Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2004, 15:52
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
(Mijn excuses als dit reeds tot in den treuren behandeld is; ik kon er niks over vinden.)

Als ik een CD-ROM brand (met InstantCD) dan geldt een beperking van 24 karakters voor de naam van een bestand. Is dit te omzeilen?

Dan: als ik files naar CD-ROM schermpje in 'Mijn Computer' sleep, dan schrijft de brander de CD-ROM wel met 'langere file namen'.

Mooi dus!

Maar mijn vraag is: is dit formaat-met-langere-namen bijv. alleen voor Windows? Of alleen een bepaalde versie van Windows? Kortom: zijn er nadelen aan zo branden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-09-2004, 16:34
dafelix
Avatar van dafelix
dafelix is offline
dat je maar maximaal 24 tekens lange bestandsnamen kan gebruiken is om ervoor te zorgen dat de CDrom compatible is met andere systemen.

het handigste is om gewoon kortere bestandsnamen te gebruiken, maar als je echt geen problemen verw8 kun je meestal langere bestandsnamen gebruiken (bij brand programma's kun je deze optie meestal uitschakelen), alhoewel ik het niet aanraad natuurlijk
__________________
$karma++;
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 22:34
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Nou, het zijn MP3s. Dus als zo'n 'ander systeem' die namen dan gaat afkorten zoals MS-DOS dat doet met Windows file names ( ....~1 bijv.) dan lijkt me dat niet erg.

En tja, soms moet je echt lange namen gebruiken...
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 10:09
Verwijderd
Afhankelijk van het bestandssysteem dat je gebruikt kan je CD niet op sommige besturingssystemen gebruikt worden. Het 'oer'systeem, ISO 9660 Level 1, gebruikt de bekende manier '8+3'. Dus acht tekens voor de naam, drie voor de extensie en verder geen bijzondere tekens behalve de underscore (de _). Dat is leesbaar onder alle DOS-versies (en dus ook alle Windowsversies).

ISO 9660 Level 2 gebruikt maximaal 31 verschillende tekens, maar kan (waarschijnlijk) niet meer gelezen worden onder (elke versie van) Windows 3.1 of ouder. Het werkt alleen vanaf Windows 95 en daarboven.

Tegenwoordig wordt gebruik gemaakt van het zgn. Joliet-systeem, een naamsysteem waarbij maximaal 64 tekens in een bestandsnaam kunnen zitten. Programma's als Nero kunnen dat dan nog verder oprekken tot 255.

Het is dus van belang dat je beslist wáár je je gebrande CD- of DVD'tje wilt afspelen. Gebruik je 'm alleen bij je eigen PC (die natuurlijk onder XP draait) dan kun je gewoon in de ruimste settings branden, dus met lange bestandsnamen en al. Heb je ook nog een arm neefje dat 'm ook op zijn Windows 3.11-bak wil afspelen, dan kun je beter een andere karakterset kiezen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 13:59
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Bedankt voor de uitgebreide info!

Kunnen Windows95/98/ME die lange namen (255 karakters) wel lezen?
En hoe staat het bij Apple?

Echt bedankt voor de zeer nuttige info!
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 15:54
Verwijderd
Geen probleem hoor. Zo enorm veel weet ik er ook niet van, dit is gewoon de basisinfo die je uit Nero kunt halen.

Als je een schijf in Joliet brandt, is-ie denk ik wel te lezen onder 95/98. Tenminste ik heb geen enkel probleem om mijn onder XP gebrande CD'tjes te lezen op mijn 98-bak. Of het ook onder Apple werkt weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 10:50
Verwijderd
Als het toch mp3's zijn, wat maakt het dan uit. Id3 taggen die handel
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 11:19
Rhinus
Rhinus is offline
Of inpakken. Dan omzeil je 't ook.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:50.