Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2005, 18:44
marrrk15
marrrk15 is offline
Elleuh!

Zo..Zal ik eens ff mijn zegje doen hè! Ik ben dus Mark 15 jaar en ga errrrg slecht op school, zit ik net in 4Havo midden in een proefwerk week verknal ik hem helemaal! Wat moet ik doen? Ik kan gewoon niet leren, ik bedoel zet mij aan een studeertafel en ik ga geheit dagdromen over iets leuks. Ik kan me gewoon niet concentreren! Dan heb je morgen 2 proefwerken en dan bedenk je je; ik ga dit keer echt leren! Voor een 8! Nee hoor om 8 uur lekker tv kijken en dan slapen, heb ik iets geleerd? Nee! Oftewel; Opstaan en tot ver in de nacht leren, heeft dit enig effect? Jawel..Het zorgt telkens voor een 4 een 5 of soms zelfs een 6! Maarja de volgende morgen, ben ik doodmoe dus ook chagerijnig etc. en dan krijg ik de resultaten! Echt balen...En aan het eind van het jaar red ik het nou al 3 jaar NET! En dan echt NET! Over het randje...Maar dit jaar begint wel erg dramatisch! Wat moet ik doen? Iemand tips, of moet ik mezelf maar weer in het diepe gooien met een zeeeer slecht resultaat! De hoofdvraag is dus: Hoe kan ik mezelf concentreren en aanzetten tot leren (en niet tot lummelen!) Wil iemand mij misschien wat tips en/of raad geven? Alvast bedankt en ik reageer zsm.! Tnx en allemaal succes met school en allesw daar om heen dit jaar! Toitoitoi!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2005, 18:47
chrisjaah
chrisjaah is offline
ik heb hier soms ook last van, dat je je echt NIET kan concentreren. Misschien helpt het als je wat vooruit werkt ofzo. Ik bedoel, dat je een week van te voren begint met om de dag een half uurtje voor iets, zodat je niet gelijk de dag van te voren alles in een keer moet stampen? Bij mij werkt dat wel.
__________________
www.welovephotoshop.nl
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 18:57
Verwijderd
Maak deals met je familie dat je ze geld geeft als je niet X uur besteedt aan leren.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 19:06
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Dat heb ik ook wel is hoor! Wat ik altijd doe is voor mijn eigen een doel stellen; tot dat en daar leren. Beloon je eigen als je een uurtje goed geleerd heb. Bijvoorbeeld met iets wat je graag wilt ofzow. Bij mij helpt het in iedergeval wel.

Ik heb vorige week ook proewwerkweek gehad. Als ik goed geleerd had zou ik van me moeder eindelijk nieuw beltegoed krijgen. Dan doe je het tenminste voor iets. En het werkt; vandaag me eerste resultaten en het ziet er naar uit dat ik de beltegoed krijg.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-11-2005 @ 19:57 :
Maak deals met je familie dat je ze geld geeft als je niet X uur besteedt aan leren.
Of andersom, dat je ouders je belonen als je x uur aan het leren bent, of een 8 of hoger haalt. Klink iig een stuk beter.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 19:08
marrrk15
marrrk15 is offline
Hm! Das wel handig, maar die geld deal lijkt me niks..Haha..Achja er zullen hopelijk nog wel meer tips komen! In ieder geval bedankt, ik ga nu ff tv kijken en dan --> LEREN! Jaja tot diep in de nacht! achja..
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 19:10
Verwijderd
Citaat:
marrrk15 schreef op 07-11-2005 @ 20:08 :
Hm! Das wel handig, maar die geld deal lijkt me niks..Haha..Achja er zullen hopelijk nog wel meer tips komen! In ieder geval bedankt, ik ga nu ff tv kijken en dan --> LEREN! Jaja tot diep in de nacht! achja..


Begin dan ook niet zo laat, begin om 5 uur ofzo, dan heb je nog meer energie. En als je klaar bent kun je ook beter genieten van de vrije tijd.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 19:20
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Ik snap precies wat je bedoelt... Ik maak bijna nooit huiswerk neem niet eens meer de moeite om het in te plannen Als ik wel iets echt moet inleveren ofzo dan schuif ik het voor me uit en begin er om een uur of 9 tot een uurtje 11/12. Eigenlijk heel stom, maar het lukt me gewoon echt niet om er eerder aan te beginnen. Wat denk ik belangrijk is, is dat je rond je toetsweek zorgt dat je een beetje discipline krijgt, denk er maar aan hoe kut het is om een jaar over te moeten doen ofzo

Verder kan ik eigenlijk niet echt goed advies geven omdat ik zelf dit jaar ook bijna alleen nog maar onvoldoendes heb gehaald (en eigenlijk nu aan m'n geschiedins had moeten zitten )
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 19:36
Verwijderd
Elke dag een uur ofzo, dat helpt echt. Een uur is maar kort en het is beter als je leren meer verspreidt. Ook helpt het om eerst een samenvatting te maken. Je bent dan namelijk zo bezig met de stof dat je het vanzelf in je opneemt. Als je daadwerkelijk je samenvatting gaat leren ken je het al voor een groot gedeelte.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 19:38
Verwijderd
Probeer om de huiswerkopdrachten al tijdens de les te maken. Daar is genoeg tijd voor, als het goed is, en je leert er al erg veel van.
Ga verder niet leren door alleen maar het boek door te kijken en te onthouden, daar heb je veel concentratievermogen voor nodig; het is een stuk makkelijker om een samenvatting te schrijven of een lijstje met kernwoorden op te stellen. Dan heb je toch het hele hoofdstuk geleerd.
Spreek met jezelf af dat je op een bepaalde tijd begint, een bepaald aantal uur doorleert (twee ofzo? of drie? wat is normaal voor een proefwerk?), en dan op mag houden en iets anders mag gaan doen. Deze uren kun je beter verdelen over drie dagen vóór een proefwerk dan ze allemaal 1 dag tevoren te plannen. Plan deze tijd op zo'n manier dat je daarna nog ruim voldoende tijd over hebt vóórdat je naar bed gaat, zodat je ook iets leuks kán gaan doen.

En het werkt stressvol om jezelf voor te nemen dat je een acht gaat halen. Stress zorgt bij sommige mensen voor een betere otivatie, maar bij de meeste mensen niet. Leer gewoon zo goed als je kan in de uren die je met jezelf hebt afgesproken, en dan maakt het niets uit of het nu een zes of een acht of een tien is, gehaald is gehaald.

Citaat:
Hm! Das wel handig, maar die geld deal lijkt me niks..Haha..Achja er zullen hopelijk nog wel meer tips komen! In ieder geval bedankt, ik ga nu ff tv kijken en dan --> LEREN! Jaja tot diep in de nacht! achja..
Daar noem je dus al twee dingen die je niet zou moeten doen. Eerst tv kijken en dan leren is de verkeerde volgorde; beter is eerst doen wat je moet doen, dan pas doen wat je wil doen. Een kind dat het toetje al voor het avondeten krijgt, leert nooit spruitjes eten, zeg maar; als jij mag tv kijken voordat je geleerd hebt, waarom zou je dan gaan leren?
Leren tot diep in de nacht is kut. Dat wil niemand. Zelfs de meest gemotiveerde persoon gaat niet voor z'n lol leren tot diep in de nacht, en iemand met een motivatieprobleem gaat zo'n plan al helemaal niet waarmaken. Bovendien moet je de volgende dag weer naar school en ben je dus de hele dag moe, wat je concentratie niet ten goede komt. Plan realistischer. Als je per se 's avonds wil leren, doe dat dan van 9 tot 11 ofzo.

Laatst gewijzigd op 08-11-2005 om 12:12.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 07-11-2005 @ 20:38 :
Probeer om de huiswerkopdrachten al tijdens de les te maken. Daar is genoeg tijd voor, als het goed is, en je leert er al erg veel van.
Ga verder niet leren door alleen maar het boek door te kijken en te onthouden, daar heb je veel concentratievermogen voor nodig; het is een stuk makkelijker om een samenvatting te schrijven of een lijstje met kernwoorden op te stellen. Dan heb je toch het hele hoofdstuk geleerd.
Spreek met jezelf af dat je op een bepaalde tijd begint, een bepaald aantal uur doorleert (twee ofzo? of drie? wat is normaal voor een proefwerk?), en dan op mag houden en iets anders mag gaan doen. Deze uren kun je beter verdelen over drie dagen vóór een proefwerk dan ze allemaal 1 dag tevoren te plannen. Plan deze tijd op zo'n manier dat je daarna nog ruim voldoende tijd over hebt vóórdat je naar bed gaat, zodat je ook iets leuks kán gaan doen.
En daarbij ook nog niet langer dan een kwartier of half uur achter elkaar aan hetzelfde vak werken. Een korte pauze van 5/10 minuutjes of even een ander vak scheelt veel.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 20:09
Verwijderd
ik ben thuis altijd supersnel afgeleid, tegenwoordig sluit ik mezelf op in de bieb en daar gaat het leren een stuk beter dus misschien is dat een idee
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 20:31
roosjemarijn
Avatar van roosjemarijn
roosjemarijn is offline
Het klinkt misschien niet echt aardig, maar misschien moet je ook gewoon niet zo zeuren. Ik bedoel, er zijn maar weinig studenten/scholieren die altijd zin hebben om te gaan studeren.
Het gaat er gewoon om dat je je school wilt halen en daar zul je gewoon wat voor moeten doen. En natuurlijk, iedereen doet liever iets leuks, maarja zo halen de meeste mensen hun school niet. Je moet niet denken of je zin hebt om te gaan leren of over het feit of je het leuk vind, je moet het gewoon DOEn en jezelf belonen door iets leuks te gaan doen.
Je kan het ook wel niet doen, maar dan haal je je diploma ook niet.
Nu denk je misschien, ja dat weet ik wel, hier heb ik geen reed aan.. Maar af en toe heb ik wel eens het idee dat mensen net doen of ze het zelf niet in de hand hebben. het is lekker makkelijk voor jezelf om tegen jezelf te zeggen dat je het 'gewoon niet kan' of 'ja ik ga altijd dagdromen' maar JIJ bent degene die gaat dagdromen, er is niets of niemand anders die die ideeen in jou hoofd stopt.

Je kunt ook gewoon naar het vmbo gaan als je vind dat je het allemaal niet aan kan, maar waarschijnlijk red je het daar dan ook niet.

Misschien moet je eens wat ontspannings oefeningen doen voor je gaat leren, of iets dergelijks. ( je hoofd leeg maken)

Verder heb ik ook nog wel een tip
- als je dagdroomt geef dan jezelf de schuld en niet de dagdroom
- probeer alleen huiswerk te doen als je er een beetje zin in hebt en doe dan ook meteen in 1 keer heel veel, zo hoef je minder te doen op de momenten dat je weinig zin hebt.
- beloon jezelf als je klaar bent met leren

Het klinkt misschien allemaal een beetje zeikerig en onaardig, maar leren is nou eenmaal niet altijd leuk, maar het is wel een keuze die je zelf maakt en daar zal je wat voor moeten doen ook!
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Bossen schreef op 07-11-2005 @ 20:07 :
Of andersom, dat je ouders je belonen als je x uur aan het leren bent, of een 8 of hoger haalt. Klink iig een stuk beter.
Nee, want dan zie je het als extra en anders voelt het meer als straf.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 20:35
Verwijderd
Citaat:
marrrk15 schreef op 07-11-2005 @ 20:08 :
Hm! Das wel handig, maar die geld deal lijkt me niks..Haha..Achja er zullen hopelijk nog wel meer tips komen! In ieder geval bedankt, ik ga nu ff tv kijken en dan --> LEREN! Jaja tot diep in de nacht! achja..
Anders kijk je een avond geen tv
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 20:37
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Sarah schreef op 07-11-2005 @ 20:38 :
Probeer om de huiswerkopdrachten al tijdens de les te maken. Daar is genoeg tijd voor, als het goed is, en je leert er al erg veel
Veeeeeeel te veel afleiding
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 20:45
Verwijderd
Citaat:
marrrk15 schreef op 07-11-2005 @ 20:08 :
Hm! Das wel handig, maar die geld deal lijkt me niks..Haha..Achja er zullen hopelijk nog wel meer tips komen! In ieder geval bedankt, ik ga nu ff tv kijken en dan --> LEREN! Jaja tot diep in de nacht! achja..
Wil je nou wel of niet gemotiveerd worden?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 22:52
MB
Avatar van MB
MB is offline
Dit noemen ze luiheid, heb ik ook last van (gehad), kom je waarchijnlijk wel overheen alsje een keer flink op je bek gaat
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-11-2005, 22:56
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Jezelf gewoon disciplineren. Is dat nou zou moeilijk?

Dat wil dus zeggen: jezelf opleggen te gaan leren. Niks geen voornemens of goede bedoelingen: dwingen.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 22:58
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 07-11-2005 @ 23:56 :
Jezelf gewoon disciplineren. Is dat nou zou moeilijk?

Dat wil dus zeggen: jezelf opleggen te gaan leren. Niks geen voornemens of goede bedoelingen: dwingen.
En het allerbelangrijkste: ¡¡¡NIETS VOORUITSCHUIVEN!!!
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 13:00
marrrk15
marrrk15 is offline
Zozo..Dwingen dus, en de 1 zegt: heel lang leren en de ander kort! Ik vond die van de bieb nog wel de meest geschikte...Alleen schaam ik me zo in de bieb! Maar het is wel waar, in de bieb is geen zak te doen! Handig dus, en ik ga hem denk ik morgen uitproberen, maar eerst ff de bieb op school proberen...Ik tnx jullie voor de tips en ik ga mezelf NU dwingen om te leren (Vandaag had ik een MO ik mocht hem over doen omdat het geen cijfer waard was...Dat zorgt voor motivatie! Nu ga ik een 8 halen )
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 13:23
Verwijderd
Citaat:
marrrk15 schreef op 08-11-2005 @ 14:00 :
Zozo..Dwingen dus, en de 1 zegt: heel lang leren en de ander kort! Ik vond die van de bieb nog wel de meest geschikte...Alleen schaam ik me zo in de bieb! Maar het is wel waar, in de bieb is geen zak te doen! Handig dus, en ik ga hem denk ik morgen uitproberen, maar eerst ff de bieb op school proberen...Ik tnx jullie voor de tips en ik ga mezelf NU dwingen om te leren (Vandaag had ik een MO ik mocht hem over doen omdat het geen cijfer waard was...Dat zorgt voor motivatie! Nu ga ik een 8 halen )
In ieder geval niet te lang leren, het eerste kwartier neem je het meest op en ha een half uur nog maar de helft daarvan.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 14:40
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
ik was vandaag vergeten dat ik twee uur vrij had, dus ben ik in de schoolbieb gaan zitten leren, ik moest wel .
op de middelbare deed ik dat expres, gewoon ergens heen gaan waar je toch niks anders kunt. het werkt wel
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 14:50
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Niet zo moeilijk doen over leren. Leren moet je gewoon doen.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 15:02
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
MB schreef op 07-11-2005 @ 23:52 :
Dit noemen ze luiheid, heb ik ook last van (gehad), kom je waarchijnlijk wel overheen alsje een keer flink op je bek gaat
Dit lijkt me inderdaad de beste conclusie

en jezelf ertoe dwingen (wat vele mensen zeggen) is juist hetgene dat niet lukt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2005, 15:26
marrrk15
marrrk15 is offline
whaha ik ben vaak genoeg op mijn bek gegaan hoor...Je weet niet hoe vaak mijn ouders werden opgebeld; dit gaat niet goed etc. en na zo'n proefwerkweek kan ik vaak wel janken van de cijfers..Haha daar ligt het zeker niet aan, maar als ik op mijn bek ga, houdt dat 2 dagen aan en daarna; val ik weer in mijn eigen patroon.!
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 16:21
Verwijderd
Anders kun je ook nog rainlendar gebruiken, ik heb vaak dat ik achter de computer zit en de tijd vergeet, dit ding herinnert je aan de dingen die je nog moet doen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 17:13
Auryn
Auryn is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 07-11-2005 @ 23:56 :
Jezelf gewoon disciplineren. Is dat nou zou moeilijk?

Dat wil dus zeggen: jezelf opleggen te gaan leren. Niks geen voornemens of goede bedoelingen: dwingen.
Precies. Je kunt hier wel duizend tips krijgen, maar het moet toch echt uit jezelf komen.

En als het je echt niet lukt om jezelf te motiveren, neem dan bijles, of vraag mensen je op vaste tijden te helpen; dan moet je wel.
__________________
Spreken is zilver, schrijven is goud.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 18:58
marrrk15
marrrk15 is offline
Oeeeh..Guess what? Vandaag geleerd van 4 tot 8 (met een pauze van 20 minuten..) Das voor mij echt netjes! Ik kom dr vast wel...Alleen die Rainler ofzo he..Kan iemand dan ff een precieze download link geven..Tnx en ik kan zo eindelijk met een lekker gevoel tv kijken Want ik ken de stof uit mijn doppie (Door opgaven te maken) Mazzel

(En Simon van BuzZ check ff je privé berichtje aub.)
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 19:37
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Gewoon een keer voor een vak de opdrachten wél maken en de stof wél lezen. Moet je eens zien hoe veel leuker het in de les is wanneer je niet met tegenzin het lokaal in loopt omdat je geen zin hebt om straks met je mond vol tanden te staan wanneer je een antwoord moet geven op een vraag die je niet voorbereid hebt. Als je die smaak eenmaal geproeft hebt, is het meteen een stuk eenvoudiger om een x aantal saaie pagina's van een oninteressant vak dat op een veels te laag niveau gegeven wordt te lezen.

Verder is het gewoon een kwestie van doen. Nee het is niet leuk en er is niets dat het ooit leuk zal maken, maar bedenk wel dat later werkloos thuis zitten en zo je kinderen niet kunnen onderhouden ook niet leuk is -_-.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 12:59
Melig-Meissiej
Avatar van Melig-Meissiej
Melig-Meissiej is offline
pfff.. ken het probleem
maar bij mij is het nu meer van "ik zit op t HBO, dus moet leren.."
doe het ook wel
maar het blijft niet echt "hangen"
moet voor volgende week ook veel stof leren die niet in de college's genoemd zijn, of in de projectgroep zijn besproken, maar dus wel in de toets kunnen voorkomen

hoe kan je lezen en hetgene wat je gelezen hebt ook onthouden?!

ik heb echt weer zo'n week waarin het niet wil met mn hoofd.. pff succy succy...
__________________
I Love You Isn't Always The Right Thing To Say
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 13:04
Verwijderd
Citaat:
Melig-Meissiej schreef op 09-11-2005 @ 13:59 :
hoe kan je lezen en hetgene wat je gelezen hebt ook onthouden?!
Door er iets mee te dóen. Samenvatting maken, woordenlijst opstellen, schema's tekenen waarin je aangeeft wat de onderlinge verbanden tussen dingen zijn, samen met een vriend(in) studeren en aan elkaar uitleggen wat er nu eigenlijk staat, vragen bedenken over de studiestof en die vragen zelf beantwoorden, een vriend(in) vragen om ook vragen te bedenken over de stof en dan elkaars vragen proberen te beantwoorden, proeftentamens van vorig jaar maken en kijken wat je nog niet goed weet, als je bij een bepaald iets steeds alles door elkaar haalt maak je er een liedje of versje van.
Mensen onthouden ongeveer 10 tot 20 % van wat ze lezen. Dat is nu eenmaal niet zo veel.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 13:07
marrrk15
marrrk15 is offline
Tsja...Gisteren van 4 tot 8 geleerd met een pauze van 20 min. Nou dat ging lekker, mijn proefwerk verliep super! ik zat dit keer niet met mijn bek vol tanden, maar ik vrees dat dit maar voor 1 keer geldt...Morgen 2 super moeilijke proefwerken, eerst ff een samenvatting zoeken en dan aan de leer...Weetje je moet gewoon hard leren...Tot je er bij neer valt! Kijk maar eens hoe blij je dan na het proefwerk bent...En ik snap dat iemand zegt; ja ok. maar wanneer? Ok: De volgende keer als je een simpel SO'tje hebt --> Gewoon ff een keer goed leren je merkt het; wordt je cijfer in de klas genoemd dan ben je blij met die 7 of 8..Want dit keer hoef je niet al die praat aan te horen van mensen die zeiden: Wow ik dacht dat ik het helemaal verknalt had; Nee je bent nu 1 van hen! maar omdat ik nogal gesloten ben zal ik het niet aan iemand vertellen ofzo...Maar je merkt dat je je nu niet hoeft te schamen voor je cijfer...Je kan nu zeggen; een 7? Goed! Maar ik had een 8! Wedden dat dat goed voelt? Probeer het eens zou ik zeggen, is het echt waard...

En terwijl ik nu weer ga proberen om verder te leren (hopen dat het lukt) wens ik jullie allemaal succes, en blijf posten! (en duim ff voor me, is altijd bruikbaar, haha)

En Simon van BuzZ kan je ff terug messagen? Mailen mag ook: mark_rottink@hotmail.com, ik zal je vrijdag ff bellen, ok?

Trouwens als je merkt dat echt niets werkt, houdt contact met iemand die hetzelfde heeft, die weet wat je voelt en voelt zich net zo kut, samen sta je sterk en kun je elkaar aanvullen en aansporen om te gaan werken! Probeer het uit zou ik zeggen!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 14:59
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Heb jij het licht gezien ofzo

Nou ik ben ook net goed bezig geweest, gelijk uit school gaan leren. Ik vind dat je nou gelijk wel erg ver doordraaft, ik ga gewoon voor de >5,5
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 17:44
CoolJessy
CoolJessy is offline
Ik wordt geacht 58 uur per week aan school bezig te zijn, waarvan 16 op school, en dus 40 thuis.

Dat haal ik niet, maar ik probeer toch al mijn werk op tijd af te hebben. Voor mij werkt in elk geval wel dat ik smiddags meteen begin als ik thuis kom (naja even eten, drinken, enz eerst) en dan gewoon savonds op tijd eten en daarna nog even leren.

Tegen een uur of 10 namelijk, of ik nu al de hele dag aan het leren was of niet, beginnen alle lettertjes in het boek door elkaar te lopen en kan ik me echt niet meer concentreren. Vandaar dat ik het dus smiddags moet doen.

Anyway je moet jezelf wel een doel stellen, waar doe je het voor? Tja je zit nog op de middelbare school, dan doe je het eigenlijk maar voor zo n stom papiertje en moet je alle ongewenste vakken volgen. Ik heb de hele middelbare school dus ook weinig gedaan. Pas in de 6e begonnen met op tijd alles leren, en dat heeft nog gewerkt ook. Nu is het handig dat ik gewoon iets studeer wat ik zelf wil, dat maakt het wel interessanter. Er zijn nog steeds dingen die ik liever lang uitstel (zoals een research paper van 2500 woorden die ik naast de gebruikelijke 85 uur nog even in 4 weken moet maken, en zoals de naam al zegt: research is vereist), maar over het algemeen doe ik nu veel meer als op de middelbare school.
__________________
Tja...ik kan er ook niks aan doen!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 18:12
Multilot
Avatar van Multilot
Multilot is offline
Citaat:
CoolJessy schreef op 09-11-2005 @ 18:44 :
Ik wordt geacht 58 uur per week aan school bezig te zijn, waarvan 16 op school, en dus 40 thuis.

Dat haal ik niet, maar ik probeer toch al mijn werk op tijd af te hebben. Voor mij werkt in elk geval wel dat ik smiddags meteen begin als ik thuis kom (naja even eten, drinken, enz eerst) en dan gewoon savonds op tijd eten en daarna nog even leren.

Tegen een uur of 10 namelijk, of ik nu al de hele dag aan het leren was of niet, beginnen alle lettertjes in het boek door elkaar te lopen en kan ik me echt niet meer concentreren. Vandaar dat ik het dus smiddags moet doen.

Anyway je moet jezelf wel een doel stellen, waar doe je het voor? Tja je zit nog op de middelbare school, dan doe je het eigenlijk maar voor zo n stom papiertje en moet je alle ongewenste vakken volgen. Ik heb de hele middelbare school dus ook weinig gedaan. Pas in de 6e begonnen met op tijd alles leren, en dat heeft nog gewerkt ook. Nu is het handig dat ik gewoon iets studeer wat ik zelf wil, dat maakt het wel interessanter. Er zijn nog steeds dingen die ik liever lang uitstel (zoals een research paper van 2500 woorden die ik naast de gebruikelijke 85 uur nog even in 4 weken moet maken, en zoals de naam al zegt: research is vereist), maar over het algemeen doe ik nu veel meer als op de middelbare school.
58 uur?? Ik dacht dat scholen altijd met 40 of 42 uur werkten.

Maar goed, ook nog een tip van mij: Ruim je kamer eens op en ga daarna leren. Ik kan altijd van alles vinden op mn kamer wat ik belangrijker vind dan het leren. Als het netjes opgeruimd is, wil ik dat graag zo houden en ga ik er dus ook niet mee bezig.
Op de middelbare maakte ik van veel lesstof een liedje. Vooral als ik woordjes moest leren. Die liedjes leerde ik mezelf dan, dat vond ik wel leuk, en zodoende kon ik alles onthouden.
Maar wat het beste werkt: Opletten in de klas en de beste willen zijn. Als je het maar graag genoeg wilt, lukt het wel.
__________________
Lief zijn!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-11-2005, 18:35
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 09-11-2005 @ 14:04 :
Door er iets mee te dóen. Samenvatting maken, woordenlijst opstellen, schema's tekenen waarin je aangeeft wat de onderlinge verbanden tussen dingen zijn, samen met een vriend(in) studeren en aan elkaar uitleggen wat er nu eigenlijk staat, vragen bedenken over de studiestof en die vragen zelf beantwoorden, een vriend(in) vragen om ook vragen te bedenken over de stof en dan elkaars vragen proberen te beantwoorden, proeftentamens van vorig jaar maken en kijken wat je nog niet goed weet, als je bij een bepaald iets steeds alles door elkaar haalt maak je er een liedje of versje van.
Mensen onthouden ongeveer 10 tot 20 % van wat ze lezen. Dat is nu eenmaal niet zo veel.
10/20 %? Serieus? Dan snap ik niet hoe ik mijn tentamens met hoge cijfers haal, want ik lees de stof meestal echt maar een keer door. Maar goed, dat bespreken we natuurlijk ook wel allemaal in college...
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 18:44
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
Citaat:
Sarah schreef op 09-11-2005 @ 14:04 :
Door er iets mee te dóen. Samenvatting maken,
Ik maak ook altijd samenvattingen als ik ga leren. Dat doe ik bijvoorbeeld ook bij economie, maar dan herinner ik me er tijdens het proefwerk enorm weinig van. En dit zijn dan super grote lappen tekst, en ik vind het heel moeilijk om zoiets korter te maken. Heeft iemand hier misschien nog tips om vooral economie te leren?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 07:29
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 09-11-2005 @ 19:35 :
10/20 %? Serieus? Dan snap ik niet hoe ik mijn tentamens met hoge cijfers haal, want ik lees de stof meestal echt maar een keer door. Maar goed, dat bespreken we natuurlijk ook wel allemaal in college...
ja, dat zal inderdaad aan een combinatie van het lezen én de colleges liggen en misschien heb je ook werkcolleges? dan 'doe' je iets met de stof.

En een samenvatting máken, dat is het voorbereiden. Daarna moet je de samenvatting nog wel leren. Een goede samenvatting is 10 % van de tekst; een hoofdstuk in een middelbare school boek heeft zo'n 15 pagina's, toch? Dan zou je een samenvatting van 1,5 pagina moeten kunnen maken. Probeer eens om elke alinea uit het boek in 1 zin te zetten, waarbij je de alinea's die alleen een voorbeeld bevatten nauurlijk weglaat. Maar volgens mij moet je voor economie niet alleen de tekst uit het boek kennen, maar ook berekeningen kunnen maken; die leer je gewoon door je huiswerk te doen en eventueel door de docent om oefenopgaven te vragen.

Ik lijk nu net een enorme leer-expert dat ben ik niet nouja ik weet veel theorie over hoe je dingen zou moeten leren, want dat heeft mijn studie-adviseur me allemaal verteld en hij is natuurlijk wel een leer-expert
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 15:42
Guissie
Avatar van Guissie
Guissie is offline
Citaat:
MadameMissy schreef op 07-11-2005 @ 20:06 :
Dat heb ik ook wel is hoor! Wat ik altijd doe is voor mijn eigen een doel stellen; tot dat en daar leren. Beloon je eigen als je een uurtje goed geleerd heb. Bijvoorbeeld met iets wat je graag wilt ofzow. Bij mij helpt het in iedergeval wel.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 17:22
rare
rare is offline
Ik ken dat, dat je je niet kunt concentreren.

Je moet het gewoon een week van te voren vast doorlezen, de dag daarna een samenvatting maken, die de dagen daarna gaan leren, en als dat niet lukt (zoals bij mij) moet je die 'gewoon' iedere keer heel vaak doorlezen. als het kan kun je ook bij die samenvatting wat vragen maken, en die dan een dag voor het pw/so of een paar dagen voor een examen maken. BEGIN NIET TE LAAT! en doe de tv (of computer (help! ) oid) uit.

als je toch niet van die tv af kan blijven, is het het beste als je steeds afwisseld. Dan leer je eerst bijvoorbeeld ene half uur en dan bekijk je die aflevering, daarna ga je weer leren etc. hiervoor moet je wel een paar dagen van te voren mee beginnen

ja, ik heb ook last van dat concentratieprobleem, helemaal als ik het voor de 2e keer moet leren, en helemaal met wiskunde waar ik een 8.4 voor sta en morgen een pw heb wat ik vorig jaar 2x heb verknalt

nouja, succes ermee
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 12:01
marrrk15
marrrk15 is offline
Eeej!

Ja basketballster blijkbaar het ik het licht gezien...Het ging wel aardig maar ik heb gister een proefwerk ZÓ verneukt! Echt niet normaal...Ik denk serieus dat ik een 1 heb, (Iedereen zegt dat altijd en dan halen ze altijd een 8.1 ofzo...maar ik meen dit )

Maar ik heb mijn kamer echt helemaal veranderd, en nu leer ik ook vet goed, het enigste nadeel van die kamer was, als je eenmaal aan het veranderen bent, blijf je ook veranderen. Maar dat was binnen 2 uur gedaan en het voelde direct goed, en gister heb ik mezelf getrakteerd op een lekkere stoel (Simpel ikea ding maar goed ) En op een heerlijk avondje stappen (Wat ik nu nog voel ) En zometeen ga ik mijn kamer ff schilderen...Want vandaag ben ik begonnen aan mijn weekend (3 dagen )

Maar ff over die school uren...Dat is een uitgangpunt he! Ik moet 31 uur op school zijn volgens mij (Red ik nooit ) En daarnaast zou je voor elke vakken (Ik heb iets van 8 vakken) 4 uur StudieLesUren moeten hebben in de week...(SLU) Nou ik heb dit sinds dag 1 van de middelbare nooit, maar dan ook nóóit gehaald! Want stel je voor jij hebt nederlands, dat gaat over hoe je gedichtjes maakt bijv. en dat vind jij INMENS simpel...Ga je daar dan 4 uur voor studeren? Nee toch? misschien een halfuurtje ofzo! En als jij aardrijkskunde moeilijk vindt en er staat voor: 3 SLU, en je staat er op dit moment een 3.6 voor...Reken dan niet dat je binnen die 3 uur ff je cijfer omhoog kan krikken! Zo'n uren-stelsel slaat nergens op! Het is hetzelfde als een persoonlijke-maaltijd...De een wil 250 gram hamburger omdat ide dat lekker vindt en maar 30 gram spruitjes omdat dat niet lekker is...Het is gewoon super persoonlijk en verschilt dus per mens! (En sorry voor het rare voorbeeld... )

Oh...En Rare ff voor jou he! Ik snap dat jij je computer ook niet uit kan zetten (Heb ik ook!) Maar wees eens verstandig;
Snij geen kabels van je computer door (Kost geld en is vreselijk irritant want kabels bestellen duurt lang (En vertrouw me, ik heb het eens gedaan )) Nee ga eens nadenken over je computer!
Wat doe jij allemaal achter je computer? MSN? Dat gaat zo:

Hoi
Ej
Alles goed?
Ja en daar?
Ja ook.
Ok.
Jep.
(En na een halfuur): Ik ga weer mazzel
Doei

Wat the fuck heb je eraan? Denk na man! Een leven heb je niet achter je computer! Of speel je spelletjes? Die elektronische sh*t die een paar pixels bevat en iedereen helemaal fantastisch vindt! Weetje hoe triest! Weetje wat WÈl leuk is? Eens in de 2 dagen online komen, en waarom? Omdat mensen dan iets hebben van: Hej! Die is ook weer eens online! En niet zoiets van: Oh die MSN freak is alweer online...Fjuw wat een leven. Snapje? Ik bedoel de computer zijn een paar leuk gemaakte pixels meer niet! Het is geen 2de leven, dus neem afstand! En denk daar eens goed over na! Wat is de computer voor jou? Een soort 2de leven of een speeltje waarje af en toe iets mee doet? Weetje wat je moet doen (Je hoeft niet langs de Kamer Van Koophandel hoor ) Nee je moet eens naar buiten gaan, ga lopen met je hond of met jezelf s'avonds (Dááát moet je doen) En je zult merken; Je zit daarna lekker uitgerust op de bank tv te kijken en gaat heel relaxed en fris slapen! Echt waar, ik lijk een freak maar het is echt zo! Ik ga meestal om 7u. ff met mijn hond lopen! Gewoon een kort rondje (Nederland heeft een kort lontje) En daarna voel je je fris, alsof je net onder de douche vandaan komt! Het is wat anders dan die meurige lucht! Nou natuurlijk kan je ook andere dingen doen, maar naar buiten gaan is echt superlekker! Het frist je letterlijk en figuurlijk ff op! Dus doééééén! Proberen man!

Hoe je leert kan je niet leren! Oftewel: Er is GÉÉN leer methode...Dat verschilt echt per mens...Ik kan goed leren voor het raam met buitenlicht, een ander kan het beter niet voor het raam want dat leid af...maar ik kan ook in een lekkere stoel, heel relaxed leren! Wat je moet doen is als volgt:
-Ruim inderdaad je kamer op!
-Voor frisse moed, verander je kamer eens!
-Verwen jezelf eens (Vóór je gaat leren mag best!) masker bijv.
-Zoek (Op je éigen kamer!) een studieplek op!
-Ga leren, ZONDER doel!
-Haal een 7/8
-Je mag jezelf vóór de volgende pw/so best verwennen
-Leer bijvoorbeeld met een NIEUWE pen (Echt!) (samenvatting?)
-Doe elke dag ff je gekke 2 minuten (Opruimen binnen 2 min.)
-Doe gek; Ga fietsen, lopen of iets buiten met jezelf (Geen voetbal) Zitten mag, (als het buiten is)
-Ga 1 keer per dag ff op dat spelding wat computer heet, maar houdt je computerkast niet in je achterhoofd!
-Ga (als je maandag weinig huiswerk hebt) zaterdags FLINK uit!

En laat eens wat van je horen op dit forum (Hoef niet eens zolang als dit bericht te zijn) Haha,,Nou spreek jullie snel! En houdt je haaks!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 13:27
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
marrrk15 schreef op 11-11-2005 @ 13:01 :
Emile Ratelband verhaaltje
en TJAAAKKKKAAAAAAAAAAAA

Overdrijven is ook een vak

maarja, ik heb vandaag eerste toets van mijn toetsweek gehad, heel goed voor geleerd (was echt trots op mezelf) krijg ik zo'n toets die echt bijna niks met de stof te maken heeft
dat werkt weer lekker demotiverend

o ja, je hebt vast geen 1, meestal heb je toch op z'n minst een 2 of 3 (always look on the bride side of life )
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 16:45
marrrk15
marrrk15 is offline
Als ik niet overdrijf komt het tot 75% over en als ik het dus vertel als 125% vertel komt het als 100% over dus vandaar! (Ik snap hem ook niet hoor!) En tsja..Een toets die demotiverend is, ik snap hem wel! Heb ik ook wel eens, maar wat als die toets nou WEL ging over die stoef? Dan had jij het juist goed gedaan...En bij het examen is het altijd handig! (Reken maar van yes hoor!)
En ik heb een hele harde leraar, dus die 1 komt echt wel!
(Always think smart...SMART)
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 19:01
innogen
Avatar van innogen
innogen is offline
Citaat:
basketbalster schreef op 11-11-2005 @ 14:27 :
en TJAAAKKKKAAAAAAAAAAAA

Overdrijven is ook een vak

maarja, ik heb vandaag eerste toets van mijn toetsweek gehad, heel goed voor geleerd (was echt trots op mezelf) krijg ik zo'n toets die echt bijna niks met de stof te maken heeft
dat werkt weer lekker demotiverend

o ja, je hebt vast geen 1, meestal heb je toch op z'n minst een 2 of 3 (always look on the bride side of life )
bright dus he, men kijkt niet naar de bruidelijke kant van het leven

Verder moet je gewoon jezelf dwingen te leren of er in ieder goed voor te gaan zitten. Zelfdiscipline komt niet zomaar aangewaait hoor. Of je doet niets en haalt gewoon 1en dat kan ook. Hopelijk leer je daar dan ook weer van.
__________________
good luck exploring the infinite abyss
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 17:36
marrrk15
marrrk15 is offline
Daar leer ik niets van, maar met mijn nieuw ingerichte kamer gaat het vast lukken
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 21:13
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
L_angel schreef op 11-11-2005 @ 20:01 :
bright dus he, men kijkt niet naar de bruidelijke kant van het leven


Citaat:
Daar leer ik niets van, maar met mijn nieuw ingerichte kamer gaat het vast lukken
Ik denk niet dat mijn ouders er zo vrolijk van worden als ik opeens allemaal dingen (kasten, bed) wil verplaatsen.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 10:26
marrrk15
marrrk15 is offline
Nee, de mijnen waren niet thuis en toen ze terugkwamen vonden ze het wel mooi (lekker knus en gezellig) Het is nu echt heel leuk geworden en nog mooi ook. 1 Voordeel mijn studeertafel zit nu voor het raam waardoor ik meer licht heb en af en toe een afleidinggetje heb...Wat opzich prettig is! Gewoon doen! Studeren in het donker-->Daar werd ik echt hartstikke pissig van!Nu heb ik gewoon zin om zometeen bijv. hw te maken
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 12:34
neilvt
Avatar van neilvt
neilvt is offline
Ik heb de posts hiervoor niet allemaal doorgelezen dus ik zal hoogstwaarschijnlijk in herhaling vallen, sorry daarvoor maar...

Plannen (jaja, het is een woord waar je mee wordt doodgegooid!) werkt vaak wel. Door in het weekend alvast aan te geven welke vrijetijdsbesteding echt belangrijk is zie je welke periodes er in de week over blijven om te leren. Ik deed dat op de HAVO zelf altijd en hoewel ik me er niet altijd aan hield stond ik wel stil bij mijn dagindeling. Als ik ´s avonds perse naar een feestje wilde of een bepaald tv-programma wilde zien dan zorgde ik dat de overige tijd die dag opging aan huiswerk maken. Je hoeft echt niet steeds uren achtereen te zitten, beter is het om zo nu en dan een klein beetje huiswerk te maken zodat je je concentratieprobleem ook wat inperkt.
Oefening baart de kunst en waarschijnlijk klinkt het simpeler dan het in werkelijkheid is, maar je tijd een beetje managen kan wonderen verrichten! It works for me

Veel succes met leren man!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 15:29
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
neilvt schreef op 14-11-2005 @ 13:34 :

Plannen (jaja, het is een woord waar je mee wordt doodgegooid!) werkt vaak wel.
Dat werkt bij mij nou echt totaal niet Je kan nog zo'n waterdichte planning hebben, je moet je er ook aan kunnen houden en dit is het probleem. Het probleem is meer de zelfdiscipline en dat leer je jezelf niet zo makkelijk aan als plannen helaas
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Kok Voorgerechten Hulp gezocht!
Liketcirk
4 10-02-2015 20:01
ARTistiek Vrolijke kadavers en meer van zulks
Verwijderd
207 07-10-2013 14:18
Studeren 2 Studies combineren
xmly__
13 11-11-2011 10:16
Verhalen & Gedichten Isa (mijn boek...)
Roosje
19 04-11-2004 21:05
Psychologie Het "belangrijkste" in je leven is weg, hoe verwerk je dat?
Chloe Siere
11 05-04-2004 16:19
Algemene schoolzaken Heen en weer reizen?
summer1986
49 29-04-2003 16:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.