Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2003, 19:10
Peace
Peace is offline
Martin Luther King's bekende woorden galmden rond de hele wereld. Is zijn droom waargekomen? Zal racisme ooit uitgeroeid worden?

Graag uw mening?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2003, 19:46
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Nee, zolang openlijk antisemitisme weer mag zal het nooit en te nimmer gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 19:48
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Nee, weet ik niet. Racisme is er nog steeds, maar het is wel flink minder geworden. Of het ooit uitgeroeid wordt, weet ik niet. Het zal in de toekomst waarschijnlijk nog minder worden, omdat de samenleving internationaliseert. Daardoor komen mensen in contact met andere rassen en mensen, en krijgen ze waarschijnlijk meer begrip voor die mensen en zullen ze minder afgaan op vooroordelen. Uitgeroeid lijkt me sterk, idioten heb je altijd. Maar dat is maar een gokje.
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 19:48
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 20-06-2003 @ 20:46:
Nee, zolang openlijk antisemitisme weer mag zal het nooit en te nimmer gebeuren.
Waar haal jij vandaan dat het 'weer mag'?
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 19:50
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 20-06-2003 @ 20:46:
Nee, zolang openlijk antisemitisme weer mag zal het nooit en te nimmer gebeuren.
Waar slaat dit op? Racisme is bij de wet verboden. Deze topic ging over racisme, en niet specifiek antisemitisme. Jij verziekt ook alle topcis met je gezeur...
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 19:52
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 20-06-2003 @ 20:50:
Waar slaat dit op? Racisme is bij de wet verboden. Deze topic ging over racisme, en niet specifiek antisemitisme. Jij verziekt ook alle topcis met je gezeur...
Antisemitisme valt ook onder racisme, dus ik zie niet in hoe dit het topic verpest. Ze heeft er namelijk wel een punt, de meeste religieuze Joden durven in bijv. Amsterdam amper de straat op met keppeltje.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 19:55
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Assasin schreef op 20-06-2003 @ 20:52:
Antisemitisme valt ook onder racisme, dus ik zie niet in hoe dit het topic verpest. Ze heeft er namelijk wel een punt, de meeste religieuze Joden durven in bijv. Amsterdam amper de straat op met keppeltje.
Dat is helaas waar, maar het is onzin te zeggen dat antisemitsime 'weer mag'. Het was verboden, en dat is het nog steeds.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 19:59
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Assasin schreef op 20-06-2003 @ 20:52:
Antisemitisme valt ook onder racisme, dus ik zie niet in hoe dit het topic verpest. Ze heeft er namelijk wel een punt, de meeste religieuze Joden durven in bijv. Amsterdam amper de straat op met keppeltje.
Het is onzin om te zeggen dat openlijk antesemitisme 'weer mag'. Het is natuurlijk een kwalijke zaak dat de politie er niet zo veel aan doet, en dat het antesemitisme erger is geworden.

Maar ik wordt er nu toch echt kierewiet van. SimShalom heeft het echt ALTIJD over antisemitisme, joden en palestijnen.
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 19:59
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 20-06-2003 @ 20:55:
Dat is helaas waar, maar het is onzin te zeggen dat antisemitsime 'weer mag'. Het was verboden, en dat is het nog steeds.
Alleen wordt het behoorlijk getolereerd onder het mom van kritiek op Israel. En als het bij kritiek zou blijven dan zou ik er geen moeite mee hebben maar het verzandt al snel in allerlei ongefundeerde opmerkingen de Joden de macht in de wereld zouden willen hebben enz. enz.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 20:01
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Assasin schreef op 20-06-2003 @ 20:59:
Alleen wordt het behoorlijk getolereerd onder het mom van kritiek op Israel. En als het bij kritiek zou blijven dan zou ik er geen moeite mee hebben maar het verzandt al snel in allerlei ongefundeerde opmerkingen de Joden de macht in de wereld zouden willen hebben enz. enz.
Ja, dat heeft veel te maken met die legende van de protocollen van de Wijzen van Sion. Hele hardnekkige mythe is dat. Ik vraag me af uit welke kwaadaardige duim die komt.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 20:02
Verwijderd
nee.

zo lang er mensen zijn die zo achterlijk zijn om op basis van ras/kleur/geloof/etc. een vooroordeel of mening te vormen zal dat wel een illusie blijven
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 20:42
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Assasin schreef op 20-06-2003 @ 20:52:
Antisemitisme valt ook onder racisme, dus ik zie niet in hoe dit het topic verpest.
Sinds wanneer zijn joden een ras? Go earn some definitions.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 20:55
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
McCaine schreef op 20-06-2003 @ 21:42:
Sinds wanneer zijn joden een ras? Go earn some definitions.
Sinds wanneer vallen alleen Joden onder semieten?? Go earn some definitions.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 21:01
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
McCaine schreef op 20-06-2003 @ 21:42:
Sinds wanneer zijn joden een ras? Go earn some definitions.
Onder racisme wordt (tegenwoordig in ieder geval) meer verstaan dan de enge definitie die jij hanteert.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 21:20
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Joden worden inderdaad gediscrimineerd vanwege hun godsdienst. GEDISCRIMINEERD, dus dat is geen racisme.
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 21:29
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Ooit ja, maar nu kan dat nog niet. Dan zal men eerst spiritueel bewust moeten worden.

`So even though, we face the difficulties of today and tomorrow. I still have a dream. A dream that is deeply rooted in the American dream. I have a dream. That one day, my four little children will live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character. I have a dream today!`

Geweldig.

Hij zegt ook, dat hij hoop dat dat ooit zal gebeuren, en dat er nog hordes genomen moeten worden. Natuurlijk. Racisme is slechts één uitingsvorm van de domheid en onwetendheid van mensen. Veel andere, minder opvallende dingen zijn ook uitingsvormen daarvan. Daarom moeten we eerst spiritueel bewust worden, voordat racisme kan verdwijnen.

Altijd als ik die speech hoor moet ik huilen...
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 21:30
mleen
Avatar van mleen
mleen is offline
racisme denk ik wel, men mengt zich steeds meer met andere 'rassen'(huidskleur) en verschillen zullen er steeds minder zijn..

discriminatie zal denk ik niet uitgeroeid worden, er komt altijd wel weer iets nieuws wat raar is en wat volgens anderen dus slecht is
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 21:31
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 20-06-2003 @ 20:46:
Nee, zolang openlijk antisemitisme weer mag zal het nooit en te nimmer gebeuren.
Lijkt me een cirkelredenatie, he. `Zolang racisme nog mag, zal racisme nooit uitgeroeid worden`.

Het kan me niet schelen of je Jood bent of Palestijn of Christen, zet je macho-gedachten eens opzij en probeer niet steeds beter te zijn dan anderen. Probeer iemands ware kern te zien en zie dat iedereen evenveel mens is. (Niet persoonlijk bedoeld SimShalom, gewoon voor allen die denken dat een betere wereld bij de ander begint)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-06-2003, 21:42
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 20-06-2003 @ 22:31:
Lijkt me een cirkelredenatie, he. `Zolang racisme nog mag, zal racisme nooit uitgeroeid worden`.

Het kan me niet schelen of je Jood bent of Palestijn of Christen, zet je macho-gedachten eens opzij en probeer niet steeds beter te zijn dan anderen. Probeer iemands ware kern te zien en zie dat iedereen evenveel mens is. (Niet persoonlijk bedoeld SimShalom, gewoon voor allen die denken dat een betere wereld bij de ander begint)

Het maakt inderdaad niet uit...... wij zijn allen een.

De droom zal ooit uitkomen,ja zeker maar iedereen moet daar hard aan werken.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 23:05
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 20-06-2003 @ 22:01:
Onder racisme wordt (tegenwoordig in ieder geval) meer verstaan dan de enge definitie die jij hanteert.
Het woordenboek zegt van niet.

Overigens zijn semieten ook niet een ras.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 23:10
Bruut
Avatar van Bruut
Bruut is offline
wat een gemierenneuk weer zeg.

racisme zal nooit verdwijnen.. punt uit
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 23:23
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
racisme en dscriminatie zal niet zo snel verdwijnen, zeker niet als er (door bepaalde gebeurtenissen, die ik niet allemaal ga uit leggen omdat ik geen zin heb om een heel boek te schrijven) bepaalde feiten gekoppeld zijn aan huidskleur o.i.d. Terwijl het geen oorzaak - gevolg is.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 23:42
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
McCaine schreef op 21-06-2003 @ 00:05:
Het woordenboek zegt van niet.
Datzelfde woordenboek geeft anders een nogal ruime definitie van het begrip 'ras':

"ras1 (het ~, ~sen)
1 groep mensen, dieren of planten die zich door dezelfde erfelijke eigenschappen onderscheiden van andere groepen van dezelfde biologische soort
2 bevolkingsgroep die zich op andere dan erfelijke wijze onderscheidt"

Kennelijk omvat 'ras' dus meer dan de strikt biologische definitie.
__________________
plop

Laatst gewijzigd op 20-06-2003 om 23:44.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 00:06
MickeyV
MickeyV is offline
Vince Vega. Zeg mij, waar ken ik die naam toch van.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 00:07
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 21-06-2003 @ 01:06:
Vince Vega. Zeg mij, waar ken ik die naam toch van.
Waarschijnlijk van 'Pulp Fiction'
__________________
plop
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2003, 00:12
MickeyV
MickeyV is offline
Ah! Dat was het. Inderdaad. Leuke film.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 00:13
MickeyV
MickeyV is offline
Filosofische film ook wel.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 00:15
MickeyV
MickeyV is offline
John Travolta, niet? (slap gelul, niet?)
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 09:02
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Als we in de toekomst allemaal precies hetzelfde zijn als 1 grote gekloonde natie, zou racisme dan nog bestaan?

Lijkt me niet

[off-topic]MickeyV, off-topic geblaat in PM en daarnaast is t onzin om 3 keer iets te zeggen over hetzelfde terwijl dat makkelijk in 1 posting kan. D'r is ook nog zoiets als de wijzig-knop[/off-topic]
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 13:16
Verwijderd
Citaat:
SimShalom schreef op 20-06-2003 @ 20:46:
Nee, zolang openlijk antisemitisme weer mag zal het nooit en te nimmer gebeuren.
Kom hier nou niet ff een slachtoffertje spelen want moslims worden op dit moment gewoon het meest gediscrimineerd en vooral door de israeliers. Dus al was antisemitisme helemaal weg zou martin luthers droom nog steeds niet zijn uitgekomen.

Waarschijnlijk zal deze droom nooit. Mensen kunnen naar de maan, mensen kunnen klonen, mensen kunnen nog steeds niet het racisme uitroeien. '

En sinds wanneer mag het weer?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 13:53
Escapism
Avatar van Escapism
Escapism is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 20-06-2003 @ 20:46:
Nee, zolang openlijk antisemitisme weer mag zal het nooit en te nimmer gebeuren.
ik krijg t gevoel dat jij anti-semitisme erger vind dan 'gwoon' racisme... btje jammer
__________________
He thought the diaries of Anne Frank were "an Adrian Mole sort of thing"
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 13:57
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
En bovendien SimShalom; het kiezen van een kant in een sociaal conflict alsmede het afkeuren van geweld van zowel de andere kant als de gekozen kant zelf is geen anti-semitisme maar pacifisme.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 14:06
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Racisme is slechts een verschijningsvorm van discriminatie. Martin Luther King streed voor deze vorm omdat hij er zelf mee te maken had gekregen en omdat men hem als een rolmodel beschouwen kon. Racisme is een zeer visuele vorm van discriminatie. Er zijn echter nog veel meer vormen van discriminatie, zoals discriminatie vanwege andere uiterlijkheden, intellectuele onvermogens (of zelfs bovengemiddelde vermogens!), een handicap, een sociale differentiatie, achtergrond, gezinssituatie, financi♥ële situatie, kleding, etc. Racisme is voor veel mensen een ergere vorm van discriminatie dan de bovengenoemde vormen, maar voor de mensen die het ondergaan niet. De andere vormen moeten ook worden aangepakt omdat ze vaak nog geaccepteerd worden in deze maatschappij. Mensen vinden het goed om onderscheid (Discrimen [LAT.] = Onderscheid) te maken en zichzelf zo betere te kunnen achten dan een ander. We moeten een gehele inzichtsverandering teweeg brengen, om discriminatie en dus ook racisme van de wortels te kunnen aanpakken.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 16:23
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 21-06-2003 @ 15:06:
(Discrimen [LAT.] = Onderscheid)
discriminatie heeft dan ook in het NL twee betekenissen.


dis·cri·mi·na·tie (de ~ (v.))
1 ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde kenmerken => achterstelling
2 onderscheiding
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 18:43
squat
squat is offline
Racisme ZAL uitgeroeid worden, waarschijnlijk op hetzelfde moment als de mensheid.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 23:01
Peace
Peace is offline
Neen. Ik denk dat racisme niet uitgeroeid zal worden en in een bepaalde zin vind ik dat zelfs een goede zaak. De wereld leeft op onderscheid. Als er geen onderscheid zou bestaan tussen verschillende rassen, volkeren,... dan zou alles oersaai zijn. Als alle mensen dezelfde zijn, stel je voor: Iedereen samen! Dat gaat gewoonweg niet. Het is niet dat ik racisme toejuich, maar ik vind het wel goed in een positieve zin. Ik denk dat er onderscheid moet bestaan. De mens moet een onderscheid kunnen zien tussen hem en een ander. Niet dat hij hem dan moet discrimineren, maar toch... Immers, anders zijn wij allemaal racisten. Waarom moeten de vrouwen het huishouden doen, terwijl ze willen gaan werken? Waarom worden gedetineerden opgesloten en apart gezet? Dat is toch onderscheid maken? Maar dat is onderscheid maken in de positieve zin. Gecompliceerd maar toch verstaanbaar, hoop ik!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-06-2003, 07:18
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Ik twijfel erover of het ooit zal verdwijnen. Als iedereen hetzelfde is als hij of zij geboren wordt, moet het uit te roeien zijn. Maar als dat niet zo is, als de een met bijvoorbeeld meer ritmegevoel geboren wordt of met iets anders, zal er altijd verschil tussen bepaalde groepen zijn en zal het nooit uitgeroeid kunnen worden, mede door bijvoorbeeld jaloezie en onbegrip.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 11:04
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Zonder vertrouwen dat het zal stoppen, zal het niet stoppen. Of misschien is het beter als ik het omdraai: Vertrouwen dat het zal stoppen, helpt het stoppen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 13:26
poesiefox
poesiefox is offline
Optimist. Een self fulfilling prophecy werkt alleen op individueel niveau.

Ontopic: racisme komt voort uit xenofobie, uit angst voor alles wat anders is. Onbekend maakt onbemind.

Tweede component is jaloezie. Angst om je eigen positie aan een ander te moeten afstaan. Egoisme.Ongelijkheid.

Ik zie het somber in, moet ik bekennen.

Edit: typo
__________________
Pfff. Boeie.

Laatst gewijzigd op 22-06-2003 om 13:44.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 13:33
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 22-06-2003 @ 14:26:
Optimist. Een self fulfilling prophecy werkt alleen op individueel niveau.

Ontopic: racisme komt voort uit xenofobie, uit angst voor alles wat anders is. Onbekend maakt onbemind.

Tweede component is jaloezie. Angst om je eigen positie aan een ander te moeten afstaan. Egoisme.Ongelijkheid.

Ik zie het somber in, moet ik bekennen.
Volgens mij is de grootste component van racisme onzekerheid over de eigen waarde. Mensen zoeken graag iets in anderen wat hen beter maakt dan die anderen, en een andere huidskleur is nu eenmaal heel makkelijk zichtbaar.

Laatst gewijzigd op 22-06-2003 om 13:51.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 13:48
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 22-06-2003 @ 14:33:
Volgens mij is de grootste component van racisme onzekerheid over de eigen waarde. Mensen zoeken graag iets in anderen wat hen beter maakt dan die anderen, en een andere huidskleur is nu eenmaal heel makkelijk zichtbaar.
Please: wijzig de quote even, er staat een e ipv een o in xenofobie.

En ontopic: dat bedoelde ik met angst.

Door jezelf als beter voor te stellen op grond van een onderscheidend kenmerk waar je niets voor hebt hoeven doen, behalve dan als blanke geboren worden, hoef je niet toe te geven dat je gewoon een piece of white trash bent, te stom om voor de duvel te dansen en te lui dat je gaapt.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 15:07
L1
Avatar van L1
L1 is offline
Racisme zal nooit uit te roeien zijn. Daar is de wereld te slecht voor. Altijd zullen mensen over de rug van anderen macht proberen te krijgen. Zo blijft er discriminatie. Kwalijke zaak, Het enige wat je kunt doen is het zelf niet doen.

Wat betreft Martin Luther King: Ik denk dat hij een belangrijke kei heeft bijgedragen aan de gelijkheid van de zwarte bevolking in de VS. Dus is die droom wel uitgekomen, al is er nog veel rascisme in de VS en eigenlijk overal.
__________________
No intensity, no victory
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Favo filosofische uitspraak
Droomvlucht
74 29-10-2002 11:04
Verhalen & Gedichten the one who took place fot another
vempire
4 22-08-2001 22:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:41.