Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2012, 13:15
rik92
rik92 is offline
Dit is mijn situatie,

Ik ben nu eerstejaars student en ben al het huis uit. Ik zit niet in een studentenhuis en woon dus echt alleen, dat gaat me opzich prima af. Expres koos ik ervoor niet in een studentenhuis te gaan omdat ik gewoon rust aan mijn hoofd wil, niet in de zooi van anderen wil leven en mijn eigen huisie wilde. In het weekeinde ga ik terug naar mijn ouders.

Mijn studie is leuk, mijn studiegenoten zijn leuk. Maar dat was het dan ook wel. En dat is het probleem…

Als ik eerlijk ben heb ik eigenlijk geen sociaal leven. Ik ben dan wel nooit gepest, en op school had ik altijd wel maatjes waar ik goed mee overweg kon en mee kon lachen, net als nu. Daar bleef het alleen altijd bij… Die banden zijn nu al zo verwaterd dat ik inzie dat het eigenlijk niks voorstelt. Ik ging en ga nog steeds gewoon nooit eens uit! Ik schaam me er gewoon voor maar weet niet hoe ik dat aan moet pakken. Mijn klasgenoten wonen allemaal nog thuis of wel op zichzelf maar niet in de stad van de studie. Er is al vaak voorgesteld om eens wat met zijn allen af te spreken, maar dat is er nooit van gekomen. Iedereen gaat gewoon leuke dingen doen met hun vriendenkring die ze al lang om zich heen hebben gebouwd in hun oude situatie. Ik heb dat dus niet. Dat Probeer ik wel op te bouwen maar gaat dus niet.

Daar komt bij dat ik op sociaal gebied inmiddels een behoorlijke achterstand heb opgelopen.

Het eerste wat jullie me nu zullen zeggen is dat ik me moet aanmelden bij een studentenvereniging. Dat begrijp ik maar dat is niks voor mij. Het moet gewoon vrijblijvend zijn, ik ben totaal geen zuipschuit of kuddedier, en hou al helemaal niet van 'losgaan op muziek' (electronische mainstream rommel, oh cherso stijl).

Doe mij maar gewoon een avond lachen en praten in een kroeg.

Kortom, ik zit nu op een dood punt en weet niet hoe verder.
Ik hoop dat iemand me hier wat raad kan geven.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2012, 13:35
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Je zou zelf wat meer initiatief kunnen nemen om ervoor te zorgen dat jullie met zn allen wat gaan doen. Maar je hoeft niet iets met veel mensen te doen, je kunt ook aan een kleiner groepje vragen of ze zin hebben bij je te komen eten, bijvoorbeeld een groepje waar je samen mee studeert of waar je een groepsopdracht mee doet. Je zou ook lid kunnen worden van de studievereniging, wat echt heel anders is dan een gezelligheidsvereniging. Je hebt daar ook allerlei commissies, daar kun je mensen leren kennen. Je kunt gaan sporten, er is vast een sportcentrum bij je uni waar je ook teamsporten kunt doen. Je kunt mensen van je middelbare school vragen hoe het met ze gaat en of ze zin hebben om in de kroeg bij te kletsen enz. Mogelijkheden genoeg
Met citaat reageren
Oud 15-01-2012, 13:41
flupkeflup
flupkeflup is offline
Hoi Rik,

Er zijn heel veel verschillende studentenverenigingen. Niet allemaal zijn ze voor brallerige zuipende idioten met jasje-dasje aan! In welke stad studeer je? Misschien kun je op google eens zoeken naar andere soorten studentenverenigingen. Zo is er in Amsterdam een christelijke vereniging, een kunstzinnige, een surf-etc vereniging, diverse roeiverenigingen, etc.

Verder zijn er nog studieverenigingen. Die zijn vaak nog een stuk vrijblijvender, maar organiseren ook borrels/weekendjes weg enzo. Bovendien hebben de mensen daar dezelfde studie gekozen als jij, dus één raakvlak heb je dan al.

En is het een idee om je oude vriendengroep een keer in jouw huis uit te nodigen om samen pizza te eten, ofzo?

Is er een reden dat je elk weekend naar je ouders gaat? Want je zou bijvoorbeeld ook een weekendactiviteit zoals een baantje of een sportclub in de stad waar je nu woont kunnen zoeken en op die manier sociale contacten opdoen.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2012, 13:55
Verwijderd
Inderdaad wat flupkeflup al zegt, niet alle verenigingen zijn hetzelfde.

Ik heb een aantal huisgenoten die bij verenigingen zitten, die borrelen eigenlijk alleen, die gaan verder niet echt uit of naar discotheken. Of de wekelijkse feesten die de vereniging organiseert. Dat lijkt me eerder wat jij wil, gewoon een beetje kletsen met een drankje erbij. Bovendien eten zij 1 keer per week samen.

Neem zelf initiatief. Je zegt dat er al een aantal keer is geopperd om wat met z'n allen te gaan doen. Waarom is dat nog niet gebeurd dan? Regel dat zelf! Prik een datum, zoek een locatie en gaan . Dat komt altijd goed, jullie doen dezelfde studie dus dan heb je genoeg gespreksstof lijkt me. Zo werkte het in ieder geval wel bij mij en mijn studiegenootjes.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2012, 13:56
Verwijderd
Ik zou op een leuke sport gaan, zodat je daar mensen ontmoet. Vaak zijn er ook studentensportverenigingen, die leuke dingen organiseren maar supervrijblijvend zijn (ik heb bijvoorbeeld op een studentenklimvereniging gezeten: het klimmen deed je gewoon wanneer en met wie je maar wilde, maar vanuit die organisatie was bijvoorbeeld elke maandag caféavond maar ook feestjes en sportgerelateerde evenementen - supervrijblijvend maar ook heel leuk).
Verder kun je in het bestuur van een studievereniging gaan of in de studentenraad bijvoorbeeld; dan ben je bezig met actieve studenten en ga je ook vaak samen nog op pad.
Of denk aan (studenten)toneel, (studenten)muziekvereniging/zangkoor, in de redactie van een studentenblad, ga de studentenpolitiek in, ga bij de organisatie van een festival (ik denk dan bijv. aan de Nijmeegse Wintertuin, waar veel studenten meehielpen), etcetera, etcetera.

Enne, een bijbaantje is ook geen gekke, en dan natuurlijk eentje met collega's! Bijvoorbeeld in de horeca (ik heb jaren bij festivals achter de bar gestaan; lekker ouwehoeren met collega's en klanten en je krijgt er nog geld voor, ook).
Met citaat reageren
Oud 16-01-2012, 16:59
Retroflex
Retroflex is offline
Mijn neef zit bij een studentenvereniging die helemaal niet jasje dasje is. Die heb je ook gewoon. Waarom ga je daar niet kijken?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie zal ik ooit iemand vinden?
jarre
20 11-01-2016 21:39
De Kantine Dilemma Spel
floffy3
500 15-02-2012 21:41
Liefde & Relatie Hoe voel je je op relationeel gebied #117
ST*R
500 02-07-2011 18:42
Liefde & Relatie Hoe vaak vind jij dat je je vriend(in) moet zien ?
Verwijderd
12 08-04-2011 21:14
Psychologie 'Veeleisende' ouders...
duivelaartje
55 31-10-2004 18:44
De Kantine Wat doe je als je je k*t voelt en je je verveelt?
zlatani9
77 12-10-2003 18:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:31.