Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2005, 21:48
Verwijderd
Ik wil graag geschiedenis studeren, aan één van de volgende universiteiten:

- Vrije Universiteit Amsterdam;
- Universiteit van Utrecht;
- Universiteit van Leiden.

Zijn er hier mensen die deze studie volgen bij bovengenoemde universiteiten? Zo ja, wat kun je me er over vertellen? Hoe schools is het onderwijs daar (want ik vind dat wel prettig)? Ik heb de indruk dat de studie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam bijvoorbeeld schoolser is dan aan de UU of de UL.

En wat moet ik precies verstaan onder het bestuderen van geschiedenis aan de hand van thema's? Ik las namelijk dat ze dat bij de UU en UL zo doen. Is dat bijvoorbeeld specifiek gericht, bijvoorbeeld: 'de rol van het Nederlandse bedrijfsleven in WO II', inplaats van WO II uitgebreid en van alle perspectieven te bestuderen?
Ik heb namelijk het idee dat men zich door die thema's nogal beperkt bij disciplines als Oudheid, Moderne Geschiedenis, etc. En bij de Vrije Universiteit van Amsterdam lijkt dat helemaal niet zo te zijn, dat men daar niet aan de hand van thema's studeert.

Dus als iemand me meer informatie kan bieden, hoor ik het graag.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2005, 15:30
the tourist
the tourist is offline
Waarom niet de UvA?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:11
Sparkle.
Avatar van Sparkle.
Sparkle. is offline
Of geschiedenis aan de RU? Ook een zeer gerenommeerde opleiding.

*thnx
__________________
No Limits. No Compromises. She is an original.

Laatst gewijzigd op 16-03-2005 om 20:23.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:21
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Sparkle. schreef op 16-03-2005 @ 21:11 :
Of geschiedenis aan de RU? Ook een zeer geronomeerde opleiding.
Gerenommeerde.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 10:43
Drez
Avatar van Drez
Drez is offline
Of aan de RUG ?
__________________
Jusqu´ici tout va bien...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 09:58
Verwijderd
In het eerste jaar op de VU krijg je gewoon de hele geschiedenis. Dus geen thema's maar periodes:
Oudheid (3000 BC - 500 AD)
Middeleeuwen (500-1500)
Nieuwe Tijd (1500-1870)
Nieuwste Tijd (1870-1945)
waarin alle belangrijke gebeurtenissen worden behandeld van die periode.

Daarnaast krijg je nog 2 thema's náást die periodes (religie en macht in de oudheid/middeleeuwen en politieke en maatschappelijke verhoudingen tussen 1815-1940). Verder krijg nog economisch-sociale geschiedenis en niet-westerse geschiedenis (China, india, japan, latijns-amerika en afrika).
Vanaf het 2de jaar krijg je verder wel thematische onderwerpen zoals je al opnoemde.

Qua schoolsheid valt het wel mee. Je hebt bijvoorbeeld wel verplichte (werk)colleges , maar iets als opdrachten maken en inleveren heb ik alleen bij niet-westerse geschiedenis hoeven doen. De vu is verdr de beste geschiedenisopleiding van Nederland (nog wel, ze gaan flink bezuinigingen...) en een kleine opleiding (vandaar dus, dus kom maar naar de vu, ze kunnen iedereen gebruiken ). Ik zit dit jaar met 25 man in het eerste jaar.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 11:08
Verwijderd
Hai Blackwater_Park,

Bedankt voor je reactie: dat is de eerste reactie in dit topic waar ik iets aan heb. Nu heb ik in ieder geval een beter idee van geschiedenis aan de VU.

Sluit de stof ook een beetje aan op datgene wat je op de middelbare school hebt gehad, of moet je bijvoorbeeld zoveel (nieuwe) namen en dingen leren dat je er helemaal niets meer van snapt?

Citaat:
Blackwater_park schreef op 18-03-2005 @ 10:58 :
Qua schoolsheid valt het wel mee. Je hebt bijvoorbeeld wel verplichte (werk)colleges , maar iets als opdrachten maken en inleveren heb ik alleen bij niet-westerse geschiedenis hoeven doen. De vu is verdr de beste geschiedenisopleiding van Nederland (nog wel, ze gaan flink bezuinigingen...) en een kleine opleiding (vandaar dus, dus kom maar naar de vu, ze kunnen iedereen gebruiken ). Ik zit dit jaar met 25 man in het eerste jaar.
Ik dacht juist dat de geschiedenisopleiding aan de Universiteit van Leiden de beste was, dat hoor ik in ieder geval wel redelijk vaak.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 12:14
Verwijderd
Je moet gigantisch veel nieuwe namen en jaartallen leren, hou daar maar rekening mee.

En de vu kwam als beste uit de (geloof) Elsevier test als ik het me goed herinner. Ze waren in elk geval bij een test het beste. Maar qua kwaliteit ontlopen de unversiteiten elkaar niet veel. Je kan beter kijken naar vakken die je kan volgen en masters die je kan doen op de universiteit of eventueel dingen als reisafstand of grootte van eerstejaars groepen oid (wat voor mij 2 belangrijke punten waren).
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 16:30
boneless
Avatar van boneless
boneless is offline
Mag ik even vragen waarom je jezelf beperkt bij het kiezen van alleen universiteiten uit de Randstad?
__________________
I lost the chicken :(
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 00:11
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 18-03-2005 @ 13:14 :
Maar qua kwaliteit ontlopen de unversiteiten elkaar niet veel. Je kan beter kijken naar vakken die je kan volgen en masters die je kan doen op de universiteit of eventueel dingen als reisafstand of grootte van eerstejaars groepen oid (wat voor mij 2 belangrijke punten waren).
Okee, bedankt voor de tip. .... Maar ik zou eventueel altijd nog de bacheloropleiding kunnen doen en de master eventueel aan een andere universiteit doen - mits mijn bachelor er dan op aansluit.

Nog een paar kleine vraagjes (hopelijk vind je het niet erg - ben blij dat ik een eerstejaars geschiedenis heb getroffen hier ):


- Hoe is de organisatie bij de Vrije Universiteit? Rommelig, etc.?
- Hoe zit het precies met de begeleiding bij de eerstejaars?
- Heb je elke dag college (werk- of hoorcollege, maakt niet uit)? Of heb je bijvoorbeeld maar 3 dagen colleges en de rest van de week vrij?
- Hoe groot is de werkdruk eigenlijk bij de opleiding Geschiedenis? Kom je na een paar maanden zowat om in het werk, of valt het wel mee? ---> De moeilijkheidsgraad is wel te doen?
- Worden er bij de werkcolleges verplichte werkgroepen gemaakt die dan het hele jaar zo blijven (dat is in ieder geval wel het geval bij de UU)?


Vooral begeleiding vind ik wel belangrijk, vanwege een lichamelijke handicap - en ik heb zo het idee dat bij een kleinschalige opleiding men dan meer begeleiding en begrip krijgt dan bij een grootschalige opleiding (zoals bijvoorbeeld bij de UU en UL). Maar dat idee hoeft natuurlijk niet persé te kloppen - het is gewoon een gevoel.

Alvast bedankt voor de antwoorden, als je er tijd voor hebt.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 12:02
Verwijderd
Citaat:
Nocturnus schreef op 20-03-2005 @ 01:11 :
Okee, bedankt voor de tip. .... Maar ik zou eventueel altijd nog de bacheloropleiding kunnen doen en de master eventueel aan een andere universiteit doen - mits mijn bachelor er dan op aansluit.

Nog een paar kleine vraagjes (hopelijk vind je het niet erg - ben blij dat ik een eerstejaars geschiedenis heb getroffen hier ):


- Hoe is de organisatie bij de Vrije Universiteit? Rommelig, etc.?
- Hoe zit het precies met de begeleiding bij de eerstejaars?
- Heb je elke dag college (werk- of hoorcollege, maakt niet uit)? Of heb je bijvoorbeeld maar 3 dagen colleges en de rest van de week vrij?
- Hoe groot is de werkdruk eigenlijk bij de opleiding Geschiedenis? Kom je na een paar maanden zowat om in het werk, of valt het wel mee? ---> De moeilijkheidsgraad is wel te doen?
- Worden er bij de werkcolleges verplichte werkgroepen gemaakt die dan het hele jaar zo blijven (dat is in ieder geval wel het geval bij de UU)?


Vooral begeleiding vind ik wel belangrijk, vanwege een lichamelijke handicap - en ik heb zo het idee dat bij een kleinschalige opleiding men dan meer begeleiding en begrip krijgt dan bij een grootschalige opleiding (zoals bijvoorbeeld bij de UU en UL). Maar dat idee hoeft natuurlijk niet persé te kloppen - het is gewoon een gevoel.

Alvast bedankt voor de antwoorden, als je er tijd voor hebt.
- Organisatie is wel goed, ik heb het hele jaar nog geen problemen gehad met roosters die opeens veranderden of tentamenaanmeldingen die opeens niet goed gingen oid. Als je gewoon regelmatig je email controleert kom je ook niet voor verrassingen te staan op dat gebied. Enige waar ik me weleens aan erger is dat docenten nog wel eens traag zijn met het nakijken van tentamens/werkstukken. Dat moet binnen 2 weken nagekeken zijn maar komt in de regelmaat neer op 3 á 4 weken vaak.
- Begeleiding hangt van jezelf af. Je krijgt een docent- en studentmentor toegewezen aan het begin van het jaar waarmee je 4x in het jaar een gesprek hebt over de voortgang, maar daar blijft het ook bij van hun kant. Je kan natuurlijk altijd zelf langsgaan als je ergens meezit, maar ze lopen je niet het hele jaar achter je reet aan. En ik heb al meerdere mensen gezien die ook lichamelijke beperkingen hadden en dat zijn hogere jaars, dus ik neem aan dat het wel goed zit in eventuele begeleiding daarbij.
- Je hebt 3 á 4 dagen college, afhankelijk van je werkgroep (waar je bij wordt ingedeeld aan het begin van het collegejaar, ongeveer 10-12 mensen per werkgroep bij mij dit jaar). Als je 3 dagen college hebt kan je er wel bijna zeker vanuit gaan dat je 1 dag hebt van 9 uur tot 17:15 uur. Als je 4 dagen college hebt is dat natuurlijk meer verdeeld.
- Qua werkdruk is het te doen. Het is soms in een periode niet altijd evengoed verdeeld (vooral in de 2de periode, wanneer je je eerste werkstuk moet maken, was het in het begin echt even stressen waarna de rest van de periode je het weer veel rustiger krijgt voor dat vak). Je moet het wel bijhouden natuurlijk(dus niet zoals ik nu heb alles voor een vak nog moeten lezen in 2 dagen tijd ). Tot aan de kerst is het zeker goed te doen, na de kerst wordt het wel wat drukker en moet je meer lezen. Maar je komt echt niet aan de 40 uur per week die voor een voltijd studie staat.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 17:21
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Waarom niet de UvA?
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 18:17
pino123
pino123 is offline
Citaat:
El Kim schreef op 21-03-2005 @ 18:21 :
Waarom niet de UvA?
Waarom niet Erasmus?

__________________
Jacob lovesss you
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 02:30
Verwijderd
http://www2.let.uu.nl/cursuskrant/Cu...chelor2004.htm

Hier kun je zien welke cursussen en met welke thema's er worden gegeven aan de UU.
Klik op 'schema' voor een duidelijk overzicht.
Niveau 1= ongeveer eerstejaarsniveau
Niveau 2= tweedejaars
Niveau 3= derdejaars
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:37.