Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2002, 12:03
Verwijderd
Als ik nu zou mogen stemmen zou ik denk ik sp stemmen. Maar nu, wellicht zijn hier veel mensen die zich verbonden voelen met deze partij, hier punt vier uit het partijprogramma van de sp (eerste weg links).

We garanderen zorg aan iedereen. Er komt een nationale zorgverzekering, gebaseerd op solidariteit. De gezondheidsverschillen tussen arm en rijk worden aangepakt en de jeugdzorg verbeterd. De verslavingszorg wordt meer gericht op preventie en maatschappelijk herstel. We brengen alle daklozen onderdak, met een 'Nederland Onder Dak-plan', waarin huisvesting wordt gekoppeld aan verzorging, begeleiding, bescherming en herstel van eigen waardigheid.

Toen ik dit las dacht ik prachtig, zo moet het.

Ontbreekt het in onze maatschappijtje alleen niet aan solidariteit? Is dit dus een droom, of zou het echt realiseerbaar zijn (mentaliteitswisseling)

En nu graag jullie mening hierover.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2002, 12:09
@pie
@pie is offline
Citaat:
halve banaan schreef:
Ontbreekt het in onze maatschappijtje alleen niet aan solidariteit? Is dit dus een droom, of zou het echt realiseerbaar zijn (mentaliteitswisseling)

En nu graag jullie mening hierover.
dat gevoel ontbreekt inderdaad, maar hoe zou je dat willen veranderen??? een mediacampagne? dat werkt dus niet..

hoeveel zou zo'n sociaal stelsel kosten? meer dan heel nederland in zn portemonnee heeft..

dus imho is het een redelijke droom
__________________
If you don't like me, ignore me (I know I will :))
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 12:10
Nieuwe Nationale Partij
Avatar van Nieuwe Nationale Partij
Nieuwe Nationale Partij is offline
Citaat:
halve banaan schreef:
Als ik nu zou mogen stemmen zou ik denk ik sp stemmen. Maar nu, wellicht zijn hier veel mensen die zich verbonden voelen met deze partij, hier punt vier uit het partijprogramma van de sp (eerste weg links).

We garanderen zorg aan iedereen. Er komt een nationale zorgverzekering, gebaseerd op solidariteit. De gezondheidsverschillen tussen arm en rijk worden aangepakt en de jeugdzorg verbeterd. De verslavingszorg wordt meer gericht op preventie en maatschappelijk herstel. We brengen alle daklozen onderdak, met een 'Nederland Onder Dak-plan', waarin huisvesting wordt gekoppeld aan verzorging, begeleiding, bescherming en herstel van eigen waardigheid.

Toen ik dit las dacht ik prachtig, zo moet het.

Ontbreekt het in onze maatschappijtje alleen niet aan solidariteit? Is dit dus een droom, of zou het echt realiseerbaar zijn (mentaliteitswisseling)

En nu graag jullie mening hierover.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 12:13
Verwijderd
Citaat:
@pie schreef:
dat gevoel ontbreekt inderdaad, maar hoe zou je dat willen veranderen??? een mediacampagne? dat werkt dus niet..

hoeveel zou zo'n sociaal stelsel kosten? meer dan heel nederland in zn portemonnee heeft..

dus imho is het een redelijke droom
Dat vraag ik me dus ook af, solidariteit zou er toch echt moeten zijn, of onstaan. Maar hoe dat is inderdaad de vraag, daarom stelde ik de vraag/stelling ook.

Verder over dat sociale stelsel: we kunnen een mens op de maan laten landen, dus waarom zou een rijk sociaal stelsel niet kunnen. Het vraagt alleen een ingewikkelder beleid...denk ik dan. Het kan dus ook best een droom zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Nieuwe Nationale Partij schreef:


Duimpie omlaag, verklaar u nader.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 13:25
Nieuwe Nationale Partij
Avatar van Nieuwe Nationale Partij
Nieuwe Nationale Partij is offline
Citaat:
halve banaan schreef:
Duimpie omlaag, verklaar u nader.

Wat je wil invoeren is net het communistisch systeem. Ik vind dat er inkomstenverschillen moeten zijn, en dat de meeste daklozen het "dakloos zijn" aan zichzelf te danken hebben. Bijvoorbeeld door roken, drinken en drugsbeleid.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 14:21
Verwijderd
Citaat:
Nieuwe Nationale Partij schreef:

Wat je wil invoeren is net het communistisch systeem. Ik vind dat er inkomstenverschillen moeten zijn, en dat de meeste daklozen het "dakloos zijn" aan zichzelf te danken hebben. Bijvoorbeeld door roken, drinken en drugsbeleid.


Niet iedereen heeft het aan zichzelf te danken, bovendien verdient naar mijn mening iedereen een tweede kans...

Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 14:31
Mugshot
Mugshot is offline
Citaat:
Nieuwe Nationale Partij schreef:

Wat je wil invoeren is net het communistisch systeem.


Pak het woordenboek en kijk onder communisme zou ik zeggen..

Citaat:
Ik vind dat er inkomstenverschillen moeten zijn,

Mooie "Punt uit." redenatie..
Leg eens uit, beargumenteer eens..

Citaat:
en dat de meeste daklozen het "dakloos zijn" aan zichzelf te danken hebben. Bijvoorbeeld door roken, drinken en drugsbeleid.
Echt, de intelligentie straalt er vanaf..
__________________
Mathematic strikes back
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 14:55
independancy wanted
Avatar van independancy wanted
independancy wanted is offline
Ik val even bij met Mugshot: wat NNP verklaart vind ik nogal kortzichtig en heeft wel wat beargumentatie nodig.

Met de stelling van Halve Banaan ben ik het eens: zo zou het moeten gaan, maar ik ben bang dat het een utopie is: er zijn altijd mensen die zichzelf in een machtspositie willen plaatsen, en zich belnagrijker of beter voelen dan andere mensen...
__________________
Sig Heil
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 15:07
Verwijderd
Citaat:
independancy wanted schreef:

er zijn altijd mensen die zichzelf in een machtspositie willen plaatsen, en zich belnagrijker of beter voelen dan andere mensen...


Precies dat dacht ik er ook bij...wie weet gebeurt het ooit nog eens op een of andere manier
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 19:23
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
halve banaan schreef:
Als ik nu zou mogen stemmen zou ik denk ik sp stemmen. Maar nu, wellicht zijn hier veel mensen die zich verbonden voelen met deze partij, hier punt vier uit het partijprogramma van de sp (eerste weg links).

We garanderen zorg aan iedereen. Er komt een nationale zorgverzekering, gebaseerd op solidariteit. De gezondheidsverschillen tussen arm en rijk worden aangepakt en de jeugdzorg verbeterd. De verslavingszorg wordt meer gericht op preventie en maatschappelijk herstel. We brengen alle daklozen onderdak, met een 'Nederland Onder Dak-plan', waarin huisvesting wordt gekoppeld aan verzorging, begeleiding, bescherming en herstel van eigen waardigheid.

Toen ik dit las dacht ik prachtig, zo moet het.

Ontbreekt het in onze maatschappijtje alleen niet aan solidariteit? Is dit dus een droom, of zou het echt realiseerbaar zijn (mentaliteitswisseling)

En nu graag jullie mening hierover.
Het standaard verkiezingspraatje van een partij...

Alleen maar lullen, maar echt concrete veranderingen komen er niet.

Doe wat zelf.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 19:26
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
independancy wanted schreef:

Met de stelling van Halve Banaan ben ik het eens: zo zou het moeten gaan, maar ik ben bang dat het een utopie is: er zijn altijd mensen die zichzelf in een machtspositie willen plaatsen, en zich belnagrijker of beter voelen dan andere mensen...

Dus is het aan d emeerderheid om ze die machtspositie niet te geven...alleen is dat nou net het probleem, men geeft te snel autoritewit uit handen...

Maar, mentaliteitsverandering opzich is niet onhaalbaarL: kijk naar wat er allemaal is veranderd de afgelopen 100 jaar....dat is haast revolutionair te noemen. Er kan veel veranderen, het kost alleen tijd.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 19:52
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
drama schreef:
Het standaard verkiezingspraatje van een partij...

Alleen maar lullen, maar echt concrete veranderingen komen er niet.

Doe wat zelf.
Dat is een uitermate stompzinnige instelling. Hoe veel blij vrijwilligerswerk en protesten je ook uitvoert, uiteindelijk wordt de politiek bepaald op het hoogste niveau, bij de toppolitici en de topzakenlieden. Over de toppolitici hebben we nog iets te zeggen; dus grijp die kans en maak er gebruik van, zo lang het nog duurt.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 20:18
bram_05
bram_05 is offline
Citaat:
halve banaan schreef:

Ontbreekt het in onze maatschappijtje alleen niet aan solidariteit?
Euhm....onwijze discussies enzo, maar met wie moet k dan solidair zijn?
__________________
I've got two(2) words for you: Keep it Real!
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 20:19
Verwijderd
Citaat:
drama schreef:
Dus is het aan d emeerderheid om ze die machtspositie niet te geven...alleen is dat nou net het probleem, men geeft te snel autoritewit uit handen...
Wat wil je dan? Een soort bestuurloze samenleving. Die autoriteit is nou eenmaal nodig. Het wordt min of meer gecontroleerd door de oppositie. En die zouden op hun beurt weer sterker gecontreoleerd moeten worden door ons zegmaar, en heel erg sterk door de journalistiek.

Citaat:
Maar, mentaliteitsverandering opzich is niet onhaalbaarL: kijk naar wat er allemaal is veranderd de afgelopen 100 jaar....dat is haast revolutionair te noemen. Er kan veel veranderen, het kost alleen tijd.
Sja, maar het begin daarvan begint al in de tijd van de Franse revolutie heel langzaam kwamen er veranderingen, 1848 grondwet. En vanaf toen gig het veranderen. Daarna kwam de Tweede Wereldoorlog en die heeft echt alles een beetje omgegooid.

Hoe zou je in deze tijd dan een mentaliteits verandering te weeg moeten brengn?! Echt moeilijk denk ik, en helaas...Er moet iets gebeuren dus, iets ingrijpends voordat je een mentaliteitsomslag te weeg kan brengen. Toch?
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 20:52
Verwijderd
Citaat:
bram_05 schreef:
Euhm....onwijze discussies enzo, maar met wie moet k dan solidair zijn?
Met iedereen, respect voor elkaar enz. Lijkt mij mooi asl dat aanwezig zou zijn, maar volgens mij ontbreekt het bij veel mensen. Ik ben ook niet solidair met iedereen
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 13:51
Verwijderd
up
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 16:43
Mugshot
Mugshot is offline
Citaat:
halve banaan schreef:


Hoe zou je in deze tijd dan een mentaliteits verandering te weeg moeten brengn?!
Die is al bezig ..
Wat raar eigenlijk dat het geschiedenis of toekomst moet zijn voordat mensen revoluties waarnemen..
__________________
Mathematic strikes back
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-03-2002, 16:46
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Mugshot schreef:
Wat raar eigenlijk dat het geschiedenis of toekomst moet zijn voordat mensen revoluties waarnemen..
Is dat zo?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 19:57
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Dat is een uitermate stompzinnige instelling. Hoe veel blij vrijwilligerswerk en protesten je ook uitvoert, uiteindelijk wordt de politiek bepaald op het hoogste niveau, bij de toppolitici en de topzakenlieden. Over de toppolitici hebben we nog iets te zeggen; dus grijp die kans en maak er gebruik van, zo lang het nog duurt.


En door constant dat systeem te steunen blijf je het in stand houden...

En, het is gewoon zo dat helemaal in deze tijd partijen de mooiste woorden hebben, maar zodra de verkiezingen voorbij zijn, en ze eventueel regeren er niet veel terecht komt van de o zo mooie woorden.

Mijn favoriete stokpaardje, aangezien ik er zelf direct bij betrokken ben: woningnood. Elke verkiezing weer gelul dat het nu echt eens wordt aangepakt maar er wordt al jaaaren niks gedaan. En als er niks wordt gedaan zul je zelf (wanhopig) actie moeten ondernemen.

__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 20:05
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
halve banaan schreef:
Wat wil je dan? Een soort bestuurloze samenleving. Die autoriteit is nou eenmaal nodig. Het wordt min of meer gecontroleerd door de oppositie. En die zouden op hun beurt weer sterker gecontreoleerd moeten worden door ons zegmaar, en heel erg sterk door de journalistiek.

>>Ik wil ene samenleving waar iedereen gelijkwaardig is en directe invloed heeft op de maatschappij en niet een schijndemocratie waar je je stem uit handen geeft aan de man met de mooiste woorden.

Die autoriteit vindt men nou eenmaal noodzakelijk omdat de meesten we niet beter weten...Ik geloof niet dat we die autoriteit echt nodig hebben, en ik geloof dat zodra wij het niveau hebben bereikt dat we meer zelfverantwoordelijkheid kunnen nemen en meer bewust zijn van onze eigen autoriteit dit zal leiden tot een veel koelere samenleving

Sja, maar het begin daarvan begint al in de tijd van de Franse revolutie heel langzaam kwamen er veranderingen, 1848 grondwet. En vanaf toen gig het veranderen. Daarna kwam de Tweede Wereldoorlog en die heeft echt alles een beetje omgegooid.

>>Veranderingen gaan ook niet snel, heb ik nooit gezegd. Evolutie kost tijd, revolutie ook.

Hoe zou je in deze tijd dan een mentaliteits verandering te weeg moeten brengn?! Echt moeilijk denk ik, en helaas...Er moet iets gebeuren dus, iets ingrijpends voordat je een mentaliteitsomslag te weeg kan brengen. Toch?

>>Mentaliteitsverandering is constant bezig...En ja, een ingrijpende gebeurtenis werkt als katalysator. Kijk naar 11 september, mentaliteit is tamelijk veranderd, helemaal in Amerika.

Van mij zou de economie ook best eens op z'n bek mogen gaan. We hebben het nu veel te goed, en ik hoop dat zo'n gebeurtenis mensen kan wakker schudden. Viva la Beurscrisis.

Alleen jammer dat er ook heel nare bijwerkingen aan kunnen zitten. Lees opkomst Fascisme.......
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 20:15
Verwijderd
Citaat:
drama schreef:
Kan me er helemaal in vinden. Iedereen gelijkwaardig, dat moet iedereen gaan beseffen. Zeker weten.
Maar een directe invloed op de maatschappij...dus mee regeren zegmaar toch? Hoeveel mensen zijn er wel niet die zich niet voor dat soort zaken interesseren. Hoe los je dat dan op? Locaal meedenken misschien? Per wijk ofzo.
Of het werkt misschien pas inderdaad pas als de hele economie flink instort....
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 20:16
Verwijderd
Citaat:
Mugshot schreef:
Die is al bezig ..
Wat raar eigenlijk dat het geschiedenis of toekomst moet zijn voordat mensen revoluties waarnemen..


Wat voor revolutie is er dan aan de gang?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 10:34
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Nieuwe Nationale Partij schreef:

en dat de meeste daklozen het "dakloos zijn" aan zichzelf te danken hebben. Bijvoorbeeld door roken, drinken en drugsbeleid.
hoezo beleid?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 11:17
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
halve banaan schreef:
Kan me er helemaal in vinden. Iedereen gelijkwaardig, dat moet iedereen gaan beseffen. Zeker weten.
Maar een directe invloed op de maatschappij...dus mee regeren zegmaar toch? Hoeveel mensen zijn er wel niet die zich niet voor dat soort zaken interesseren. Hoe los je dat dan op? Locaal meedenken misschien? Per wijk ofzo.
Of het werkt misschien pas inderdaad pas als de hele economie flink instort....

Decentralisatie, kleinere gebieden waar burgers de zeggenschap over hebben, en niet een of andere hogepief van buiten.

En, de politieke desinteresse is imo vooral te wijten aan de manier waarop het nu gaat, je hebt toch geen invloed dus waarom zou je je er mee bezig houden? Zodra je echt mee kunt beslissen, zullen veel meer mensen ook actief zijn.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2002, 11:19
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
halve banaan schreef:
Wat voor revolutie is er dan aan de gang?

Er is altijd wel een soort van revolutie aan de gang, de mens veranderd constant, mentaliteitsverasndering bijvoorbeeld. Je kunt niet echt aanwijzen van "Toen veranderde alles". Er gaan altijd al kleine veranderingen aan vooraf, langzaam en practyisch onmerkbaar en soms explodeerd dat en verandert er in korte tijd veel -> revolutie.

Ik verwacht overigens niet zo snel zo'n explosie :/
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Het begrip ''solidariteit'' (PO economie)
Love_Fulfilled
3 31-01-2006 20:36
De Kantine Op welke partij zou jij stemmen als er nu verkiezingen waren?
Hongaar
456 07-11-2005 14:40
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Als er verkiezingen zouden zijn, op wie zou jij stemmen?
Gatara
500 29-11-2004 19:30
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Antisemitisme in Nederland: enkele verhalen
Rabbi Daniel
179 13-08-2003 13:41
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Kabinet akkoord met missie naar Irak
Verwijderd
75 15-06-2003 19:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Palestijnse staat
LJ Flem
342 21-05-2003 10:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.