Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2002, 15:21
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
elke week worden er opiniepeilingen gedaan om te onderzoeken hoeveel zetels een bepaalde partij zou hebben bij een eventuele verkiezing.
er worden geloof ik zo'n 1000 mensen telefonisch geënqueteerd.

zijn deze peilingen betrouwbaar?
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2002, 15:22
Dutchy15
Dutchy15 is offline
staat op de website..
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 11:03
Doc
Avatar van Doc
Doc is offline
Er worden mensen uit alle bevolkingsklassen geenqueteerd, dat maakt het een redelijk representatief onderzoek
__________________
Ik ontken met kracht dat ik erkenning geef aan mensen die onkennen te erkennen onkennend miskend te zijn...:p
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 11:40
Maffie
Maffie is offline
De betrouwbaarheid van een opinie-peiling is sterk afhankelijk van de wijze waarop vragen worden gesteld en geformuleerd.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 17:45
PV
PV is offline
Er kan nog veel veranderen tot 15 mei.. dat zie je wel aan Fortuyn met zijn eigen lijst. Ik zou er dus niet teveel op vertrouwen.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 12:28
Verwijderd
Citaat:
PV schreef:
Er kan nog veel veranderen tot 15 mei.. dat zie je wel aan Fortuyn met zijn eigen lijst. Ik zou er dus niet teveel op vertrouwen.

idd
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 06:46
Internationalist
Avatar van Internationalist
Internationalist is offline
Is vrij betrouwbaar. Alleen over nieuwe partijen en zewevende kiezers is geen goed beeld te krijgen. De PvdA, het CDA, de VVD etc, zijn garant van een bepaald aantal zetels. Het flucturerende gedeelte gaat of naar de concurentie, of naar kleine partijtjes of naar nieuwe partijen. Vaak zijn die klasse stemmers nog niet zo zeker van hun zaak en dus moeilijk pijlbaar
__________________
*ONKRUID VERGAAT NIET* *Doc is de meest drinkende forumbaas* *ik slaap in hetzelfde bed als Iotje* *ik= wanabe WC-ontstopper*
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 11:54
!Bart(o)!
!Bart(o)! is offline
Zijn niet betrouwbaar. In eerste instantie zijn het allemaal maar subjectieve informatie en daarbij komt ook nog dat het een Steekproef is. Een steekproef is in eerste instantie al geen representatief geheel van bijvoorbeeld de rest van nederland. Het is ook nog eens subjectief!
Aan objectieve informatie heb je wat, voor de rest niets
__________________
Politieke voorkeur: VVD
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 12:01
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
maar je kunt moeilijk alle 16 miljoen mensen hiero peilen...

neej een steekproef is redelijk betrouwbaar... er wordt van alles aan gedaan om de uitslag zo representatief mogelijk te houden
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 12:03
!Bart(o)!
!Bart(o)! is offline
Het is wel redelijk betrouwbaar. En het is zo dat je geen 16 miljoen mensen kunt peilen. Maar ik vind dat je zeker een beslissing van een opiniepeiling niet moet laten afhangen! Objectiviteit, dat is de voorkeur die ik geef
__________________
Politieke voorkeur: VVD
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 17:03
Lateralus
Avatar van Lateralus
Lateralus is offline
het is redelijk betrouwbaar, maar er is 1 "gulden regel": in de peilingen krijgen protestpartijen als die van Fortuyn meer zetels dan in werkelijkheid.
dat komt doordat veel mensen, die eigenlijk niet willen gaan stemmen, en gebeld worden met de vraag:"op welke partij gaat u stemmen?" dan maar antwoorden, omdat ze niet willen laten blijken dat ze weinig van politiek af weten, en dan uit pure ellende maar Fortuyn noemen, omdat die het meeste in het nieuws is.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 17:25
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
System of a Deftone schreef:
het is redelijk betrouwbaar, maar er is 1 "gulden regel": in de peilingen krijgen protestpartijen als die van Fortuyn meer zetels dan in werkelijkheid.
dat komt doordat veel mensen, die eigenlijk niet willen gaan stemmen, en gebeld worden met de vraag:"op welke partij gaat u stemmen?" dan maar antwoorden, omdat ze niet willen laten blijken dat ze weinig van politiek af weten, en dan uit pure ellende maar Fortuyn noemen, omdat die het meeste in het nieuws is.
juist EN de groep zwevende kiezers ofzo, die zitten meestal links of in t midden blijkt uit peilingen, dus aangezien de linkse en middenpartijen dan een nog groter %-aantal krijgen, krijgen de partijen zoals LPF en LN minder zetels dan in de peilingen blijkt
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 19:45
!Bart(o)!
!Bart(o)! is offline
Citaat:
System of a Deftone schreef:
het is redelijk betrouwbaar, maar er is 1 "gulden regel": in de peilingen krijgen protestpartijen als die van Fortuyn meer zetels dan in werkelijkheid.
dat komt doordat veel mensen, die eigenlijk niet willen gaan stemmen, en gebeld worden met de vraag:"op welke partij gaat u stemmen?" dan maar antwoorden, het nieuws is.

omdat ze niet willen laten blijken dat ze weinig van politiek af weten, en dan uit pure ellende maar Fortuyn noemen, omdat die het meeste in

Metdeze formulatie ben ik het 100% eens. Uit pure wanhoop kiezen ze voor hem. Ik zie Onze Pim daarom ook niet meer als een FATA MORGANA, welke alleen maar hoog van daken schreeuwt en niets zal ondernemen...
__________________
Politieke voorkeur: VVD
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:06.