one fan, give me your autograph, Sign it right here on my (L)
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 14:15
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Energie schreef op 07-06-2004 @ 13:21 :
kijk ik snap dat et geen eigenaar kan hebben.. maar als het in feite van niemand is.. waarom moeten wij ons dan wel houden aan regels enz?
omdat als je je niet houdt aan de regels je of gesued wordt en een dikke vette schadevergoeding moet dokken of in de gevangenis gegooit wordt, daarom.

en omdat t anders nogal een zooitje zou worden.

maar like, filosofisch gezien is er idd geen rede voor dat andere mensen jou regels op kunnen leggen zonder dat je er zelf toestemming voor gegeven hebt.
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 14:27
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
little nemo schreef op 07-06-2004 @ 14:15 :
maar like, filosofisch gezien is er idd geen rede voor dat andere mensen jou regels op kunnen leggen zonder dat je er zelf toestemming voor gegeven hebt.
Als we op die tour gaan zeg ik dat dat je impliceert toestemming te hebben verleend door hier te blijven.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 02:54
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
VDM schreef op 26-05-2004 @ 19:32 :
http://www.designisdead.be/ dit bedrijft verzorgt ook websites en met enkele bekende website hebben zij al een "naam".*knip*
Citaat:
Microsoft VBScript runtime error '800a000d'

Type mismatch: 'CLng'

/index.asp, line 22
ja, geweldig zijn ze.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 18:32
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 07-06-2004 @ 14:27 :
Als we op die tour gaan zeg ik dat dat je impliceert toestemming te hebben verleend door hier te blijven.
ik heb anders niet veel keuze hoor, er bestaat niet zoveel land waar ik heen kan gaan waar niemand iets over mij bepaalt en daarnaast werden er al dingen voor mij bepaalt voordat ik uberhaupt toestemming kon geven (en dan heb ik t niet over mn ouders..)
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 19:28
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
little nemo schreef op 08-06-2004 @ 18:32 :
ik heb anders niet veel keuze hoor, er bestaat niet zoveel land waar ik heen kan gaan waar niemand iets over mij bepaalt en daarnaast werden er al dingen voor mij bepaalt voordat ik uberhaupt toestemming kon geven (en dan heb ik t niet over mn ouders..)
Tjah, het leven is zwaar he :-P. Wil je leven zonder dat mensen regels opdringen dan zul je ergens moeten leven waar geen mensen zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 20:42
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 08-06-2004 @ 19:28 :
Tjah, het leven is zwaar he :-P. Wil je leven zonder dat mensen regels opdringen dan zul je ergens moeten leven waar geen mensen zijn.
haha als ik erges zou leven zonder regels zou k nogal voor nix gestudeerd hebben
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 00:48
VDM
VDM is offline
Citaat:
bonefish schreef op 08-06-2004 @ 02:54 :
ja, geweldig zijn ze.
Waarschijnlijk een rat die daar aan het werk geweest is .

Was maar een voorbeeld hé .
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 19:51
Tuinkabouter !!
Avatar van Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Citaat:
Energie schreef op 06-06-2004 @ 22:29 :
nederland is van de nederlanders dacht ik zo...
Oke dan verkoop ik nederland voor 9,95...

Een BV/NV moet je gewoon zien als een persoon pietje die onder curatele met de aandeelhouders als curators.

Maakt curator 1 een fout dan kan hij hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld, waarbij curator 2 en hoger dat niet zijn.

Wat 1 curator nou in z'n 1tje kan doen weet ik niet, maar volgens mij moet je er ongeveer zoiets bij voorstellen.
__________________
Wie typefouten vindt in bovenstaande post, mag ze houden.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Tuinkabouter !! schreef op 19-06-2004 @ 19:51 :
Oke dan verkoop ik nederland voor 9,95...

Een BV/NV moet je gewoon zien als een persoon pietje die onder curatele met de aandeelhouders als curators.

Maakt curator 1 een fout dan kan hij hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld, waarbij curator 2 en hoger dat niet zijn.

Wat 1 curator nou in z'n 1tje kan doen weet ik niet, maar volgens mij moet je er ongeveer zoiets bij voorstellen.
Door die vergelijking maak je de boel wel heel erg nodeloos ingewikkeld.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Tijdens je studie je eigen bedrijf starten
Wallie85
2 14-07-2009 21:26
Werk, Geld & Recht Jonge Mensen met een Eigen bedrijf
b@rt-online
15 13-01-2007 12:23
Werk, Geld & Recht Eigen bedrijfje starten,
b@rt-online
6 05-10-2006 09:25
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie PO ECO: Eigen bedrijf opzetten
Sasjeliefff
8 21-02-2006 22:46
Werk, Geld & Recht Een eigen bedrijf
JanGaasbeek
13 05-09-2005 22:49
Werk, Geld & Recht eigen bedrijf
sebastiaan1987
43 11-12-2004 22:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.