Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2002, 13:35
Verwijderd
Citaat:
Joël schreef:


Had hij heel makkelijk kunnen doen. Alleen er is één probleempje; God is rechtvaardig. Het zou niet te rechtvaardigen zijn om zomaar alle schuld kwijt te schelden.



Ga je gang .
Ja neej dat is rechtvaardig, iemand die niks gedaan heeft laten sterven voor alle zonden...

Hij is sowieso niet rechtvaardig. In de bijbel staat 'gij zult niet doden', maar hij draagt Saul later op een heel volk, met vrouwen, kinderen en vee, totaal uit te roeien. Dat vind ik niet rechtvaardig en ook niet goed.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2002, 14:26
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Wie heeft dit kerkhof van 'n topic geupt?
Dat heb ik waarschijnlijk gedaan. Is het verboden dan? Als je d'r een probleem mee hebt, zoek je maar ergens een fb die er wat aan doet.

Citaat:
McCaine schreef:
En Joël, je sig is stompzinnig.
Oh nee, nou ga ik huilen .

Maar goed, nu we het 'r toch over hebben, wil ik best graag van je horen wat je er zo stompzinnig aan vind (ik bedoel, aan zo'n losse opmerking tussendoor heb ik ook nix ).
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Laatst gewijzigd op 19-05-2002 om 14:30.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2002, 14:32
dribble
dribble is offline
Citaat:
Morgan schreef:


Wie had die mens nou zo gemaakt dan... Eigen schuld.
Dat slaat nergens op. Want God had Adam en Eva in het paradijs gezet zodat ze daar konden leven en zich voortplanten. Iedereen zou gelukkig moeten worden. Alleen de mens heeft het verziekt, door van een verboden vrucht te eten.
Wiens z'n schuld is het nou dan?
__________________
** Somewhere deep inside of me, I have to find the child I used to be... **
Met citaat reageren
Oud 19-05-2002, 14:49
Parlaatje
Avatar van Parlaatje
Parlaatje is offline
mn nichtje vroeg of ik christelijk was ik zei nee en toen kwam ik volgens haar neit in de hemel!
alssie goed ben kom je in de hemel als je slecht ben in de hel (dat was het verhaal tenminste)
__________________
Love is Love, Love is You, I Love Love So I Love You
Met citaat reageren
Oud 19-05-2002, 19:46
Verwijderd
Citaat:
dribble schreef:


Dat slaat nergens op. Want God had Adam en Eva in het paradijs gezet zodat ze daar konden leven en zich voortplanten. Iedereen zou gelukkig moeten worden. Alleen de mens heeft het verziekt, door van een verboden vrucht te eten.
Wiens z'n schuld is het nou dan?
Gods, want die heeft de mens in een paradijs gepleurd waar ze bij die vrucht konden komen.

Trouwens, dat heeftie helemaal niet gedaan, want hij bestaat niet
Met citaat reageren
Oud 19-05-2002, 21:40
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Ja neej dat is rechtvaardig, iemand die niks gedaan heeft laten sterven voor alle zonden...
Niet zomaar iemand. God kan ons vergeven doordat Hij de prijs betaald heeft; Hij heeft voor ons geleden.

Citaat:
Morgan schreef:
Hij is sowieso niet rechtvaardig. In de bijbel staat 'gij zult niet doden',
Die tien geboden zijn geen absolute wetten waar geen uitzonderingen op zijn; het zijn richtlijnen. Kijk in het woordenboek:

ge·´bo·den (bn.)

1 raadzaam

Citaat:
Morgan schreef:
maar hij draagt Saul later op een heel volk, met vrouwen, kinderen en vee, totaal uit te roeien. Dat vind ik niet rechtvaardig en ook niet goed.
Net alsof de Amalekieten helemaal onschuldig waren .

Citaat:
Morgan schreef:
Gods, want die heeft de mens in een paradijs gepleurd waar ze bij die vrucht konden komen.
De mens, want die koos voor het kwaad. Als God had voorkomen dat de mens zich schuldig aan zonde zou kunnen maken (door ons bijvoorbeeld niet in het paradijs te pleuren, zodat we niet bij die vrucht zouden kunnen komen), en de mens sowieso niet zouden kunnen kiezen tussen goed of kwaad, zouden wij mensen slechts dingen zonder vrije wil zijn.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Laatst gewijzigd op 19-05-2002 om 21:44.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2002, 11:07
dribble
dribble is offline
Citaat:
Morgan schreef:


Gods, want die heeft de mens in een paradijs gepleurd waar ze bij die vrucht konden komen.

Trouwens, dat heeftie helemaal niet gedaan, want hij bestaat niet
Het gaat er nu niet om of Hij wel of niet bestaat.

En God had die mensen in het paradijs gezet zodat ze FIJN konden leven.
De mensen hebben dat onmogelijk gemaakt.
Door van die vrucht te eten, wat de mensen zelf hebben besloten, ontdekten ze het verschil tussen goed en kwaad.
__________________
** Somewhere deep inside of me, I have to find the child I used to be... **
Met citaat reageren
Oud 20-05-2002, 17:08
Verwijderd
Citaat:
dribble schreef:


Het gaat er nu niet om of Hij wel of niet bestaat.

En God had die mensen in het paradijs gezet zodat ze FIJN konden leven.
De mensen hebben dat onmogelijk gemaakt.
Door van die vrucht te eten, wat de mensen zelf hebben besloten, ontdekten ze het verschil tussen goed en kwaad.
Het gaat er eigenlijk wel om of hij bestaat of niet, want als hij niet bestaat, had hij ons niet in het paradijs kunnen zetten.

Hij had ons beter meteen kennis van goed en kwaad kunnen geven - ik zie daar ook de fout niet van. Wat is daar mis mee?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2002, 17:12
Verwijderd
Citaat:
Joël schreef:


Niet zomaar iemand. God kan ons vergeven doordat Hij de prijs betaald heeft; Hij heeft voor ons geleden.


God kan ons vergeven, ja. Maar maakt dat uit? Ik kan ons ook vergeven... Ik zie nog steeds het punt van die prijs betalen niet in...

Citaat:

Net alsof de Amalekieten helemaal onschuldig waren .
Niet helemaal onschuldig vind ik geen reden voor totale uitroeing.

Citaat:
De mens, want die koos voor het kwaad. Als God had voorkomen dat de mens zich schuldig aan zonde zou kunnen maken (door ons bijvoorbeeld niet in het paradijs te pleuren, zodat we niet bij die vrucht zouden kunnen komen), en de mens sowieso niet zouden kunnen kiezen tussen goed of kwaad, zouden wij mensen slechts dingen zonder vrije wil zijn.
Hij had ons ook meteen die kennis kunnen geven. Als hij niet wou dat wij die kennis hadden, had hij die boom niet neer moeten zetten of ons geen vrije wil moeten geven.
Je kijkt naar het ontstaan van de mens als een geschenk voor ons, maar uiteindelijk deed hij dat alleen maar omdat hij zich verveelde. Of iets dergelijks.

Trouwens, ff vermeldinkje, alles wat ik zeg is 'als er een god zou zijn', want ik geloof er niet in. Maar ik denk dat je dat al doorhad
Met citaat reageren
Oud 21-05-2002, 16:05
dribble
dribble is offline
Citaat:
Morgan schreef:


Het gaat er eigenlijk wel om of hij bestaat of niet, want als hij niet bestaat, had hij ons niet in het paradijs kunnen zetten.

Hij had ons beter meteen kennis van goed en kwaad kunnen geven - ik zie daar ook de fout niet van. Wat is daar mis mee?
God had ons aan het begin de kans gegeven om te leven alleen maar met geluk en blijdschap. Zonder al die pijn enz.
Als Hij het ons meteen had meegegeven was de wereld (de bevolking) er misschien nog wel erger aan toe als nu...
__________________
** Somewhere deep inside of me, I have to find the child I used to be... **
Met citaat reageren
Oud 21-05-2002, 18:45
Verwijderd
Citaat:
dribble schreef:


God had ons aan het begin de kans gegeven om te leven alleen maar met geluk en blijdschap. Zonder al die pijn enz.
Als Hij het ons meteen had meegegeven was de wereld (de bevolking) er misschien nog wel erger aan toe als nu...
Tis toch gemakkelijk dat hij ons een keus liet waarbij we niet wisten waarvoor we kozen... We wisten immers niet wat die boom deed?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 07:41
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Tis toch gemakkelijk dat hij ons een keus liet waarbij we niet wisten waarvoor we kozen... We wisten immers niet wat die boom deed?
Precies; en juist daarom was het verstandiger geweest voor Adam en Eva om naar God moeten luisteren, i.p.v. de slang.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 14:08
Verwijderd
Citaat:
Joël schreef:


Precies; en juist daarom was het verstandiger geweest voor Adam en Eva om naar God moeten luisteren, i.p.v. de slang.
Die slang gaf tenminste een reden waarom het niet mocht...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 14:36
seann
seann is offline
hoe kan je dat nou weten het??
elke religie is hopen van het bestaan van je geloof.

ik heb nog nooit aantoonbaar bewijs gezien van het bestaan van een god/goden.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 07:24
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Die slang gaf tenminste een reden waarom het niet mocht...
God niet dan?

(Ten dage dat gij daarvan eet, zult gij zeker sterven...)
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Joël schreef:


God niet dan?

(Ten dage dat gij daarvan eet, zult gij zeker sterven...)
Maar hij zei niet *wat* het deed... Nou ja, ok, als ze braaf waren geweest hadden ze het als nog niet gedaan, maar ik had het waarschijnlijk ook gedaan
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 14:06
unintended
Avatar van unintended
unintended is offline
Sorry als dit al gezegd is, maar ik wilde hier graag reageren en 4 pagina's doorlezen kost nogal wat tijd.

Ik denk dat je helemaal niet in Jezus hoeft te geloven om in de hemel te komen. Als er een hemel is waar een rechtvaardige god zit, zou die dan mensen niet toelaten in de hemel omdat ze bijvoorbeeld nog nooit van Jezus gehoord hebben of omdat de mensen in hun omgeving die mensen een verkeerd beeld van Jezus gegeven hebben?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 16:04
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Morgan schreef:


Maar hij zei niet *wat* het deed... Nou ja, ok, als ze braaf waren geweest hadden ze het als nog niet gedaan, maar ik had het waarschijnlijk ook gedaan
Jawel; in het Hebreeuws wordt er een onderscheid gemaakt tussen 3 soorten sterven: geestelijk, lichamelijk en hét einde.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 17:55
blacky
Avatar van blacky
blacky is offline
Als je in Jezus/ het christendom en waarschijnlijk ook nog andere godsdiensten gelooft, geloof je dat je in de hemel komt als je goed geleefd hebt, maar als je nou helemaal niet gelooft dat er een hemel is, waarom zou je er dan willen komen en moeten komen en welk bewijs is er dat DE hemel bestaat. Natuurlijk bestaat er een hiernamaals, maar op welke manier en in welke vorm is ieder voor zich...dus in de hemel komen heeft helemaal niets te maken met het wel of niet in Jezus geloven, maar in het feit dat er een hemel bestaat en als jij dan "goed" geleefd hebt zla je daar volgens jou komen, maar wat is goed leven? Dat is ook ieder zijn eigen interpetatie. Dus het is maar net wat jij zelf gelooft of jij vindt dat je in de hemel terecht komt en ik denk niet dat je kan zeggen van jij komt in de hemel en jij niet, want niemand weet hoe het hiernamaals eruit ziet en er is noit iemand hier geweest om ons dat te vertellen dus ik denk dat dat gewoon van jezelf afhangt of jij er in gelooft dat er uberhaupt een hemel bestaat.
__________________
Geen knoop aan vast te touwen.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 20:12
dribble
dribble is offline
Citaat:
Morgan schreef:


Tis toch gemakkelijk dat hij ons een keus liet waarbij we niet wisten waarvoor we kozen... We wisten immers niet wat die boom deed?
God had de mensen gewaarschuwd. Als de mensen trouw waren gebleven aan God was er niets aan de hand geweest. Maar de mensen vonden dat ze God niet nodig hadden....
__________________
** Somewhere deep inside of me, I have to find the child I used to be... **
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 17:06
its_annemarie
its_annemarie is offline
heey mensen het is voor veel moeilijk om dit te begrijpen vooral als je niet gelooft wat er in de bijbel staat, maar in de bijbel staat:

dat ieder die in Hem (Jezus) gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven zal hebben.

Ik denk dus dat iedereen die echt in hem gelooft... Gelooft dat hij voor jouw zonden gestorven is en belijd dat Jezus zijn of haar God is, die wordt behouden (die gaat dus naar de hemel). Maar nu komt ie weer: Dit is moeilijk voor niet-gelovigen.
Ook wil ik even zeggen geloven is niet: 'O, ja god, die is volgens mij wel ergens...' Daarmee kom je niet in de hemel. Je moet ook wel aan Hem laten zien dat je echt voor Hem wil leven.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 17:38
unintended
Avatar van unintended
unintended is offline
Citaat:
its_annemarie schreef:

Ik denk dus dat iedereen die echt in hem gelooft... Gelooft dat hij voor jouw zonden gestorven is en belijd dat Jezus zijn of haar God is, die wordt behouden (die gaat dus naar de hemel). Maar nu komt ie weer: Dit is moeilijk voor niet-gelovigen.
Ook wil ik even zeggen geloven is niet: 'O, ja god, die is volgens mij wel ergens...' Daarmee kom je niet in de hemel. Je moet ook wel aan Hem laten zien dat je echt voor Hem wil leven.
en wat nou als je dat niet gedaan hebt omdat je nog nooit van iemand gehoord hebt dat er zo iemand is als god?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 17:45
Mujahid
Mujahid is offline
Citaat:
unintended schreef:


en wat nou als je dat niet gedaan hebt omdat je nog nooit van iemand gehoord hebt dat er zo iemand is als god?
Het Christendom gelooft sowieso dat het een exclusieve godsdienst is. M.a.w men gelooft dat de wereld alleen de christelijke profeten, die in de Bijbel staan, gezonden waren om één bepaald volk te leiden. De Kerk in zijn algemeenheid behelst dan ook de visie dat mensen die voor de stichting van het Christendom geboren zijn, in het nadeel zijn. In geen enkele passage in de Bijbel,zover ik weet, kun je lezen dat de 'onwetende' mensen de hemel zullen halen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 22:27
Naz
Naz is offline
je moet gewoon moreel een goed leevne lijden en goede dingen doen. Je hoeft echt niet persé in God te geloen hoor, immers volgens de bijbel zijn we allemaal zijn kinderen
__________________
So I cry, I pray and I beg
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 18:17
Somari
Somari is offline
Om het ff heel slordig te zeggen:

God is een aardige gast, jesus ook. En dan bedoel ik HEEL aardig. Vraag maar na, iedereen zal hetzelfde zeggen. Dus als ze zo aardig zijn, laten ze je natuurlijk wel binnen.
Want stel je nou eens voor:

Jij: ik wil naar binnen
Jezus / God: jaaahhh.. maar je geloofde in ons mij / ons, dus ga nou maar weer weg naar een plek waar je voor eeuwug zal lijden.

Dat klopt toch niet met die verhalen dat God en Jezus gewoon zeer, zeer en heel aardig zijn.
Dus: nee, ik denk dat je kan geloven (of niet geloven) wat je maar wilt, en , als er een hemel is, dan zal je er terecht komen, als je niet een aantal genocides achter de rug hebt dan he.
__________________
Somari
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 19:15
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Ja
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 09:52
debotjuh
Avatar van debotjuh
debotjuh is offline
je heb genoeg kansen gehad in je leven om voor god te kiezen als je die kansen aaneemt dan kom je in de hemel
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 09:59
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
debotjuh schreef op 02-07-2003 @ 10:52:
je heb genoeg kansen gehad in je leven om voor god te kiezen als je die kansen aaneemt dan kom je in de hemel

Iedereen komt uiteindelijk in de hemel,God is goed ,de mens is soms eigenwijs en wil een andere weg volgen.God heeft de mens een vrije wil gegeven zodat men zelf kan ontdekken hoe groot Zijn liefde is.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 11:12
Einherjar
Avatar van Einherjar
Einherjar is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 02-07-2003 @ 10:59:
Iedereen komt uiteindelijk in de hemel,God is goed ,de mens is soms eigenwijs en wil een andere weg volgen.God heeft de mens een vrije wil gegeven zodat men zelf kan ontdekken hoe groot Zijn liefde is.
Idioot eigenlijk. Wel geloven dat God bestaat maar niet willen geloven dat de hel bestaat.

Moet ik weer komen aandraven met Johannes 3:16 waar staat dat iedereen die in Jezus gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig zal leven.

Als je de bijbel als woord van God niet wilt aannemen, hoe kun je dan ooit in God geloven? Verder God is niet alleen liefde, Hij is ook rechtvaardig, ook een wrekende God. Moet ik ook hier voorbeelden vanuit de bijbel aanhalen?

Matt 7: 13,14
13 Gaat in door de enge poort, want wijd is [de poort] en breed de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die daardoor ingaan; 14 want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden.



Zelfs mensen die naar een kerk gaan kunnen nog de plank misslaan, er staat namelijk een paar versen later:

Matt 7: 21-23
21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.
__________________
De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, deze is tot een hoeksteen geworden.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 11:35
Meart
Meart is offline
Citaat:
Somari schreef op 05-06-2002 @ 18:17:
Om het ff heel slordig te zeggen:

God is een aardige gast, jesus ook. En dan bedoel ik HEEL aardig. Vraag maar na, iedereen zal hetzelfde zeggen. Dus als ze zo aardig zijn, laten ze je natuurlijk wel binnen.
Want stel je nou eens voor:

Jij: ik wil naar binnen
Jezus / God: jaaahhh.. maar je geloofde in ons mij / ons, dus ga nou maar weer weg naar een plek waar je voor eeuwug zal lijden.

Dat klopt toch niet met die verhalen dat God en Jezus gewoon zeer, zeer en heel aardig zijn.
Dus: nee, ik denk dat je kan geloven (of niet geloven) wat je maar wilt, en , als er een hemel is, dan zal je er terecht komen, als je niet een aantal genocides achter de rug hebt dan he.
Dat is misschien wel zo, maar ik denk dat je wel echt in de hemel moeten willen komen. En als je niet geloofd en je hele leven God niet hebt gekent weet ik niet of je wel in de hemel wilt zijn.
Want de hemel is een plaats waar God is, en waar hij de authoriteit heeft en vaak willen mensen zelf authoriteit hebben over hun leven.

dush
__________________
You know I took the poison from the poison stream than I floated out of here, singing..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Jehova's getuigen
Nienna*
52 04-02-2013 17:22
Levensbeschouwing & Filosofie Wat vinden jullie hiervan?
Verwijderd
106 17-09-2005 22:06
Levensbeschouwing & Filosofie Okee. Geen kleine, maar grote vragen over 't Christendom...
RanC
61 10-07-2005 11:36
Levensbeschouwing & Filosofie Wat vind jij van Jehova's?
Elmoo
86 06-03-2005 09:53
Levensbeschouwing & Filosofie Jezus bevrijdt te passief?!
--Rob Smid--
61 16-02-2004 21:06
Levensbeschouwing & Filosofie Vragen voor godsdienst * a.u.b *
Angelic
9 23-02-2003 19:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02.