Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2014, 23:55
AnneDM
AnneDM is offline
Ik weet niet of het tijd is om de alarmbellen te doen luiden of of alles oké is en ik gewoon wat wil afvallen.

Ik ben in 4 maanden tijd 5 kilo afgevallen, gewoon doordat ik nu op kamers zit en zelf bepaal wat ik koop en eet. Dat afvallen geeft me wel een kick, moet ik bekennen. Ik ben altijd al net wat molliger geweest dan vriendinnen en voel me al zo lang ik me kan herinneren een dikkertje. Met een paar kilo minder op de ribben voel ik me beter in m'n vel. Ik ben niet van plan hier te stoppen. Nou ben ik de laatste tijd nogal bezig met het opzoeken van info over voedsel, calorieëntabellen, sportoefeningen, etc. Ik plan m'n maaltijden van de week en zorg dat ik niet boven de 300 à 400 kcal kom per maaltijd. Ik volg Pro-Anablogs voor tips en tricks en wil nog minstens 5, zelfs 10 kilo afvallen, hoewel ik dan officieel wat ondergewicht zou hebben.

Moet ik me zorgen maken om mezelf? Ik ben niet van plan een eetstoornis te ontwikkelen en zo mager te worden dat je al m'n botten van 3 meter afstand kan zien, maar dat zijn anorexiapatiënten en boulimiapatiënten aanvankelijk ook niet, neem ik aan.
Nou heb ik in het verleden wel eens gespuugd, als ik te veel gegeten had of te veel zoetigheid naar binnen had gewerkt. Daar ben ik wel mee gestopt, maar een maand geleden heb ik het weer eens gedaan, en ik kan niet beweren dat dat de laatste keer zal zijn, al ben ik niet van plan er een gewoonte van te maken (ik zie het eerder als een noodoplossing voor als ik mezelf zou volproppen).

Het voelt wel lekker, afvallen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2014, 06:22
Verwijderd
Ten eerste stop met die proanasite. Daar wisselen mensen gruwelijke ideeën uit over afvallen.

Als je echt wilt afvallen kan je beter naar een diëtiste haan. Daar leer je op een gezonde manier af te vallen, zonder te weinig calorieën of voedingsstoffen binnen te krijgen. 300 a 400 is een beetje weinig.


Of je een eetstoornis ontwikkelt ligt erasn hoe ver jij hierin wil gaan. Dat je ervan bewust bent is een goed teken.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2014, 07:09
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Stoppen met de proana-website's inderdaad! Bekijk wat een gezond gewicht is voor jouw lengte (en dan niet de ondergrens, maar netjes het gemiddelde) en stop daar met lijnen. Doe je weegschaal weg, kijk in de spiegel en waardeer wat je op dat moment ziet. Superdun is helemaal niet mooier! Als je te enthousiast gaat afvallen raak je op ten duur ook je vrouwelijkheid kwijt, je borsten (omdat dit vet is) kunnen namelijk ook kleiner worden. En wat dacht je van de super dunne beentjes waarbij eigenlijk geen enkel rokje nog mooi staat?
(En om aantrekkelijker gevonden te worden door jongens hoef je het zeker niet te doen! Jongens vinden het vaak mooier als een meisje een beetje vlees op haar botten heeft dan wanneer ze super mager is.)

Als je jezelf een keer volpropt moet je dat echt niet uitspugen, daardoor wen je aan het spugen en zal je daar sneller een gewoonte van maken. Een keer vet eten is niet dramatisch, dat hoeft er niet uit. Je lichaam zal het overgrote deel gewoon weer verbranden!

Ik weet niet of je ook veel sport, maar doe dit alsjeblieft niet voor het ontbijten! Als je lichaam geen nieuwe voedingsstoffen heeft kan het op ten duur je spieren gaan gebruiken als voedingsstof, en dat lijkt me niet de bedoeling!
Daarnaast wil ik je als tip geven maximaal één keer in de week, liever nog minder vaak, op de weegschaal te staan. Laat je leven niet beheersen door een getal Je bent waarschijnlijk al hartstikke mooi zoals je bent!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 04-06-2014, 07:27
Verwijderd
Stop inderdaad met de pro-ana-sites. Er is geen man geïnteresseerd in dat soort dunne vrouwen, ziet niet uit. Ondergewicht is niet voor niets ondergewicht, je snapt dat dat niet alleen onaantrekkelijk, maar ook ongezond is?

Opletten op wat je eet kan natuurlijk geen kwaad. Als je per sé calorieën wilt tellen, dan heeft het weinig zin om te focussen op kcal per maaltijd, het is veel zinvoller om kcal per dag te bekijken. Maar alleen kcal is niet heilig.

In mijn ervaring, maar iedereen moet zijn eigen weg vinden natuurlijk, zijn vooral suikers en suikervervangers slecht. Als je daarin fors mindert en tegelijkertijd veel sport, kom je waarschijnlijk al een heel eind.

Aangezien je het over spugen hebt en je pro-ana-sites bezoekt, en je streeft naar ondergewicht, kan het wellicht geen kwaad eens hierover met je huisarts te praten.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2014, 16:07
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Misschien vind je, als je hier veel mee bezig bent, dit artikel 'Heb ik een eetstoornis?' interessant. De website waar dat op staat is sowieso een uitstekend alternatief - een tegenbeweging - voor de pro-anasites, die ook ik ten zeerste afraad.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2014, 16:41
Verwijderd
Sowieso heb je geen maffe websites nodig. Eet gezond, sport lekker en als je echt wat dieper in wilt gaan op het verbruik van kcal etc. kan ik je aanraden om een lidmaatschap bij een sportschool te regelen. De noemenswaardige sportscholen kunnen je voorzien van een schema dat helemaal gericht is op jou weer 'in vorm' krijgen, inclusief een gezond dieet.

Verder moet je niet spugen, dat gaat nergens over.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2014, 20:20
AnneDM
AnneDM is offline
Het ding is eigenlijk dat ik het voor mezelf nog zo gezond mogelijk wil houden. Ik wil helemaal niet graatmager worden zoals de dames uit de blaadjes, ook niet 'superdun', maar zoals het nu is, is het ook maar niks. Ik zou zo graag 'gewoon slank' zijn. Een shortje aan durven in de zomer, me goed voelen in een zomerjurkje, geen excuses meer hoeven verzinnen waarom ik niet mee kan gaan zwemmen, ... Ben altijd wat molliger geweest, en voor het eerst voel ik me best oké als ik in de spiegel kijk, omdat er nu 5 kilo af is. De positieve reacties mogen er ook wel wezen. Ik ben dus niet een van die meiden die sowieso al slank is en dan gaat zitten janken dat er 10 kilo af moet die er niet eens zijn - ik heb wel degelijk wat kilootjes te veel. Van overgewicht is nog geen sprake, maar het voelt gewoon niet lekker, die vetrolletjes. Dan kan je me nog zo vaak zitten vertellen dat iedereen anders is en alle lichamen zijn mooi en niemand houdt van magere meisjes - niemand houdt van blubberbenen en een pens.
Ik wil sowieso nog afvallen. Laten we zeggen zo'n 5 kilo. Dan zit ik ook nog op een normaal gewicht. Maar ik ben ergens ook bang dat ik dit afvallen te leuk ga vinden en door zal blijven gaan, net omdat ik er zo opeens zo obsessief mee bezig ben. Onlangs schoot het getal "10 kilo" in m'n gedachten, en dat vond ik een verdacht 'lek' idee.

Dat gedoe met die Pro-Anasites doe ik enkel voor tips, maar ik volg ze lang niet allemaal op hoor. Geen dieetpillen, laxeermiddelen of 50-dagen-dieet voor mij, maar ik heb er wel kleine dingen uit onthouden die uiteindelijk wel een verschil maken. Ik heb ook genoeg info over voeding verzameld dus ik weet best wat mijn lichaam zoal nodig heeft; ik zeg niet dat ik nu alles binnenkrijg in de hoeveelheden die worden aanbevolen, maar ik heb mezelf niet op een crashdieet gezet ofzo.

Ik heb een abonnement op het fitnesscentrum maar daar kan ik door het vele werk (papers, examens, ...) en m'n studentenjob niet zo vaak naartoe als gehoopt. Mijn doel was zo'n 3 keer per week, ik mag nou al blij zijn als het me 1 keer lukt. En diëtisten - goh, betaal dat maar eens met een maandbudget waar je nauwelijks mee rondkomt en dat je moet aanvullen met je studentenbaan...
Met citaat reageren
Oud 04-06-2014, 20:49
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Weet je wat het gevaarlijke is aan 'gewoon slank' willen zijn? je ziet het zelf niet. Als jij straks die 5 kilo kwijt bent kan het best dat je dan nog steeds niet tevreden bent. want shit dat vetrolletje is nog steeds niet helemaal weg. En dan wil je nog een beetje afvallen. Zo zijn veel meisjes met anorexia ook begonnen. Die dachten "als ik maar x kilo weeg, dan is het goed". En als ze dat bereikt hebben zijn ze toch niet helemaal tevreden en willen ze toch nog iets meer afvallen. Die meiden zien zelf namelijk helemaal niet dat ze graatmager zijn geworden. Die zien alleen dat ene vetrolletje, en die overschatten ze ook nog eens.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 04-06-2014, 20:57
AnneDM
AnneDM is offline
Zo hoeft het niet per se te gaan. Iemand met 20 kilo overgewicht die wil afvallen zal door niemand verdacht worden anorexia of een andere eetstoornis te ontwikkelen. Die persoon zal zich dan voornemen 20 kilo af te vallen, doet dat, en hoeft daarom niet zo'n verstoord zelfbeeld te hebben dat hij/zij er nog eens 20 van af wil. Misschien doet hij/zij nog wel even verder met diëten, maar daarom hoeft het niet het enge scenario van maniakaal afvallen tot er niets meer aan lichaamsvet op je botten zit.
Dus nu de vraag: "wat is het verschil tussen mij en die persoon?".
Met citaat reageren
Oud 04-06-2014, 21:00
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Die persoon heeft 20 kg overgewicht zoals je schetst en jij hebt een gezond gewicht.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 04-06-2014, 21:19
AnneDM
AnneDM is offline
Mijn gewicht wordt inderdaad nog niet als "overgewicht" geklasseerd, dan nog ligt het aan de hogere kant.
Er zijn zo veel mensen met mijn gewicht/lengte die gaan diëten, geen kat die zich daar druk om maakt. Als ik mensen vertel dat ik wat meer let op wat ik eet en aan sport doe, krijg ik alleen positieve reacties, niemand die zegt "Is dat nou echt nodig?" of "Je bent toch helemaal niet dik?". Ik wil hier nog eens benadrukken dat ik geen gevalletje ben dat al slank ik en nog dunner wil worden.

Maar het feit dat ik hier zo in ontkenning over ga, is misschien ook wel een teken. Jezus, ik heb geen idee wat ik met mezelf moet.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2014, 21:55
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Weet je het punt zit hem niet eens zo zeer in dat je wat wilt afvallen (want er zijn inderdaad genoeg meiden zonder overgewicht die willen afvallen), maar het zit hem in de manier erop. De alarmbellen voor ons zijn
- pro-ana blogs lezen
- spugen (heeeel slecht voor je tanden trouwens, die worden er echt lelijk van)
- bagatelliseren als wij je zeggen dat je niet goed bezig bent.
Het afvallen an sich is niet het punt, het zit hem in jouw ideeën van hoe je dat wilt bereiken.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 05-06-2014, 07:20
Verwijderd
Citaat:
Maar het feit dat ik hier zo in ontkenning over ga, is misschien ook wel een teken.
Exactly.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2014, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Mijn doel was zo'n 3 keer per week, ik mag nou al blij zijn als het me 1 keer lukt.
Je hebt -NERGENS- in je week 2 uurtjes extra vrij? Ik heb altijd een beetje moeite om dat te geloven, zeker als iemand beweert dat zij -echt- graag wilt bewegen.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2014, 11:40
Verwijderd
Oh ja dat ook inderdaad, altijd zo'n onzin, mensen die geen tijd hebben om te gaan sporten. Lekker in excuses blijven denken
Met citaat reageren
Oud 05-06-2014, 13:44
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Jezus, ik heb geen idee wat ik met mezelf moet.
Gezond eten, een gezond gewicht nastreven en niet kotsen. Was dat nu zo moeilijk te bedenken?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2014, 23:12
AnneDM
AnneDM is offline
Citaat:
Je hebt -NERGENS- in je week 2 uurtjes extra vrij? Ik heb altijd een beetje moeite om dat te geloven, zeker als iemand beweert dat zij -echt- graag wilt bewegen.
Momenteel zit ik met examens en moet ik wel blijven jobben, dus inderdaad, voorlopig geen tijd om regelmatig te gaan sporten. Ik doe wel elke dag buikspieroefeningen enzo, om toch iets aan beweging te krijgen, maar 2 uur vrijmaken zit er tot eind juni echt niet in. Studies gaan voor.

Maar goed, het is beter om dit alles in de juiste richting te duwen voor ik in die neerwaartse spiraal terechtkom waar sommigen in vallen. Met m'n eetpatroon is er niets mis, dat ga ik dus wel bewaren. Er zitten misschien amper calorieën in, maar ik zit wel altijd vol, omdat ik de juiste ingrediënten kies. Om af te vallen moet je nou eenmaal ook je calorieënopname beperken. En gezien ik mezelf niet uithonger en veel groenten eet, lijk ik niet slecht bezig te zijn. Zoals gezegd, ik wil dit op een gezonde manier doen.
(Nu over dat spugen: deed ik sowieso echt heeeel zelden. Ik weet dat het niet gezond is, verre van, maar het lijkt me gewoon de enige oplossing op dat moment zelf, als ik de controle over mezelf verlies.)
En dan zal ik me na m'n examens concentreren op het fitnessen, om zo

Het mag misschien melig klinken, maar bedankt allemaal. Had even wat nuchtere reacties nodig.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2014, 14:17
Verwijderd
Je doet alsof je nu tot nieuwe inzichten gekomen bent, maar je verandert je gedrag niet echt.
Met je eetpatroon is wel wat mis. Je zegt 300 tot 400 kcal per maaltijd te eten, dus 900 tot 1200 kcal per dag. Dit is, in tegenstelling tot wat je eerder zei, wel een crashdieet en het is praktisch niet mogelijk dat je zo voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Of je er vol van zit is niet relevant. Beter streef je naar rond de 1500 per dag, dan is het tekort groot genoeg om nog af te blijven vallen en daarmee is het wel mogelijk om nog gezond te eten.

Je zegt dat je niet te zwaar bent. Je zegt dat je je nu, met vijf kilo minder, oké voelt als je in de spiegel kijkt. Waarom dan toch zo streng blijven diëten?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-06-2014, 20:43
AnneDM
AnneDM is offline
Citaat:
Je doet alsof je nu tot nieuwe inzichten gekomen bent, maar je verandert je gedrag niet echt.
Met je eetpatroon is wel wat mis. Je zegt 300 tot 400 kcal per maaltijd te eten, dus 900 tot 1200 kcal per dag. Dit is, in tegenstelling tot wat je eerder zei, wel een crashdieet en het is praktisch niet mogelijk dat je zo voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Of je er vol van zit is niet relevant. Beter streef je naar rond de 1500 per dag, dan is het tekort groot genoeg om nog af te blijven vallen en daarmee is het wel mogelijk om nog gezond te eten.

Je zegt dat je niet te zwaar bent. Je zegt dat je je nu, met vijf kilo minder, oké voelt als je in de spiegel kijkt. Waarom dan toch zo streng blijven diëten?
1: Bij die maaltijden komen ook tussendoortjes bij, waaronder fruit en groentes, anders valt het niet uit te houden met die honger. Tussen het ontbijt en de lunch eet ik bijvoorbeeld een appel of een schaaltje aardbeien, en als 4-uurtje kan dat van smoothie tot een bakje yoghurt met bessen gaan. Geen idee op hoeveel ik dan precies op een dag kom, maar van een crashdieet kan toch niet echt sprake zijn, vooral gezien ik altijd vol zit en nooit honger heb?

2: Ik heb geen officieel overgewicht, nee. Met een BMI van 24,3 zat ik echter wel aan de hogere kant van een 'gezond gewicht', dat viel ook te zien aan het buikje en de stevige dijen die ik afgelopen jaar ontwikkeld heb naar aanleiding van een paar gebeurtenissen. Nu er 5 kilo af is, voel ik me best oké. Maar met "best oké" wil ik geen genoegen nemen, als ik weet dat ik er ook "heel goed" kan gaan uitzien.
Vandaar het omgooien van mijn voedingspatroon en het regelmatig sporten (dat gepland staat voor na de examens).
Met citaat reageren
Oud 10-06-2014, 07:27
Verwijderd
Citaat:
Momenteel zit ik met examens en moet ik wel blijven jobben, dus inderdaad, voorlopig geen tijd om regelmatig te gaan sporten. Ik doe wel elke dag buikspieroefeningen enzo, om toch iets aan beweging te krijgen, maar 2 uur vrijmaken zit er tot eind juni echt niet in. Studies gaan voor.
Wat een nonsens. Je studiemethodes zijn niet efficiënt. Of, meer waarschijnlijker, je zoekt graag excuses om maar niet te hoeven sporten.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2014, 13:44
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Wat me opvalt is dat je alles wat hier tegen je gezegd wordt probeert goed of recht te praten. Anderen er van wil proberen te overtuigen dat je écht niet slecht bezig bent.

Met alleen groente, fruit en yoghurt heb je natuurlijk geen balans in je voeding en een vol gevoel kan je op allerlei manieren creëren. Als je 4 liter water drinkt zit je ook vol, maar krijg je geen voedingsstoffen binnen.

Zo geobsedeerd met eten bezig zijn, af en toe braken en bepaalde sites bezoeken wijzen er niet op dat je op een gezonde en normale manier met eten en gewicht bezig bent.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2014, 22:09
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
Je hebt duidelijk een eetstoornis.
Sinds je op kamers woont -en wat ouder bent- is het begin ervan relatief laat. Gezien je posts hierboven ben je hooguit in het beginstadium. De meest gunstige prognose dus!
Community eist wel van je dat je nu stopt met provoceren, in je forum-posts.

advies:
Stop nu met het zeiken over je gewicht / sporten / eten.
Kijk naar je zelf. Wie ben je? Wie zijn je ouders? Van wie houdt je? Waar gaat het leven over? etc.
lukt het advies niet, ga naar de huisarts en vraag om psychologische begeleiding.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2014, 22:23
Verwijderd
Zelden zo'n slecht advies gezien.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2014, 22:26
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
Citaat:
Zelden zo'n slecht advies gezien.
zelden zo snelle verwijzing richting huisarts!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2014, 23:06
Verwijderd
Citaat:
zelden zo snelle verwijzing richting huisarts!
Vind jij het normaal dat ze kotst?
Vind je het normaal dat ze zo weinig calorieën binnen krijgt?
En dat ze alles goed praat en ontwijkt?

Dit lijkt me echt iets om je zorgen over te maken en mee naar de huisarts te gaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2014, 16:22
Verwijderd
Ga idd naar je huisarts. Ook als je twijfelt, dan kan hij je als nog advies geven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.