Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2004, 13:04
Lampz
Lampz is offline
Ik moet voor CKV-2 een PO maken waarin deze deelvraag zit:

Welke rol speelden tulpen in/voor: de stillevens; delfts blauw; symboliek in de Burgerlijke cultuur? Leg uit waarom dat zo was, en hoe dit tegenwoordig is.

Iemand misschien énig idee waar ik ongeveer moet zoeken? Mocht je het toevallig al hebben ->
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2004, 21:31
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Kijk eens bij Lambo bronnen, zou ik zeggen . Áls ze het doen (want het is nogal een rotsite), hebben ze er vast iets tussenzitten:

http://www.lambo.nl/detail/1/94

Andere sites:

1.over de tulpomanie in de 17e eeuw

2.symboliek/schilderkunst in de 17e eeuw

Op school zijn we nu ook bezig met Burgercultuur, ik weet niet of ze bij jullie ook History-katernen gebruiken? Daar staat iig veel in over de invloed van tulpen op stillevens ed.

Dingen waar je iig op moet letten:
- De tulp was in de 17e eeuw een zeldzame dus kostbare bloem, die vanuit Turkije in NL was ingevoerd --> NL was zeer welvarend dus tulp enorm populair (want zeldzaam/exotisch ed.). Dat exotische zie je weer terug in het Delfs blauw.
- De natuur werd bewonderd als 'Gods schepping' --> dus ook de tulp, die ging je veel zien op stillevens
- De tulp was, door zijn zeldzaamheid ed., een teken van welvaart en beschaving: symboliek.

In ieder geval veel succes .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hoe werd nederland multicultureel
Stella_Belli
19 11-06-2005 22:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.