Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2004, 15:11
paradiso
Avatar van paradiso
paradiso is offline
Ik ben al jaren vegetarier en heb nooit echt last gehad van vitamine tekort ofzo. Ik heb alleen wel piriode,s dat ik heel moe ben. na school altijd een a twee uur slapen.

Nu hoorde ik van iemand dat dit met het vegetarisch eten te maken kan hebben. je zou een tekort aan ijzer kunnen krijgen waardoor je vaker moe bent.

Hebben andere forumers daar ook wel last van?
Is dat verhaal over ijzer een fabeltje of klopt het.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2004, 15:29
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Het is geen fabeltje, je moet idd erop letten dat je genoeg ijzer binnenkrijgt. Wat de gevolgen zijn van een ijzertekort weet ik niet.

Lees dit:
De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid voor ijzer is door de Europese Unie vastgesteld op 14 µg. IJzer is echter aanwezig in twee verschillende vormen: in de ferro-vorm (Fe2+) en in de ferri-vorm (Fe3+). De laatste komt vooral in vlees voor en wordt het makkelijkst opgenomen. Fe2+, wat in plantaardig voedsel voorkomt wordt minder goed opgenomen.

Een aantal stoffen beïnvloedt de ijzer-opname. Door vitamine C wordt de opname verbeterd. Het is dus verstandig om tijdens een ijzer-rijke maaltijd ook een bron van vitamine C te gebruiken. Overigens wordt, naarmate de behoefte aan ijzer groter is, de opname efficiënter.

Opname verslechtert o.a. door:
Caseïne (eiwit in melk)
Ei-albumine (een eiwit)
Soja-eiwitten
Caffeïne
Tannine (in thee)


Goede plantaardige bronnen van ijzer zijn: broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten, gedroogd fruit, graan en citrusvruchten. Andere goede ijzerbronnen zijn o.a. appelstroop en chocolade.

Er wordt nogal eens vanuit gegaan dat vegetariërs een grotere kans hebben op bloedarmoede. Uit studies komt naar voren dat vegetariërs wel een iets lager ijzergehalte hebben, maar er is geen bewijs voor een vergrootte kans op bloedarmoede. Uit een onderzoek in Frankrijk blijkt dat de dagelijkse opname van ijzer bij vegetariërs adequaat is. Vrouwen hebben een wat grotere kans ijzertekort dan mannen, vanwege de maandelijkse periode. Uit studies blijkt echter dat vegetarische vrouwen zich niet meer zorgen hoeven te maken dan vleesetende vrouwen.
http://www.vegafaqts.org/index2.php?id=38

Maar omdat je niet zeker weet of het hierdoor komt kan je het beter even laten testen. Klein prikje in je vinger, geen grootschalig onderzoek.

Laatst gewijzigd op 08-09-2004 om 15:34.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 16:47
Verwijderd
In vlees zitten geen stoffen die nergens anders inzitten dus als je een beetje oplet op wat je eet dan komt het allemaal goed. Ben zelf ook vegetariër en voel me gezonder dan ervoor. Maar zelf eet ik bijv. veel appelstroop en broccoli voor het ijzergehalte.

Waarom concludeer je eigenlijk dat het door het vegetarische eten komt? Moeheid kan zoveel oorzaken hebben...
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 23:37
Luna
Avatar van Luna
Luna is offline
ik ben 2,5 jaar vegetarier en heb nergens last van. Ik ken veel vegetariers en voor zover ik weet hebben die ook gene problemen, misschien is het een combinatie van geen vleeseten en iets anders bij jou?
Je zou b12 vitaminepillen bij kunnen slikken..
__________________
liep een man in de woestijn en vond een kameel, de kameel vond van niet.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 23:59
Daevrem
Daevrem is offline
Lijkt me niet dat dat met vegetarisch eten te maken heeft.

Vitaminepillen hoef je enkel te slikken als de doctor het zegt of als je ongezond en slecht eet. Of als je veganist bent.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 06:48
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 09-09-2004 @ 00:59 :
Lijkt me niet dat dat met vegetarisch eten te maken heeft.

Vitaminepillen hoef je enkel te slikken als de doctor het zegt of als je ongezond en slecht eet. Of als je veganist bent.
Of als je een vitaminegebrek hebt.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 08-09-2004 @ 16:29 :
Tannine (in thee)
tannine = theïne ?
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 14:50
Verwijderd
Eet groenten die genoemd zijn in dat verhaal dagelijks en drink bij voorkeur een glaasje sinaasappelsap bij het eten.

[edit]
En ga ook eens naar de dokter.

Laatst gewijzigd op 09-09-2004 om 14:53.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 15:02
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
'k Ben al 6-7 jaar vegetarisch en heb er nog nooit last van gehad, dus mss es naar andere mogelijke oorzaken kijken?
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 16:52
paradiso
Avatar van paradiso
paradiso is offline
ik ben op het idee gekomen omdat een vriende ook vegetarier is en ook wel eens last had van onverklaarbare moeheid. dus vandaar die link.

verder heb ik het idee dat ik goed vervangend eet. elke avond groent, graan iets en vlees vervanger. daarnaast ook kaas op brood, en veel afwisseling in tussendoortjes.

waarschijnlijk heeft die moeheid dan met iets anders te maken. bedankt voor jullie advice!!
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 19:36
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
ik ben al 10jaar vegetarisch, en ik heb ook wel vaak last (gehad) van moeheid na school enzo,maar ik sport ook heel veel,dus daar heeft t ook wel wat mee te maken enzo, en groei natuurlijk,je bent jong etc.zolang je maar gezond eet ,wat je dus duidelijk doet,is er niks aan de hand.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 15:04
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Vitamine B12. Denk niet dat je geen tekort hebt omdat je het niet merkt. Je lichaam heeft namelijk voor minstens 5 jaar genoeg aan deze stof, daarna begin je een tekort te krijgen.
Los je dit niet op, dan kun je gróte problemen krijgen.
Moeheid, weet je hoe dat komt bji een vitamine B12-gebrek?
Je bloedcellen delen minder goed, waardoor je er minder hebt, waardoor ze minder zuurstof vervoeren, naar spieren en hersenen. Gevolg: moeheid. Nog meer tekort, nog meer moeheid.
Ook kun je last krijgen van zenuwaandoeningen als tintelende handen etc.
Let daar dus goed op. Genoeg vitamine B12 binnen krijgen is echt heel belangrijk, en kan bij vegetariers vaak een probleem vormen.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 19:20
Verwijderd
Het kan door verkeerd vegetarisch eten komen. Hoe eet je vegetarisch, eet je genoeg vervangende dingen met eiwitten, ijzer & b12 of laat je gewoon het vlees weg?
Als je op de 'goede manier' vegetarisch eet hoor je geen ijzergebrek te krijgen
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 23:37
Mr.Hypert€xt
Avatar van Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
He, ben ik blij dat ik elke avond vleesch op mijn bordje heb liggen.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 07:38
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef op 08-09-2004 @ 17:47 :
In vlees zitten geen stoffen die nergens anders inzitten
Vitamine B12?
Citaat:
Maar zelf eet ik bijv. veel appelstroop en broccoli voor het ijzergehalte.
Om voldoende ijzer via appelstroop binnen te krijgen moet je wel heel wat appelstroop eten...vroeger zat daar veel ijzer in, tegenwoordig schijnt dat wel mee te vallen.

Maar volgens mij, als je voldoende vleesvervangers eet (in die van AH zit soms ook vitamine B12), verder gezond eet en als je elke dag een multivitaminepil slikt, dan kom je volgens mij weinig te kort. Je kunt ook je bloed laten onderzoeken, daarin kunnen ze vast wel zien of je tekorten hebt (neem ik aan) (en dan kunnen ze meteen ook andere dingen nakijken, want zoals iemand al zei, moeheid kan veel oorzaken hebben).
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 07:40
Verwijderd
Wat ik btw vond (misschien nuttig voor mensen met een ijzertekort? ):

Citaat:
Frutesse Rinse Appelstroop.

De traditionele, hééérlijke frisse smaak van pure appelen, proeft u in Frutesse Rinse Appelstroop. Een appelstroop bereid met extra veel appelen en ouderwets veel ijzer. Naast de 10 gram natuurlijke ijzer per 100 gram is nog eens 15 gram extra ijzer toegevoegd. Frutesse Rinse Appelstroop bevat geen conserveringsmiddelen, kleur-, geur-, en smaakstoffen én toegevoegde kristalsuiker. Zo smaakt 100% puur natuur. Elke 100 gram Frutesse Rinse Appelstroop is bereid uit 270 gram frisse appelen. Rinse Appelstroop wordt geleverd in een luxe glazen pot van 450 gram. Door haar hoge concentratie is de appelstroop buiten de koelkast lang houdbaar.
http://www.frutesse.nl/producten.php3

En andere informatie mbt ijzer: http://www.wvc.vlaanderen.be/gezonds...gene/ijzer.htm Wie weet heb je er wat aan.

Laatst gewijzigd op 13-09-2004 om 07:42.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 10:00
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-09-2004 @ 08:38 :
Vitamine B12?
Zit ook in niet-vlees.

In groenten zit genoeg ijzer. Moet je alleen wel gevarieerd de goede groenten eten.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 11:53
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 13-09-2004 @ 11:00 :
Zit ook in niet-vlees.
Zit dus echt niet in niet-vlees.

Alleen als je ook echt vleesvervangers eet, heb je kans dat ze het er aan toegevoegd hebben.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-09-2004, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 13-09-2004 @ 12:53 :
Zit dus echt niet in niet-vlees.

Alleen als je ook echt vleesvervangers eet, heb je kans dat ze het er aan toegevoegd hebben.
Dat is niet helemaal waar. Vitamine B12 komt weldegelijk in planten voor. Denk maar aan verscheidene soorten zeewieren of peterselie, bijvoorbeeld. Echter wordt plantaardige B12 veel slechter opgenomen door het lichaam dan dierlijke, daarom bevatten vitamine B12-pillen vaak 10000% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, opdat er toch nog 100% ADH opgenomen wordt.

Veel vleesvervangers bevatten inderdaad toegevoegde B12, maar veel vleesvervangers zijn duur en/of niet veganistisch. Erg vervelend voor veganisten dus. Solgar vitamin B12-supplementen bevatten 10000% ADH en kosten rond de 9 euro per 100 stuks (eenmaaldaags één tablet innemen), dat is dus een betaalbare en makkelijke manier om in je dagelijkse vitamine B12-behoefte te voorzien. Beter te veel dan te weinig; over een teveel aan B12 zijn zelfs geen nadelige gevolgen bekend. Over een tekort eraan daarintegen...
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 14:38
Daevrem
Daevrem is offline
Zuivel.

En dat er plantaardig B12 is is nog maar de vraag. Heb veel verschillende onderzoeken gezien.

Als je dus niet veganistich bent kun je geen B12 tekort krijgen.

Tenzij je er een genetische zwakte voor hebt of wanneer je elke dag hetzelfde eet.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 19:21
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 13-09-2004 @ 15:38 :
Als je dus niet veganistich bent kun je geen B12 tekort krijgen.
Met zulk soort uitspraken kun je het op je geweten hebben dat mensen onomkeerbare neurologische aandoeningen krijgen.

Ik heb zelf een zeer groot B12-tekort (ook al was het bij mij lichamelijk, ik ben geen vegetarier/veganist), en ik heb er uren met verschillende artsen over gepraat, en er heel erg veel over gelezen.
Ook al zit het dan misschien in hele kleine hoeveelheden in andere produkten dan vlees, dat is te verwaarlozen, en ook al eet je er veel van, kun je nog een B12-tekort krijgen.
Als dit standhoud zijn de gevolgen echt gevaarlijk voor je lichaam.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 19:23
Daevrem
Daevrem is offline
Ja, maar als je elke dag dierlijke eiwitten binnenkrijgt kun je dus nooit een b12 tekort krijgen.

Tenzij er iets mis is met je B12 opname.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 19:30
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 13-09-2004 @ 20:23 :
Ja, maar als je elke dag dierlijke eiwitten binnenkrijgt kun je dus nooit een b12 tekort krijgen.

Tenzij er iets mis is met je B12 opname.
Nee, niet dus. Want daar zitten zulke kleine, moeilijk opneembare hoeveelheden B12 in, dat dat niet voldoende is.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 23:49
Daevrem
Daevrem is offline
Dan zou half asie neurologische afwijkingen hebben.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 02:33
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-09-2004 @ 08:38 :
Vitamine B12?

Zit ook in zuivel en eieren. Maar je kan ook gewoon groente niet goed wassen enzo. Maar dat is misschien niet aan te raden. En ook in je eigen uitwerpselen zit het...

Citaat:
Om voldoende ijzer via appelstroop binnen te krijgen moet je wel heel wat appelstroop eten...vroeger zat daar veel ijzer in, tegenwoordig schijnt dat wel mee te vallen.
Volgens mij raad het voedingscentrum dat nog aan. Maar je hebt nog genoeg ijzerbronnen. Vlees is niet de grootse ijzerbron. Dat is volkorenbrood.

Citaat:
Maar volgens mij, als je voldoende vleesvervangers eet (in die van AH zit soms ook vitamine B12), verder gezond eet en als je elke dag een multivitaminepil slikt, dan kom je volgens mij weinig te kort. Je kunt ook je bloed laten onderzoeken, daarin kunnen ze vast wel zien of je tekorten hebt (neem ik aan) (en dan kunnen ze meteen ook andere dingen nakijken, want zoals iemand al zei, moeheid kan veel oorzaken hebben).
Een goed dieet zorgt voor minder leed

Gewoon goed opletten en eventueel even controleren via de dokter. En dan naar dieet of zelfs even je dieet erop aanpassen. De ene neemt beter ijzer op dan de andere enzo.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2004, 02:38
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 13-09-2004 @ 00:37 :
He, ben ik blij dat ik elke avond vleesch op mijn bordje heb liggen.
Dat zegt niks natuurlijk. Want wat je de rest van de avond eet kan invloed hebben op je opname van het ijzer enzo.

Elk dieet of het nou een omnivorisch, vegetarisch of veganistisch (of andere) dieet betekent dat je gewoon op moet letten dat je goed eet. 'Omnivoren' staan nou niet bekend dat ze zo goed op hun voedingstoffen letten. Veggies/vegans zijn toch al wat meer met hun voeding bezig. Dus voor allemaal gewoon letten op wat je eet.
Een pilletje slikken met b12 betekent niet dat het ongezond is hoor. Denk aan alle voedingsstoffen die toegevoegd zijn aan allerlei producten die het van nature niet bevatten. Een pilletje nemen is gewoon alleen wat directer, dan een 'vleesvervanger' met b12. etc.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 15:10
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 14-09-2004 @ 00:49 :
Dan zou half asie neurologische afwijkingen hebben.
Dan zijn zowel mijn internist, als mijn huisarts als mijn neuroloog achterlijk.

@ts:
Het allersimpelste antwoord op jouw vraag is: ga gewoon even langs bij je huisarts en laat je ijzer controleren, dan weet je of het daar aan ligt.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 22:23
Daevrem
Daevrem is offline
Je luistert en leest waarschijnlijk niet goed.

Er zijn best mensen die problemen hebben met opname van B12 en dus een laag B12 hebben, maar die mensen zijn bijna nooit vegetarier, omdat gewoon niet iedereen vegetarier is en het er opzich niets mee te maken heeft.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 10:35
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 14-09-2004 @ 23:23 :
Je luistert en leest waarschijnlijk niet goed.

Er zijn best mensen die problemen hebben met opname van B12 en dus een laag B12 hebben, maar die mensen zijn bijna nooit vegetarier, omdat gewoon niet iedereen vegetarier is en het er opzich niets mee te maken heeft.
Ik luister wel goed. Ik begrijp heel goed wat je wil zeggen. Ik ben zelf zo'n persoon bij wie de opname niet goed is, dus ik weet wat je daarmee bedoelt.
Verder begrijp ik heel goed dat jij wil zeggen, dat als je een normale opname hebt, je je dan geen zorgen hoeft te maken over je B12, zelfs als je vegetarier bent. En ik beweer het tegendeel, wat aan mij bevestigt is door 3 verschillende artsen.
Maar goed, als zowel jij als ik niet aan de ander toe willen geven, is het een loze discussie en kunnen we beter ophouden.

Toen ik allerlei (bloed)onderzoeken bij de internist had gehad, werd ik nog voor de datum van officiele uitslag opgebeld. Ik moest ONMIDDELLIJK een injectie B12 gaan halen en waarom had ik in godsnaam niet verteld had dat ik vegetarier was. Die reactie van mijn internist zegt misschien al wel genoeg.

Er kan zoveel gigantisch fout gaan met je lichaam.. dus neem het zekere voor het onzekere. Terwijl jij tegen mensen zegt, oow joh, kan geen kwaad, je krijgt echt wel genoeg B12 binnen, kan zo iemand over 5 jaar misschien wel in het ziekenhuis terecht komen met een voor altijd verkloot zenuwstelsel..
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 10:36
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
We gaan trouwens wel gigantisch offtopic, ben benieuwd of ts nou werkelijk wat gedaan heeft met de adviezen over ijzer en B12, of niet? Paradiso?
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 05:16
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Konijn schreef op 15-09-2004 @ 11:35 :
Ik luister wel goed. Ik begrijp heel goed wat je wil zeggen. Ik ben zelf zo'n persoon bij wie de opname niet goed is, dus ik weet wat je daarmee bedoelt.
Verder begrijp ik heel goed dat jij wil zeggen, dat als je een normale opname hebt, je je dan geen zorgen hoeft te maken over je B12, zelfs als je vegetarier bent. En ik beweer het tegendeel, wat aan mij bevestigt is door 3 verschillende artsen.
Maar goed, als zowel jij als ik niet aan de ander toe willen geven, is het een loze discussie en kunnen we beter ophouden.


Nou 3 artsen kunnen net zo goed verkeerde dingen vertellen hoor. Ik heb vaak gelezen dat artsen weigen weten over voeding enzo hoor. Maar goed ik stel voor dat gewoon iedereen altijd op let of zijn b12 en andere stoffen gewoon op peil zijn
Het kan nl. elk persoon gebeuren dat deze tekorten opbouwd.

Citaat:
Toen ik allerlei (bloed)onderzoeken bij de internist had gehad, werd ik nog voor de datum van officiele uitslag opgebeld. Ik moest ONMIDDELLIJK een injectie B12 gaan halen en waarom had ik in godsnaam niet verteld had dat ik vegetarier was. Die reactie van mijn internist zegt misschien al wel genoeg.
Konden ze dat aan je b12-peil constateren dat je vegetarier was?
Dan is het wel negatief gesteld zeg. Je kon het net zo goed niet zijn.

Citaat:
Er kan zoveel gigantisch fout gaan met je lichaam.. dus neem het zekere voor het onzekere. Terwijl jij tegen mensen zegt, oow joh, kan geen kwaad, je krijgt echt wel genoeg B12 binnen, kan zo iemand over 5 jaar misschien wel in het ziekenhuis terecht komen met een voor altijd verkloot zenuwstelsel..
jep. Ik moet ook nog voor een check gaan.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 14:09
MickeyV
MickeyV is offline
Konijntje, misschien moet je nog eens goed luisteren naar wat die artsen die je noemt jou hebben verteld. Mijn ouders zijn beide arts en, schrik niet, beide vegetarier. Bovendien heb ik een klein broertje (11 jaar), vegetarisch opgevoed, dat uitblinkt in hardlopen, heel aardig tennist, en het op school zeer goed doet. Een kerngezonde knaap derhalve die nog nooit een hap vlees gegeten heeft. Meat, you can do without it.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 16:33
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
TechXP schreef op 17-09-2004 @ 06:16 :

Konden ze dat aan je b12-peil constateren dat je vegetarier was?
Dan is het wel negatief gesteld zeg. Je kon het net zo goed niet zijn.
Ik ben dus geen vegetarier.. maar zo'n groot tekort als ik had (60, ipv tussen de 300 en 800) kon bijna alleen maar daardoor komen, daar dachten ze direct aan.. Daarom zei ik ook, die reactie zegt misschien genoeg over dat een B12 tekort echt wel vaker bij vegetariers voorkomt.

@MickeyV: Sorry, maar ik vind dat een beetje onverantwoordelijk van je ouders, tenzij ze af en toe je broertje en jou controleren..
Juist als arts zouden ze moeten weten dat die kans er zeker wel is, ook al is die volgens jullie dan klein.
(Vat dit nou alsjeblieft niet verkeerd op, ik bedoel dat echt niet betweterig ofzo, en wil ook helemaal niet per se gelijk hebben.. maar ik vind het zo zonde dat mensen soms (al is het maar eventuele) gevaren voor hun lichaam zo licht opvatten..)

Ik wil hiermee dus ook nadrukkelijk niet wéér een nieuwe discussie opstarten.
En nu ga ik maar weer eens mn mond houden (ik ga hier ook niet meer reageren dus), want ik wil niet nog verder offtopic gaan.

Ik ben alleen nog steeds erg benieuwd naar de reactie van topicstarter, heb je je al laten controleren op iets ofzo?
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 16:47
11568
11568 is offline
8 jaar oid vegetariër en nergens last van, terwijl ik het laatste jaar toch wel heel erg slecht vervangers e.d. eet.

Misschien een bloedtest laten doen, testen op pfeiffer e.d.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 21:05
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Konijn schreef op 17-09-2004 @ 17:33 :
[B]Ik ben dus geen vegetarier.. maar zo'n groot tekort als ik had (60, ipv tussen de 300 en 800) kon bijna alleen maar daardoor komen, daar dachten ze direct aan.. Daarom zei ik ook, die reactie zegt misschien genoeg over dat een B12 tekort echt wel vaker bij vegetariers voorkomt.
Trouwens blijken de artsen niet echt zeker te weten wat nou de goede waarde moet zijn van b12.

Nou ik ken wel iemand die ook vegetarier was en tekort kreeg. En er zal zeker best een meer kans zijn bij vegetariers. Zeker als je vegetariers hebt die nog jong zijn en weinig ingelezen hebben in voeding. B12 tekort komt ook veel voor bij vrouwen in de overgang. Tenminste dat hoorde ik.

Maar ik ken genoeg vegetariers toch wel en ik denk dat het percentage wat tekort krijgt niet echt heel hoog is. Maar dat de kans bij een vegetarier wel hoger ligt dan een gemiddeld persoon zeg maar. Maar dat zijn dan vegetariers die amper melk en ei innemen.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 23:03
MickeyV
MickeyV is offline
Ik geloof dat je het niet helemaal begrijpt, Konijn.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-09-2004, 23:04
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
11568 schreef op 17-09-2004 @ 17:47 :
8 jaar oid vegetariër en nergens last van, terwijl ik het laatste jaar toch wel heel erg slecht vervangers e.d. eet.

Misschien een bloedtest laten doen, testen op pfeiffer e.d.
Je voelt je goed. Het lijkt derhalve me onnodig iets op dit vlak te ondernemen.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 00:43
TechXP
TechXP is offline
ik ben nu 20 (bijna 21). Vanaf mijn 10e of 11e vegetarier en al weer 2 jaar vegan. Voor mijn vegetarierschap at ik amper ei. At toen een enkele keer vlees. En melk dronk ik wel redelijk wat. Maar ook pas toen ik 8 was ofzo. Toen heb ik het een aantal jaren in grote hoeveelheden gedronken met periodes waar ik het niet dronk.

Maar ik heb ook nog nergens last van. Sommige zijn gewoon denk ook gevoelig voor tekorten
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 08:41
11568
11568 is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 18-09-2004 @ 00:04 :
Je voelt je goed. Het lijkt derhalve me onnodig iets op dit vlak te ondernemen.
Die bloedtest was ook voor de topicstarter
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 17:13
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
11568 schreef op 18-09-2004 @ 09:41 :
Die bloedtest was ook voor de topicstarter
Verzeihung!
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 12:57
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 18-09-2004 @ 00:04 :
Je voelt je goed. Het lijkt derhalve me onnodig iets op dit vlak te ondernemen.
Dat zou een goede reden zijn, maar ík bijv. heb niet altijd mijn pilletjes goed geslikt, dus ik denk dat ik over een paar maandjes toch maar een paar B12-injecties ga halen om een eventueel klein tekort kwijt te raken.
Citaat:
TechXP schreef op 18-09-2004 @ 01:43 :

Maar ik heb ook nog nergens last van. Sommige zijn gewoon denk ook gevoelig voor tekorten
Dat denk ik ook, maar het ligt natuurlijk ook aan wat je verder eet. Ik eet elke dag bijvoorbeeld een bord broccoli en ik heb na bijna zeven jaar vegetarisme nog nooit bloedarmoede gehad, terwijl ik ook mensen ken die drie keer in de week vlees eten en wél last hebben gehad van zoiets. Stoffen als ijzer binnenkrijgen als vegetariër is voor een gezond mens in mijn ogen vrij simpel: zorg dat je er enorme plantaardige hoeveelheden van binnenkrijgt. Ik ben er dan ook heilig van overtuigd dat een vegetariër veel meer moet eten dan iemand die vlees eet.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 01:48
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
perseus schreef op 19-09-2004 @ 13:57 :
Dat denk ik ook, maar het ligt natuurlijk ook aan wat je verder eet. Ik eet elke dag bijvoorbeeld een bord broccoli en ik heb na bijna zeven jaar vegetarisme nog nooit bloedarmoede gehad, terwijl ik ook mensen ken die drie keer in de week vlees eten en wél last hebben gehad van zoiets. Stoffen als ijzer binnenkrijgen als vegetariër is voor een gezond mens in mijn ogen vrij simpel: zorg dat je er enorme plantaardige hoeveelheden van binnenkrijgt. Ik ben er dan ook heilig van overtuigd dat een vegetariër veel meer moet eten dan iemand die vlees eet.
De hoeveelheden zijn denk niet eens zo verschillend. Voor sommige voedingsstoffen moet je idd gewoon meer binnenkrijgen omdat er gewoon ook veel vergaat enzo. Of niet opgenomen word. Broccoli is trouwens lekker Jammie.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 16:45
allways_dream
allways_dream is offline
Een vegetarier is, zoals al is gezegd, iemand die vleesproducten inruilt voor plantaardige producten.
Dus je kan moeheid niet verklaren door te zeggen dat het komt omdat je vegetarier bent.
Maar, iemand die geen vlees eet en een vegetarier hoefen niet dezelfden te zijn.
Ik bijvoorbeeld, ben nog geen veganist, maar ik gebruik absoluut niets van dieren. Dus ik kan al mijn lichamelijke klachten daar op schuiven.
Veganisten die vroeg dood gaan omdat ze niet goed eten, bestaan niet; want een veganist is per defenitie iemand die alle nodige stoffen haalt uit planten.
__________________
doe wat je zegt

Laatst gewijzigd op 20-09-2004 om 16:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.