Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-08-2002, 18:45
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Hallo iedereen,

Ikzelf ben/was tot nog toe geen grote lezer. Ik denk dat ik in m'n leven nog maar 30 boeken heb gelezen maar ik heb er wel altijd van genoten, waarom ik er dan niet meer heb gelezen begrijp ik zelf ook niet.

Nu wil ik weer beginnen lezen, maar ik ken dus niet veel van literatuur. Ik heb geen benul van wie de betere auteurs zijn en ik weet niet welke auteur er welk soort 'genre' beschrijft.

Wat voor boeken wil ik nou...ik kan het maar vaag uitleggen. Ik lees graag boeken waar de hoofdfiguur een jongen is van +/- 17 jaar en die zich niet echt perfect in z'n vel voelt, misschien wat problemen heeft om sociaal te aarden, er mag gerust 'een meisje in het spel zitten'. Liefst geen boeken over 'vroeger', dus boeken die zich afspelen in deze huidige, moderne tijd.

Hele uitleg voor één vraag: tips!

alvast bedankt.
greetz
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-08-2002, 19:12
SaraDane
SaraDane is offline
Hoi,

Ik lees zelf erg veel. Maar nu ken ik echt geen schrijvers die zo schrijven zoals jij het zou willen. Nu is er wel Carry Slee maar ik denk dat die boeken nogal kinderachtig zijn (misschien) voor jou.
Je kan misschein wel Virginia Andrews proberen, zij schrijft meestal boeken over meisjes die problemen heeft. Moet je zoeken naar boeken van haar bijv Kat (er zijn er 4 in een serie ofzo) maar dat moet je dan ff in de bieb opzoeken!

Liefs,

Sara
__________________
Life is strictly mind over matter, if you dont mind it doesnt matter.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 21:55
oeski
Avatar van oeski
oeski is offline
Hoi,
Misschien vind je 'de derde zoon' van Marian van der Heiden een leuk boek. Het is niet echt van deze tijd, want het speelt in de toekomst af. Maar echt een mooi boek!
Het gaat over een jongen die in een stad woont waar mensen maar twee kinderen mogen hebben, en hij is de derde zoon. (zag je denk ik al aan de titel ) Hij heeft dus eigenlijk geen rechten en geen toekomst.
Moet je maar eens proberen!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 12:41
Verwijderd
Misschien is Vanwege een tere huid dan wel iets. Hoofdpersoon is dan alleen 12 jaar. Gaat over een eerste liefde

Ik ken niet echt zoveel boeken met de hoofdpersoon als 18jarige. Maar ik vond Ivoren wachters wel goed, die jongen zit niet echt lekker is z'n vel doordat een leraar zijn gebit afkraakt.

Boeken resp. van Koolhaas en Vestdijk
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 15:23
girrrl
girrrl is offline
Hello,
Wat ik een hele leuke schrijver vind, is William Sutcliff. Hij is een engelse schrijver, maar zijn boeken zijn natuurlijk ook in het nederlands vertaald. Ik kan me even geen titels bedenken, maar het boek dat ik het leukst vond gaat over een jongen die samen met de vriendin van zijn beste vriend op reis gaat naar Thailand.
Maar het valt natuurlijk allemaal heel erg tegen. Het is erg grappig maar ook af en toe heel zielig. Ik hoef inmiddels niet zonodig meer op reis........
Wat ik ook erg goed vond was 'dichten tot je dood valt' van Paul Beatty. Dat gaat over een jongen die in een of andere achterbuurt in Amerika woont ('k weet niet precies meer waar). Maar die heel goed kan dichten en basketballen enzo. Klinkt misschien niet echt boeiend, maar is het absoluut wel. Is echt een van de beste boeken voor mij sinds tijden.
Nou ik hoop dat je er wat aan hebt, en als je ze hebt gelezen laat dan even horen hoe je het vond.

ciao
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 15:36
!Fa!Ke
Avatar van !Fa!Ke
!Fa!Ke is offline
Citaat:
oeski schreef:
Hoi,
Misschien vind je 'de derde zoon' van Marian van der Heiden een leuk boek. Het is niet echt van deze tijd, want het speelt in de toekomst af. Maar echt een mooi boek!
Het gaat over een jongen die in een stad woont waar mensen maar twee kinderen mogen hebben, en hij is de derde zoon. (zag je denk ik al aan de titel ) Hij heeft dus eigenlijk geen rechten en geen toekomst.
Moet je maar eens proberen!
dat is echt een superboek!
__________________
ik ben dood *hihi*
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 18:25
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Nou, misschien kan je iets van Ronald griphart proberen. Hij schrijft in een manier die door sommige mensen als sexistisch wordt gezien, maar anderen vinden het goed.
Bijvoorbeeld Ik ook van jou
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 17:50
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
thx!
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 17:55
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
clubje schreef:
thx!
Hou ons anders op de hoogte van hoe je de boken vindt, dan kan ik bijvoorbeeld andere boekentips geven als je het niks vindt en soortgelijke als je ze goed vindt
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 17:56
Verwijderd
Dan kun je Arnon Grunberg lezen, Giphart (al vinden veelhem inhoudsloos ik ook) of Joost Zwagerman, ze schrijven vrij modern en hun boeken zijn nog van de laatste jaren.
Hun hoofdpersonen zijn meestal niet zo heel oud

Maar om nu te gaan zoeken naar boeken met hoofdpersonen van je eigen leeftijd, ik denk eerlijk gezegd niet dat je dan iets fatsoenlijks tegenkomt.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 20:20
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Grunberg heb ik al gelezen en vond ik zwaar tegenvallen.
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 17:46
Verwijderd
Heb je ook al De Geschiedenis van mijn kaalheid gelezen?
Zijn pseudoniem, was gezegd beter dan hij zelf
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 14:48
Zyndel
Zyndel is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Misschien is Vanwege een tere huid dan wel iets. Hoofdpersoon is dan alleen 12 jaar. Gaat over een eerste liefde

Boeken resp. van Koolhaas en Vestdijk
Neeeeeeee.... Dat boek van Koolhaas is heel erg anders dan waar hij naar zoekt. Bovendien is dat waarschijnlijk 'te oud' voor hem.

Jokke en Takkie, I love you!
__________________
@)-}-}------- Zyndel -------{-{-(@
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 18:44
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
de tijgerboomgaard is een heeel mooi boek dat precies aan jouw omschrijving voldoet... echt een goed boek... weet de schrijfster niet meer, maar met alleen de titel moet het ook wel te vinden zijn.... gaat over een jongen die last heeft van nachtmerries en die blijken dan in verband te staan met zn kindertijd.... zn moeder heeft hem en zn broertje wijsgemaakt dat zn vader dood is en dat blijkt dus anders te zitten....

pijnstillers van carry slee is ook zo'n soort boek maar wel een stuk makkelijker vind ik zelf. de tijgerboomgaard is wat meer psychisch... carry slee verteld meer... zonder ingewikkelde gedachtenkronkels ofzo... pijnstillers gaat over een jongen wiens moeder kanker krijgt...

de voorspelling van evert hartman; over een student die te horen krijgt dat ie binnen 2 weken dood gaat... blijf ikzelf leuk vinden

giph van ronald giphart over een twintiger... heb je vast wel eens van gehoord.. voldoet niet echt aan je omschrijving, maar voor iemand die niet makkelijk veel leest wel een goed boek om aan lezen te wennen een vriend van mij las eerst nog minder dan jij en had er ook een hekel aan, maar dat boek vond ie geweldig...
heb m zelf al een paar x gelezen en blijf het leuk vinden... moest vooral de eerste x Heel Hart Lachen

verder de boeken van per nilsson... al is daar nooit 1 hoofdpersoon maar meerdere en staat meestal een meisje centraal. jij jij en jij gaat over 1 meisje van 17 een jongen van ongeveer even oud en een jochie van 11 ofzo die op een vage manier elkaar ontmoeten; erg mooi boek! en anders dan jij gaat over een 17 jarig meisje die een neo nazi ontmoet die geen neonazi is en een allochtoon en met beiden raakt ze bevriend. dit boek gaat echt over de zoektoch naar jezelf, en naar wat je belangrijk vind. dat meisje staat overigens wel heel erg centraal...

dit zijn, behalve giph, overigens wel allemaal jeugdliteratuur boeken... maar goed, als je wilt lezen... wel allemaal goeie boeken imo
als me nog iets literatuurigs in gedachten schiet post ik ut nog wel even.... heb al wel veel voor mn lijst gelezen maar dat voldoet niet echt aan de omschrijving die je gaf, dus....


greetzz!

bedacht net nog wat, maar das ook jeugdliteratuur; de boeken van dirk bracke... echt fantastisch mooi! is een vlaamse schrijver en hij is erg goed (imo )... het uur nul bijvoorbeeld... en een brug van glas... stille lippen (ofzo, weet niet zeker of ie zo heet, maar als je op schrijver zoekt kom je t wel tegen) gaat over een doof meisje... geen jongen dus maar wel een mooi boek

Laatst gewijzigd op 11-08-2002 om 18:50.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 12:20
Verwijderd
"Dingen van Daan" is wel een leuk boek, over een jongen van 17 die de dingen die hij op school en thuis meemaakt opschrijft op een lollige manier. "Geen wonder dat moeder met de goudvissen praat" vind ik nog leuker, ik weet alleen de schrijvers niet meer... sorry.
En "De derde zoon" is cool!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 22:33
Verwijderd
Hee clubje
Houd je alleen van volwassenliteratuur of ook nog wel van jeugdliteratuur, want als we dat weten valt er al een hoop af.

Als ik een 17 jarige jongen was zou ik me niet echt identificeren met de hoofdpersonen van Carry Slee..
jeugdliteratuur is toch meestal gericht op t/m 15 ofzo
ook al is de hoofdpersoon ouder...
de schrijfstijl is anders en de gevoelswereld nog veel meer
(daar niet van dat ze soms wel lachen zijn om voor de lol te lezen)
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 22:34
Verwijderd
Blauwe maandagen is wel gaaf
misschien wel wat jij zoekt
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 14:48
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
clubje schreef:
....
Ik heb de titel van het topic aangepast, zou je in het vervolg de titel wat duidelijker kunnen maken?
we zitten hier met 2 fora door elkaar en duidelijkheid bij de 'hulp'topics is dan geen overbodige luxe
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-08-2002, 20:01
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Owkee, ik zal erop letten.

Van wat voor literatuur ik hou? Ik weet het niet. Het mag natuurlijk niet kinderachtig zijn maar Arnon grunberg vond ik echt zo langdradig en altijd maar weer teruggrijpen naar het altijd-succesvolle-ingredient genaamd sex...
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2002, 11:13
rozijntje
rozijntje is offline
Citaat:
Inge13 schreef:
"Dingen van Daan" is wel een leuk boek, over een jongen van 17 die de dingen die hij op school en thuis meemaakt opschrijft op een lollige manier. "Geen wonder dat moeder met de goudvissen praat" vind ik nog leuker, ik weet alleen de schrijvers niet meer... sorry.
En "De derde zoon" is cool!
"Geen wonder dat moeder..." is van Ed Franck voor zover ik weet.
__________________
** Rather my own lies than somebody elses truth** Immerse your soul in love**
Met citaat reageren
Oud 19-08-2002, 23:48
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
clubje schreef:

Wat voor boeken wil ik nou...ik kan het maar vaag uitleggen. Ik lees graag boeken waar de hoofdfiguur een jongen is van +/- 17 jaar en die zich niet echt perfect in z'n vel voelt, misschien wat problemen heeft om sociaal te aarden, er mag gerust 'een meisje in het spel zitten'. Liefst geen boeken over 'vroeger', dus boeken die zich afspelen in deze huidige, moderne tijd.

The Catcher in the Rye (J.D. Salinger)
A Confederacy of Dunces (John Kennedy Toole)

Okee, ze spelen geen van beiden in de moderne tijd (resp. in de jaren 50 en 60), maar dat is op zich niet zo erg. De hoofdpersoon van ACOD is ook 30, maar hij gedraagt zich in veel opzichten nog als een puber.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Vrije tijd Conditie opbouwen 13 jarige
Element
25 26-05-2011 15:23
Psychologie Verlegenheid
Verwijderd
58 13-02-2010 19:42
Verhalen & Gedichten Boeken over schrijven
Diary of Dreams
11 16-02-2007 00:28
Werk, Geld & Recht Sollicitatiegesprek
ZHAzha
22 17-08-2004 18:34
ARTistiek boek nodig voor literatuur
arendo
3 12-09-2002 17:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:45.