Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2005, 17:12
moon
Avatar van moon
moon is offline
Het is alweer een aantal maanden geleden dat ik hier voor het laatst op het forum was. In de tussen liggende periode heb ik veel mee gemaakt. Ik ben o.a opgenomen geweest en ik heb de diagnose borderline gekregen.

De laatste tijd begin ik me steeds meer af te vragen of borderline niet een lichamelijke oorzaak kan hebben. Ik meen dat een keer ergens gelezen te hebben. Bij mij is de heftigheid van de symptomen van borderline zo plots ontstaan dat ik dat heel raar vindt. Ik kan niet geloven dat borderline ineens zo heftig bij je binnkomt zeg maar. Dat zette mij dus aan het denken over een eventuele lichamelijke oorzaak van borderline. Misschien typ ik een hoop onzin en wens ik stiekem alleen maar dat het een lichamelijke oorzaak heeft want dan kan ik tenminnste misschien nog genezen. Iemand enige idee?
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2005, 17:17
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Het kan genetisch zijn, erfelijk. dan zit het in je. Of door een bepaalde gebeurtenis waardoor je een trauma hebt gekregen.

Bij mij is het sowieso het laatste jaar wat verergerd, dus dat kan het misschien bij jou ook zijn. Of omdat je er meer mee bezig bent geweest. Door die opname en zo, waardoor heftige emoties los zijn gekomen.

Allemaal van dat soort dingen, maar ik geloof niet dat het lichamelijk kan zijn. Bij een depressie kun je stoffen missen, maar bij borderline mis je iets anders. Ik zou niet weten wat, maargoed, dat is de reden waarom ik nog geen psychiater ben
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 18:32
girlsetsfire!
girlsetsfire! is offline
bron: trimbos.nl

Citaat:
Aanleg
Er zijn aanwijzingen dat de aanleg voor bijvoorbeeld impulsiviteit en stemmingswisselingen in de hersenen aanwezig is. De hersenen verwerken prikkels op een andere manier. Hierdoor denkt, voelt en handelt iemand met borderline anders dan anderen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 18:43
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
moon schreef op 02-02-2005 @ 18:12 :
Misschien typ ik een hoop onzin en wens ik stiekem alleen maar dat het een lichamelijke oorzaak heeft want dan kan ik tenminnste misschien nog genezen. Iemand enige idee?
Psychische stoornissen hebben hun oorsprong in de hersenen van de mens. Het is dus altijd lichamelijk.

Citaat:
Eend schreef op 02-02-2005 @ 18:17 :
Allemaal van dat soort dingen, maar ik geloof niet dat het lichamelijk kan zijn
Waarom zeg je dan eerst:

Citaat:
Het kan genetisch zijn, erfelijk. dan zit het in je. Of door een bepaalde gebeurtenis waardoor je een trauma hebt gekregen.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:41
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Omdat ze het over een plotselinge 'aanval' van borderline had en als het genetisch is, merk je het als kind al.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:54
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Borderline is een psychiatrische aandoening, en ligt dus vast in je hersenen. Dat betekent niet meteen dat je er vanaf het begin last van hebt. Ik heb laatst iemand gehad waar men er pas op zijn dertigste achter kwamen dat hij iets had (dat had pas later de naam 'borderline' gekregen).

Dat je aanleg hebt ligt dus vast, maar dat je er ook echt aan gaat lijden kan afhankelijk zijn van nog een aantal factoren. Dan kan het dus ook plotseling opkomen, en imo zou dat net zo goed plotseling en behoorlijk heftig opkomen, afhankelijk van de situatie.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 21:25
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Toch blijven er altijd verschijnselen zichtbaar. Het moet wel zo zijn, dat het door een gebeurtenis wordt verergerd.

Er lopen wel meerdere mensen met aandoeningen rond, zonder dat ze het door hebben. Die mensen kunnen om één of andere reden er gewoon goed mee leven (voor een tijdje).
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 21:58
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Ik heb niet veel verstand van dit ziektebeeld.
Persoonlijk zou ik een lichamelijke oorzaak niet uitsluiten, maar ik denk dat andere factoren (wat je hebt meegemaakt bijvoorbeeld) een grote rol spelen. Ik zou niet durven zeggen hoe de verhouding (lichamelijk en andere factoren) liggen.
ik denk dat veel psychische ziektebeelden óók een lichamelijk aspect bevatten...


xxx fantome
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 13:40
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Uit Fundamentals of Abnormal Psychology van Ronald Comer:
'Some features of Borderline Personality Disorder have also been linked to biological abnormalities. Sufferers who are particularly impulsive - those who attempt suicide or are very aggressive towards others - apparently have lower brain serotonine activity (Norra et al., 2003) In accord with such biological findings, close relatives of those with borderline personality disorder are five times more likely than the general population to have the disorder (Torgersen, 2000, 1984; Kendler et al., 1991)'

Met andere woorden, het kan zijn dat aanleg voor de ziekte lichamelijk is. Aan de andere kant wordt in dit boek benadrukt dat dit slechts één van de mogelijke verklaringen is. Andere theoretici benadrukken bijvoorbeeld dat ouder-kindrelaties een groot aandeel hebben in de ontwikkeling van de ziekte, of zoals al eerder gezegd bepaalde traumtische gebeurtenissen. Daarnaast zou het cultuurgebonden kunnen zijn.

Overigens kan het best dat symptomen zich pas later in het leven manifesteren (bv door in de nasleep van een trauma), hoewel er meestal wel al iets van zichtbaar is op jongere leeftijd.

In ieder geval, moon, ik kan me voorstellen dat het een klap is om een etiketje met een ziektebeeld op je geplakt te krijgen. Veel sterkte!
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 19:05
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Eend schreef op 02-02-2005 @ 22:25 :
Toch blijven er altijd verschijnselen zichtbaar.
Moeilijk om te geloven. Volgens mij kan het best dat een erfelijke depressie pas op latere leeftijd zich gaat uiten, het hoeft echt niet zichtbaar, of zelfs te voelen zijn dat je er aanleg voor hebt, tot je uiteindelijk toch depressief wordt natuurlijk omwille van een erfelijke reden. Ik heb ook geen verstand van borderliners, maar er zijn toch andere erfelijke ziektes die pas op latere leeftijd aan het licht komen zonder de persoon vooraf klachten had ofzo.

Ik denk zelfs dat de kans groot is dat de TS hiermee te maken heeft. Maar idd, het kan ook uit heftige emoties komen die je in het voorbije jaar hebt meegemaakt.
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 19:22
Closedown
Closedown is offline
Het kan ook zijn dat je vóór die tijd andere overlevingsmechanismen had, die de borderlinekenmerken onderdrukten, bijv. een eetstoornis, maar ook je volledig storten op iemand of iets anders, waardoor je de ware aard van de problematiek niet meteen opmerkt.

(Uit eigen ervaring.)
__________________
If only I could fill my heart with love.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 21:24
Verwijderd
Je hersenen kunnen ook veranderen door een trauma. Dus het ontstaan kan een psychische oorzaak hebben. Zoals bijv. bij DIS (dissociatieve identiteitsstoornis: meerdere persoonlijkheden).

Bovendien kan, als er al wel aanleg is voor een psychische stoornis, dit pas tot uiting komen door een ingrijpende ervaring of langdurige stress.

Citaat:
legatus schreef op 02-02-2005 @ 19:43 :
Psychische stoornissen hebben hun oorsprong in de hersenen van de mens. Het is dus altijd lichamelijk.



Waarom zeg je dan eerst:
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering
PetitieJeugd
39 31-10-2013 13:01
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Iemand Aub???
Samar
6 19-10-2008 20:31
Psychologie Het grote-lucht-je-hart-topic #77
Verwijderd
491 01-12-2006 14:39
Psychologie Borderline (BL)
MisterDJ
10 11-05-2005 06:11
Psychologie Manisch Depressief (MDS - Borderline)
Genesis
25 25-03-2002 18:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.